سالانه حدود 100 پیوند قلب در ایران انجام می شود

رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری گفت: حدود 100 پیوند قلب سالانه در کشور انجام می شود و میزان موارد آن در استان تهران بیش از سایر استان ها است

سالانه حدود 100 پیوند قلب در ایران انجام می شود

بابک شریف کاشانی افزود: بیماران پس از پیوند اعضا نیازمند حمایت وزارت بهداشت و دولت هستند و اگر بیماران تحت حمایت نباشند، به دلیل مشکلات اقتصادی و تامین دارو جان خود را از دست می دهند.

وی با بیان اینکه سالانه شمار بسیاری از بیماران نیازمند به قلب در فهرست انتظار پیوند، جان خود را از دست می دهند، گفت: آمار پیوند اعضا در ایران مطلوب است اما باید تلاش کنیم با فرهنگ سازی این آمار را ارتقا دهیم و مانع مرگ بیماران نیازمند اعضا شویم.

شریف کاشانی ادامه داد: در حال حاضر برای نجات جان بیماران در فهرست انتظار پیوند می توان از قلب مصنوعی استفاده کرد اما به دلیل گرانقیمت بودن این جراحی عمده بیماران قادر به انجام آن نیستند.

وی اظهار داشت: بیمارانی که قلب مصنوعی دریافت می کنند، معمولا دیگر نیازی به پیوند قلب نخواهند داشت اما باید همانند بیماران پیوندی تحت نظر پزشک باشند.
رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری با بیان اینکه امروزه به دلیل شیوع تصادفات و سکته ها آمار مرگ مغزی نسبت به گذشته افزایش یافته است، تصریح کرد: علم پزشکی این امکان را فراهم کرده است که از اعضای بدن فردی که دچار مرگ مغزی شده و امکان حیات برای او وجود ندارد، جان بیمار دیگری را نجات داد اما برخی مواقع به دلیل عدم تمایل خانواده های افراد مرگ مغزی به اهدای اعضا، بیماران نیازمند جان خود را دست می دهند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه تمام افراد برای ترویج فرهنگ اهدا می توانند کارت اهدای عضو دریافت کنند، افزود: این اقدام موجب می شود تا هنگام وقوع حادثه تصمیم گیری برای اعضای خانواده نیز آسانتر باشد.

وی با اشاره به سخت بودن جلب رضایت خانواده ها برای اهدای قلب، گفت: بیماران پیوندی پس از جراحی باید تحت نظر پزشک باشند و دارو مصرف کنند که گاه تهیه این داروها برای آنها سخت و این مساله موجب می شود بیماران درمان خود را رها کنند.

رئیس بخش پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری افزود: رها کردن درمان موجب می شود بیمار به دلیل عدم دریافت داروهای ضروری جان خود را از دست بدهد؛ پس ضروری است انجمن ها، وزارت بهداشت و دولت بسته های حمایتی برای بیماران پیوندی تعریف کنند تا آنها پس از جراحی دچار مشکل نشوند.

شریف کاشانی با بیان اینکه عدم حمایت از بیماران پس از پیوند موجب هدر رفت عضو پیوندی و جان بیمار نیازمند می شود، یادآور شد: علاوه بر دارو یکی از مهمترین مشکلات بیماران پیوندی اشتغال است. مدیران ادارات و شرکت ها وقتی متوجه می شوند فرد متقاضی تحت جراحی پیوند عضو قرار گرفته است، به بهانه عدم کارایی از استخدام وی چشم پوشی می کنند که همین امر مشکلات اقتصادی بیماران را دو چندان می کند.

آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که 33 تا 39.3 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است.
بیماری های قلبی عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده و بیشتر مردم دنیا هر ساله بیشتر از هر علت دیگری جان خود را به علت بیماری های قلبی و عروقی از دست می دهند، طبق برآورد صورت گرفته 17.5 میلیون نفر در جهان در سال 2012 به علت بیماری های قلبی عروقی فوت کرده اند که 31 درصد از کل موارد مرگ و میرها را شامل می شود.

حدود 7.4 میلیون از این مرگ و میرها به علت بیماری عروق کرونر قلب و 6.7 میلیون ناشی از سکته های قلبی و مغزی بوده است، بیش از سه چهارم مرگ و میرهای ناشی از بیماری های قلبی و عروقی در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد.

از 16 میلیون مرگ و میر زیر70 سال به علت بیماری های غیرواگیر، 82 درصد در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط رخ می دهد.

منبع: ایرنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها