راز انقراض فیل‌ها و اسب‌های آبی کوتوله فاش شد

دانشمندان کشف کرده‌اند که انسان‌های دوره پارینه‌سنگی، با شکار گسترده، فیل‌ها و اسب‌های آبی کوتوله را در جزیره قبرس منقرض کردند.

راز انقراض فیل‌ها و اسب‌های آبی کوتوله فاش شد

دانشمندان معمای ناپدید شدن اسب‌های آبی و فیل‌های کوتوله‌ای که روزگاری در چشم‌انداز زیبای جزیره قبرس در دریای مدیترانه پرسه می‌زدند، پیش از ورود انسان‌های دوره پارینه‌سنگی، حل کرده‌اند.

در اواخر دوره پلیستوسن، قبرس تنها دو گونه مگافونا داشت: فیل کوتوله‌ای به وزن ۵۰۰ کیلوگرم (Palaeoloxodon cypriotes) و اسب آبی کوتوله‌ای به وزن ۱۳۰ کیلوگرم ( Phanourios minor )، اما هر دو گونه اندکی پس از ورود انسان‌ها به جزیره، حدود ۱۴۰۰۰ سال پیش، ناپدید شدند.

مطالعه‌ای با عنوان "جمعیت‌های کوچک انسان‌های پارینه‌سنگی در قبرس مگافونای بومی را تا مرز انقراض شکار کردند" به رهبری پروفسور کوری بردشا از دانشگاه فلیندرز، نشان داده است که شکارچیان دوره پارینه‌سنگی در قبرس ممکن است ابتدا اسب‌های آبی کوتوله و سپس فیل‌های کوتوله را در کم‌تر از ۱۰۰۰ سال به انقراض کشانده باشند. این پژوهش در مجله Proceedings of the Royal Society B منتشر شده است.

یافته‌های این تحقیق نظریات قبلی را که می‌گفتند ورود جمعیت کوچکی از انسان‌ها نمی‌توانسته به این سرعت موجب انقراض این گونه‌ها شود، رد می‌کند.

راز انقراض فیل‌ها و اسب‌های آبی کوتوله فاش شد

محققان با استفاده از مدل‌های ریاضی که داده‌های گوناگون از رشته‌های مختلف، از جمله دیرینه‌شناسی و باستان‌شناسی را ترکیب می‌کردند، نشان دادند که شکارچیان دوره پارینه‌سنگی در قبرس، احتمالا علت اصلی انقراض این گونه‌ها بوده‌اند.

بردشا و تیمش، با استفاده از مدل‌های مبتنی بر داده‌های نیاز‌های انرژی انسانی، ترکیب غذایی، انتخاب طعمه و کارایی شکار، نشان دادند که ۳۰۰۰ تا ۷۰۰۰ شکارچی-گردآور که بر اساس تخمین‌ها در جزیره حضور داشتند، احتمالا مسئول نابودی هر دو گونه کوتوله بودند.

بردشا گفت: نتایج ما شواهد قوی ارائه می‌دهند که انسان‌های پارینه‌سنگی در قبرس حداقل بخشی از مسئولیت انقراض مگافونا در اواخر پلیستوسن و اوایل هولوسن را بر عهده داشتند. عامل اصلی خطر انقراض هر دو گونه، میزان گوشت خوراکی‌ای بود که برای اولین ساکنان جزیره فراهم می‌کردند.

راز انقراض فیل‌ها و اسب‌های آبی کوتوله فاش شد

موتسیو گفت: قبرس مکان ایده‌آلی برای آزمایش مدل‌های ما است، زیرا این جزیره شرایط مناسبی برای بررسی این موضوع فراهم می‌کند که آیا ورود جمعیت‌های انسانی به انقراض گونه‌های مگافونا منجر شده است یا نه. 

یافته‌های قبلی بردشا و همکارانش نشان داده بود که گروه‌های بزرگ صد‌ها تا هزاران نفره انسان‌ها می‌توانستند در دو تا سه موج اصلی مهاجرتی در کم‌تر از ۱۰۰۰ سال به قبرس برسند.

منبع: برنا
کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد