دو تعریف و دو دیدگاه از «زن، زندگی، آزادی»

این بانو را چه کسی می شناسد؟؛ قهرمانی که هیچوقت ندیدیم!/ ویدئو

«زن» نخستین واژه‌ای بود که در شعار منتسب به جریان مخالف جمهوری اسلامی به کار برده شد. آن‌چه آن‌ها در تعریف زن دارند متفاوت با حکومت اسلامی است.

این بانو را چه کسی می شناسد؟؛ قهرمانی که هیچوقت ندیدیم!/ ویدئو

«زن» نخستین واژه‌ای بود که در شعار منتسب به جریان مخالف جمهوری اسلامی به کار برده شد. در واقع دشمنان جمهوری اسلامی در شعار زن، زندگی و آزادی از دیدگاه خودشان مدعی نقض این سه رکن در نظام شده بودند.

آن‌چه آن‌ها در تعریف زن دارند متفاوت با حکومت اسلامی است. باوجود عدم ارائه‌ی رویکردی مشخص و معین درباره‌ی بانوان و حقوقشان در کشور از سوی این مخالفان، در آن‌چه تاکنون به کرات دیده شده، می‌توان از مواضع آنان نسبت به بانوان آگاه شد. تشویق به بدن‌نمایی، کنار گذاشتن شرع و قانون و چارچوب‌های ارتباطی و نگاه جنسیتی را می‌توان از شاخصه‌هایی دانست که آن‌ها در دیدگاهشان نسبت به زن و آزادی او ابراز می‌کنند.

این رویکرد اما در صورت عملی شدن چه عواید و عواقبی برای یک بانوی ایرانی خواهد داشت؟ مشوقان جریان عریان‌سازی که خود را اثرناپذیر از این خطا می‌دانند، در خلوت و بزنگاه‌های مهم، چه رفتاری از خود بروز می‌دهند؟ آیا نام این سوء استفاده‌ی ابزاری را می‌توان منقش به نام آزادی کرد؟ و آیا توصیه‌ها بر رعایت عفاف، منجر به عقب‌ماندگی خانم‌ها در فعالیت‌هایشان خواهد شد؟

آمار و ارقام پیرامون پیشرفت «زن ایرانی» پس از انقلاب اسلامی در عرصه‌های گوناگون، نه تنها بر اساس گزارش‌های داخلی بلکه بنا بر آمارهایی که از مناسبت‌های جهانی منتشر می‌شود، اذعان بر این امر دارد و تاکنون نتوانسته آن‌چه را که از سوی بانوان ایرانی در این چهار دهه عملی شده زیر سوال ببرد.

این پیشرفت‌ها اما بعضا با هجمه‌های رسانه‌ای دشمنان، کم‌کاری رسانه‌های داخلی و از همه مهم‌تر، ضعف‌های حمایتی از سوی برخی مسئولان، مورد کم‌لطفی و کم‌توجهی واقع شده است.

از جمله زمینه‌هایی که زنان ایرانی توانستند فاتحانه بر قله‌های آن خوش بدرخشند، عرصه ورزش است. نام‌های بسیاری را می‌توان یادآور شد که زیر همین پرچم در این سال‌ها با همه‌ی کاستی‌ها و دشواری‌ها توانستند نام ایران و نام خود را در بلندای تاریخ ثبت کنند.

خانم الهام‌السادات اصغری یکی از بانوان شناگر ایرانی است که تاکنون چهار رکورد گینس به نام خود ثبت کرده و با انگیزه‌ای دوچندان در جهت به چالش کشیدن رکوردهای دیگر گام برداشته است. خانم اصغری، که عنوان بانوی دریا به او منتسب شده، این روزها آوازه‌ی ایران و ایرانی را به گوش افراد در سراسر جهان رسانده و به نمادی از خواستن و توانستن تبدیل شده است.

امیدواری در واژه به واژه‌ی صحبت‌هایش طی مصاحبه‌ای که از او منتشرشده موج می‌زند. این بانو از برخی کم‌لطفی‌ها گلایه دارد اما با این حال به تلاش‌هایش می‌بالد، امیدبخش جامعه‌ی زنان است و به سرافرازی پرچم میهنش افتخار می‌کند.

بانوان ایران نه تنها در عرصه‌ی ورزش، که در سایر زمینه‌ها طی دهه‌های اخیر توانستند باوجود همه‌ی سیاه‌نمایی‌های خارجی و داخلی عملکردی خیره‌کننده از خود به جای بگذارند. رشد ۵۶درصدی دانشجویان دختر، افزایش سهم عضویت بانوان در هیأت علمی دانشگاه‌ها تا ۳۳.۳ درصد و در نهایت ریشه‌کنی بی‌سوادی زنان و دختران تا ۹۹.۳درصد از جمله دستاوردهای محقق‌شده در عرصه‌ی آموزش پس از انقلاب اسلامی است.

در زمینه‌های بهداشت و درمان، رسانه، اشتغال و کارآفرینی، محیط زیست و سیاست هم می‌توان حضور، نقش و اثرگذاری پررنگ بانوان ایرانی را بیش از پیش ملاحظه کرد.

این دستاوردها و نتایج حاصل‌شده، طی همین سال‌های اخیر توسط بانوان عفیف و پاکدامن ایرانی در عین به‌کارگیری شیوه‌های مختلف تبلیغات و تخریب‌های دشمن رقم خورده است. حال می‌توان ملاحظه و بلکه مقایسه کرد؛ زن، زندگی و آزادی او در دیدگاه مخالفان جمهوری اسلامی چگونه تعریف می‌شوند؟ عریان‌نمودن از پوشش برای فراهم‌شدن بستر رفتارهای سوء یا حضور عفیفانه با حفظ ارزندگی در عرصه‌ی پیشرفت.

حجم ویدیو: 9.01M | مدت زمان ویدیو: 00:04:57 | دانلود ویدیو
منبع: خبر۲۴
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    با عرض پوزش بنده معاند نظام نیستم اما متاسفانه در برخی نوشته ها انصاف رعایت نمیشود و در این نوشته های مقیاسی به گونه ای با خواننده القا می کنند کا انگار اگر انقلاب نمیشد مملکت ایران در همان مقیاس ها و آمارهای اجتماعی و اقتصادی سال ۵۷ مانده بود! این نقد منصفانه نیست و چیزی از سیره اعتقادی و رفتاری امامان و سالار شهیدان کربلا ندارد. لطفا اصلاح کنید. این نوشته ها بیشتر افراد متفکر را بدبین میکند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها