اثرات جانبی برخی دارو‌ها بر ریه فراتر از حد تصور است

تحقیقات محققان نشان می‌دهد بسیاری از دارو‌ها که به صورت مشترک و گسترده برای درمان آرتریت، سرطان و بیماری قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرات زیان باری بر سیستم تنفسی دارد.

اثرات جانبی برخی دارو‌ها بر ریه فراتر از حد تصور است

یک بررسی سیستماتیک از تحقیقات نشان می‌دهد اثرات سمی دارو‌های آرتریت، سرطان و بیماری قلبی بر ریه گسترده‌تر از حد تصور است.

این تحقیقات که توسط محققان دانشگاه‌های منچستر، لیدز و شفیلد با اطلاعات شش هزارو ۲۰۰ بیمار صورت گرفته نشان می‌دهد گرچه بسیاری از دارو‌ها که به صورت مشترک و گسترده برای درمان آرتریت، سرطان و بیماری قلبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اثرات زیان باری بر سیستم تنفسی دارد.
این مطالعه نشان می‌دهد بسیاری از این عوارض به صورت التهاب، فیبروز و مشکلات تنفسی ظاهر می‌شوند و بسیاری از مشکلات دیگر سال‌ها پس از مصرف دارو بروز می‌کنند. معمولا برای درمان عوارض ریوی از دارو‌های استروئیدی استفاده می‌شود که هنوز اثربخشی آنان مورد بررسی قرار نگرفته است.
محققان معتقدند پزشکان باید از تمام عوارض جانبی دارو‌های رایج، بر ریه آگاه باشند و با توجه به نیاز و در موارد حاد دارو‌های مناسب را تجویز کنند و از طرفی با آزمایش‌ها و روش‌های دقیق، عوارض جانبی تمام داروها، به ویژه دارو‌های جدید ارزیابی شود و نتایج در اختیار تمام پزشکان قرار گیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها