چه زمانی خواهیم توانست همه کارها را به «ربات ها» بسپاریم؟

بی‌بی‌سی در گزارشی به دنبال پاسخ به این پرسش رفته که چقدر مانده انسان بتواند انجام کارهای خانه خود را به ربات‌ها بسپارد؟!

چه زمانی خواهیم توانست همه کارها را به «ربات ها» بسپاریم؟

بن موریس دبیر بخش «تکنولوژی کسب‌وکار» نوشته: اگر ازتان بخواهند بزرگ‌ترین بازار ممکن برای یک محصول فیزیکی را تصور کنید؛ آیا به تلفن همراه فکر می‌کنید؟ خودروسازی؟ املاک و مستغلات؟! این‌ها شماری از پاسخ‌هایی هستند که ممکن است بدهید. یوردی رز مدیر اجرایی شرکت «سنکچوری ای.آی» اما می‌گوید: «این‌ها همه بازارهای بزرگی هستند، اما در دهه‌های آینده محصول جدیدی عرضه خواهد شد که این غول‌ها در مقابل آن کوتوله جلوه خواهند کرد».

چیزی که بوردی رز در موردش صحبت می‌کند، یک شرکت مستقر در ونکوور است که دارد روی یک ربات انسان‌نما به نام فونیکس یا همان ققنوس کار می‌کند که بعد از این که تکمیل شد، نه تنها تمام دانسته‌ها و البته اهداف و خواسته‌ها و نیز منظور ما را متوجه خواهد شد و خواهد فهمید، بلکه نحوه انجام کارهای رایج دنیا را نیز خواهد دانست و البته مهارت‌هایی برای اجرای دستورات ما نیز خواهد داشت.

یوردی رز می‌گوید: «با این که امروزه روز راه زیادی تا رسیدن به این هدف باقی مانده است؛ اما این می‌تواند بزرگ‌ترین بازار کسب‌وکار در تمام تاریخ باشد. در واقع این بزرگ‌ترین بازاری خواهد بود که تا به حال در تاریخ تجارت و تکنولوژی وجود داشته- و تقریبا تمام بازار کار را شامل خواهد شد. یعنی همه چیزهایی که می‌خواهیم انجام دهیم».

البته همان‌طور که این کارشناس تکنولوژی و کسب‌وکار گفته؛ هنوز راه درازی در پیش است. خود یوردی رز هم چهارچوب زمانی مشخصی برای آغاز به کار این ربات- که قرار است تقریباً تمام کارهای خانه را انجام دهد و مثلاً گاهی در حال شستن لباس‌ها باشد و گاهی هم مشغول تمیز کردن حمام- مشخص نکرده است؛ اما فعالان دیگر این صنعت عقیده دارند که اتفاقا راه درازی تا رسیدن به این هدف و به عبارتی تعبیر این رویا باقی نمانده و هر آن- یعنی شاید تا کمتر از ده سال آینده- ممکن است این ربات به خدمت گرفته شود.

البته پیگیری این رویا منحصر به این شرکت نمی‌شود- و هم‌زمان ده‌ها شرکت دیگر هم در سراسر جهان روی این تکنولوژی کار می‌کنند. مثلاً در بریتانیا این شرکت لوازم خانگی دایسون است که روی هوش مصنوعی و ساخت ربات با هدف انجام کارهای منزل سرمایه‌گذاری کرده است. در سطح جهان، اما، بزرگ‌ترین شرکت فعال در این بازار شاید شرکت تسلا باشد. این شرکت سازنده خودروهای الکتریکی که مالک آن ایلان ماسک است، روی یک ربات انسان‌نما به نام «آپتیموس» کار می‌کند و ایلان ماسک در این زمینه ادعا کرده که این محصول را تا چند سال دیگر به بازار عرضه خواهد کرد.

این که آیا ایلان ماسک در وعده‌ای که داده صادق است یا نه؛ و این که خواهد توانست آن را عملی کند یا نه؛ در آینده معلوم خواهد شد. فعلاً فقط آن‌چه مشخص است این است که با پیشرفت‌ها و جهش‌های کنونی در صنعت هوش مصنوعی، سرعت توسعه ربات‌های انسان‌نما به مراتب بیشتر شده و به نظر می‌رسد که به زودی به نتیجه خواهد رسید.

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها