ماجرای جریمه مشاوران املاک چیست؟

با ابلاغ قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن نظارت ها بر روند فعالیت مشاوران املاک متخلف تشدید شده به طوری که تا به امروز ۱۱۰ هزار مشاور املاک جریمه شده اند.

ماجرای جریمه مشاوران املاک چیست؟

در حالی که به آستانه فصل نقل و انتقالات مسکن نزدیک می شویم و در این ایام بسیاری از مستاجران همچنان از روند فعالیت مشاوران املاک ناراحت هستند و بسیاری از آنها از افزایش قیمت های که مشاوران املاک در مناطق می دهند گلایه مند هستند این در حالی است که امسال در قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و اجاره برای این مشاوران املاک جریمه های سنگینی در نظر گرفته شده است. همچنین رتبه‌بندی مشاوران املاک بر اساس میزان رضایتمندی مشتریان در دستور کار قرار گرفته است.

در همین رابطه فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن با بیان اینکه قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن برای مشاوران املاک و تشدید نظارت بر فعالیت آنها طرح های بسیار خوبی در دستورکار دارد گفت: در ثبت قرارداد اجاره‌بها مسکن پیش‌بینی شده که الزامات و سقف‌های تعیین شده توسط دولت رعایت شود.

وی ادامه داد: در صورتی که یک مشاور املاک قراردادی را خارج از سقف‌های تعیین شده به اصرار مالک یا هر دلیل دیگری تنظیم کند، مالک و مشاور املاک هر دو جریمه می شوند.

ایلاتی با بیان اینکه طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن مستاجر تا ۵ سال امکان اعاده دادرسی دارد و به ازای مبلغ غیرقانونی دریافت شده از مستاجر به قیمت روز از مالک دریافت می‌شود گفت: طبق این قانون مالک تا ۱۰ برابر مبلغ اضافه دریافت شده، جریمه خواهد شد.

این کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: در صورت تخلف، مشاور املاک بار اول تذکر می‌گیرد، بار دوم ۶ماه پروانه کسب مشاور تعلیق می‌شود ، برای سومین بار، مجوز کسب یک سال تعلیق می‌شود و مرتبه چهارم مجوز کسب مشاور املاک لغو خواهد شد.

براساس این گزارش روز گذشته در جلسه شورای عالی مسکن مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: ساماندهی و مدیریت سکوهای انتشار آگهی املاک مسکونی، تشکیل دبیرخانه کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ۳۱ استان، راه اندازی گشت مشترک ساماندهی مشاورین املاک و بازرسی از ۱۱۰ هزار مشاور املاک از مهم ترین اقداماتی است که در طی یک سال گذشته انجام شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    2

    وقتی مردم فشار اقتصادی نداشته باشند ارزش قانون ودولت را نمی داند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این روش ها عوام فریبانه است اگر دنبال این هستید که قیمت اجاره بها را پایین بیاوریدو یا به همین صورت نگهدارید اینست که ابتدا قیمت فروش اپارتمان را پایین بیاورید که ارتباط مستقیم با مبلغ اجاره بها دارد قیمت اپارتمان از مولفه های هزینه ساخت خارج شده و هرکس به دلخواه خودش قیمت میدهد پارسال قیمت اپارتمان در یوسف اباد بود متری 150 میلیون الان سازندگان کردن متری 270 میلیون مناطق 1 و 3 و2 که قیمت اپارتمان گیج کننده است حالا چرا مسولین وارد کنترل این قیمتها نمیشوند اینست که اکثریت مسولین یا خودشان و یا وسیله بستگان مورد وثوق انان بساز و بفروش و برج ساز شدند و لذا رغبت به پیگیری قیمت فروش اپارتمانها نمیشوند . کدامیک از مسولین وزارت مسکن و شهرسازی در کار سازندگی نیستند ؟ ممیز های سازمان مالیاتی و شهرداری ها کاملا انان را میشناسند ؟ واقعا اگر به درستی عزم تعدیل قیمت اجاره ها را دارید ابتدا قیمت فروش اپارتمانها را پایین بیاورید بعد میبینید معجزه وار قیمت اجاره ها خود به خود پایین میاد و این همه بگیر و ببند و مقصر نشان دادن دیگران که واقعا گناهی ندارند نیست !

  • خدمتگزار
    1

    اینقدر تهمت نزدیک
    شما که سامانه خودنویس رایگان را انداختی

  • امیر مولی
    1

    کارشناس سیاست گذاری مسکن؟؟؟ رشته دانشگاهیه،؟ چیه دقیقا؟ بخدا که از خودتون در آوردین... من استاد دانشگاه رشته سازه هستم و تا حالا همچین کارشناسی رو نه در حوزه آکادمیک نه در حوزه اقتصادی یا میدانی نشنیده بودم.

  • ناشناس
    1

    من در یکی از شهرستانها مشاور املاک دارم و دبیر بازنشسته ام
    بحق خدا اولین چیزی که از مالک میخوام اینه که به مستاجر تخفیف بدهد
    واقعلا با دیدن این مبالغ اجاره بها دلم خیلی میگیره
    چرا دولت نمیتونه روی ملک قیمت اجاره کارشناسی شده بذاره ؟
    یکنفر یک ملک ۷۰ متری داره میخواد زندگیشو با اجاره ان بچرخونه !
    بکجا میریم؟
    مثلا مسلمانیم !
    شیعه علی ع هستیم !!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ملک شخصی هست کسی حق ندارد رو املاک شخصی نظر بده. مثلاً شما دختر داشته باشید براش ۲هزار تا سکه مهریه تعیین کنید دولت می‌تونه بگه مهریه باید ۱۴تا سکه باشه ؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    از مرجع تقلید پرسیدم گفت که حتی اگر حکم تخلیه هم ندهند و اجبار قانونی باشد حرف دولت هم ملاک و مهم نیست بلکه رضایت مالک مهمه چون در خانه مردم داره زندگی نماز رو روزه میگیره حتی بچه دار شدن هم در مکان غصبی مشکل دارد
    پس تعیین سقف اجاره بها مشکل شرعی دارد

    نظرات شما -
    • دارایی
      0

      مالک هم اگر باپول اجحاف و زور از مستاجر ناراضی کسب در آمد کند حرام خواهد بود

  • ناشناس
    0

    قیمت مصالح وسیمان مالیات اینهارو اوردید پایین که از جیب مردم بخشش راه انداختید
    باید کار از پایه و اصولی درست بشه بنگاه املاک هم هرکی یکجور کمیسون میگیره هیچکدام برگه اتحادیه که طبق آن کمیسون باید بگیرند در معرض دید قرار نمی دهند ؟؟

  • ناشناس
    0

    هر بلای سر آنها بیاورند کم است ،معدودی از آنها کمی وجدان دارند مابقی درد جرز دیوار می خورند.

  • رشیدی
    0

    تبانی نامبارک دلالان وسوداگران برای استثمار مستاجر ان در قالب روش بنگاه دار ومالک

  • نادر
    0

    در تمام دنیا کمیسیون از ۲در صد تا ۸درصد هم هست ولی در ایران نه تنها هیچ زمان اتحادیه در کنار مشاوران و مسکن داران نیست بلکه همیشه بر علیه انها است . این چه اتحادیه ای است . در ضمن مردم در کل عمرشان یا دو ملک می خرند باید به مشاوری که در خرید چنین مسله مهمی باید حق الزحمه درستی پرداخت کند نه از هر جهت به مشاوران حمله کنید مگر یک مشاور نباید زندگی کند درحالی که تنها شغلی است که به مردم سود صددرصد می رساند. حداقل یک درصد منطق و وجدان داشته باشید .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها