شیر مادر، گنجینه ای منحصر به فرد از آنتی بادی ها

مطالعه‌ای جدید نشان داده است که شیر مادر حاوی مجموعه‌ای منحصر به فرد از آنتی بادی‌ها است.

شیر مادر، گنجینه ای منحصر به فرد از آنتی بادی ها

به نقل از الیوم السابع، طبق یک مطالعه جدید که در مجله پزشکی تجربی دانشکده پزشکی دانشگاه پیتزبورگ منتشر شده، شیر مادر حاوی مجموعه‌ای منحصر به فرد از آنتی بادی‌ها است که در دوران نوزادی و در طول دوران بارداری پایدار هستند.

از آن جایی که ایمنی اولیه کودک توسط آنتی بادی‌های موجود در شیر مادر ایجاد می‌شود، تحقیقات جدید بینشی را در مورد این که چرا محافظت در برابر عفونت‌های مختلف بین نوزادان متفاوت است و چرا برخی از آن‌ها به یک بیماری تهدید کننده به نام انتروکولیت نکروزان مبتلا می‌شوند، ارائه می‌دهد.

تیموتی هاند، محقق ارشد و دانشیار اطفال و ایمونولوژی در کالج پزشکی و بیمارستان کودکان پیتز در پیتزبورگ گفت که قبل از بلوغ سیستم ایمنی، نوزادان با آنتی بادی‌هایی که از جفت مادر و از طریق شیر مادر منتقل می‌شوند، از باکتری‌های مضر محافظت می‌شوند. این آنتی بادی‌ها به باکتری‌های روده متصل می‌شوند و از حمله آن‌ها به میزبان جلوگیری می‌کنند.

در مطالعه قبلی، هاند و تیمش دریافتند که باکتری‌های روده در نمونه‌های مدفوع نوزاد سالم بیشتر با آنتی بادی‌های مادر مرتبط است. هاند و تیمش شیر مادر اهدایی موسسه علوم شیر انسانی و Biobank در پیتزبورگ و مخزن زیستی تحقیقاتی شیر انسانی Mommy's Milk را تجزیه و تحلیل و با استفاده از طیف وسیعی از باکتری‌های مختلف، سویه‌های آنتی‌بادی هر اهداکننده را اندازه‌گیری کردند.

هاند اضافه کرد: نمونه‌های آنتی‌بادی‌های فردی بسیار متفاوت به نظر می‌رسید، چیزی که ما انتظار داشتیم؛ اما توانستیم برای اولین بار نشان دهیم. در طول بارداری، سلول‌های B از روده به غده پستانی می‌روند، شروع به ساخت پادتن می‌کنند و مادر سعی می‌کند با استفاده از آنتی‌بادی‌هایی که برای محافظت از روده‌اش دارد از کودکش محافظت کند. زن‌ها متفاوت هستند و زندگی متفاوتی دارند، میکروبیوم‌های متفاوتی دارند و با عفونت‌های متفاوتی روبه‌رو هستند. بنابراین کاملاً منطقی است که آنتی‌بادی‌های موجود در شیر مادر که این کار را انجام می‌دهند منعکس کننده این تنوع هستند.

او گفت که در طول دوره شیردهی، شیر مادر تغییر کرده و سرشار از پروتئین می‌شود. هاند و تیم او در تحقیقات خود شیر مادر از اهداکنندگان مشابه را در طول زمان مقایسه کردند.

هاند توضیح داد: نه تنها آنتی بادی‌ها در اهداکنندگان در طول یک بارداری مشابه بودند؛ بلکه بین نوزادان نیز به طور قابل توجهی پایدار بودند.

این نشان می‌دهد که وقتی سلول‌های B به بافت پستان می‌رسند، آن جا را ترک نمی‌کنند که این برای فهم چگونگی به دست آوردن ایمنی توسط نوزاد و چگونگی مقابله با عفونت مهم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها