کارشناس مسائل بین‌الملل:

ریشه تروریسم بدون همکاری کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خشکیده نمی‌شود/ ایران یکی از قربانیان مبارزه با تروریسم است

کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه تروریسم یک پدیده فراگیر است، می‌گوید: واقعیت این است که جز با همکاری کشورهای منطقه و همراهی قدرت‌های فرا‌منطقه‌ای، نمی‌توانیم دلخوش به این باشیم که تروریسم از بین برود.

ریشه تروریسم بدون همکاری کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خشکیده نمی‌شود/ ایران یکی از قربانیان مبارزه با تروریسم است

«مصطفی انتظاری» در گفت‌وگو با سایت ستاد حقوق بشر در خصوص مبارزه با تروریسم، بیان کرد: ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی پیشگام در مبارزه با تروریسم در سطح منطقه بوده است و در خصوص قدمت این موضوع می توان به مبارزات و شهادت نیروهای انقلابی با جریانات تروریسم تجزیه طلب اشاره کرد.

وی افزود: در سال‌های بعد از انقلاب ایران، با انواع گروه‌های تروریستی در سطح منطقه و حتی فرامنطقه‌ای مانند رژیم صهیونیستی و سازمان مجاهدین خلق که در ابتدا دولت‌های غربی به آنها پناه دادند، مشغول مبارزه بوده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: نکته بسیار مهم این است که هر یک از کشورهای حامی تروریسم در انتها متوجه شدند که در این حمایت مرتکب خطا شده‌اند؛ یعنی اگر اینها تروریسم نیستند، چطور کشورهایی که به آنها پناه دادند بعد مدتی متوجه می‌شوند که برای کشورشان مضر هستند.

انتظاری تصریح کرد: ما در عراق دیدیم که بعد از سرنگونی صدام، دولت مردمی که روی کار آمد، متوجه شد حضور گروه تروریستی به نفع مردم عراق نیست، همین اتفاق در آلبانی هم افتاد و احتمالا کشورهایی مانند کانادا که الان زمزمه‌های حمایت از چنین جریاناتی در آنها شنیده می‌شود، بعد از مدتی به این جمع بندی می‌رسند که این گروه‌ها، گروه‌هایی نیستند که باید از آنها حمایت کرد. به همین علت باید گفت ایران، الگویی در مبارزه با تروریسم در سطح منطقه بوده است و به این سیاست خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: طبیعی است که وقتی ملتی عزم راسخی در برخورد با مبارزه با تروریسم دارد، تروریست‌ها قصد انتقام از آنها را داشته باشند و سعی می‌کنند ثبات و امنیت داخلی آن کشور را تهدید کنند. به همین علت ما می‌بینیم ایران همزمان قربانی بزرگ مبارزه با تروریسم هم هست. در سال‌های پس از انقلاب به روایتی بیش از ۱۷ هزار شهید ترور داریم که اگر شهدای اخیرِ مبارزه با تروریسم را به این لیست اضافه کنیم، تعداد آن بیش از این اینها خواهد شد.

انتظاری تصریح کرد: همه اینها نشان می‌دهد که ایران قربانی و مورد کینه از سمت گروهک‌های تروریستی بوده است و آنها سعی کرده‌اند تا آنجایی که می‌توانند به ایران ضربه بزنند. نکته قابل توجه اینجا است که فقط مردم ایران نبودند که هدف انتقام کینه‌ورزی تروریست‌ها قرار گرفتند، بلکه مقامات بلند پایه کشورمان مانند رئیس قوه قضائیه، رئیس جمهور و نخست وزیر کشورمان نیز قربانی تروریسم شده‌اند.

وی در ادامه مطرح کرد: با همه اینها ما هیچ وقت در فرهنگ عمومی جامعه ایرانی نمی‌بینیم که ذره‌ای پشیمانی از این وقایع داشته باشند یا بگویند کاش ما با داعش، منافقین یا جریانات تجزیه طلب تفاهم می‌کردیم؛ مردم ایران به طور قاطع به مبارزه با جریانات تروریستی متحد هستند و تعداد شهدای ترور، هیچ تغییری در این عزم راسخ ایجاد نکرده است.

انتظاری همچنین گفت: یکی از نشانه‌های این موضوع را می‌توانیم در تشکیل نهادهای حقوق بشری در موضوع مبارزه با تروریسم ببینیم. نهادهای مردمی که از خانواده شهدای ترور، دانشگاهیان، نخبگان و رسانه‌ها کنار هم جمع شدند و سعی کردند که فرهنگ مبارزه با تروریسم را ارتقا دهند. واقعیت این است که همه امروز آگاه هستند که تروریسم یک پدیده فراگیر است و جز با همکاری کشورهای منطقه و همراهی قدرت‌های فرا‌منطقه‌ای، نمی‌توانیم دلخوش به این باشیم که تروریسم از بین برود.

وی افزود: جریانات تروریستی چه در غرب آسیا و چه در نقاط دیگر جهان، همیشه به طور فرامرزی عمل کردند و محدود به مرزهای کشور نبودند؛ به همین علت است که وقتی ما با پدیده‌ای مانند داعش در نزدیکی مرزهایمان رو به رو می‌شویم، چاره‌ای جز مبارزه با آنها نداریم و باید مانع از ناامن‌سازی کشورمان شویم، بنابراین اگر کشورها نگران پدیده‌ای به نام تروریسم هستند، باید به عنوان پدیده‌ای فرامرزی به مسئله تروریسم نگاه کنند.

انتظاری در ادامه بیان کرد: هیچ کشوری نمی‌تواند بگوید کاری با تروریسم ندارد، چرا که اقدامات تروریستی به راحتی در بسیاری از کشورهایی که داعیه‌دار مبارزه با تروریسم هستند هم اتفاق می‌افتد، زیرا مشارکت‌های کلیدی با اینگونه مبارزات نداشته‌اند. بنابراین برای مبارزه با تروریسم به همکاری منطقه‌‌ای و همگانی نیاز داریم.

این‌ کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: ما هر چقدر موثرتر و هماهنگ‌تر در این زمینه عمل کنیم، احتمال اینکه ریشه تروریسم سریع‌تر خشکیده شود و گروه‌های جدیدی شکل نگیرد، بیشتر می‌شود و این امر موجب امنیت کل منطقه می‌شود.

انتظاری در پایان گفت: اگر امروز عده‌ای فکر می‌کنند می‌توانند با حمایت از تروریسم، اقدامات تروریستی در ایران انجام دهند، نظام سیاسی را تضعیف کنند و مصالح خود را در منطقه پیش ببرند این کار اشتباهی است؛ به این دلیل که دیر یا زود این اقدامات دامن گیر خودشان می‌شود. خیال خام برای ناامن سازی ایران تبدیل به یک بشکه باروت در منطقه می‌شود؛ بنابراین همه کشورها باید این نکته را درک کنند که حمایت از تروریسم به هر شکلی و با هر هدف و نیتی می‌تواند علیه خودشان به کار گرفته شود.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    هیچ وقت من به دولت اعتمادو باور نمیکنم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها