کالبد شکافی جسد یک گرگ با قدمتی در حدود ۴۴ هزار سال در روسیه انجام شد

در دورترین منطقه شمال شرقی یاکوتیا روسیه، دانشمندان محلی جسد یک گرگ ۴۴ هزار ساله را کالبد شکافی کردند. این حیوان در یخ های دائمی منجمد شده بود و به گفته دانشمندان، اولین کشف از این نوع گرگ خاص است.

کالبد شکافی جسد یک گرگ با قدمتی در حدود ۴۴ هزار سال در روسیه انجام شد

جسد این گرگ که در سال ۲۰۲۱ به طور تصادفی توسط مردم محلی منطقه ابیسکی یاکوتیا پیدا شد، اکنون به دقت توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته است.

آلبرت پروتوپوپوف، رئیس بخش مطالعه جانوران ماموت در آکادمی علوم یاکوتیا گفت: «این اولین کشف در جهان از یک شکارچی اواخر دوره پلیستوسن است». وی گفت که قدمت این گرگ حدود ۴۴ هزار سال است و تاکنون چنین یافته‌هایی وجود نداشته است.

یاکوتیا که بین اقیانوس منجمد شمالی و در شرق دور قطب شمال روسیه قرار دارد، منطقه وسیعی از باتلاق‌ها و جنگل‌ها به بزرگی تگزاس است که حدود ۹۵ درصد آن از یخ‌های دائمی پوشیده شده است. دمای زمستان در این مکان به منفی ۶۴ درجه سانتیگراد یا ۸۳٫۲ درجه فارنهایت کاهش می یابد. 

پروتوپوپوف تایید کرد: «معمولاً این حیوانات گیاهخوار هستند که می میرند، در باتلاق‌ها گیر می کنند، یخ می زنند و در نهایت به دست ما می‌رسند. این اولین باری است که یک گوشتخوار با جثه بزرگ پیدا می شود». 

این پژوهشگر در ادامه گفت: «در حالی که یافتن لاشه حیوانات قدیمی و هزاران ساله که در اعماق یخ‌های دائمی دفن شده‌اند، به دلیل تغییرات اقلیمی که به آرامی در حال ذوب شدن هستند، غیرعادی نیست، اما این گرگ خاص است». او افزود: «این یک شکارچی بسیار فعال، متحرک، یکی از حیوانات بزرگ و کمی کوچکتر از شیر و خرس غار، همچنین یک مُردارخوار بوده است». 

آرتیوم ندولوژکو، مدیر توسعه آزمایشگاه دیرینه‌شناسی در دانشگاه اروپایی سنت پترزبورگ می‌گوید که بقایای گرگ بینش نادری از یاکوتیا در ۴۴ هزار سال پیش ارائه می‌دهد.

او گفت: «هدف اصلی این است که بفهمیم این گرگ از چه چیزی تغذیه می‌کرد و چگونه با گرگ‌های باستانی که در قسمت شمال شرقی اوراسیا زندگی می‌کردند، ارتباط داشت».

محققان امیدوارند نتیجه مطالعات کالبدشکافی روی این جانور دریچه‌های نوینی را در مورد حیات وحش و حیات بطور کلی به‌روی بشر بگشاید.

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    این بخش یاکوتیا در سیبری ، گنجینه ای یه برای بشریت .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها