سد گلابر ایجرود پذیرای خیل عظیم پرندگان بومی و مهاجر است

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: سد گلابر و حاشیه تالاب مانند اطراف آن، پذیرای خیل عظیم انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی است.

سد گلابر ایجرود پذیرای خیل عظیم پرندگان بومی و مهاجر است

امیرحسین کاظمی افزود: در مسیر سد گلابر تا قزل اوزن در این شهرستان، مکان تالاب مانندی ایجاد شده که انواع پرندگان بومی و مهاجر را در خود جای داده و نشست و برخاست پرنده ها، زیبایی و طراوت خاصی به طبیعت این منطقه بخشیده است.

وی با بیان اینکه این مکانِ تالاب مانند در حقیقت از ظرفیت های بسیار خوب و مناسبی برای تالاب شدن برخوردار است، اظهار داشت: این اداره در پی گردآوری و تکمیل مستندات است تا بتواند این محل را به عنوان تالاب ثبت کند.

کاظمی افزود: سد گلابر به زیستگاه امن و آرامی برای پرندگان آبزی و کنار آبزی تبدیل شده که جمعیت آنها سال به سال رو به افزایش است و این محل و حاشیه اطراف آن به صورت شبانه روز و مستمر در چشم محیط بانان است تا امنیت و آرامش این پرندگان از سوی شکارچیان غیرمجاز و خاطی مورد تهدید و خطر قرار نگیرد.

وی، تصریح کرد: هر سال در فصل مهاجرت پرندگان، این محل پرآب پذیرای انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی از قبیل چنگر، باکلان، اگرت، حواصیل، اردک سرسبز، لک لک، خوتکا، کشیم و غازها است که انتظار می رود به این گونه های ارزشمند به چشم شکار، نگریسته نشود.

کاظمی با تاکید بر اینکه این اداره در حد وسع و توان از پرندگان بومی و مهاجر، حفظ و حراست می کند، افزود: حفظ و تامین امنیت و آرامش این پرندگان ارزشمند به جد نیازمند همراهی و همکاری هرچه بهتر و بیشتر مردم با محیط بانان است تا این پرندگان زیبا سد و آبگیرهای اطراف را ترک نکنند.

وی یادآور شد: به مناسبت روز جهانی تالاب ها(پنجشنبه ۱۶ بهمن ماه) امسال جمعی از فعالان محیط زیست استان بنام سمن" همراهان سبز اندیشان استان زنجان" و سمن "پیشروان توسعه پایدار ایجرود " به همراه رییس اداره محیط زیست طبیعی و سرپرست روابط عمومی و کارشناس امور مشارکت های مردمی اداره آموزش و پژوهش اداره کل حفاظت محیط زیست این استان با رعایت کلیه پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی، از تالاب کنار سد گلابر این شهرستان بازدید کردند.

کاظمی افزود: در این بازدید امکان پرنده نگری با استفاده از پهپاد، تلسکوپ، دوربین چشمی و تصویربرداری فراهم شده بود.

رییس محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان نیز گفت: حاشیه سد گلابر به عنوان تالاب ثبت نشده است اما ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به تالاب برخوردار است.

علی قره چه‌لو، افزود: سد گلابر و اطراف تالاب مانند آن که حدود ۲۰۰ هکتار بوده زیستگاه بسیار خوب و ارزشمندی برای پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر و غیرمهاجر است.

وی اظهار داشت: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد و فیله‌ خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند.

منبع: ایرنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها