مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

ادامه محدودیت پذیرش برخی کشتی‌های ایرانی در بنادر هند/ بندر چابهار بدون اپراتور هندی متوقف نمی‌شود

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیت‌هایی برای پذیرش کشتی‌ها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.

ادامه محدودیت پذیرش برخی کشتی‌های ایرانی در بنادر هند/ بندر چابهار بدون اپراتور هندی متوقف نمی‌شود

 قاسم عسکری‌نسب در نشست خبری امروز با بیان اینکه در دنیا ٨٠ درصد حمل و نقل از طریق دریا انجام می‌شود و این میزان در ایران به ٩٠ درصد می‌رسد، اظهار داشت: توسعه دریامحور راهبرد اساسی و ضرورت برای اقتصاد پویا و مقاومتی کشورمان است و همچنین سند برنامه هفتم هم به توسعه دریامحور تاکید دارد . 

وی با تاکید بر اینکه در حالی که در کشورمان ۵٨٠٠ کیلومتر خط ساحلی وجود دارد اما از این میزان تنها از ۵ درصد ظرفیت‌ها استفاده کرده‌ایم، گفت: وسعت سواحل مکران هزار کیلومتر است و در استان سیستان و بلوچستان ظرفیت بی بدیل برای توسعه دریامحور وجود دارد و بندر شهید بهشتی بزرگترین بندر اقیانوسی و عمیق ترین بندر در کشور محسوب می‌شود و  آبخور این بندر حتی به ١٩ متر می‌رسد از این رو امسال پذیرای کشتی‌های ١٢٠ هزار تن حامل کالاهای اساسی هم بودیم. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: توسعه بندر شهید بهشتی در ۴الی ۵ فاز تعریف شد و توسعه فاز اول با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری انجام شد و در حال حاضر بندر شهید بهشتی  در حوزه کانتینری سرویس منظم در مسیر بنادر چین دارد و با این اقدام زمان جابه‌جایی کالا  از ٣٠ روز به ١٢ روز کاهش پیدا کرده و همچنین سرویس منظم به بنادر غرب هند ناواشیوا و ماندلا برای صادرات میوه و ترابری و سرویس منظم به امارات برقرار است. 

عسکری‌نسب با اشاره به رشد حمل و نقل کانتینری در بندر شهید بهشتی افزود: در ١٠ ماه امسال رشد ١۴٠ درصدی کانتینری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را تجربه کردیم.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در پاسخ به ایلنا مبنی بر اینکه دلیل عدم امضای قرارداد نهایی و ١٠ ساله با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی در آبان ماه چه بوده و آیا با ادامه تاخیرها اپراتور هندی از بندر شهید بهشتی حذف می‌شود، اظهار داشت: امضای قرارداد با هندی‌ها در بندر شهید بهشتی چابهار شرایط خاص خود را دارد و ابعاد مختلفی سیاسی، اقتصادی و حقوقی آن باید مورد بررسی قرار بگیرد .امضای قرارداد نهایی با اپراتور هندی در تهران را پیگیری می شود و با مستقر سفیر جدید هند جلسات فشرده در حال برگزاری است و سه مرحله مذاکرات فشرده انجام شده‌است. در حال حاضر تقریبا امضای قرارداد نهایی شده و وزارت راه و شهرسازی از متولی در هند برای امضای قرارداد نهایی دعوت کرده و به هند پیشنهاد داده‌ایم که قرارداد نهایی را هفتم اسفندماه همزمان با روز چابهار، منعقد کنیم و منتظر پاسخ هند هستیم. 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که موضوع قرارداد با هندی‌ها واگذاری نیست بلکه سرمایه گذاری است و با هندی‌ها قرارداد bot برای سرمایه گذاری ٨۵ میلیون دلاری منعقد کردیم که ٢٠ میلیون دلار از آن در قالب خرید ۶ دستگاه جرثقیل به اجرا رسیده‌است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: بندر چابهار چه با حضور هندی‌ها و چه غیر از هندی‌ها فعال است و بدون هندی‌ها هم  متوقف نمی‌شود.

عسکری نسب گفت: هم چینی‌ها، هم شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و هم بنیاد مستضعفان برای سرمایه گذاری در بندر چابهار مطرح هستند . 

همچنین در پاسخ سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا هنوز محدودیت‌هایی برای ورود کشتی‌های ایرانی در بندر موندرای هند با حضور اپراتور آدانی وجود دارد، گفت: با توجه به شرایط ایران در دنیا با محدودیت‌هایی برای پذیرش کشتی‌ها در برخی از بنادر داریم و از شرکت آدانی هم از جمله همین موضوع است.

همچنین حسین شهدادی، معاون بنادر و  دریانوردی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال ایلنا درباره ادامه محدودیت‌ها برای ورود کشتی‌های ایرانی به بندر موندرای هند گفت: بنادر مشکلی در مراودات کالایی با هم ندارند و این ارتباط تردد و مراوداتی توسط خطوط کشتیرانی برقرار می‌شود اما احتمال دارد برخی از خطوط کشتیرانی به واسطه نبود قراردادها برای پذیرش در این بنادر با محدودیت‌هایی مواجه شوند. 

وی تاکید کرد: در حال حاضر تردد کشتی‌های ایرانی به بنادر غرب هند از جمله ناواشیوا، کاندلا و موندرای محدودیتی ندارد اما با حضور شرکت آدانی در بندر موندرای که شریک خارجی دارد، برخی از شرکت‌های کشتیرانی امکان تردد به این بندر را ندارند.

منبع: ایلنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    2

    تا وقتی به آمریکا بله قربان نگویید و عضو FATF نشید تا سیستم مالی کشور عین روز روشن بشه، وضع همینه که هست...

  • ناشناس
    1

    هند به طور کامل در زمین اسرائیل بازی می کنه

  • ناشناس
    0

    الان نفت و گاز داریم وضعمون اینه اگه نداشتیم چقدر منزوی بودیم؟؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها