با بازنشستگی نباید مغزتان بازنشسته شود

برای محافظت از مغزتان بعد از میانسالی داوطلب شوید

کارهای داوطلبانه می توانند به عنوان یک فعالیت شناختی در نظر گرفته شوند که مغز را در حالت فعالیت نگه می دارد. با انجام فعالیت های داوطلبانه مغز شما به صورت مداوم با چالش های جدید روبرو می شود و برای حل مسائل جدید تلاش می کند.

برای محافظت از مغزتان بعد از میانسالی داوطلب شوید

محققان می گویند که برای  محافظت از مغز  تان بعد از میانسالی و بخصوص پس از بازنشستگی در فعالیت های داوطلبانه حضور یابید. تاکید محققان این است که بعد از بازنشستگی نباید مغز شما هم بازنشسته شود و باید در محیط ها و فضاهایی حضور یابید که از مغزتان باید  به دنبال راه حل های موثر و مثبت باشد.

کارهای داوطلبانه می توانند به عنوان یک فعالیت شناختی در نظر گرفته شوند که مغز را در حالت فعالیت نگه می دارد. با انجام فعالیت های داوطلبانه مغز شما به صورت مداوم با چالش های جدید روبرو می شود و برای حل مسائل جدید تلاش می کند. این فعالیت ها می توانند باعث تقویت عملکرد شناختی و بهبود حافظه و تمرکز شما شوند. علاوه بر این، انجام کارهای داوطلبانه می تواند به شما احساس خوبی و انگیزه زیادی بدهد که نیز می توانند باعث افزایش سطح انرژی و موثر برای نگهداری از مغز شما شوند.

بد نیست بدانید که انجام کارهای داوطلبانه می تواند به  مغز  کمک کند تا در برابر بیماری های مختلف مانند آلزایمر و دمانس محافظت شود. برخی از راه هایی که این کارها می توانند به مغز کمک کنند عبارتند از:

1- افزایش فعالیت های ذهنی: انجام کارهای داوطلبانه مانند حل مسئله های ریاضی، بازی با پازل ها، یادگیری زبان جدید و ... می تواند به مغز کمک کند تا فعالیت های ذهنی خود را افزایش دهد.

2- حفظ حافظه: انجام فعالیت های داوطلبانه مانند خواندن کتاب، نوشتن خاطرات و یادداشت های روزانه و ... می تواند به حفظ حافظه کمک کند.

3- کاهش استرس: انجام کارهای داوطلبانه مانند ورزش، یوگا، نقاشی و ... می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند که در نتیجه به مغز کمک می کند تا سالم بماند.

4- افزایش شادی: انجام کارهای داوطلبانه مانند کمک به دیگران، شرکت در فعالیت های اجتماعی و ... می تواند به افزایش شادی و رضایتمندی کمک کند که در نتیجه به سلامتی مغز کمک می کند.

در ادامه تاکید می شود که بعد از بازنشستگی وظیفه نگهداری از مغز و سلامت تفکر و مغزتان بر عهده خود شماست  .بازنشستگان  ممکن است به دلیل کاهش فعالیت های روزانه و اجتماعی، در معرض خطر بیشتری از بیماری های مختلف مانند آلزایمر و دمانس باشند.

انجام کارهای داوطلبانه می تواند در این مورد به آنها کمک کند. از طرفی، تحقیقات نشان داده است که افراد بازنشسته داوطلبانه در مقایسه با افرادی که فعالیت های داوطلبانه ندارند، سطح سلامتی روانی و جسمی بهتری دارند و احتمال بروز بیماری های روانی و جسمی در آنها کمتر است. از این رو، انجام کارهای داوطلبانه برای هر دو جنسیت بسیار مفید است.

حال شاید سوال این باشد که چه کارهای داوطلبانه ای برای افراد مسن و بازنشستگان می تواند مناسب باشد و برای محافظت از مغزشان مفید باشد.

در ادامه چند نمونه پیشنهاد می شود

1. مراقبت از حیوانات: افراد بازنشسته می توانند در پناهگاه های حیوانات داوطلب شوند و به مراقبت از حیوانات نیازمند کمک کنند. این کار به آنها احساس مسئولیت و رضایت شخصی می دهد و همچنین فعالیت جسمی را افزایش می دهد.

2. کمک به بیماران: افراد بازنشسته می توانند به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه کرده و به بیماران کمک کنند. آنها می توانند به بیماران کمک کنند تا بهتر شوند، با آنها صحبت کنند و احساس رضایت شخصی داشته باشند.

3. آموزش: افراد بازنشسته می توانند به عنوان معلم در مدارس، دوره های آموزشی و کلاس های آموزشی داوطلب شوند. آنها می توانند به دانش آموزان و افرادی که در حوزه های مختلف فعالیت می کنند، آموزش دهند.

4. کمک به جامعه: افراد بازنشسته می توانند به جامعه خود کمک کنند. آنها می توانند به کمک رسانی به نیازمندان، پاکسازی محل های عمومی، گردهمایی های اجتماعی و فعالیت های دیگر کمک کنند.

5. فعالیت های فرهنگی: افراد  بازنشسته  می توانند در فعالیت های فرهنگی شرکت کنند. آنها می توانند به نمایشگاه ها، کنسرت ها، نمایش های تئاتر و دیگر فعالیت های فرهنگی شرکت کنند و از فرصت های جدید برای یادگیری و تجربه استفاده کنند.

منبع: رکنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    بازنشستگی واسه ما مونده؟ ز گهواره تا گورر
    فقط باید سگدو بزنیم واسه یه لقمه نون بخور نمیر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها