تفاوت کولر گازی و اسپیلت

همه ما می دانیم داشتن هوای مطبوع یکی از مواردی است که در هر فصل مورد نیاز است. با توجه به چهار فصل بودن اکثر مناطق ایران قصد داریم تا درباره کولر گازی یا اسپلیت و فرق های این دو توضیح دهیم.

تفاوت کولر گازی و اسپیلت

 

پیدایش کولر گازی

همه ما میدانیم که گرما زیاد هوا می تواند بیماری ها بسیاری را ایجاد نماید. در سال 1840 پزشکی خوش فکر در فلوریدای امریکا به این نتیجه رسید که به علت گرما هوا بیماری هایی به وقوع می پیوندد. این بیماری که اعم از گرما زدگی، بیماری های پوستی و مالاریا بود راه حلی به جزء مطلوب کردن هوای خانه نداشت. در آن زمان راه های زیادی برای خنک کردن دمای خانه وجود نداشت راه های نیز مانند خنک کردن خانه با یخ یا کاربردی نبودند یا همه افراد جامعه توانایی اقتصادی لازم برای این کار را نداشتند.

 این پزشک بزرگ به نام جان گوری توانست در سال 1851 میلادی با اختراع وسیله ای که اب و بخار آن را به یخ تبدیل می کرد این اختراع را به نام خود ثبت کند. این اولین باری بود که وسیله ای برای مطبوع کردن هوا محیط اختراع شده بود.

کولر گازی چیست؟

کولر گازی وسیله ایست که توسط جریان برق و مراحلی خاص می تواند دما هوا را مطلوب کند. کولر گازی اکثرا برای خنک کردن هوا استفاده می شود اما توانایی گرمایشی را نیز دارا می باشد. کولر های گازی به دوسته یک پارچه و دو تکه تقسیم می شوند. کولر های گازی یک پارچه به کولر های گازیی گفته می شود که به صورت یک تکه از پنجره یا محفظه ای داخل محیط می شوند ولی کولر های گازی دو تکه بخشی از آن داخل واحد و بخش دیگر خارج از واحد قرار می گیرد.  

اسپلیت چیست

اسپلیت نوعی کولر گازی می باشد. کار اسپلیت نیز مانند کولرگازی مطبوع کردن هوا می باشد. اسپلیت به معنی شکاف یا دو نیم بودن می باشد که در بخش بعدی علت این نام گذاری را توضیح می دهیم

فرق کولرگازی با اسپلیت چیست

photo_2022-01-16_18-03-18

همانطور که در بالا اشاره شد اسپلیت نوعی یا زیر مجموعه از کولرگازی می باشد. اسپلیت نوعی کولرگازی دو تکه می باشد. بیشترین تفاوت بین کولرگازی و اسپلیت نیز همین است که کولرگازی شامل مدل های یک تکه یا یک پارچه نیز می شود اما اسم اسپلیت فقط مخصوص کولرگازی های دو تک می باشد و علت نام گذاری این مدل نیز دو تکه بودن آن است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره کولر گازی ایستاده به لینک زیر مراجعه کنید.

کولر گازی ایستاده

اسپلیت یا اسپیلت

درلغت انگلیسی split به این گونه نوشته می شود. در حقیقت اگر بخواهیم نحویه نوشتاری درست این کلمه را بیان کنیم باید بگوییم اسپلیت درست می باشد.

اجزاء کولر گازی یا اسپلیت

بخش داخلیی که درون واحد نصب می شود را به آن اوپراتور می گویند و بخش خارجی را کندانسور می گویند. کمپرسور نیز بخش اصلی و موتور کولر گازی می باشد که همانند قلب عمل می کند. کمپرسور به علت داشتن صدای بلند در بخش بیرونی نصب می شود تا صدای آن موجب اذیت شدن شما نشود. بخش دیگری از هر کولر گازی موادی می باشد که باعث خنک شدن محیط می شود به این مواد مبرد می گویند. مبرد در حقیقت مواد گازی یا مایع یا به شکل دو فازی می باشد که وظیفه انتقال حرارت را بر عهد دارد.

نحویه کار اسپیلت گرمایشی و سرمایشی

در این بخش قصد داریم به صورت ساده بگوییم تا کولر گازی چگونه عمل می کند. در بخش اول به قسمت سرمایشی کولر گازی می پردازیم. همه ما میدانیم یخچال ها چگونه عمل می کنند. یخچال با استفاده از ماده ای به نام فریون محیط درون خود را خنک نگه می دارد. کولر های گازی نیز به همینگونه عمل می کنند در کولر های گازی ماده به نام مبرد با به شکل گاز و مایع در امدن حرارت را انتقال می دهد. در بخش زیر می خواهیم به صورت دقیق نحویه عمل کرد کولر های گازی را شرح دهیم.

photo_2022-01-16_18-03-17

در بخش اول مبرد وارد کمپرسور می شود در این بخش حرارت و فشار مبرد بالا رفته و به شکل گاز داغ با فشار بالا وارد بخش کندانسور می شود. در این بخش به وسیله فن کندانسور حرارت گاز پر فشار  به محیط انتقال پیدا می کند به همین علت مبرد به مایع پرفشار تبدیل می شود. در بخش بعد مایع مبرد پر فشار وارد قسمتی به نام شیر انبساط می شود و فشار خود را از دست می دهد سپس با انتقال به اپراتور گرما محیط را گرفته و باعث خنک شدن محیط می شود. خال مبرد به شکل گاز در امده به کمپرسور انتقال پیدا می کند تا این روند ادامه یابد.

نحویه گرمایش کولر گازی

می توان گفت در این حالت کولر گازی به صورت بر عکس عمل می کند. در حالت گرمایش زمانی که مبرد وارد کمپرسور می شود و به صورت گاز داغ با فشار بالا در می آید دیگر به کندانسور وارد نمی شود و به صورت مستقیم به اپراتور انتقال می یابد.

BTU در کولرگازی چیست؟

BTU در واقع یک واحد برای اندازه گیری توان سرما دهی می باشد. BTU در واقع یک واحد اندازه گیری بریتانیایی می باشد ولی معمولا در ایران قبل از گفتن توان دستگاه از اسم این واحد استفاده نمی کنند برای مثال: توان یک کولرگازی 2300 می باشد.

نحویه انتخاب بهترین کولرگازی

می توان گفت که یکی از مهم ترین سوالات برای افرادی که قصد خرید کولر گازی دارند این است که به چه مواردی باید دقت کنیم که بهترین انتخاب را داشته باشیم.

در مرحله اول شما باید متراژی که می خواهید توسط کولرگازی خنک کنید را مورد بررسی قرار دهید. این کار به علت این می باشد که شما کولرگازیی را تهیه نکنید که توان خنک کردن محیط شما را نداشته باشد. 

در مرحله دوم باید توجه کنید که چه نوع کولرگازیی را می خواهید تهیه نمائید کولرگازی دارای انواع مختلف یکپارچه، دو تک و....... می باشد که بهتر است با توجه به نیاز های خود یک مورد را انتخاب نمائید.

در مرحله اخر شما باید با توجه به نوع مصرف برق خود یک از انواع اینورتر و غیر اینورتر را انتخاب نمائید. اگر مصرف برق برای شما یکی از نکات مهم است و حاضر به پرداخت مبلغ بیشتر هستید باید کولرگازی اینورتر را انتخاب نمائید.

چیلر یا سرد کن یکی از انواع دستگاه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع است. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

چیلر

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها