روایت مادر «نفس» از وضعیت پرونده شکایت از گشت ارشاد

در گفتگویی تازه مادر نفس حاجی شریف از ابعاد پنهان پرونده برخورد با دخترش در خیابان وطن پور سخن گفته است.

روایت مادر «نفس» از وضعیت پرونده شکایت از گشت ارشاد

روزنامه اعتماد در گفتگویی به این موضوع پرداخته است که در ادامه بخش‌های مهم آن را می‌خوانید‌:

از ابتدای شکل‌گیری این بحران تلاش کردم از طریق قانونی موضوع را دنبال کنم. هدف از پیگیری این پرونده آن است که دختر من بداند در این کشور فرقی نمی‌کند متخلف در چه لباس و چه پست و سمتی باشد. هر زمان که تعرضی به حقوق او یا خود او صورت گیرد، دستگاه قضایی و قانون کشور از او حمایت می‌کند. نمی‌خواهم بچه‌ام از مملکت خود بترسد.

دختر ۱۴ ساله من و دوستش در ۱ تیرماه ۱۴۰۳ در خیابان وطن‌پور شمالی زمانی که قصد داشتند به مرکز خرید بروند، توسط ماموران گشت ارشاد به وضع عجیب و خشونت‌باری دستگیر می‌شوند. ما در یک کافی‌شاپ نزدیک به خیابان وطن‌پور بودیم. دخترم و دوستش برای تحویل گرفتن خریدشان به مرکز خرید رفتند و من منتظر بازگشت آن‌ها بودم. دقایقی بعد متوجه شدم موبایل بچه‌ها خاموش شده. سراسیمه شده بودم و از استرس کم مانده بود قالب تهی کنم. ساعت ۶ و نیم عصر بچه‌ها را می‌گیرند و تا ساعت ۸ به من خبری ندادند. فکرم هزار جا رفت و آرام و قرار نداشتم. نهایتا از گوشی دوستش به من زنگ زدند و خبر دادند که گشت ارشاد آن‌ها را گرفته است.

من تلاش کردم گوشی را به مامور خانم بدهند تا به او بگویم که این بچه‌ها ۱۴ ساله‌اند تا برخورد مناسبی با آن‌ها صورت گیرد. اما مامور خانم بدون توجه به حرف من گفتند به مرکز پلیس امنیت گیشا بیایید. در مسیر بودم که آقایی به من زنگ زد و گفت: «دخترتان جلوی من نشسته؛ آب هم به او داده‌ایم، روبه روی کولر و هیچ اتفاقی برای او نیفتاده. روسری داشتید بیارید، نداشتید هم ایرادی ندارد! فقط بیایید دنبالش.» وقتی این مامور به من گفت اتفاقی برای بچه‌تان نیفتاده، و روسری هم نیاورید فهمیدم از لحاظ قانونی نمی‌توانستند بچه را بازداشت کنند. وقتی رسیدم، بماند که چه حرف‌ها و فحش‌های زشتی به من دادند. به من گفتند: «دخترت را تو خیابون ول کردی. دخترت و... است.» من از یک طرف نگران بچه بودم و از طرف دیگر با تحقیر‌های ممتد مواجه بودم.

وقتی رسیدم، دیدم صورت دخترم زخمی و خونی است. گردنش کبود شده و جای چنگ در جای‌جای بدنش وجود دارد. لباس‌هایش پاره‌پاره و او برای اینکه پیراهنش نیفتد، آنرا گره زده است. حیرت‌آور اینکه بدون روسری جلوی آن همه مرد بی‌حال نشسته بود. من تعجب کردم به خاطر حجاب نفس را گرفته‌اند، بعد نفس بی‌حجاب منتظر من نشسته است.

حالم بد شد و با ماموران بحثم شد. بلافاصله به همه نهاد‌های قانونی شکایت کردم. این کار را کردم تا فردا نگویند، اگر به فراجا و بازرسی و حفاظت اطلاعات و. شکایت می‌کردید، پیگیری می‌شد؛ بنابراین به بازرسی ناجا، حفاظت اطلاعات ناجا، بازرسی فراجا، حفاظت اطلاعات فراجا و بازرسی کل ناجا و دفتری که مربوط به آقای رادان است، شکایت کردم. همچنین به ۱۹۷ و دادسرای نظامی هم شکایت بردم. اکنون دو ماه و نیم است که من و وکیلم در حال رفت و آمد هستیم. اما نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.
یکی از ماموران خانم که نفس را گرفته، مدت‌ها بعد ادعا کرده، انگشتش در رفته، بلافاصله برای او وقت دادرسی تشکیل داده‌اند! چطور ممکن است، شکایت ما این همه مدت به جایی نرسد و بعد افرادی که بچه مرا کتک زده‌اند بدون هیچ سند و مدرکی دادگاه‌شان برگزار شود.

بین راه، نفس را از ون اول پیاده کرده و سوار ون دوم کردند. چون اگر مسوولان قضایی، درخواست دوربین ون را کردند، دوربین ون دوم را ارایه کنند. وقتی نفس این موضوع را به من گفت، همه جا اعلام کردم، نفس سوار دو خودرو شده است. خوشبختانه ما در مورد اینکه بچه‌ها را از خودروی ابتدایی پیدا کردند و سوار ون دوم کردند، شاهد داریم.

نفس از خانه بیرون نمی‌رود. حتی جرات نمی‌کند پیش تراپیست برود. دچار اضطراب و استرس شدید است. برخی مشکلات را نمی‌توانم بگویم، اما از نظر روحی و روانی آسیب زیادی پیدا کرده است. چند شب اول خوابش نمی‌برد، نصف شب از ترس اینکه ماموران قرار است به خانه بریزند، پیش من می‌آید. در مجتمع مسکونی ما دوربین وجود دارد، هر روز صبح، اول دوربین واحد را می‌بیند تا مطمئن شود ماموران پشت درب خانه نیستند و بعد کارهایش را انجام می‌دهد. در ون بچه را ترسانده بودند که خود و خانواده‌ات را به زندان می‌اندازیم و ولت نمی‌کنیم. او را تهدید کرده بودند تو را به زندان می‌فرستیم. این روند باعث استرس و ترس شدید نفس شده است. نفس یک دانش‌آموز نخبه، یک هنرمند مستعد و یک ورزشکار مدال‌آور است. مدال‌های قهرمانی فراوانی دارد. این روز‌ها نفس می‌ترسد و مدام از من می‌خواهد از ایران برویم.

زمانی که شکایت کردم، نگاه عاقل اندرسفیهی به من انداخت و گفت: «زنگ زدی ۱۹۷؟ حالا بدو زنگ بزن ببین چی‌کار برات می‌کنه؟ فکر کردی گوش ما رو می‌برن؟» نه تنها نگران برخورد‌های حقوقی و قضایی نبودند، بلکه مرا مسخره می‌کردند. مامور کلانتری به من می‌گفت به خاطر اینکه موضوع را افشا کردی با تو برخورد هم می‌شود! گفتم مگر من با رسانه‌های خارجی صحبت کرده‌ام؟ با رسانه‌های داخلی و رسمی کشورم صحبت کردم. این ماموران نه تنها پشیمان نبودند، بلکه به رفتار تند خود افتخار می‌کردند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 43
  • عباس
    7

    وقتی شکایت کردی به نتیجه می رسی یا نه
    خوددت را بیخودی معطل نکن

    نظرات شما -
    • سر آنتونی هاپکینز
      1

      روایتی نیست . همه فیلم رو دیدیم . انگاری چند تا تروریست انتحاری رو ییهویی دستگیر خاستن بکنن
      آقا
      آقا اون ها دو تا دختر نوجوون بودن
      این همه بودجه های چند صد میلیارد تومنی برای دستگیری چند دختر جوون !؟
      اینجوری میشه که
      10 میلیون به بالا افغانی براحتی در ایران زندگی و زاد ولد میکنن و قتل و تجاوز میکنن و 30 سال دیگه ایران میشه افغانستان دوم و قابلیت انفجار و هرج و مرج و آشوب دارن
      واقعن گرفتن چند تا دختر براتون این قدر کار مهم و ارزنده ای است که خروجی کار ماهانتون این جوری باید باشه !؟
      چرا مردم رو اذیت میکنین ؟ واقعن چرا ؟ اینها هموطنان خودتون هستن ؟ مگر شما در این کشور متولد نشدین ؟
      پلیس باید حافظ امنیت و مال و جان انسانها باشه نه اینکه ضرر بزنه

  • ناشناس
    8

    ایران دیگه جای زندگی نیست
    من هم یک پدرم . همه تلاشم را می کنم دخترم را از ایران به خارج بفرستم

  • ناشناس
    105

    اولا بیشتر از ۱۴ سال بهش می خوره ثانیا اگه می خواهی دخترتان نحوه احترام به قانون و حقوق شهروندی را یاد بگیره فیلم افرادی را که در آمریکا در مقابل اجرای قانون مقاومت کرده اند را نشانش بده تا قدر کشور خود را بداند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      نتیجه میگیریم تشکرمیکنیم که ما رانمیکشید وقتی وقتی دهنتو پرمیکنی میگی توامریکا چطوربرخوردمیکنند دوتانکته هست اولا توامریکا ازریس جمهورمسئول سنا همه چیزشان کاملاشفافه وباید درامدمیزان حقوق بچه هاشون ازسهمیه استفاده نکرده قولها وراهکاراجرای اون روبگه که هرکدام ازاین نکات دهها مورده 22222222222درقانون امریکا کسی که مالیات مال نامشروع زمین نامشروع مثل ازگل تجارت بدون کیفیت که بهش هارمفول ترید میگن داشته باشه مثل دبش مثل مازوت سوزی مثل خودروی بی کیفیت مثل بهره داشته باشه خارج ازنوبت میره دادگاه ضمن اینکه برای پلیس خشن جرم انگاری شده وبرای همین دوربین روی لباس دارند -----این قانون توکشوریاباید همه اش اجرابشه ازپلیس اقتصادی یا حق ندارند این رفتارضددین دین که بااین همه تبعیض ورباخبری ازش نمونده رفتارضدانسانی توجیه وقداست افرینی بشه

    • ناشناس
      2

      احترام به قانون وحقوق شهروندی روازصدیقی یادگرفت که خطبه اولش گفت خوردم وبازم یه میلیاردازدرامدهتلهای مشهدمیخورم وتقصیراسنادی بود وبازم میخورم وامام جمعه ی پایتخت ام اغرای اسلامی بقول خودته

    • ناشناس
      6

      شما سر کدوم سفره بزرگ شدید که بویی از شرافت نبردید

    • ناشناس
      25

      شرافت یواش یواش از بین میره اول با لقمه حرام و بعد کم کم با در آوردن لباس

    • ناشناس
      6

      ایشان سر سفره همسایه بزرگ شده اند !!!!

    • ناشناس
      0

      خدا بهت عقل بده

    • یزدی
      1

      تو طالبانی به آمریکا چه؟

  • ناشناس
    1

    ازالان باید اون شخص وفردخاطی درپلیس شناسایی بشه وکلاوافراداطلاعاتی باید فقط اون شخص روازالان درمسائل دیگرشناسایی کنند که میکنند

  • ناشناس
    71

    دخترتو تربیت کن و از گشت ارشاد تشکر کن که می خواهند جلوی فاجعه آینده را برای دخترت بگیرند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      نمیدانم برای گرم کردن تنور این بحث این مطلب را نوشته ای یا نه. اینکه چهارده ساله باشد یا چهل ساله در اصل ماجرا تفاوتی ندارد. پلیس حق مضروب نمودن فرد بی سلاح و غیر مهاجم را ندارد. اگر در آمریکا این اتفاق افتاده بود الان کاخ سفید را با لودر صدا و سیما صاف کرده بودیم. بنویسیم نفس بخوانیم جورج فلوید تا تفاوت برخورد نهادهای اجتماعی ایران با این برخورد را مشاهده کنیم!!!!

    • ناشناس
      0

      به دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ ۲۰:۴۶:۲۱ : جواب شما نشان دهنده عمق فاجعه و حماقت همفکران شماست

  • ناشناس
    4

    مردم باید همیشه آماده باشند از خودشان در برابر پلیس مواظبت کنند .

    نظرات شما -
    • !!!!!!!!!!!!!!!!!
      0

      یعنی ؟
      مراقب بچه هاتون باشید




      پلیس توی خیابونه

  • رضا
    54

    ان دختر برابر فیلمهای موجود عمدا با ناجا درگیر شده و حتما قصدی پشت این کارش داره و مادرش بجای اینکه از بی حجاب بودن دخترش شرمگین باشد فرار به جلو می کند تا قانون شکنی را توجیه کند لابد فرداروزی هم می خواهند پناهندگی بگیرند دارند مدرک جور می کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بیچاره فیلم رو نگاه کن
      نفس سعی میکنه قایم بشه، مگر دیوانه است خودش را جلو این ها بندازه تا کتک بخوره!
      خیلییییییییی احمقییییییییییی

  • پونه
    59

    یا دخترت باید به قانون احترام میذاشت یا مناظر برخورد باشه . دخترت مثل چی پلیس رو گاز گرفته توقع چی داری . چه ملت پررو شدن .. برید خارج مارو هم راحت کنید

    نظرات شما -
    • جانباز
      6

      شما اول طرز حرف زدنت را یاد بگیر سپس ادعای جرم و عدم رعایت حجاب توسط کودک را داشته باش از انشای نگارشت معلوم است خودت از مامو نما ها هستی که خود را بالاتر دیگران می بینی

    • ناشناس
      4


      ما از پونه بدمون‌میاد دم‌در خونه امون در میاد از اسمت معلومه بی بته هستی تو گمشو از ایران یرو‌عرب زاده

  • ناشناس
    1

    منتظر اجرای عدالتیم، انچه فکر میکنیم میشود یا بلعکس

  • ناشناس
    44

    حقش بوده.باید از پلیس حمایت کرد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اول معنی ووظیفه پلیس را درک کن بعد اظهار نظر .

    • ناشناس
      1

      حق تو چیه
      شب بیا باغ بالا

  • ناشناس
    1

    برو خدارا شکر کن دارد نفس میکشد .بیماری زمینه ایی چیزی از ارتفاعی نمیدونم سگ گزیدگیی از همه بدتر پشت کانتینری چیزی مبتلا نشده .!!!!!!!

  • م
    3

    باز دم خبرگزاری های ازاد گرم
    اون مامور غلط کرده اینطور وحشیانه به تو دست زده
    دوما پلیس موهد فروشا و دزدارو بگیره

  • ناشناس
    2

    ماهم منتظریم نتیجه کار را ببینیم. این وضعیت می توان. برای هر خانواده ای رخ بدهد. روایت از نهج البلاغه به یادم نمی آید اما میدانم که ظلم پایدار نخواهد ماند.

  • ناشناس
    15

    اصلن این حرفا با هیچ منطقی جور در نمیاد خیلی غلو کرده در ثانی مادر محترم شما باید احترام به قانون را به دخترت یاد میدادی . و البته رفتار پلیس آمریکا و فرانسه را هم به دخترت نشان بده . مطمئن باش ترس و اضطرابش کلا از بین میره

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      قانون که وحی منزل نیست ضمن اینکه معنی قانون زورگویی وخفه کردن منتقدها نیست البته برای ردگم کنی الکیه

    • ناشناس
      2

      در جواب ۲۲:۵۷:۰۶ : باید بگم در جامعه اگه قانون رعایت نشه رفتارهای وحشیانه مانند حمله به آرمان علی وردی ها اتفاق می افته . اول فکر کن بعد کامنت بذار . غرب وحشی اینا رو داره می فهمه ولی غرب گداهایی چون شما همچنان در خوابید

  • کمبوجیه
    11

    سناریونویس کی بوده فیلم خوبی برای جشنواره در میاد ا.باران‌کوثری چهل ساله نقش دخترت را بازی میکنه

  • دادود
    1

    یاحسین

  • ناشناس
    6

    افرین به مادر شجاعی مثل شما بانو. دل قوی دار سحر نزدیک است

  • ناشناس
    14

    درود بر نیروی انتطامی

  • ناشناس
    2

    شال های افتاده روی گردن خط مقدم ما برای نیفتادن حجاب هست
    همانطور که آمدن دامن کوتاه بجای دامن های بلند گذشته در دهه۶۰میلادی شروع انقلاب جنسی بود

  • ناشناس
    2

    اینا خودشون دختر یا ناموس ندارن این رفتار درست نیست اینا بچهای خودمونن

  • ناشناس
    0

    اگر هیچ کاری هم مسئولان قضایی واسه شما انجام ندهند همین که تونستی پیگیری کنی و حرفت رو بزنی شما بردی

  • ناشناس
    2

    فاسدترین نیرو و ارگان دولتی نیروی انتظامی است

  • ناشناس
    0

    به نظرم باید همه چیز قانونی باشه نه سلیقه ای اینکه یکی به اسم گشت ارشاد جلوی یه دختر را بگیره بندازه تو ون شایسته نیست باید قانون برای چنین موردی واضح و شفاف نوشته بشه تا سو تفاهم ها از بین بره باید قانون مثلا بنویسه پلیس میتونه جلوی ماشین دو نفر نا محرم که تو ماشین نشستند و مسافر هم نیست بگیرند و به جرم روابط نامشروع یا شلاق بزنند یا مثلا مبلغ سی میلیون جریمه بشند هر دو نفر نه اینکه با ون دنبال یکی بیفتند این کارا در شان یه مسلمون و کشور اسلامی نیست

  • ناشناس
    2

    غلت کردی این حرف را زدی نیروی انتضامی نباش شب یا روز جورعت نمیکنی خانوادت را تنها بزاری

  • ناشناس
    0

    اینکه تعجب نداره نظام مامور خودش رو ول نمی کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد