محققان سوئدی باتری ارزان برای کشورهای کم‌درآمد تولید کردند

محققان دانشگاه «لینکوپینگ» در کشور سوئد یک نوع باتری از فلز روی و ماده «لینگین» ساخته‌اند که بیش از ۸ هزار بار قابل استفاده است و می‌تواند به تامین برق کشورهای کم‌درآمد کمک کند.

محققان سوئدی باتری ارزان برای کشورهای کم‌درآمد تولید کردند

به گزارش تک‌اکسپلور، این محققان امیدوارند که با این باتری بتوانند یک راه حل ارزان و پایدار برای تامین برق کشورهای با دسترسی محدود به برق فراهم کنند.

«ریورانت کریسپین» استاد الکترونیک ارگانیک در این دانشگاه گفت: پنل‌های خورشیدی نسبتا ارزان شده‌اند و بسیاری افراد در کشورهای کم‌درامد از آنها استفاده می‌کنند. اما نزدیک به خط استوا خورشید در حدود ساعت ۶ غروب می‌کند که موجب بدون برق ماندن خانه‌ها و مراکز تجاری می شود.

این امیدواری هست که این فناوری جدید باتری حتی با عملکرد پایین‌تر نسبت به باتری‌های گران‌قیمت لیتیوم – یونی در نهایت راه حلی برای این موقعیت‌ها ایجاد کند.

گروه تحقیقاتی او در آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک در کنار محققانی از دانشگاه «کارلشتاد» یک باتری ابداع کرده‌اند که بر پایه فلز روی و ماده لینگین مبتنی است که هر دو موادی ارزان و سازگار با محیط زیست به شمار میروند. در لحاظ چگالی انرژی این باتری با باتری‌های سربی – اسیدی قابل مقایسه است اما با این تفاوت که ماده سمی سرب را ندارد.

این باتری جدید بسیار پایدار است بطوری که بیش از ۸ هزار بار قابل استفاده است در حالی که حدود ۸۰ درصد از عملکرد خود را حفظ خواهد کرد مضاف بر اینکه برای مدت حدود یک هفته شارژ خود را نگاه می‌دارد و این بسیار طولانی‌تر از سایر باتری‌های مشابه مبتنی روی است که شارژ خود را ظرف مدت چند ساعت از دست می دهند.

هر چند باتری‌های بر پایه روی الان در بازار و عمدتا به عنوان باتری‌های غیر قابل شارژ مجدد وجود دارند اما پیش بینی میشود که این باتری‌ها بتوانند مکمل و در برخی موارد جایگزین باتری‌های لیتیوم – یونی باشند.

«ضیاءالدین خان»‌ از محققان آزمایشگاه الکترونیک ارگانیک گفت: هر چند که باتری‌های لیتیوم – یونی وقتی درست به کار بروند مفید هستند اما می توانند قابل انفجار هم باشند و از حیث مسائل زیست محیطی هم مشکل دارند. از این رو، این باتری پایدار ما یک جایگزین امیدوارکننده برای جایی که چگالی انرژی خیلی حیاتی نیست ارائه میدهد.

مشکل باتری‌های روی عمدتا دوام ضعیف فلز روی به علت واکنش با آب در محلول الکترولیت باتری است که موجب بی‌استفاده شدن باتری می شود.

برای پایدار کردن روی در این باتری‌ها از ماده‌ای با نام «پلی‌اکریلات پتاسیم» استفاده می‌شود و اکنون محققان نشان دادند که این ماده در کنار روی و لینگین استفاده شود پایداری باتری بسیار بالا می رود. لیگنین ماده سلولز مانند و آلی است که لیف های سلولز را به هم وصل می کند.

در حال حاضر باتری‌های تولیدشده در آزمایشگاه کوچک هستند اما محققان اعتقاد دارند که می توانند باتری‌های بزرگتری در حد باتری خودرو تولید کنند.

منبع: ایرنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    احسنت ، چه مقاله های خوبی . بارک الله

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها