نمایشگاه گیمزکام در کلن آلمان؛ «انقلاب» هوش مصنوعی در بازیهای کامپیوتری چیست؟
نمایشگاه گیزکام در شهر کلن آلمان به مرکزی برای به نمایش گذاشتن تازهترین تکنولوژیها و پیشرفتها در زمینه بازیهای کامپیوتری است که با کمک هوش مصنوعی یک انقلاب در این عرصه ایجاد کردهاند.
این نمایشگاه که از آن به عنوان بزرگترین گردهمآیی صنعت بازیهای کامپیوتری یاد میشود در عین حال نگرانیهای زیادی را هم ایجاد کرده چرا که بسیاری نگرانند این موضوع باعث بیکار شدن بسیاری و از بین رفتن مشاغل فراوانی در این صنعت شود.
جولین میلت، مهندس هوش مصنوعی و بنیانگذار استودیوی United Bits Game که در نمایشگاه کلن حضور دارد معتقد است که هوش مصنوعی یک نقطه عطف به معنای واقعی کلمه به شمار میرود. او در این خصوص به خبرگزاری فرانسه میگوید: «تولید خودکار تصاویر و کاراکترهایی که هر لحظه میتوانند واکنش متفاوتی در طول بازی از خود به نمایش بگذارند، کدها و سناریوهای تازه و بینهایت جدید از جمله کاربردهای احتمالی هستند که هوش مصنوعی میتواند با آنها بازیها را توسعه دهد.»
به گفته میلت هوش مصنوعی همچنین قادر است تصاویری را از متن بهصورت فوری تولید کند و به تولیدکنندگان این امکان را میدهد تا دید خود را بهتر منتقل کنند.
با این حال هوش مصنوعی میتواند کار هنرمندان مفهومی را تهدید کند که دنیای بازیهای کامپیوتری را پیش از اینکه به صورت دیجیتالی ساخته شوند به تجسم تبدیل میکنند. میلت با تایید این مطلب میگوید: «من برای آینده این مشاغل نگران هستم.»
گیمزکام هر سالهها دهها هزار دوستدار بازیهای کامپیوتری را به خود جلب میکند و این فرصتی برای استودیوها است تا جدیدترین خلاقیتهای خود را به نمایش بگذارند. در این نمایشگاه همچنین بسیاری از گیمرها با حضور در غرفهها از تازهترین پیشرفتها در بازیهای مورد علاقه خود مطلع میشوند.
کلاب کوآلا از استودیو سنگاپو به بازیکنان این شانس را میدهد که در Play for Fun دنیای رویایی خود را بسازند و در آنجا در جزیره بهشتی و شخصی شده، با استفاده از هوش مصنوعی شخصیتهایی منحصر به فرد را ایجاد کنند.
فانگ هان، مدیرعامل Play for Fun در این خصوص میگوید: «هوش مصنوعی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره انسانها تبدیل شده و پتانسیل عظیمی برای ارتقای صنعت بازی به سطح بعدی را دارد.»
شرکت Ivy Juice Games مستقر در برلین نیز گفت که از هوش مصنوعی در فرآیند ساخت بازی خود استفاده میکند.
لینوس گارتیگ از Ivy Juice Games به خبرگزاری فرانسه میگوید: «ما از هوش مصنوعی برای تولید متن استفاده می کنیم تا داستان سرایی بیشتری را وارد بازی کنیم. ما همچنین از هوش مصنوعی برای تولید کد استفاده میکنیم تا راه جدیدی را برای توسعه دهندگان ارائه دهیم تا آنها خودشان بتوانند بازیها را بسازند.»
سارا برین از Kythera AI که از این فناوری برای ایجاد حرکات شخصیتها استفاده میکند، میگوید: «هوش مصنوعی بازی را غیرقابل پیش بینیتر می کند و بنابراین بازی واقعیتر به نظر میرسد.»
اما استفاده از هوش مصنوعی برای ایجاد جهانهای مجازی گسترده میتواند با ادعای حقوق مالکیت معنوی تصاویر اصلی که برای تولید آنها استفاده میشود، تضاد داشته باشد.
برین در این رابطه میگوید: «اگر شما یک ناشر بزرگ هستید و از هوش مصنوعی مولد استفاده میکنید، در ادامه مشخص میشود که شما از چیزهایی استفاده کردید که کپی رایت را نقض کرده است. در نتیجه شما بیشتر در معرض چنین آسیبهایی قرار میگیرید.»