سقف اجاره بها در تهران تعیین شد/ بخشنامه جدید در راه است؟

شورای مسکن استان تهران سقف اجاره بها برای شهر تهران را تهیه و به وزارت راه و شهرسازی برای ابلاغ ارائه کرد و جزییات نشان می دهد که سقف اجاره بها در حد نرخ تورم است.

سقف اجاره بها در تهران تعیین شد/ بخشنامه جدید در راه است؟

ورود دولت برای تعیین سقف اجاره بها اگر چه موافقان و مخالفان زیادی دارد اما به نظر می رسد دولت امسال بی توجه به هر گونه نظرات کارشناسی تصمیم خود را گرفته و به بازار اجاره بهای مسکن ورود کرده است.

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی معتقد است که پیش از این هیچ ابزاری برای کنترل بازار اجاره مسکن نداشتیم که خوشبختانه با قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها می‌توانیم از قشر مستاجران حمایت‌های خوبی را داشته باشیم.

نکته‌ای که امسال بازار مسکن را نسبت به سال‌های قبل متمایز ساخته است این است که دولت برای اولین بار در بازار مسکن به صورت مستقیم دخالت خواهد کرد.

تا هفته گذشته بیش از ۱۱ استان کشور سقف اجاره بهای خود را به شورای عالی مسکن اراده کرده اند و این شورا بزودی و احتمالا در هفته جاری تعیین سقف اجاره بهای استان ها را برای اجرا ابلاغ خواهد کرد.

بذرپاش در پاسخ به این سوال خبرنگار «اقتصاد آنلاین» که پرسید چه تعداد از استان‌ها سقف تعیین شده برای اجاره بها را به شورای مسکن استان‌ها و سپس تهران ارسال کرده اند؟ گفت: تعیین سقف اجاره بها در شورای عالی مسکن با اخذ نظرات استان‌ها حداکثر تا یک هفته دیگر یعنی تا نیمه خرداد ماه جاری ابلاغ خواهد شد. اما آخرین آمارها نشان می‌دهد که تاکنون ۱۰ تا ۱۱ استان پیشنهاد میزان افزایش سقف اجاره بها را به تهران ارسال کرده اند.

او در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا با توجه به اینکه نرخ تورم در تهران بالاتر از ۳۰ درصد است سقف اجاره بها برای تهران نیز نهایی و تعیین شده است؟ گفت: تهران هنوز گزارش تعیین سقف خود را ارائه نداده است. اما به شورای مسکن استان تهران اعلام کرده ام که این هفته سقف اجاره بها برای تهران تعیین و نهایی شود.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که نرخ تورم در تهران بالاتر از ۳۰ درصد است آیا سقف اجاره بها برای تهران تعیین می شود؟ خاطر نشان کرد: آنچه که مشخص است این است که برای تهران و برای کاهش التهاب بازار مسکن، سقف اجاره بها تعیین خواهد شد.

کارشناسان بر این باور هستند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن تعیین سقف اجاره برای مناطقی که نرخ تورم آن‌ها بیش از ۳۰ درصد باشد امکان‌پذیر است. به همین منظور به نظر می رسد در برخی استان ها تعیین سقف اجاره بها منتفی باشد.

اما برخی کارشناسان و فعالان بازار مسکن می‌گویند که طبق قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره، نرخ گذاری بازار اجاره باید از قیمت گذاری تبعیت کند. این اظهارات نشان می‌دهد که وقتی قیمت ملک و نهاده های تولید مسکن روند رو به رشدی دارد باید به افزایش نرخ اجاره بها تن داد. اما این افزایش اجاره بها نباید بیشتر از تورم موجود و عمومی باشد.

آنچه که به نظر می رسد آرام آرام بازار فصل نقل و انتقالات بازار مسکن داغ تر می شود و باید منتظر ماند و دید که آیا تعیین سقف اجاره بها می تواند التهاب بازار مسکن را کاهش دهد.

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 71
  • ناشناس
    1

    سقف افزایش اجاره بها در هر سال بر اساس میانگین نرخ دوازده ماهه درصد تورم بهای کالاها و خدمات سال گذشته تعیین می شود که نرخ تورم رسمی سال گذشته ۴۱/۸٪ بود!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      چهار سال پیش تهران منطقه ۵....
      ۱۶۰ میلیون ۹۰ متری رهن کردم
      با تورم ۵۰ درصد سال ۱۴۰۰ باید رهنش میشد ۲۴۰
      باز با تورم ۵۰ درصد ۱۴۰۱ باید رهنش میشد ۳۶۰
      سال ۱۴۰۲ هم میشد ۵۶۰
      امسال هم ۸۰۰
      با تورم ۵۰ درصد حساب کردم ۱۰ تا هم بالاتر از تورم اسمی
      پس چرا الان زیر ۱ میلیارد پیدا نمیکنی؟
      تازه نه با متراژ ۹۰ متر
      غیر اینه که دست دلاله؟
      دولت میخواد به نفع مردم هم کار کنه یه عده لگد میزنن

    • ناشناس
      0

      تورم امسال ۴۵ درصده . ولی تورم سالهای پیش که بیشتر بوده وقتی سکه یه دفعه دو برابر میشه همه چیز دوبرابر میشه . خانه هم یک کالاست که عین تورم عمومی بالا میره . اونکه لگد می زنه هم خودتی که از صاحبخانه طلبکاری پررو

  • ازکارافتاده
    1

    سلام.اجاره درشهرپرندخیلی خیلی بالاست.درضمن چراهمه چیزباتورم. حساب میشه ولی حقوقهااینگونه نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باید یه شغل آزاد هم داشته باشی . مشاغل آزاد همپای تورم بالا می برند

  • لعنت بر ..
    3

    سقف گرانی خدمات دولتی و دلار وربع سکه و مالیات و عوارض شهرداری و قیمت قبر و کفن و سیمان و خودرو و گوشت و لبنیات حد ندارد ، دولت بازی کثیفی شروع کرد با ایجاد درگیری و دو دسته کردن مردم

  • ناشناس
    4

    اجاره نمیدن یااجاره روازشارژمیکشن روش ویا حق ابونه وح انتخاب مسکن به مستاجرمیدن

  • ناشناس
    16

    با دستور نمیشه قیمت ها را کنترل کرد درست است که اجاره ها زیاد است از طرفی هزینه ها هم زیاد است همسایه ما صاحب خانه است یک واحد آپارتمان در جای دیگر اجاره داده مقداری پول پیش گرفته وماهی سه تومان اجاره میگیرد میگفت اخیر پمپ آب سوخته پمپ خریدن ۱۵ میلیون و دستشویی به خانه همسایه نم داده رفتم درست کردن ده میلیون هزینه برداشته وکل اجاره ای که در طول سال میخواد بگیره ۳۶ میلیون است و قبل از اینکه مستاجر ساکن شود خونه را نقاشی کردم ۲۵ میلیون هزینه کردم با این اوصاف کسی زیر بار نخواهد رفت واین طرح موفق نخواهد بود دولت باید به مالکین مزایا بده و در مقابل انتظار داشته باشد که موجرین از دستور دولت تمکین کند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      شما احتمالا خودت مالکی وگرنه مرغ همسایه غاز نیست!!!

    • مسلم
      1

      اولندش پمپ سوختنش پای مستاجر هست و نم دادن هم مقصر بازم خود صابخونه ست که یا جنس خوب یا سهل‌انگاری کرده تو ساخت یا ملکی که داره خیلی قدیمی هست و سالیان سال ازش استفاده شده و دیگه هرسال که نم نمیده..شما خودت صددرصد از اون صاحبخونه ها هستی که دلته روز به روز افزایشی باشه و خدا رو نمیشناسی..طرف ماهی ۲۰تومن هم درآمد داشته باشه تو سال میشه ۲۴۰تومن ، هیچی نباید بخوره و بپوشه و خرج نکنه که بتونه سرسال افزایش ۲۰۰میلونی که امثال تو اضاف میکنی پس بندازه..با خدا هم خوبه آدم کمی داشته باشه

  • ناشناس
    3

    صاحبخانه ایرانی سقف نمی‌شناسد

  • افراسیاب
    3

    سلام
    اجاره نشین ها زیر بار اجاره و رهن منزل دارن خورد میشن ، هر سال بد تر از پارسال
    هر فکری میشه زودتر اجرایی کنید

  • ناشناس
    17

    این که به ضررصاحب خونه است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      غصه نخور صاحبخانه ، شمایان سالهاست که راه کاکوچ کردن دولت و مستأجران را نیک آشنایی

  • ناشناس
    28

    نباید افزایش اجاره باشد و در صورت افزایش نهایتا از ده در صد عبور نکند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      اگر تعیین سقف اجاره بها دستوری است تورم هم نباید بیش از ۱۰٪ افزایش پیدا کند.

    • ناشناس
      6

      نه بابا؟؟!! ما یه عمر جون کندیم و صرفه جویی کردیم و هیچی خرج نکردیم تا این خانه را خریدیم . حالا تو بیایی حالشو ببری؟!

    • ناشناس
      2

      باشه پسر خوب چشم اطاعت گوگولی

  • ناشناس
    4

    افغانیها رواخراج کنن خودبه‌خود قیمت اجاره ها که هیچ ۱۰۰تامشکل دیگه حل میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      افغانی ها هم نباشند ، هجوم جوانان شهرستانی و روستایی که آرزو دارند تهران زندگی کنند ، باعث گرانی مسکن در تهران خواهد شد . کلا کل ایران و کل افغانستان دلشان می خواهد تهران زندگی کنند خخخخ واسه همینه گرانه چون تقاضا خیلی بیشتر از عَرضه است

  • مستاجر
    4

    مستأجران با این سیاستهای دولت و اوضاع جاری از خانه دار شدن نام امیدند. اگر دولت و قانون گذار دلش برای مستاجر می سوزد و درد آنها را حس میکند که نه حس میکند و نه درک درستی دارد بجای این نسخه پیچیدنها که اوضاع را بدتر خواهد کرد و مالکین و مستاجر روبروی هم قرار بگیرند و دادگاه پر شود از شکایت‌های در این رابطه .بیاید یک یارانه واقعی برای مستأجران تعیین کند و از این طریق یه کشایش و آرامشی به آنها داده شود که از هر تبلیغ بیهوده‌ای مثمر و مفیدتر خواهد بود .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ربطی به سیاست های دولت نداره . اگر مسکن در تهران ارزان باشه که کل ایران از جمعیت خالی میشه و همه می ریزند در تهران . همین الانش که اینقدر اجاره در تهران بالاست ، اینهمه تقاضا زیاد است .

    • ناشناس
      9

      مثلا کشورهای دیگه چه جوریه که شما مستاجرها اینقدر نق می زنید ؟! در تمام دنیا ، دو سه تا شهر گران هست که فقط کسانی که توانایی درآمد بالا دارند ساکن می شوند و بقیه ملت می روند شهرهای دیگر که ارزان ترند . مثل نیویورک در آمریکا و دوبی در امارات . هرکی پول نداره نیویورک زندگی کنه میره مثلا تگزاس . هرکی هم پولش و درآمدش نمی رسه دوبی زندگی کنه میره شارجه یا مقلا راس الخیمه . شما مستاجرهای پرتوقع و طلبکار هم پاشید بروید شهرهای دیگر در این ایران پهناور . چتونه همتون چپیدید تهران و اطرافش؟؟!!

  • ناصر
    0

    با سلام. هزینه تعمیرات و استهلاک ساختمان را نمیتوان نادیده گرفت .اگر وزارت شهر سازی مصالح تعمیراتی و مواد مصرفی صاحب ملک را یارنه ای پرداخت کند بعد در نرخ اجاره دخالت کند منطقی تر خواهد بود اگر قراره کاری انجام بشه چرا اساسی انجام نمیشه . برای تعمیرات صاحب ملک باید متناسب با نرخ تورم یا بیشتر هزینه کند منطقی نیست که پایین تر از نرخ تورم مبلغ اجاره را اضافه کند . اگر مشکلی را باید حل کنیم باید همه جوانب آن را در نظر بگیریم وگرنه نتیجه مطلوبی از این کار نخواهیم گرفت
    مطلب دوم حضور افاغنه در ایران هست که مثل موریانه املاک استیجاری را دارند اشغال میکنند و همچنین شغلها را یکی یکی دارند اشغال میکنند . راهکاری برای این معضل اندیشه شود .

  • ناشناس
    6

    مسکن باید از بازار سود دهی خارج گردد، وبا کسانی که بیشتر از یک واحد مسکن دارن، برخورد جدی، و جریمه سنگین، شوند، خونه واسه زندگیه ونه واسه کاسبی، هر پول میخواد بره کار کنه ،مار،کار تولیدی، ،به امید موفقیت دولت ،قهرمان، رو مالک باس ماله کشید، وسلام

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      فعلا که روی تو که مستاجری داره ماله کشیده میشه بدبخت

  • رامتین
    2

    ۱۰ میلیون دیگه افغانی وارد کنید تا کل مشکلات مملکت حل بشه از جمله مسکن! خاک بر ما که این وضع ملت و مملکت مونه

  • بهمن فرشته
    1

    اجاره بها به طور دستوری گنارل نمی شود.

  • محمدی
    1

    تنها راه حل این معضل تورم اجاره مسکن دادن یارانه اجاره به مستأجران هستش دوم اجاره دادن خانه توسط دولت به قیمت پایین نسبت به درآمد مستأجران سوم که خیلی از نظر اقتصادی و امنیتی مهم هست اخراج اتباع بیگانه از کشور که باعث گردیده تمام خانه های کلنگی و قدیمی رو به تملک خودشون دربیارن با اخراج هرچه سریعتر اتباع بیگانه تعداد زیادی منزل قدیمی خالی از سکنه میشه که اگه دولت توسط شهرداری‌ها و وزارت خانه مربوطه برای ساخت و ساز با صاحبان این املاک همکاری کنند تعداد خیلی زیادی مسکن جدید در داخل محدوده شهر بدون مخارج سنگین زیرساخت ها برای دولت میشه که دیگه احتیاجی نیست خارج از شهر داخل بیابان‌های بدون زیرساختها اقدام به ساخت شهرک با مخارج سنگین کند

  • ناشناس
    3

    با سلام بسیار کار خوبی هست از این سود جویی مالکان که قیمتها رو نجومی میبرن بالا منی که دکترا دارم به بدبختی افتادم وای به حال بقیه برای همین سریعا باید اجرا شود.با تشکر

  • کامران
    2

    ,اجاره بها.زمانی بالا می رود که قانون مثلا چند درصد را حتی یک درصد را تعیین کرده باشد اگر دولت فقط یک کلمه بگوید امسال هیچ موجری نباید قیمت اجاره بها را بالا ببرید .قیمت اجاره بها شاید ده درصد بالا برود اما وقتی خود دولت میاد هر سال 25 درصد بالا می برد ..دیگه نمی توان کاری کرد
    هرچند(( موجر ها ))((صاحب )) خانه ها هم بدشان نمیاد قیمت بالا برود ...ولی درکل من که یک مشاور املاک. هستم وقتی چندین بار با موجر ها .سر همین بالا بردن اجاره به بگو‌ مگو پرداختم ..که چرا باید انصاف مروت کنار گذاشته باشید همین امر باعث شد موجر ها گفتند شما زحمت نکشید میدهیم بنگاه های دیگر می‌دهند ....که چرا باید خانه ای که پاسال 150رهن بود الان بشه 250الا 300 .آن هم خانه ای که کبوتر دونه هم به حساب نمیاد ..در اصل خانه درست برای شخص است اما ملی است نباید حتی قیمت خرید خانه بالا برود زمانی که خرید فروش میشود .محضر با کد رهگیری محاسبه کند
    تا قیمت بالا در سامانه ثبت نشود .و اجاره هم بالا نرود .والا با این محاسبات همین آش است همین کاسه ...

  • ناشناس
    1

    به نظر من اگر واقعا دولت بتونه فکرمردم بکنه یک قیمت طبق جیب مردم تعیین بکنه میشه گفت که خوب و عالی میشه البتهباوجدان عمل بکنه حقوقا خیلی پایینه تورم بالا

  • حشمت
    0

    اول آقای بذر پاش سقف قیمت مایحتاج مردم را از گوشت و مرغ و حبوبات واقلام خوراکی وپر مصرف مردم را در دولت رقمش را اعلام کن بعد به اجاره بها برسید فقط درمورد شکر سال1400قیمت آن 12500وابتدای 1403حدودا 43000تومان گوشت 1400قیمت180000تومان تا210000تومان ابتدای 1403قیمت حدودا 900000تومان اول دولت قیمتهای طرف خودش را سقف قرار دهد بعد سراغ ملکیت خانه کسی که خرجش را از اجاره بهاء خانه اش تامین می کند برود دولت یک شب ارز کالاهای اساسی را از 2800توما ن به 28500تومان بالابردوبه کسی جواب نداد حالا مردم را بخاطر اجاره بهایی که خرج زندگیش هست را برایش سقف قرار داده اول سقف قیمتها را از کالاهای اساسی وخدمات وپول حامل‌های انرژی و ماشین اول شروع کن مایحتاج واجب‌تر است اگر آنها ارزان شود نسبت به آن اجاره بها هم پایین می آید زور وقتتون دستوری را اول از خودتان شروع کنید هرچی که سمت خودتان هست قیمتش سر به فلک کشیده است اول یک سوزن به خود یک جوال دوز به مردم ......

  • حسین سلطانی
    1

    مثل روز روشن است که بادخالت دولت حداقل حداقل بهترنمیشود بلکه از روندعادی خود خارج شده وقیمتهای کاذبی بازارمسکن رادربرمیگیرد.

  • ناشناس
    1

    تمام این فرمایشات عوامفریبانه است برای حل معضل اجاره بها راهی جز پایین آوردن قیمت آپارتمان‌ها را نداریم وقتی قیمت آپارتمان پایین بیاد خود به خود و سیستماتیک قیمت اجاره بها هم پایین میاد این چیزی نیست که کسی نفهمد ولی چرا اجرا نمی‌کنند؟ مردم خودشان متوجه شدندایراد و اشکال اساسی کجاست ؟ . گره ای که با ناخن می‌شود باز کرد با دندان باز نمیکنند. بنابر این این صحبت‌ها و فرمایشات همه بخاطر گذرز مان است نه حل مشکل ؟؟؟

  • احمد
    5

    متاسفانه قیمت زمین و آپارتمان کنترل نمیشه و ملک شده راه ثروتمند شدن گروهی از محل آسیب زدن به بقیه. اجاره ها هم حد در آخرین نفس مستاجرهاست.

    اگر قرار است همه کالا ها تابع عرضه و تقاضا باشد پس خدمات پزشکی را هم تابع عرضه و تقاضا کنید تا ملکی برای موجران طماع باقی نماند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدمات پزشکی که تقاضایی برایش نیست ! هیچ کس دلش نمی خواهد روی تخت بیمارستان بیفتد و کارش به دارو و جراحی و ... بکشد . آدم ها مجبورند بیمارستان بروند ، خودشان تقاضایی ندارند . الان اگر بگویند تمام جراحی های قلب و مغز و کیسه صفرا و ... رایگان است ، آیا یک نفر آدم سالم هم می رود بیمارستان بگوید تو رو خدا قلب منو بشکافید دوباره بدوزید چون مجانیه ؟! نمیره دیگه . ولی در مورد اجاره اگر اجاره خانه در تهران و اطرافش ارزان باشد ، با هجوم مستاجرها کار به کتک کاری می کشه و چون تعداد واحدها محدود است باز هم به خیلی ها خانه نمی رسه . کل ایران آرزو دارند تهران زندگی کنند نمیشه همه روستاها و شهرها خالی از جمعیت بشه همه بریزند اینجا

  • ن
    0

    ؟

  • ناشناس
    0

    از این بدتر می کنند مردم را بزارید ریس جمهور بعدی بیاد بیچارگی بیشتر خواهد شد تا بوده همین بوده فقرو گرانیها و دروغ گفتن به مردم

  • ایرج کافی
    1

    حکایت به آهو میگن فرار کن به تازی میگن بگیر این طرح‌ها از این قبیل مردم را به جان هم انداختن هست تورم سر به فلک کشیده این راهکار نیست وظیفه مسکن شهر سازی چیه در این کشور بشینند حرف ......

  • هادی
    0

    همه موجران ازروی ناچاری برای کمک به معیشت خود یه طبقه خونه اجاره دادن که این هم دراین سالها با هزینه های تعمیرات هر ساله خونه چیزی برایشان باقی نمیمونه .فقط موجر و مستاجر روبرو هم قرار میگیرن

  • ناشناس
    2

    آقای بذرپاش فقط تهران درگیر نیستن
    دوماهه دنبال خونه هستم درمشهد درحاشیه شهرهم ماهی ۲۰ میلیون با ۳۰۰ میلیون تومن من بازنشسته که نه پس اندازی دارم با حقوق ۱۰ میلیون کجا خونه پیدا کنم

  • ناشناس
    0

    لطفا بی تدبیری خودتان را به گردن این و ان نیاندازید اگر واقعا اراده بر این شده که بخاطر مستاجرین اجاره بها مسکن را کم کنید و یا ساکن نگه دارید اینرا اگاهی داشته باشید با امریه و دستور امکان پذیر نیست و شما مسئول بدانید که جوان و بی تجربه هستید ؟ چرا که اصولا در تمام دنیا مسائل اقتصادی با پژوهش و اگاهی و دانش وکاردانی حل و فصل میشود . که بحث مفصل دارد . برای حل مشکل اجاره بها در ایران فقط به فقط با پائین اوردن قیمت اپارتمانها میسر است یعنی شما تا صورت مسئله را نداشته باشید نمیتوانید مسله ای را حل کنید . صورت مسله ما در اینجا قیمت های بی رویه و غیر منطقی اپارتمانهاست که وسیله بساز و بفروش ها و انبوه سازان اعلام میشود در واقع به ان سی در صد سود ساخت اکتفا نمیکنند و حتما بین پنجاه تا صد در صد باید سود ببرند در نتیجه مالکینی که اپارتمان مازاد خود را اجاره میدهند میروند سراغ فرمول پیاده شده در جامعه یعنی رهن اپارتمان خود را یک چهارم و بعضا یک پنجم قیمت کل ثمن اپارتمان لحاظ میکنند و ایضا اجاره بها انرا نیز از قیمت رهن با فرمول صدی سه در میاورند . حالا چرا دولت و زیر مجموعه ان نمیتوانند قیمت اپارتمانها را پائین بیاورند با کمال تاسف باید عرض شود اکثریت مسئولین و مدیران ایران از مدتها پیش در کنار کارهای محوله به بساز و بفروشی روی اوردند یا خودشان و یا افراد مورد وثوق که بیشتر از بستگان انان هستند که از این رهگذر و در اثر غفلت مسئولین کلان مملکت باند های مختلف در این صنعت بوجود امده باند اهن فروشان باند سیمان فروشان باند اجر فروشان باند گچ فروشان و باند لوازمات ساخت و ساز باند فروشندگان اپارتمانهای نوساز و غیره عجیب است یک نفر مهندس تحصیلکرده تا مدتها نمیتواند برای پروژه ساخت خودش مصالح ساختمانی تهیه کند و لی یک سازنده کهنه کار با یک تلفن هزاران تن اهن یا سیمان و غیره را ظرف یک ساعت برای شما تهیه میکند و تحویل میدهد ؟ شور بختانه این باند هائی که معروض گردید نمیگذارند قیمت اپارتمانها پائین بیاید برای حل این معضل یک عزم جدی و جهادی با قدرت و اختیاراتی که باید داشته باشند لازم است شاید توجه کنید شاید بتوانند قیمت اپارتمانها را پائین بیاورند و در نتیجه بصورت معجزه اسا قیمت اجاره بها خود به خود تعدیل و پائین میاید . این را هم بدانیم مالکیت طبق قانون محترم است و بساز و بفروشی نیز جرم محسوب نمیشود برای همین است که حل این کار بسیار سخت و دشوار است وچون عملکرد این بساز و بفروشها وضعیت اقتصادی و معیشتی و سکونت مردم را بهم ریخته قوه قضائیه با کمک مجلس میتواند این فعل ناپسند را از منظر اخلال در نظام اقتصادی توجیح کند البته قضات و وکلا برای اسایش قشر عظیمی از مردم مملکت میتوانند راه کارهای انرا پیدا کنند ؟ مسئولین با تدبیر های بجا با تزریق سوبسید به کارخانجات درگیر با ساخت و ساز انها را راغب کنند قیمت ها را پائین بیاورند در اینجاست که بساز و بفروش ها با توجه به فضای بوجود امده چاره ای جز تمکین از پائین اوردن قیمت اپارتمانها را ندارند . بنابراین دنبال متهم کردن این و ان نباشید حل مشکل اجاره بها را باید با تدبیر و دور اندیشی و ذکاوت وبا فرمول یادشده حل کرد والا راه به ترکستان است .

  • کاظمیان
    3

    دولت به تنهایی با ابزارهای خودش نمیتونه بازار اجاره رو تحت کنترل دربیاره:
    راهکارهای پیشنهادی:
    ۱. خود همسایه ها واحد های خالی رو معرفی کنند که مالیات سنگین روشون بسته شه و مجبور شن واحدهاشون رو عرضه کنند.
    ۲. در سامانه خودنویس خود اشخاص حقیقی بتوانند مثل دیوار آگهی کنند و دولت نظارت کند.
    ۳. بساط دلال بازی و مشاور املاک ها جمع شود. یک دلال هیچ خلق ارزشی نمیکند، بساط این کارها در دنیای الکترونیک امروز جمع شده است.
    ۴. افغان های بدون مجوز که برای کشور ارزش آفرینی نمیکنند و ارز آوری هم ندارند اخراج شوند یا ویزای آنها سه ماهه شود.

  • علی
    2

    می خان به نفع افغانها کارکنند

  • ناشناس
    0

    سلام خسته نباشیدما‌از‌جناب آقای مهرداد‌بذرپاش وزیرمحترم‌راه وشهرسازی خواهش‌داریم اول‌آمار مسکن را بگیردو دلالان مسکن را جمع کندچون‌همین دلالان هستند که قیمت مسکن را بالا‌میبرند‌‌

  • ناشناس
    0

    با افزایش اجاره بهای خونه دولت علنا آینده ایران رو از بین برد نه ازدواجی هست نه کسی بچه دار میشه

  • Shahram
    0

    مسئولین هر سال می آیند بر اساس نرخ تورم افسار گسیخته یک حداقل و شروع قیمتی برای دلالان و مالکان قرار می‌دهند که اگر خوش بینانه هم به آن نگاه کنیم ۳۰ درصد اضافه می‌شود.
    قیمت‌های میلیاردی خانه موجب می‌شود حداقل ۵ یا ۶ میلیون تومان به اجاره اضافه شود .
    حالا مسئولین عزیز جواب بدهند سالیان قبل اگر کسی رعایت نکرد آیا کاری میتوانید بکنید ؟؟؟!!!!
    دولتی که پول نداره و حریف دلالان و قاچاقچیان نمیشه ... حرف نزنه بهتره

  • ناشناس
    0

    ای کاش به جای ما بودید و از نزدیک مشکلات را لمس میکردید

  • ناشناس
    0

    هر ساله در خرداد ماه دولت اقدام به تعیین نرخ دستوری اجاره بها املاک می کند که این اقدام مداخله جویانه و غیرقانونی نه تنها هیچ تأثیری در کاهش نرخ رشد اجاره بها متناسب با نرخ رسمی تورم عمومی کشور ندارد بلکه مؤجر و مستأجر را به جان هم می اندازد و آنها را راهی شورای حل اختلاف دادگستری و دادگاهها و افزایش پرونده های قضایی می کند!

  • ناشناس
    0

    مقصر اصلی دولت هستش قیمت مسکن( اجاره و خرید و فروش ) باید توسط شهرداریها و طبق منطقه ، سال ساخت تعیین و تمامی معاملات در دفتر خانه ها صورت پذیرد و قیمت اجاره طبق سال ساخت ( بالای ۱۲ سال )باید کاهش قیمت داشته باشد تا افسار کسیخته نباشد

  • ناشناس
    1

    چه موجری و چه مستاجری، کلا" ضرره. دولت اگر دلش میسوزه زمین رایگان بده با تسهیلات ساخت بلند مدت بدون سود. چرا از مردم مایه میزاره و موجر و مستاجر رو روبروی هم قرار میده؟ خیلی خیلی ساله که اجاره ها افزایش پیدا نمیکنه فقط بر اساس نرخ ارز بروزرسانی میشه. شتر سواری دولا دولا نمیشه! همه چی که با نرخ ارز بازار آزاد حساب میشه حقوق کارگر رو هم جهانی باهاش حساب کن. مدل اجاره مسکن رو هم عینا" کپی کن اونوقت دیگه لازم نیست موجر بابت هیچی و هیچی هزینه ای بده مثل کابینت و گرمایش و سرمایش و فرسایش و...کرایه اش رو میگیره با هیچ چیزم کاری نداره

  • ناشناس
    0

    در دولت عدالت محور،تعرفه پزشکی حدود ۵۰درصد،تاکسی ۵۰درصد،خودرو بیش از ۵۰ درصد ،مواد غذایی بیش از ۵۰ درصد،سیب زمینی پیاز بیش از ۱۰۰درصد،لوازم یدکی خودرو بیش از ۶۰درصد و...افزایش داشته،چطور موجران را مجبور می کنید که ۳۰درصد بیشتر افزایش اجاره نداشته باشند؟؟؟؟!!!
    دولت اگه قصد کاهش تورم داره،باید از خودش شروع کنه و قیمت خدمات خودش را ثابت نگه داره و به موجران هم بگه شما هم مثل من باید برای کاهش تورم قدم بردارند نه اینکه از کیسه خلیفه ببخشد!!!!!
    همین عمل دولت باعث میشه سرمایه گذاران در بخش مسکن یا فراری بشند و یا به جهت گرانی سرسام آور لوازم ساختمانی خانه خودشان را خالی نگه دارند که هردو روش فوق باعث افزایش اجاره بها میشه.
    نقاشی یک واحد ۱۰۰ متری حدود ۵۰ ملیون تومان هزینه برمیداره،قیمت یک دست شیر آلات خوب بیش از ۲۰ ملیون هست که معمولا هرسال که مستاجر جابجا میشه،باید نقاشی کنی و شیرآلات را عوض کنی،بماند هزینه پکیج و موتورخانه که فقط تعمیراتش ملیونی هست چه برسه تعویض شان...

  • نورالله گرشاسبی
    0

    دولت در انجام امور مربوط به خود یعنی کاهش تورم ایجاد اشتغال ساخت مسکن.... ناتوان است در امور شخصیه مردم مانند مو نوع لباس و نرخ اجاره املاک شخصی اتخاذ تصمیم میکند!

  • ناشناس
    1

    قشنگ معلومه کسی که این نظرات را تایید یا حذف می کنه خودش مستاجره چون هرچی دفاع میشه از موجر حذف می کنه ، هرچی چرندیات حمله به موجر را منتشر می کنه حسود

  • ناشناس
    0

    چرا نظر من که درمان کار است را پخش نمی‌کنید وحرف های بی‌پایه که خودتان دوست دارید را پخش میکنید گفتم چاره کار مدیریت وکنترل تورم وتولید است ودولت قادر به حل هیچکدام از آن ها نیست

  • فرزاد
    2

    خونه همینی که هست با همین رهن کرایه بالا نمیخواین خدانگهدار بلند بشین برین سی درصدی که دولت گفته پیدا کنین یه عده خیلی پرو رودارن مال مفت میخوان

  • ایرانی
    0

    چارش با دستور حل نمیشه.. باید مسکن درست بشه.... اونم که 😴

  • ناشناس
    0

    همیشه می گویند درمصرف آب وبرق ودیگرموارد صرفه جویی کنید هرکس به اندازه نیازش مصرف می‌کند حالا بالای ده میلیون جمعیت افغانی که اندازه یک کشور میشونددرداخل ایران مسکن چندمیلیون واحدمسکونی می‌خواهند آب وبرق وگازواشتغال وبهداشت ودرمان وحمل ونقل ونان می‌خواهند که فقط دولت بالای ۲۰۰ میلیاردلار برای کالاهای اساسی آنها یارانه پرداخت میکند

  • عرفان
    0

    بالای ده میلیون جمعیت افغانها درداخل ایران بزرگترین چالش اقتصاد ایران دربخش مسکن واشتغال ومصرف انرژی کشور هستند کافیه به کارگاه‌ها وتولیدیها وکارخانه هاوبازارها وصف نانوایی هاوپارکها ومتروها واتوبوسها واملاکیها نگاه کنید که خودشان اندازه یک کشور درداخل ایران هستندحالا مسائل امنیتی وناامنی را به آن اضافه کنید

  • ناشناس
    0

    متاسفانه افغانها ازسه مجرا وارد کشور شده اند ازمرزهای شرقی کشور ازپاکستان وترکیه هم اخراج می‌شوند وارد ایران میشوندکه حالا باجمعیت بالای ده میلیونی درحال تغییر بافت کشور هستند علاوه برمشکلات مسکن واشتغال ونان وانرژی وبهداشت ودرمان سالانه چندمیلیارد دلارهزینه بر روی دوش دولت‌ها می‌گذارند کافیه سری به جنوب تهران وکرج وقرچک وورامین وپاکدشت وشهرری بزنیدکه قیمت اجاره ها بالاست وتا ۵۰ درصد افزایش یافته ونظارتی نیست

  • ناشناس
    0

    ده میلیون افغانی رااگرهر۴نفررایک خانواده حساب کنیم می‌شود دومیلیون وپانصد هزار واحد مسکونی که اگرخالی شود قیمت اجاره ومسکن تا ۴۰درصد پایین می‌آید حالا اشتغال ونان وآب وبرق وگازوحمل ونقل وسوخت ومترو واتوبوس راخودتان حساب کنید

  • سیامک قدرتی
    0

    خوب کاری میکنه دولت باید جلوی مالکین ایستادگی کنه

  • رضا
    0

    من نمیدونم چرا صاحبخونه ها خودشون رو دارن پاره میکنن. نترس تو هر غلطی دوست داری کن هر نونی هم که دوست داری باهر توجیهی بخور. مستاجر که زوری نداره.ولی کارما زورش بهت میرسه.

  • مهدی
    0

    چندسال قبل قانون افزایش حداکثر ۲۰درصد اجاره خونه تصویب کردید. چی شد؟ هیچ. فقط باعث دعوای موجر و مستاجر میشد. آخرشم یا مستاجر تخلیه می‌کرد یا مبلغ اعلامی موجر رو پرداخت میکرد. فقط مردم یه مدت افتادن به جون هم.
    ضمانت اجرایی قانون خیلی مهم تر از دو سطر قانونه که صرفا دو سطر نوشته روی کاغذه

  • ناشناس
    0

    اینقدر اجاره ها عجیب شده که در سال هر چقدر هم جمع کنی باز برای سال بعد نمیتونی همون خونه ای که نشستی رو تمدید کنی! پیشرفت که هیچی ‌. هر سال پسرفت میکنیم و مناطق بدتری مجبوریم دنبال خونه بگردیم
    بعد میگن چرا جوونا تمایل به ازدواج و بچه دار شدن ندارن!! یه جوون از پس خودش به تنهایی بر نمیاد. اعضا خانواده اصلا همدیگه رو نمیبینن . هر چقدر کار میکنن باز برای این میزان تورم کمه!!! باید فکر اساسی برای همه ی مشکلات مردم کنید.

  • محسن
    1

    دولت باید سیاستی رو اجرایی کنه که هیچ کس برای خرید خانه دوم اقدام نکنه تا قیمت مسکن کنترل بشه ،خرید ملک باید به نیت خانه دار شدن باشه نه سرمایه گذاری برای آینده

  • زهرا
    0

    تورم برای مستاجر
    چی بگم صاحب خونه هر سال زیاد میکنه وقتی مستاجر میکه ۲۵ در صد افزایش قیمت میگه نه تخلیه دولت باید کاری کنه دست املاک کوتاه بشه خدا از صاحب خونه بد نگذره

  • جواد
    0

    بندر دیلم زندگی میکنم هیچ امکانات رفاهی ندارم ساله قبل 50میلیون پول پیش دادم با اجاره 4میلیون تومان امسال پول پیش گفته 100,میلیون با اجاره 7میلیون تومان ن که دیگه حلال کردم زندگی به کام من زهر شده

  • سیامک قدرتی
    0

    احتمالا مالکین محترم به مزاقشون خوش نمیاد

  • ستار
    0

    باسلام بنده خودم مالک هستم و کارمند با سابقه بیش از ۱۷ سال ۴۰۱ خونه خریدم ولی بعلت بدهی خرید خونه نمیتونم برم زیرش ساکن بشم خودم تو پارکینگ منزلی زندگی میکنم خونه رو میدم اجاره شاید کم کم از بدهی هام بدم گذشته از اینکه از شکممون هم گذشتیم . حالا با این اوصاف چرا باید خونه رو کمتر از نرخ تورم بدم ، دولت اگه راست میگه برا مستاجر ها از خودش مایه بزاره نه از جیب مردم ، دولت میتونه به اشکال گوناگون بهشون کمک کنه .

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد