مدیر جهاد کشاورزی قوچان:

خشکسالی ۹۰ درصد دیمزارهای قوچان را از بین برد

مدیر جهاد کشاورزی قوچان گفت: امسال ۲۷ هزار هکتار از کشتزارهای این شهرستان زیر کشت گندم و جو دیم قرار گرفته بود که به دلیل بروز خشکسالی ۹۰ درصد محصولات این مزارع از بین رفته است.

خشکسالی ۹۰ درصد دیمزارهای قوچان را از بین برد

مهران حیاتی اظهار داشت: همچنین ۱۳ هزار هکتار از کشتزارهای شهرستان زیر کشت گندم آبی رفته بود که به دلیل خشکسالی عملکرد آن به شدت کاهش یافته و از ۲ تن محصول در هکتار به نیم تن رسیده است.

وی با اشاره به پیش‌بینی خرید تضمینی هشت هزار و ۵۰۰ تن گندم در این شهرستان، افزود: علاوه بر خشکسالی، گرمای زودرس و وزش باد گرم باعث شده محصول پوک شده و به وزن مطلوب نرسد که همین امر ممکن است این میزان پیش بینی خرید تضمینی را محقق نکند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با اشاره به فعال شدن ۲ مرکز خرید تضمینی در سطح این شهرستان، گفت: ظرفیت سیلوی گندم ۱۲ هزار تن و مرکز داغیان سه هزار و ۵۰۰ تن است که البته قرار بود مرکزی نیز در روستای «علی زینل» به این منظور آماده شود اما به دلیل کاهش میزان برداشت گندم، این مرکز فعال نشد.

حیاتی به کاهش ۱۸۹ میلی متری میزان بارندگی این شهرستان نسبت به سال زراعی گذشته و پراکنش نامناسب آن، بیان کرد: خرید و فروش گندم، خارج از نظام تعیین‌ شده، قاچاق محسوب می‌شود لذا تیم های رصد پایش به‌صورت مستمر در حال ارزیابی شرکت‌های بازرگانی بوده و با متخلفان برخورد جدی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به تعیین قیمت ۵ هزار تومانی برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم گفت: متأسفانه این قیمت با هزینه‌هایی که کشاورزان انجام می‌دهند همخوانی ندارد، زیرا تولیدکننده محصول با افزایش هزینه‌های کارگری، سم، بذر و... روبه روست و همین امر نیز باعث شده آنان تمایل کمتری به تحویل گندم تولیدی خود داشته باشند.

مدیر جهاد کشاورزی قوچان با بیان اینکه صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در این شهرستان به دنبال تقویت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است، گفت: برای تأمین بذر مورد نیاز شهرستان ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات توسط صندوق به اتحادیه تعاون روستایی اختصاص خواهد یافت تا از این طریق کشاورزان بذرهای گواهی‌شده مورد نیاز خود را تأمین کنند.

شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در ۱۳۷ کیلومتری شمال غربی مشهد قرار دارد.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها