به مناسبت تولد رضاشاه پهلوی

مسیری که منحرف شد/ بزرگترین اشتباه رضا شاه چه بود؟

آتاتورک که مانند رضا شاه «بدعت گذار» بود، قدرت خود را با طبقه متوسط شهری شریک شد و از این طریق، توانست مشروعیت نسبی کسب کند. این در حالی است که رضا شاه، اعضاء طبقه متوسط شهری ایران را سرکوب کرد و حاضر نشد آنها را در قدرت خود شریک کند.

مسیری که منحرف شد/ بزرگترین اشتباه رضا شاه چه بود؟

به گزارش خبر فوری، امروز 24 اسفند سالروز تولد رضا شاه پهلوی است. چه منتقد رضا شاه باشیم و چه نباشیم، بدون شک این گزاره را قبول داریم که رضا شاه با کمک وزرا و اطرافیانش تغییراتی اساسی در ساختار سیاسی – اجتماعی و حتی اقتصادی ایران به وجود آورد. تغییراتی که او در ایران ایجاد کرد، چنان بنیادی بودند که می توان ایران را به قبل و بعد از حکومت رضا شاه تقسیم کرد.

درباره تغییراتی که رضا شاه با روی کار آمدنش در ایران به وجود آورد، مقالات، کتاب ها و تحلیل های مختلفی نگارش شده است. می توان سیاست های حکومت پهلوی اول را از بعد اقتصادی، فرهنگی – اجتماعی، مدنی، سیاسی و ... بررسی کرد. یکی از تغییراتی که رضا شاه در ایران به وجود آورد به جایگاه «سلطنت» در ایران مربوط می شود.

در این گزارش قصد داریم به این وجه از حکومت رضاشاه اشاره داشته باشیم.

پادشاه ایران کیست؟

ایران جدید در زمان صفویه به وجود آمد. شاه اسماعیل اول از طریق پیوند مفهوم باستانی «شاه» با مذهب شیعه توانست به حکومت خودش مشروعیت ببخشد (اینجا بخوانید). ایرانیان مفهوم شاه شیعه را پذیرفتند و این مفهوم توانست در طول سده های بعدی به حیات خود ادامه دهد. قدرت شاه شیعه آنقدر زیاد بود که بعد از سقوط صفویه و به قدرت رسیدن نادر شاه افشار، همچنان به حیات خود ادامه داد. نادرشاه بی میل نبود که رسمیت مذهب شیعه را از بین ببرد اما از ترس ایجاد خلل در مشروعیتش دست از این کار کشید (اینجا بخوانید).

بعد از قتل نادر، هیچ کس نتوانست به عنوان پادشاه، قدرت خود را در ایران تثبیت کند. مردم همچنان پادشاهان صفویه را به عنوان تنها پادشاهان ایران می شناختند، چرا که آنان توانسته بودند با عنوان «شاه شیعه»، جایگاه خود را تثبیت کنند. کریم خان زند بعد از کسب قدرت، شاه اسماعیل سوم را به نحو صوری بر تخت نشاند و خود را «وکیل الرعایا» خواند. آقا محمد خان قاجار نیز با استفاده از پیوند ایل قاجار با صفویه (قاجارها یکی از 7 قبیله قزلباش بودند که صفویه را به قدرت رساندند) توانست به حکومت خود و خاندانش مشروعیت ببخشد. تلاش های فکری زیادی در عصر پادشاهان نخستین قاجار شد تا میان صفویه و قاجار پیوند ایجاد کرده و قاجاریه را ادامه دهنده راه صفویه معرفی کند.

کتاب «رستم التواریخ» نوشته «رستم الحکماء» یکی از این تلاش ها است. نویسنده این کتاب تاریخی سعی دارد ثابت کند که آقا محمد خان احیاء کننده سلسله صفویه است و در واقع، پیوند خونی با شاهان صفوی دارد. بنابراین، پادشاهان قاجاریه نیز از طریق تمسک به مفهوم «شاه شیعه» توانستند به جایگاه و قدرت خود مشروعیت ببخشند.

در این میان، تنها رضا شاه بود که مانند نادرشاه افشار این قاعده را به هم زد. او هیچ علقه ای با قاجارها و صفویه نداشت، ادعای «شاه شیعه» بودن را نمی کرد و حتی در ابتدا نمی خواست «شاه» شود. او می خواست جایگاهی مانند آتاتورک به دست آورده و «رئیس جمهوری» مادام العمر باشد، اما با مخالفت مجلس، سعی کرد به جای احمدشاه به تخت نشسته و از سردار سپه به شاه بدل شود.

بزرگترین اشتباه پهلوی اول/ وقتی رضاخان نتوانست رضاشاه بماند

رضا شاه بیش از هر چیز، تغییری اساسی در زیست و فرهنگ اجتماعی ایرانیان به وجود آورد. او سعی کرد ساختار بوروکراتیک ایران را تغییر داده و از طریق تمرکز ثروت دولتش بر شهرسازی، تغییرات مدنی گسترده ای در ایران به وجود آورد. در زمان سلطنت رضا شاه، ساخت و ساز فراوانی انجام شد و شهرها تحولات زیادی پیدا کردند.

حاصل این اقدامات، ایجاد گروه های کارگر شهری، کارمندان دولتی، دانشجویان و صاحبان مشاغل نوین بود. مجموعه این گروه ها «طبقه متوسط شهری» را ایجاد کردند؛ طبقه ای که در شهرهای بزرگ و مراکز تحول یافته استان ها و ایالات زندگی می کردند و سبک زندگی شان مدرن و غربی بود.

تغییری که در ایران به وجود آمد، در ترکیه نیز به وجود آمده بود. در آنجا، آتاتورک شروع به مدرن سازی شهرها و ایجاد طبقه متوسط کرده بود. او قدرتش را به دست طبقه متوسط شهری ترکیه داد و سعی کرد از طریق اعطاء قدرت به اعضاء این طبقه، قدرت خود را تثبیت و حکومت خود را مشروع سازد.

آتاتورک جانشین خلفاء (سلاطین) عثمانی بود اما نه خود را خلیفه می نامید و نه داعیه سلطانی داشت. او حتی نام «عثمانی» را ملغی و کلمه «ترکیه» را برای کشوری که حاکمش بود، انتخاب کرد. با این حال، آتاتورک توانست قدرت خود را تثبیت کرده و تا امروز نیز به عنوان «پدر ترکیه جدید» شناخته شود.

اصولا تغییر سیاست و اتحاد با یک طبقه یا نهاد برای کسب مشروعیت، روش هر شاه یا فرمانروایی است که ادامه دهنده راه حکام قبلی نیست و در واقع «بدعت گذار» محسوب می شود. این مساله در زمان های بسیار دور نیز دیده می شود. برای مثال، مامون، خلیفه عباسی که برادرش امین را کشته و خلافت را غصب کرده بود، برای کسب مشروعیت ابتدا با شیعیان و سپس با ایرانیان متحد شد، تا از این طریق، بتواند جلوی شورش عباسیان را بگیرد.

یرواند آبراهامیان در کتاب «ایران، میان دو انقلاب» معتقد است که بزرگترین مشکل و اشتباه رضا شاه ادامه ندادن راه آتاتورک بود. آتاتورک که مانند رضا شاه «بدعت گذار» بود، قدرت خود را با طبقه متوسط شهری شریک شد و از این طریق، توانست مشروعیت نسبی کسب کند. این در حالی است که رضا شاه، اعضاء طبقه متوسط شهری ایران را سرکوب کرد و حاضر نشد آنها را در قدرت خود شریک کند.

بسیاری از روشنفکران طبقه متوسط ایران در دهه دوم قرن 14 شمسی یا در زندان بودند و یا به فرنگ رفته بودند. محمدعلی فروغی که رضاشاه را به قدرت رسانده بود، از قدرت کنار رفته و عزلت گزیده بود، تیمورتاش کشته شده بود، صادق هدایت و روشنفکران هم مسلک او به خارج رفته و افسرده شده بودند، چپ هایی مانند تقی ارانی و اعضای گروه 53 نفر در زندان بودند و تمام قدرت در دست سرپاس مختاری و نظامیان نزدیک به رضا شاه بود. این اقدام باعث ناامید شدن طبقه متوسط، دوری آنان از رضا شاه و از بین رفتن مشروعیت او گردید. به همین دلیل، به محض سقوط رضاشاه در سال 1320، هیچ اقدامی از جانب اعضاء طبقه متوسط شهری صورت نگرفت و ارکان قدرت او مانند دولت نادرشاه افشار به سرعت از بین رفت و اگر تلاش های محمد علی فروغی و جلب رضایت متفقین نبود، شاید فرزند او نیز به عنوان شاه جدید ایران انتخاب نمی شد و سلسله پهلوی قبل از شکل گیری از بین می رفت.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 68
  • ناشناس
    4

    حالا هم یا در زندان هستند ،یا فرار کرده اند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      الان به همت مسئولین طبقه متوسط در حال از بین رفتن است.

    • ناشناس
      4

      دوره رض اشاه تموم شد تاریخ برای درس گرفتنه ولی شما چی

    • ناشناس
      1

      رضا شاه روحت شاد

  • ناشناس
    18

    کدوم بی سوادی این متنو نوشته؟
    خیلی سطحی بی کیفیت و عاری از هر گونه تحلیل منطقی .
    این تحلیل تراوش مغز فندقی هایی امثال جدی میفرمایید هاست. که تعدادشان رو به افزونیه

  • ناشناس
    13

    روحش شاد

  • علی
    6

    این خزعبلات چیه نوشتی؟
    بزرگترین علت سقوط رضا شاه عدم توانایی نقش آفرینی صحیح و مدیریت فعال در جنگ جهانی دوم بود.
    تاریخ رو توی اینترنت می خونی!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      19

      اصلا اینها رو بی خیال وقتی رضا شاه مزدور اجنبی بود و توسط آنان امد سرکار و توسط آنان هم برکنار شد اما آتا ترک برخواسته از خود آن کشور بود

    • ناشناس
      4

      عزیزم منتشر کنید

      رضا شاه مزدور اجنبی بود که توسط آنان آمد سرکار و توسط آنان برکنار شد اما آتاترک برخواسته از خود کشور‌ بود

  • علی
    7

    شما که جزء رسانه های سطح یک هستید چرا اینهارو منتشر می کنید.

  • ناشناس
    33

    بگذارید یک واقعیتی رو که شما همیشه به اشتباه منتشر می‌کنید بیان کنم
    عده ای نظر می‌دهند که رضاخان به زور چادر از سر زنان می‌کشید و علت ناکامی اش همین بود و سعی دارند آن را با وضعیت فعلی مقایسه کنند و مثلاً مسئولین رو بترسانند!!!
    اول اینکه زمان رضاخان اکثریت مطلق مردم مسلمان بودن و خیلی طبیعی بود که نپذیرند
    اما اینکه با شرایط امروز مقایسه می‌کنید که مثلاً ببینید زمان رضاخان با زور نتوانستند چیزی را تحمیل کنند الان نیز نمی‌توانید
    اشتباه شما همینجاست.....
    چون نگاه نمی‌کنید نمی‌بینید اگر به جامعه نگاهی بیاندازید جمعیت مسلمانان و البته زنان باحجاب بسیار بسیار بیشتر از زنان کشف حجاب کرده است
    یعنی هنوز زنان باحجاب در راس قدرت اند
    و زنان بی‌حجاب کم تعداد
    پس مقایسه شما غلط و البته مغرضانه است....

    نظرات شما -
    • عباسی
      2

      ازروی توهُم آماردادن ومقایسه کردن غلط ومغرضانه است. میگی نه یک شاهدش همین منفی که به نظرات امثال تومیدن است و..

    • ناشناس
      0

      زنان کم حجاب و بی حجاب تعداد شان کم!؟ اگه کم پس چرا 3 سال کشور رو تعطیل کردید و شب وروز از حجاب دم میزنید مجلس هم 2 سال لایحه و قانون تصویب میکنه شورا رد میکنه باز م اگه تعداد شون کم پس چرا واسه شون قانون تصویب کردید برو خوش باش جاهل

    • ناشناس
      3

      این منفی ها رو یک نفر بیکار میاد می‌زاره میره شما حقیقت رو تو جامعه ببین...

    • سیاوش
      0

      همین الان از تعداد مثبت منفیات معلومه

  • ناشناس
    73

    لعنت بر رضاخان
    رضا خان و پسرش، کلی از بخشای ایران رو جدا کردن. آخه بیغرت ها حداقل یه ذره تلاش و مقاومت میکردید.
    قاجار با اون همه بیعرضگیش، حداقل یه ذره زور میزد و تلاش خودشو میکرد.

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      1

      این کلی ازبخشهای ایران را نام ببرتابدونیم درضمن اگه اونابرفرض بیغریت بودندالان شماها غیرت داریدکه روسیه وچین منابع چهارسوی ایران رابه تاراج میبرندوبه گفته دوستانتان میگیدماواگذرنکردیم فقط اجازه دادیم واقعاً نبودوجدان وغیرت وخودخواه بودن چها که میکند!!

    • ناشناس
      5

      لطف کن بگو ببینم روسیه و چین چگونه تاراج می برند!! اگر منظورت تجارت هست که این چیز عادی در جهان هست و فقط روسیه و چین هم نیستند!!

  • صفدر حسینی
    10

    پهلوی افسانه بود و دیگر تکرار نخواهد شد.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      آبروی پادشاهان قبل ایران را برد

  • ارش
    2

    لطفن قبل از مقاله نویسی به نویسنده بفرمایید مقداری مطالعه نمایند.خیلی سطحی و بی اعتبار و به دور از واقعیت های تاریخی متن نوشته شده است

  • بهرام
    8

    بزرگترین اشتباه رضاخان و پسرش این بود که به سرعت می خواستند مردمی که پارچه به درخت می بستند تا شفا بگیرند را با خطوط هواپیمایی و بدون ویزا به دور دنیا بفرستند و خوب این سنگین بود موتور ماشینی که از دنده یک ناگهان به پنج عوض بشه حتما از کار می افته ...زیر ساخت های آنها پس از چهل و پنج سال هنوز کار می کنند پس اگر خیانتی هم کرده اند از بعد اقتصادی و اجتماعی یک گام بزرگ برداشتن

  • حقیقت
    5

    حاصل تلاش اون خدا بیامرز این بود که ایران را یک پارچه کرد وجهل وخرافه گویی را برچید و راه تمدن را به این کشور عقب افتاده آورد . در آن دوران وا نفسها و جهالت مردم ،که کسی حتی آخوندها هم جرات بعضی از کارهای او را نداشتن.

  • ناشناس
    4

    فقط فقط جنگل یک سلطان داره شیر کوروش کبیرم بدون چون چرا سلطان ایران بود بس گفتار کردار پندار نیک

  • بهنام
    58

    رضا پالانی یک فرد کم سواد و قلدر بود و این متن ناقص ابتدای به قدرت رسیدن او را که از لشکر قزاق بود را ننوشته است ، او به جز قلدری و زور اصلاً درک و فهم برنامه‌ریزی و طراحی ایجاد تشکیلات و سازمانها و نهادها و انواع وزارت خانه را نداشت و تمام این پیشرفتها و کارهای زیر بنایی مرهون زحمات متفکران و کاردانی مثل فروغی و تیمورتاش بود .

    نظرات شما -
    • عباسی
      2

      امثال توتاریخ وافرادراآنطوردوست دارید تفسیروقضاوت میکنیدوهرجاکم آوردیدازدرتوهین وفرافکنی واردمیشویدرضاشاه همین جنم راداشت که ازقزاقی به پادشاهی برسدوهوش وهمت این را داشت ویرانه ای که ازقاجارتحویل گرفت آبادکندوباشهامت جلوی گروهی واپسگراومفت خوربایستدوایران ومردم را به آنچه لایقش بودندبرساندهرچندباهمفکری دیگران

  • ناشناس
    7

    رضا شاه کشورو از قحطی که نصف مردم مردن به جای قابل قبولی رسوند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      جهت اطلاع قحطی در جنگ جهانی اول در قاجار و دوم جهانی در دوره پهلوی هم رخ داده !!

    • ناشناس
      0

      قحطی جنگ جهانی دوم را میدانی؟!!

  • ناشناس
    123

    رضا شاه مگه سواد هم داشته که بفهمه چه‌کار می کنه. اون فقط مشغول کشتار و زندانی کردن مردم و از طرفی مصادره املاک بوده. این کارایی هم‌که در مورد دانشگاه و کارمند ودانشجویی و امثال اینها شده ، کار افراددلسوزی بوده که همراه با تحولات جهانی اون زمان ، انجام دادن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      کار افراددلسوزی بوده که همراه با تحولات جهانی اون زمان ، انجام دادن؟؟؟؟؟

      فکر می کنی با آن فرهنگ متحجری که مردم و پیشواهاشان داشتن که همه چیزو از مدارس و دانشگاه تا اب لوله کشی و رادیو و ... حرام می دانستند ، خودجوش تحولی همره زمانه ایجاد می شد؟؟؟؟

    • ناشناس
      0

      بهرحال قرار گرفتن افرادی در راس امور و البته بقول شما دلسوز توسط فردی آگاه صورت گرفته و شاید هم از قدیم بیسوادی چندان ملاک قرار نمیگرفته

    • ناشناس
      4

      اون افراد دلسوز هم حتما روحانیون بودن

    • حسن
      0

      این افراد دلسوز الان چرا انجام نمیدن؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس
      1

      تاریخ راهرقدرتحریف بشه بازهم حقایقش هویدامیشود وایران ومردم بواسطه ی همین به گفته توافراددلسوز به ناکجا رسیدن

    • حسن ستار
      0

      تاریخ راهرچه قدرتحریف بشه بازهم حقایق هویدا میشودوایران ومردم راهمین به گفته توافراددلسوزبه ناکجارساندن و..

    • عباسی
      1

      تاریخ اگرچه دیرولی ثابت کرد که کیا باسوادوفهمیده ووطن پرست ومردم دوست بودند

    • ناشناس
      2

      تاریخ فقط از من و تو که نیست شد و انتر می‌گذشت...

      از فضای فانتزی بیرون بیا

    • مندل
      0

      نه اینکه الان همه دکتر وهندس و دانش گاه رفته اند

  • م
    2

    بزرگترین اشتباهش این بود که از زمان خودش جلوتر بود، برای مردمی دانشگاه و جاده و مدرسه و پیشرفت آورد که داشتن شپش براشون افتخار بود

  • ایرانلی
    75

    لعنت به روح فاشیستش که عقده سالها نوکری در خانه فرمانفرما سر ملت تورک ایران دراورد

    نظرات شما -
    • بهلول
      4

      توبرويه ليوان اب بريزتودرياچه خشك شده

  • ناشناس
    2

    نقد گذشتگان دردی رو دوا نمی‌کند و چیزی جز حسرت و واپسنگری دستاوردی ندارد .هیچ حکومت و هیچ فردی با گذشته ی خود زندگی نمی‌کند و بقا و جاری بودن هر حکومت نیز در نقد شدن آنست...
    با واقعیات جامعه بیشتر آشنا شد ‌،از افراد متخصص و مشارکت مردمی بهره برد و نتیجه ایی مانند آتا تورک رقم زد ..
    الگو برداری از سایر کشورها نه تنها نکوهیده نیست بلکه سبب ایجاد رقابت ،پیشرفت و دستاوردهای زیادی خواهد شد.کشور ایران دارای سرمایه های فراوانی از استعدادهای فردی .منابع طبیعی و خدادادی هست که باید چشمهامان را بشوییم!!

    نظرات شما -
    • حسن ستار
      0

      احسنت واقعیت همین است. دردا که جماعتی ازقبول کردن وانجام این واقعیت هرااااااس دارند

  • ناشناس
    3

    رضا شاه روحت شاد

  • ناشناس
    4

    بزرگترین اشتباه رضا شاه،فرستادن محمدرضا برای تربیت و تحصیل به سوئیس بود.
    اینجا ایران و خاورمیانه است.کسی که با فرهنگ اروپایی مخصوصا سوئیس پرورش یافته باشد،برای حکومت و ارتباط با مردم کشوری جهان سومی و خرافاتی به مشکل برخواهد خورد.

  • ناشناس
    0

    اکنون نیز حکومت در اختیار ثروتمندان است!!!

  • بابک
    4

    وقتی می خواهید کسی را قضاوت کنید یا ارزیابی و ممیزی بر روی یک سیستم انجام دهید هم باید میزان انطباق ها و هم میزان عدم انطباق ها براساس معیاری قابل قبول همه ، گزارش و قضاوت شود.
    در ارتباط با رضا شاه پهلوی هم ، هم باید کارهای درستی که انجام داد....شامل سرکوب تجزیه طلبان در آذربایجان، گیلان و خوزستان و حتی خراسان ، راه اندازی نظام وظیفه عمومی، ثبت و احوال و صدور شناسنامه ، راه اندازی دانشگاه ، راه اندازی راه آهن سراسری
    کارهای نادرست ، بیش از حد دیکتاتور ، عدم حمایت در راه اندازی مجلس و نمایندگان مستقل وطن پرست و خیرخواه مردم ، نزدیکی بیش از حد به شخص هیتلر و آلمان ، بجای سیاست توازن متوازن بین همه قدرت های آن موقع دنیا ، عدم احترام به حق مالکیت و زمین های کوچک و بزرگ مردم و مصادره تعداد زیادی زمین و خانه به نفع خودش ، عدم استقلال سیاسی و نظامی ....
    در مجموع نمره رضاشاه با آن شرایط و زمانه جنگ جهانی دوم ، از ۱۰۰ حدود ۵۵ تا ۶۰ است....خیلی بهتر از شاهان هوسران و بی لیاقت قاجار بود...

    نظرات شما -
    • زمان
      13

      ساختن راه اهن وجاده وظيفه شاه نيست مملكت مجلس داره قانون داره شاه نبايد در كار هاي اجرايي دخالت بكنه

    • ناشناس
      0

      قاجار حداقل غیرت داشتند ومی جنگیدن با دشمن!

  • ناشناس
    0

    همه کارهای رضا شاه پایه گزار ی صنعت وتمدن نوین وپیشرفت وتوسعه وبالا بردن فرهنگ وسواد مردم بوده امروز باید توسط عده ای مورد نقد قرار بگیرد به جز سربازی اجباری که همه جوانها وخانواده ها ان را نقد می کنند .

  • زمان
    29

    يك گروهبان شاه بشه نتيجه اش اين ميشود

  • ناشناس
    14

    از واژه‌ها نباید سرسری استفاده کرد مثلا واژه‌ی بدعت/ بدعت‌گذار! عثمانی برای آن کشور بهتر بود چراکه ترکیه ریشه‌ی آریایی دارد از تورَک/ تورچ/ تورج/ تور؛ نام پسر دوم فریدون است که در متن‌های پارسی میانه آمده، صفویه کُرد بودند و در نسب‌نامه‌ها مانند صفوه‌الصفا به پیروز شاه سنجانی می‌رسند و اینها را با قجرهای نژاد زرد ارتباطی نیست

    نظرات شما -
    • .....
      1

      که صفویه چورد بودند پس چرا تورکی صحبت می کردند . آخه بی سودا شاه اسماعیل نوه دختری اوزون حسن(موسسه سلسله آق قویونلو ها) از ولایت دیاربکر و نواده پسری شیخ حیدر ، صفدر و جنید در اردبیل چه ربطی به کیوره های هندی الصل دارد .آخر نگفتی صفویه چرا تورکی صحبت می کردند نکنه از چورد بودنشان خجالت می کشیدند. قومی که تاریخ نداشته باشد اقدام به دزدی تاریخ گرانبهای ملل غنی می کند آنهم ناشیانه و در روز روشن . یک روز می گوید نادر شاه از قزیلباشان اوشار_ از روستای قرخلو تیکان تپه چورد هستندی روز دیگر صفویه را مورد می انگارد . و ........

  • ناشناس
    1

    از اون موقعی که آجیل ۱۲۰۰برابر گرون شد

  • ناشناس
    0

    اگه اصل ماجرارو بگم که شما اجازه انتشار ندارید اگه ......

  • علی
    14

    رضا شاه مثل صدام یک سرکوبگر محض بود، به همین دلیل خشم مردم رو برانگیخت، حتی زمانی که پسرش به قدرت رسید بسیاری از روشنفکران رو از زندان آزاد کرد و تا سالها علیه رضا شاه می‌نوشتند، بعد از چند سال که جنازه اش هم آمد تعداد کسانی که تشییعش کردند انقدر کم بود که نشان از نفرت مردم از اوست، به گفته کتاب رضا شاه و بریتانیای کبیر، مردم برای نان شورش می‌کردند، اگر رضا شاه بیرون نمی انداختند مردم انقلاب می‌کردند

  • سعید
    1

    روحش شاد

  • عادل
    3

    یکی به اینها بگه پهلوی ها را قضاوت میکنید آیا پهلو چه تحویل گرفت چه تحویل شما داد اگر وجدان دارید اینه هم بنویسید تا ملت بدانند

  • ع
    0

    تحلیل بسیار آبکی و غیر اصولی نوشتید. گرچه شخصا هیچگونه علاقه ای به رضا شاه ندارم اما باعث سقوط وی نه آنچه شما در گزارش نقل کدوبد بلکه قدرت قاهره متفقین در جنگ جهانی دوم بود که اگر غیر از ابن بود امکان یقوط نداشت و بسا بیشتر از آتاتورک محبوبیت می یافت. علت ابنکه الان آتاتورک را پدر ترکیه می نامند اما رضا شاه منفور قلمداد می شود تفاوت در امتداد حکومت و حکمرانی قلمرو آنان است. در ایران انقلاب اسلامی با ضدیت ضد در صد با حکومت شاهنشاهی انجام گرفت و بدیهی است از تاج و تخت و پادشاه مدحی گفته نمی شود اما دولت های بعد از آتاتورک همه جمهوری و در امتداد همان ژرژ تفکر و سیاست بودند بدون اینکه تحول عمیق عقیدتی مغایر با دیدگاه آتاتورک صورت پذیرد.

  • الف
    0

    رضا شاه در دوران پادشاهی و حکومتش با اون امکانات و بودجه حداقلی و عدم صادرات و نفت و مالیات های سنگین و..... خدمات بزرگ وارزشمندی به کشور و مردم کرد...

  • رضا ربع پخملی
    0

    زاییدن شاه خائن

  • رضامحمدی
    0

    روحت شاد رضاشاه خدا بیامورزه یه مرد اگه بو همین بزرگوار بود عشق مایی رضا خان

  • یاسر
    0

    کاش ده درصد مقامات و مسولان صدر نشین کشور وطنپرستی و صداقت رضاشاه را داشتند که الون ایران گلستان شده بود.

  • ناشناس
    0

    همین راه اهن سراسری برای مدیون بودن ما به رضاشاه کبیر در ان زمان کافیست .ما سزاوار پادشاهی او نبودیم .کار حاکمان ابادی کشورشان است ایا رضا شاه کبیر غیر از این بود .روحت شاد

  • یه نفر
    0

    او بزرگترین خدمت را به ایران کرد .....جاده هراز و دانشگاه تهران و راه آهن شمال به جنوب وووووووووووووووو.................

  • ناشناس
    0

    روحت شاد .ما را ببخش

  • هموطن
    0

    مرد نکونام نمیرد هرگز مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها