رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفت و گو با خبر فوری مطرح کرد؛

تا پایان سال با کمبود کالای IT مواجه خواهیم شد /کارشکنی های گمرک برای ورود کالاهای فناوری

درصورت عدم حمایت دولت و ادامه کارشکنیهای گمرک تا پایان سال با کمبود کالای IT و فناوری مواجه خواهیم شد.

تا پایان سال با کمبود کالای IT مواجه خواهیم شد /کارشکنی های گمرک برای ورود کالاهای فناوری

بعد از افزایش نرخ ارز و مشکلاتی که در واردات کالاهای فناوری اطلاعات ایجاد شد ورود این اجناس به دلیل برخی مسایل با مشکل مواجه شد ، در حال حاضر تنها ۲۰ درصد نیاز بازار، کالای دیجیتال وارد کشور شده است و مسئله کمبود عرضه در مقابل تقاضا به‌صورت طبیعی موجب افزایش قیمت و گرانی می‌شود.
در لایه نخست شرکت‌ها قرار دارند که طبق قانون و با تعرفه‌های مصوب شده کالا را وارد کشور می‌کنند ولی لایه‌های بعدی زنجیره عرضه کالا تا مصرف‌کننده نهایی است که به دلیل نبود تعادل میان عرضه و تقاضا موجب می‌شوند کالا باقیمت بالاتری به دست مشتری برسد.

درگذشته این فرآیند یک‌ماهه انجام می‌شد ولی اکنون با اضافه شدن مرحله بررسی و دریافت مجوز از دفتر صنایع برق الکترونیک وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت این فرآیند به ۱۰۰ روز افزایش‌یافته است و همین امر موجب دلسردی سرمایه گذاران شده است.

سیدمهدی میرمهدی کمجانی رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در گفت وگو با خبرنگار خبر فوری با تشریح وضعیت IT کشور در بحث فروشنده و خریدار مناسب گفت: وارد کننده های کالاهای فناوری بدون تغییر یا حتی در تعداد بیشتر شده باشند ضمن اینکه شرکت هایی هم که در تایوان و امارات این کالا ها را به فروش می رساندند ثابت مانده اند، از نظر قیمت دلار هم ما در دنیا تغییری نداشته ایم اما این افزایش دلار در ایران باعث افزایش سه یا چهار برابر افزایش قیمت شده است و همین امر سرمایه گذاران خرد را در سرمایه گزاری ناامید کرد.

وی ادامه داد: البته عده ای هم داشته اند و ادامه داده اند. متاسفانه بعد از عید امسال یعنی از اردیبهشت ماه جاری خیلی از کالا ها در گمرک ماند و وارد کننده را دلسرد کرد.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران با اشاره به کارشکنی های گمرک برای واردکنندگان گفت: در گمرک قیمت واقعی کالا که از سوی واردکنندگان ثبت سفارش و واریز پول برای تولید کننده خارجی انجام شده بود، قبول نمی کرد و در تی اس تی گمرک (ارزش گذاری) رد میشد و ابراز می کردند که مثلا کالای 1000 دلاری ما را 500 دلار ارزش دارد.

وی افزود: جریمه های سنگینی را با این دستورالعمل اعمال می کردند و میگفتند شما به این شیوه ارز از کشور خارج کرده اید در صورتی که کاملا فقط کارشکنی بود و اگر واردکننده درصدد اثبات قضیه برمی آمد پرفورم کار واقعی بوده است و حتی یک ریال خطا نداشتند این عمل پنج تا شش ماه طول می کشید.

میر مهدی با اشاره به تغییر ثبت سفارشها و بررسی مشکلات گفت: قبلا این امر در سازمان صنعت و معدن و تجارت و در قسمت صنایع و معادن قرار گرفت و آنجا مجوز صادر می کردند. حدود یک ماه است که در صنعت و معدن تجارت استان ها قرار گرفته است و این باعث بروز مشکلاتی شده است، درخواست ها زیاد است و رسیدگی نمی شود و امکان بررسی این ها نیست و در حال حاضر ما پرفورم هایی داریم که برای سه ماه یا چهارماه است که پرفورما انجام شده و در سازمان معدن و تجارت منتظر یک تیک زدن هستند.

وی با اشاره به افزایش قیمت و کمبود کالاهای فناوری گفت: بعضی از این کالا ها در بازار وجود ندارد و خریدار باید قیمت اضافه پرداخت کند، متاسفانه الان سازمان ها یا دولت کاری کرده است که از قاچاقچیان کالا حمایت شده و آنها کالا را وارد می کنند و بدون گمرکی و مالیات کارشان پیش می رود ، اما کسانی که قانونی کار می کنند به هیچ عنوان از طرف دولت حمایت نمی شوند و اگر ادامه یابد تا پایان سال با کمبود کالای زیادی مواجه خواهیم شد.

میرمهدی با اشاره به تحلیل وزارت صنعت از این مشکلات و کمک به واردکنندگان گفت: ما یک نامه ای به وارد کننده ها میدهیم که نامه را به وزارت صنعت استان تحویل می دهند و در نامه قید می شود که آیا این شخص وارد کننده هست یا خیر آیا بازار احتیاج به این کالا دارد یا خیر. باید یک به یک پرفورما اطلاع رسانی می کنیم ولی با تمام این اطلاعات متاسفانه کار به لحاظ احسن انجام نمی شود و کالاهایی که تولید داخلی ندارند الان با مشکل مواجه هستند و ورود آنها به سختی انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است کالایی بیاید که باید ورود آن ازاد شود در غیر آن اعلام شود تا واردکنندگان هم تکلیف خودرا بدانند، چون هرچه تاخیر در رسیدن این کالا به دست وارد کننده زیاد شود هزینه کل کالا بالا می رود و وارد کننده این افزایش را بر روی کالا اعمال می کند و در نهایت از مردم گرفته می شود و از جیب آنها نمی رود. کاری کنیم که مردم شریف ما هزینه های کمتری را پرداخت کنند.

رییس اتحادیه فناوران رایانه تهران در پایان وضعیت بازار فناوری را تا آخر امسال پیش بینی کرد و گفت: متاسفانه قاچاقچیان بیکار نیستند و باز هم کالا وارد می کنند و تنها اختلافی که وجود دارد این است که مردم قیمت بالاتری را پرداخت می کنند، البته زمانی که این کالاها از طرف گمرک وارد شوند به درستی حمل می شوند و محاسبه شده است اما با قاچاق ضربه و مشکل به دستگاه وارد می شود که برای قاچاقچی کالا مهم نیست و به راحتی وارد می شود، حتی این روزها با شرکتهایی که خدمات خیلی خوبی هم ندارند با مبالغ کم این دستگاه ها را گارانتی می کنند قرار داد می بنند و تمام این موارد هزینه ها از جیب مردم می رود باید دولت در این مورد چاره ای اتخاذ کند.

گفتنی است، ادامه نوسان قیمت ارز در بازار و افزایش یک‌باره دلار باعث شد تا بسیاری از کالاها در بازار افزایش قیمت پیدا کند، در این بین انواع کالاهای آی‌تی از جمله تلفن همراه و قطعات کامپیوتری و لپ‌تاپ نیز جهش بی‌سابقه‌یی را در بازار تجربه کرد، اما افزایش قیمت این کالاها به همین جا ختم نشد چرا که با کمیاب شدن قطعات و کالاها در بازار طی چند هفته اخیر با افزایش مجدد مواجه شدیم و در یک ماه اخیر روی کالاهای IT بالغ بر ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته و حتی پس از زمان افزایش دلار، باز هم افزایش قیمت داشتیم. با ادامه این روند ممکن است واردکنندگان از ورود کالاهای فناوری خودداری کنند و بازار پر شود از کالاهای بی کیفیت قاچاق ، پس باید زودتر در این مورد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صنعت جلسه ای گذاشته و راه حلی اتخاذ کنند.

43

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها