سیستم ابری جدید مایکروسافت؛ آماده برای آیندهای فراتر از ایکس باکس
به محض این که این روز ها به فعالیت های مایکروسافت در زمینهی گیمینگ فکر میکنید، ایکس باکس به ذهنتان خطور میکند.
مایکروسافت اولین بازی خود را سال ۱۹۸۱، با نام مایکروسافت ادونچر عرضه کرد. یک بازی MS-DOS که به صورت مستقیم از فلاپی دیسک بوت میشد و آغاز ماجراجویی های مایکروسافت در دنیای بازی ها بود. در ۳۷ سال گذشته خیلی چیز ها تغییر کرده و به محض این که این روز ها به فعالیت های مایکروسافت در زمینهی گیمینگ فکر میکنید، ایکس باکس به ذهنتان خطور میکند.
دروغ نیست اگر بگوییم در دهههای پیش رو، با تغییرات زیادی رو به رو خواهیم شد و مایکروسافت برای این تغییرات آماده است. روز ۱۵ مارچ امسال، مایکروسافت از بخش جدید ابری گیمینگ خود رونمایی کرد که برای آیندهی این صنعت آماده است. جایی که کنسول ها و دنیای بازیها کاملا متفاوت از امروز خواهند بود.
مایکروسافت چند وقتی میشد که روی این اقدام کار میکرد. این کمپانی به طریق مرموزی کمپانی های مربوط به بازی های ویدیویی زیادی را استخدام کرده است. از هوک (Havok) در سال ۲۰۱۵، سیمپلیگان در سال ۲۰۱۷ تا پلیفب (PlayFab) در سال جاری. احتمالا هرگز از این کمپانی ها چیزی نشنیده باشید، اما نقش بسیار مهمی در تلاش های جسورانهی مایکروسافت در زمینهی کلاود گیمینگ ایفا میکنند.
در حالی که این استخدام ها در حال انجام است، مایکروسافت در حال سازماندهی مجدد تیم های بازی سازی خود است تا سرویس جدید ابری خودش را عرضه کند. فیل اسپنسر در حال حاضر نفر اول بخش گیمینگ مایکروسافت است و به طور مستقیم به ساتیا نادلا، رئیس مایکروسافت گزارش میدهد. سیستم ابری گیمینگ جدید مایکروسافت به رهبری کارمند پر سابقهی مایکروسافت که ۲۰ سال است در این شرکت حضور دارد، یعنی کریم چاودری سپرده شده که سابقه کار روی اوتلوک (Outlook)، دایرکت ایکس و ایکس باکس را در کارنامهاش داشته.
چاودری در مصاحبهای با The Verge میگوید:
فیل [اسپنسر] تیمی اختصاصی و متمرکز روی گیمینگ کلاود میخواست. این ها مکالماتی بودند که تابستان گذشته اتفاق افتادند و ما از انتهای سال گذشته به طور ویژه مشغول ایجاد ساختار این سازمان شدیم.
بخش جدید مایکروسافت برای جلب ناشران بازی ها و توسعه دهندگان به سمت سرویس های ابری مایکروسافت طراحی شده است. یوبی سافت اخیرا از مایکروسافت آژور، سرویس ابری معروف مایکروسافت برای Rainbow Six: Siege روی هر سه پلتفرم اصلی پی سی، پلی استیشن ۴ و ایکس باکس استفاده میکند. حتی بازی موبایل Black Desert ماشین های مجازی و دیتابیس آژور را مورد استفاده قرار میدهد. مایکروسافت علاقمند است تا توسعه دهندگان بیشتری از سرویس های ابریش استفاده کنند، خصوصا زمانی که بازی ها برای تجربههای مولتی پلیر، با اتصال دستگاههای بیشتری به هم، انجام میپذیرد.
چاودری میگوید:
ما فکر میکنیم که حدودا دو میلیارد گیمر در دنیا وجود خواهد داشت، و هدف ما دستیابی به همهی آنهاست.
بخشی از مسیری که مایکروسافت با سرویس ابری جدید خود روی آن تمرکز کرده، سرویس های اشتراکی است. گیم پس ایکس باکس در چند سال گذشته در دسترس بوده و اخیرا مایکروسافت تصمیم گرفت همهی بازی های انحصاریش در زمان عرضه به سیستم اشتراکی مجهز شوند. Sea of Thieves اولین عنوان بزرگ است اما هیلو در آینده و سری بازی های گیرز آو وار هم سرنوشت مشابهی خواهند داشت. چاودری در این باره میگوید:
ما واقعا از موفقیت [با گیم پس] خوشحالیم. ما باور داشتن به انتخاب کاربران را ادامه میدهیم، و همچنین باور داریم که فضای اشتراکی در صنعت بازی سازی وجود دارد و این چیزی است که میخواهیم ایجاد کنیم.
منبع: دیجیاتو
729