فناوری‌هایی که در آینده نزدیک دنیا را متحول خواهد کرد!

یورونیوز در گزارشی علمی و آینده‌نگرانه فن‌آوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند پیوند اعضا، محیط زیست و هوش مصنوعی را به عنوان برترین فن‌آوری‌های تحول‌آفرین در آینده نزدیک معرفی کرده است.

فناوری‌هایی که در آینده نزدیک دنیا را متحول خواهد کرد!

مجمع جهانی اقتصاد فن‌آوری‌های برتری را که در حال حاضر در حال توسعه‌اند و در آینده نزدیک قطعا قادر به حل و رفع بخشی از مشکلات جهان خواهند بود، فهرست کرده است.

در صدر این فهرست هوش مصنوعی قرار دارد- که امسال تقریبا در صدر تمام سرفصل‌ها بوده؛ ولی با این حال این تنها فن‌آوری نوظهوری نیست که می‌تواند در زمینه مقابله با چالش‌های جهان کمک‌حال مردم باشد.

میکروب‌های جذب‌کننده کربن، فن‌آوری‌های مبتنی بر حفظ حریم خصوصی و خوراک دام تنها شماری از فن‌آوری‌های در حال توسعه‌ای هستند که به ادعای مجمع جهانی اقتصاد بیشترین پتانسیل را برای تأثیرگذاری مثبت بر جهان- در سه تا پنج سال آینده- خواهند داشت.

یافته‌های مجمع جهانی اقتصاد که هفته گذشته در گزارش سالانه برترین فن‌آوری‌های نوظهور- با همکاری انتشارات تحقیقاتی پیشگامان- منتشر شد؛ از چشم‌انداز دانشمندان، محققان و آینده‌پژوهان جهانی به فن‌آوری‌های در حال توسعه‌ای پرداخته که در آینده نزدیک بیشترین پتانسیل را برای تأثیرگذاری مثبت بر جهان خواهند داشت.

جرمی یورگنس مدیر مجمع جهانی اقتصاد و رئیس مرکز «انقلاب چهارم صنعتی» می‌گوید:«سازمان‌ها وقتی عوامل شکل‌دهنده آینده را بشناسند و درکی از آن‌ها داشته باشند، انتخاب‌های بهتری انجام خواهند داد. این گزارش به دنبال این است که تکنولوژی‌هایی را که می‌توانند تاثیرات قابل توجهی بر جوامع و اقتصادهای مختلف داشته باشند، شناسایی و معرفی کند».

به گفته مدیر مجمع جهانی اقتصاد؛ «این گزارش هم‌چنین فن‌آوری‌هایی را که پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ایجاد انقلاب در اتصال نقاط مختلف دنیا به هم، پرداختن به چالش‌های فوری تغییرات اقلیمی و پیگیری ابداعات و نوآوری‌های علمی و پژوهشی در زمینه‌های مختلف را خواهند داشت؛ مورد توجه قرار داده است».

اما؛ برترین فن‌آوری‌هایی که در پایان سال ۲۰۲۴ نقش و حضوری برجسته‌تر خواهند داشت؛ عبارتند از مواردی چون هوش مصنوعی، فن‌آوری‌های افزایش‌دهنده حریم خصوصی، سطوح هوشمند قابل تنظیم، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی و البته الاستوکالوری‌ها و ژنومیک پیوند عضو- که به خصوص این آخری معضل همیشگی قطع عضو، معلولیت و حتی برخی از انواع سرطان‌ها را تا همیشه درمان خواهد کرد.

با این حال در میان این موارد پیشرفت‌هایی که در زمینه یادگیری عمیق و هوش مصنوعی مولد می‌توانند رخ دهند، این قابلیت را دارند که به نوعی در رابطه با اکتشافات علمی و به‌خصوص در زمینه نرخ کشف و پیش‌بینی بازی را تغییر داده و حتی به سطحی بالاتر ارتقا دهند. در بخش سلامت هم هوش مصنوعی این امکان را برای محققان فراهم می‌آورد که بتوانند پیشرفت‌های بهتری در درک و شناخت بیماری‌ها و ارتباطات بین آن‌ها و البته کشف داروهای جدید به دست آورند.

سطوح هوشمند قابل تنظیم هم این امکان را فراهم می‌آورند که با استفاده از این فن‌آوری سطوحی مانند دیوار یا آینه را به اجزایی برای ارتقای ارتباطات بی‌سیم تبدیل کرد؛ یا شبکه‌های بی‌سیم را در مصرف انرژی کارآمدتر کرد.

افزایش دسترسی به اینترنت برای بیش از ۲.۶ میلیارد نفر در ۱۰۰ کشور مختلف جهان دستاوردی است که در آینده نزدیک از طریق استفاده از سیستم‌های پلتفرم ارتفاع بالا قابل حصول خواهد بود.

واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز با همراهی قدرت محاسباتی کامپیوتر و هوش مصنوعی می‌توانند ابزارهایی را که می‌توانند در آینده‌ای سبزتر نقش داشته باشند، بهبود بخشد.

میکروب‌های جذب‌کننده کربن ارگانیسم‌هایی مانند ریزجلبک‌ها هستند که می‌توانند کربن را از طریق فتوسنتز خورده و به عبارت بهتر آن را جذب کنند. این کار در مواردی از طریق میکروارگانیسم‌هایی انجام می‌گیرد که از منابع انرژی تجدیدپذیر مانند هیدروژن برای جذب کربن استفاده و سپس دی‌اکسید کربن را به محصولات جدیدی مانند سوخت‌های زیستی یا حتی خوراک حیوانات تبدیل خواهند کرد.

خوراک‌های پروتئینی جایگزین در این میان نشان‌دهنده راهی است برای مقابله با خطرات زیست‌محیطی مسایل و مواردی مانند غذای سنتی حیوانات- که مسایلی مانند جنگل‌زدایی را کاهش داده و کشاورزی سبزتر را توسعه بیشتری خواهد داد. در این گزارش آمده که پروتئین‌هایی که از تک‌سلولی‌هایی مانند جلبک‌ها به دست می‌آیند، به ویژه با افزایش تقاضای خوراک دام منابع غذایی پایدارتر و ماندگارتری خواهند بود.

و در نهایت می‌رسیم به ژنومیک پیوند عضو؛ به‌خصوص با توجه به این واقعیت که پیوند عضو می‌تواند نجات‌دهنده باشد. ولی با این حال در بسیاری از کشورها کمبود عضو وجود دارد- که دانشمندان می‌گویند از طریق اندام‌هایی که از نظر ژنتیکی مهندسی ‌شده‌اند، قادر به تاکین این کمبود خواهند بود. هم‌چنین باید گفت که ابزار ویرایش ژنوم موسوم به کریسپر یکی از فن‌آوری‌هایی است که دانشمندان در مورد آن به شدت هیجان‌زده هستند و بر این باورند که در آینده نزدیک بخش زیادی از کمبود اندام‌های حیاتی مورد نیاز برای پیوند اعضا را جبران خواهد کرد.

 

بخوانید: آیا گوشت‌های گیاهی سالم‌تر هستند؟

 

بخوانید: ساخت تایر نانویی دوچرخه؛ ضد پنچری و مناسب زمین‌های ناهموار

 

منبع: شفقنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ما همچنان درگیر شعاریم
    0

    و اون چیزی که مدیران ما در ایران یاد گرفته اند
    استفاده هر چه بیشتر از کلماتی خاص مانند دانش بنیان + هوش مصنوعی است

    گویا این عزیزان تصور میکنند هر اندازه در امورات روزانه و سخنرانی ها از این 2 واژه بیشتر استفاده کنن علم و تکنولوژی ایران سریعتر پیشرفت میکند
    خخ
    خخ
    خخ
    اما با ترفند بکارگیری ازین کلمات میتونن بودجه بیشتری برای خودشون جذب کنن و سفر بیشتر برن و حق الماموریت و حق الجلسه و کمیسیونهای بیشتری .... حالشو ببر مدیر حالشو ببر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها