«بلو اوریجین» ۶ گردشگر را به لبه فضا پرتاب کرد

شرکت «بلو اوریجین» پس از حدود دو سال وقفه، شش گردشگر را با موشک «نیو شپرد» به لبه فضا فرستاد.

«بلو اوریجین» ۶ گردشگر را به لبه فضا پرتاب کرد

موشک گردشگری شرکت «بلو اوریجین» (Blue Origin) برای اولین بار در دو سال گذشته مسافران را به لبه فضا پرتاب کرد و به وقفه‌ای که به دلیل یک پرواز آزمایشی بدون سرنشین ناموفق ایجاد شده بود، پایان داد.

به نقل از سی‌ان‌ان،  موشک «نیو شپرد» (New Shepard) و کپسول آن روز ۱۹ مه در ساعت ۹:۳۶ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی از تأسیسات بلو اوریجین در غرب تگزاس بلند شد.

هفتمین پرواز سرنشین‌دار بلو اوریجین تا به امروز موسوم به «ان‌اس-۲۵» (NS-25)، ۶ سرنشین را سوار بر کپسول با خود برد. «میسون آنجل»(Mason Angel) سرمایه‌دار، «سیلوین شیرون» (Sylvain Chiron) تاجر فرانسوی، «کنث ال. هس» (Kenneth L. Hess) مهندس نرم‌افزار و کارآفرین، «کارول شالر» (Carol Schaller) حسابدار بازنشسته، «گوپی توتاکورا» (Gopi Thotakura) خلبان و «اد دوایت» (Ed Dwight) کاپیتان بازنشسته نیروی هوایی آمریکا، سرنشینان این ماموریت بودند.

«بلو اوریجین» ۶ گردشگر را به لبه فضا پرتاب کرد

نکته جالب این ماموریت، اولین کاندیدای فضانورد سیاه‌پوست است که در ۹۰ سالگی به فضا می‌رسد. دوایت یک خلبان آزمایشی نیروی هوایی آمریکا بود که در سال ۱۹۶۱ برای آموزش توسط ناسا انتخاب شد اما هرگز فرصت سفر به فضا را پیدا نکرد. اکنون دوایت بیش از ۶۰ سال پس از انتخاب شدن، به لبه فضا رسیده است. دوایت در حال حاضر مسن‌ترین شخصی به شمار می‌رود که به فضا سفر کرده است.

او با حمایت سازمان غیرانتفاعی «اسپیس فور هیومنیتی» (Space for Humanity) به عنوان بخشی از مأموریت بلو اوریجین انتخاب شد. تمرکز این سازمان بر فرستادن طیف متنوعی از افراد به فضا به عنوان شهروند فضانورد است.

دوایت پس از فرود آمدن به یکی از مصاحبه‌کنندگان بلو اوریجین گفت: من فکر می‌کردم در زندگی‌ام به آن نیازی ندارم اما اکنون می‌بینم که نیاز داشته‌ام.

«بلو اوریجین» ۶ گردشگر را به لبه فضا پرتاب کرد

سرنشینان در طول ماموریت، با بیش از سه برابر سرعت صوت یا بیش از ۲۰۰۰ مایل در ساعت اوج گرفتند. موشک به همراه کپسول از منطقه موسوم به «خط کارمان» (Kármán line) عبور کرد که در فاصله ۱۰۰ کیلومتری بالای سطح زمین قرار دارد.

مسافران در اوج پرواز، چند دقیقه بی‌وزنی را تجربه کردند و مناظر خیره‌کننده زمین را از پنجره‌های کپسول دیدند.

سپس، کپسول با چتر نجات به زمین بازگشت و ماموریت آن تقریبا ۱۰ دقیقه طول کشید. یکی از سه چتر کپسول به طور کامل باد نشده بود. این مشکل احتمالا پیش از پرواز بعدی موشک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها