چگونه با خرید شلوار جین و تی‌شرت دست دوم هزاران لیتر آب صرفه‌جویی کنیم؟

در سطح جهانی، صنعت مد هر ساله معادل ۳۷ میلیون استخر شنای المپیک، آب استفاده می‌کند.

چگونه با خرید شلوار جین و تی‌شرت دست دوم هزاران لیتر آب صرفه‌جویی کنیم؟

همه ما می‌دانیم که صنعت مد یک صنعت حریص است که استثمار کارگران، بلعیدن منابع طبیعی و تولید انبوهی از زباله را در پی دارد.

یک مطالعه جدید که از سوی بنیاد «آکسفام» انجام شده، نشان داده که چگونه می‌توان با خرید لباس‌های دست‌دوم از پیامدهای منفی این صنعت کاست. به گفته این خیریه بین‌المللی، با خرید تنها یک جفت تی‌شرت و شلوار جین می‌توان معادل ۲۰ هزار بطری آب صرفه‌جویی کرد.

بررسی‌های آکسفام نشان داده که میزان آب مورد نیاز برای تولید یک تی‌شرت پنبه‌ای معادل ۵۴۰۰ بطری استاندارد ۵۰۰ میلی‌لیتری است؛ این مقدار آب برای تأمین نیازهای نوشیدنی ۱۶۰۰ نفر در یک روز کافی است.

آب مورد نیاز برای تولید یک شلوار جین نیز معادل ۱۶ هزار بطری استاندارد است که این میزان آب برای هیدراته کردن ۴۷۵۰ نفر در یک روز کافی است.

لورنا فالون، از مدیران بنیاد آکسفام می‌گوید: «از این آمار مشخص است که ما در حال "غرق شدن" در مد هستیم. با توجه به اینکه جهان به دلیل تغییرات آب و هوایی با کمبود آب شیرین روبروست، اگر در کمد لباس‌هایمان خریدهای دست‌دوم هم داشته باشیم، باعث کاهش قابل توجه میزان آب مصرفی در صنعت تولید لباس می‌شویم.»

چرا صنعت مد اینقدر آب مصرف می‌کند؟

صنعت مد در سراسر زنجیره تولید محصولاتش بشدت به مصرف آب وابسته است؛ از آبیاری مزارع رشد الیاف طبیعی (بویژه پنبه) گرفته تا رنگرزی پارچه‌ها و شستن لباس‌ها.

تحقیقات آکسفام نشان داده که تنها در بریتانیا، میزان آب مصرفی برای تامین پوشاک مورد استفاده ساکنان، سالانه معادل هشت میلیارد مترمکعب است که این مقدار، برای تأمین نیاز مصرف آب کل جمعیت انگلستان برای مدت دو سال کافی است.

در سراسر جهان نیز سالانه ۹۳ میلیارد مترمکعب آب توسط صنعت مد استفاده می‌شود که برای پر کردن ۳۷ میلیون استخر شنای ویژه المپیک کافی است.

با وجود این مصرف زیاد، برندهای مختلف تولید پوشاک در این زمینه شفاف عمل نمی‌کنند و بنا بر گزارش جدید سازمان غیرانتفاعی «Planet Tracker» بسیاری از برندهای پوشاک جهان (۹۰ درصد)، هیچ گونه خطرمرتبط با آب را در اسناد خود فاش نمی‌کنند.

کمپین «دست‌دوم در سپتامبر» چیست؟

سازمان بین‌المللی آکسفام از سال ۲۰۱۹ میلادی کمپینی را با نام «دست‌دوم در سپتامبر» یا Second Hand September راه اندازی کرده که هدف از آن تشویق مردم به افزایش عمر استفاده از لباس‌ها، از مسیر خرید از فروشگاه‌های خیریه یا اهدای لباس‌های خود به دیگران است.

لورنا فالون نیز در این باره می‌گوید: «با استفاده مجدد لباس‌ها از مسیر خرید و پوشیدن لباس‌های دست دوم و اهدای آنها به دیگران می‌توانیم به کاهش تقاضا برای لباس‌های جدید کمک کنیم. این کار به نوبه خود می‌تواند به کاهش آسیب‌ها به سیاره زمین کمک کند.»

کت دیلی، مجری و بازیگر مشهور تلویزیون بریتانیا امسال حضور فعالی در این کمپین دارد و می‌گوید: «هر کجا در جهان بروم، همیشه سراغ فروشگاههای خیریه خواهم رفت تا زیباترین و محبوب‌ترین قطعات را پیدا کنم. من خرید از فروشگاههای دست دوم را دوست دارم زیرا گاه شما در چنین فروشگاههایی چیزهایی کاملا منحصربه‌فرد پیدا می‌کنید. چیزهایی که هیچ کس دیگری ندارد و شما نیز از استفاده از آنها لذت می‌برید؛ بویژه آنکه می‌دانید پولی که پرداخت کردید در راه خوبی صرف می‌شود و شما نیز به این لباس‌ها فرصت دیگری برای زندگی می‌دهید.»

منبع: یورو نیوز
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • غیر قابل نشر
    0

    خدارا شکر دارو کم یاب میشه شما تبلیغ علوفه درمانی میکنید .غذا گرون میشه دایما از مضرات انواع خوراکیها میفرمایید .پوشاک گرون میشه تبلیغ تاناکورا می کنید . احتمالا چند وقت دیگه خواص گور خوابی را هم کشف میکنید .بابا حاشا به شرافت نداشته تون !!!

    نظرات شما -
    • الف
      1

      هر چیزی رو به سیاست ربط دادن درست نیست. این مطلب رو یورونیوز اول منتشر کرده و اینجا به نقل از اون زدن. یورونیوز برای اروپاست و ربطی به ایران و خاورمیانه نداره دوست غیرقابل انتشار

  • ناشناس
    0

    به نطر من کهنه فروشها پولی ا هاند به یکی. این مطلب را در رو،نامه‌ای خا جی گذاشته‌اند. ه. چیزی که می‌شنوید ‌ه درست نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد