یک تحلیلگر مسائل سیاسی:

بوی توطئه خطرناک علیه کشورمان در حوادث قفقاز/ این سناریو بیش از آنکه علیه جمهوری اسلامی باشد علیه سرزمین ایران است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی نوشت: اگر جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه و تحریک اسرائیل، درصدد قطع راه زمینی ایران به ارمنستان برآید و آمریکا هم به‌عنوان متحد جدید ارمنستان، چشم بر این ماجرا ببندد، ایران چاره‌ای جز توسل به زور در این زمینه پیش روی خود نخواهد دید.

بوی توطئه خطرناک علیه کشورمان در حوادث قفقاز/ این سناریو بیش از آنکه علیه جمهوری اسلامی باشد علیه سرزمین ایران است

احمد زیدآبادی نوشت: احتمال درگیری نظامی تازه‌ای بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بار دیگر بالا گرفته است. دو کشور از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر سر کنترل قره‌باغ کوهستانی با یکدیگر درگیرند.

در واقع، فروپاشی شوروی میراثی شوم از اختلافات ارضی خطرناک را در منطقۀ قفقاز و ماوراء آن به‌جا گذاشت.

در این منطقه، کشورهای جداشده از امپراتوری شوروی، مرزهای خود را براساس کشمکش‌های قومی دیرینه، بازتعریف کرده‌اند و این خود سبب بی‌ثباتی و بروز جنگ بین آنان شده است. در این میان، به‌خصوص جمهوری آذربایجان دچار گسست یکپارچگی سرزمینی است.

جمهوری خودمختار نخجوان به‌عنوان بخشی از جمهوری آذربایجان از خاک اصلی آن جدا افتاده و بین ایران و ارمنستان محصور است و جغرافیای منطقۀ قره‌باغ نیز به دلیل نوع آرایش جمعیت ارمنی و آذری آن، پیچیده‌تر از آن است که یک فرد عادی از آن سر درآورد!

این وضعیت موضوع دالان‌های ارتباطی در منطقه را به شدت حساس و به امری استراتژیک تبدیل کرده است. در واقع، منافع طرف‌های درگیر به‌گونه‌ای با هم تعارض پیدا کرده که سود هر طرف، به زیان طرف دیگر محسوب می‌شود. نزاع‌های دیرینۀ قومی و دخالت قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی نیز مزید بر علت شده و زمینۀ بی‌ثباتی خطرناکی را فراهم کرده است.

واقعیت این است که بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد شوروی، نیروهای ارمنی، قره‌باغ کوهستانی را به اشغال خود درآوردند و با تکیه بر قدرت نظامی خود تا سال‌های متمادی همان وضعیت را حفظ کردند. این شرایط اما در سال‌های اخیر تغییر کرده و جمهوری‌آذربایجان با استفاده از پهپادهای پیشرفتۀ ساخت ترکیه و به روایتی سلاح‌های دریافتی از اسرائیل، توانسته است بخش بزرگی از قره‌باغ را پس بگیرد و قول عقب‌نشینی ارمنستان از دیگر اراضی مورد اختلاف را به دست آورد.

با این همه، آتش‌بس بین دو طرف به امضای توافق صلح بین آنها منجر نشده و هر کدام از دو کشور کوشیده‌اند با یارگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، شرایط را به نفع خود رقم بزنند. این یارگیری‌ها در ماه‌های اخیر به‌خصوص بسیار بغرنج و مبهم شده است.

جمهوری‌آذربایجان با بی‌احتیاطی کامل به دولت راستگرای افراطی اسرائیل نزدیک شده و حمایت دولت اردوغان در ترکیه را نیز پشت سر خود دارد. اسرائیلی‌ها هدف‌شان را از نزدیکی به جمهوری‌آذربایجان ایجاد دردسر و مزاحمت برای جمهوری اسلامی اعلام کرده‌اند. آنها در این زمینه چنان آشکار پیش رفته‌اند که شماری از نمایندگان کنست، علناً به تحریکات قومی در ایران دامن زده‌اند. از رفتار اسرائیلی‌ها چنین برداشت می‌شود که آنها به دلایل سیاسی داخلی و منطقه‌ای، نیاز شدیدی به شعله‌ور کردن جنگی بی‌ثبات‌کننده در مرزهای شمال غربی ایران دارند و گویا دولت باکو را به انجام آن ترغیب می‌کنند.

جمهوری اسلامی از همان ابتدای جنگ قره‌باغ به‌طور رسمی به سود جمهوری‌آذربایجان موضع‌گیری کرده است، اما در عین حال، از روابط گرم خود با ارمنستان چشم نپوشیده است. ظاهراً تلاش تهران این بوده است که توازنی در روابط خود با جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان پدید آورد اما سران باکو روابط متوازن را برنمی‌تابند و جمهوری اسلامی را به حمایت از ارمنستان متهم می‌کنند.

تهران در پشت پردۀ این اتهام‌ها، دست اسرائیل را می‌بیند به‌خصوص اینکه از مدتی پیش دولت الهام علی‌اف، در سایۀ حمایت ترکیه ضمن پیش کشیدن بحث‌های مربوط به قوم‌گرایی فرامرزی، درصدد ایجاد دالانی بین خاک آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان در داخل خاک ارمنستان با نام دالان زنگزور است که در صورت موفقیت، عملاً راه ارتباطی ایران به قفقاز و دریای سیاه و اروپا را از مسیر تاریخی آن قطع می‌کند و در عوض ترکیه و آذربایجان و کشورهای آسیای مرکزی را بدون نیاز به عبور از خاک کشورهای دیگر به هم متصل می‌کند.

ایران با ساخت این دالان به شدت مخالف است و به همین دلیل، پای ایران به مناقشۀ تاریخی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به‌طور ناخواسته و بی‌سابقه‌ای باز شده است.

این در حالی است که ارمنستان نیز در روزهای اخیر، در یارگیری بین‌المللی خود تغییر جهتی معنادار داده است. ارمنستان پیش از این، علاوه بر ایران به روسیه نیز نزدیک بود و می‌کوشید تا از قدرت آن برای خنثی کردن فشارهای جمهوری آذربایجان علیه خود استفاده کند. درگیری روس‌ها در جنگ اوکراین و بی‌تأثیری آنها در مهار باکو اما ظاهراً ایروان را از قدرت بازیگری آنها در قفقاز ناامید کرده است. به همین علت ارمنی‌ها به سمت آمریکا چرخیده‌اند و مانور مشترکی با ارتش آنها در خاک خود برگزار کرده‌اند. این اتفاق روس‌ها را به‌شدت خشمگین کرده و به واکنش منفی در برابر ایروان وا داشته است.

در واقع دولت ارمنستان امیدوار است که با تکیه بر کمک آمریکا و برخی کشورهای اروپایی به‌خصوص فرانسه و آلمان، الهام علی‌اف را از آغاز جنگی دوباره بازدارد.

چرخش ارمنستان به سوی آمریکا، طبعاً شرایط را از هر حیث برای جمهوری اسلامی پیچیده و دشوار می‌کند، مگر آنکه در پشت‌پرده، تهران خود را برای توافقی حداقل در مورد وضعیت قفقاز با آمریکا آماده کرده باشد.

در واقع، ورود آمریکا به مناقشۀ قفقاز اگر منجر به پیشگیری از ایجاد دالان زنگزور شود، آشکارا به نفع ایران است و به‌خصوص توطئۀ دولت افراطی اسرائیل برای ایجاد بی‌ثباتی خطرناک در مرزهای شمال غربی کشور را خنثی می‌کند. اما اگر آمریکا نقش خود در منطقه را به‌صورت دیگری تعریف کرده باشد، اوضاع به‌خصوص در مورد آنچه به ایران مربوط می‌شود، فوق‌العاده خطرناک خواهد شد.

قاعدتاً اگر جمهوری آذربایجان با حمایت ترکیه و تحریک اسرائیل، درصدد قطع راه زمینی ایران به ارمنستان برآید و آمریکا هم به‌عنوان متحد جدید ارمنستان، چشم بر این ماجرا ببندد، ایران چاره‌ای جز توسل به زور در این زمینه پیش روی خود نخواهد دید. به نظر می‌رسد، اسرائیلی‌ها از مدت‌ها قبل خود را برای چنین سناریویی آماده کرده‌اند تا از طریق جمهوری آذربایجان و برخی تحریکات قومی، ایران را بی‌ثبات سازند. در این سناریوی مخوف همه چیز توطئه‌آمیز به نظر می‌رسد. این سناریو بیش از آنکه علیه جمهوری اسلامی باشد علیه سرزمین ایران است و بنابراین همۀ ایرانی‌ها باید نسبت به ابعاد خطرناک آن کاملاً هوشیار باشند.

منبع: هم میهن
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 45
  • ناشناس
    7

    هیچ اتفاقی نخواهدافتادوآذربایجان وارمنستان هم نهایتادوباره توافق کنند،حالا ببینیدکی گفتم!

  • ناشناس
    4

    وقتی نمایندگان و وزرا و مسولین در داخل درگیر جنگ زر و زور بین خودشان هستند و برای این موضوع مردم را هم قربانی می کنند!دیگر ایران و مردمش و قومیتهایش که قرنها کنار هم زندگی می کنند برایشان اهمیتی دارند؟!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      کاش حاکمان کشور

  • ناشناس
    42

    الهام علي پف و اردوغان ترور شوند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      57

      این نظر مردم فارس زبان ایران هست. شما یه سر بیا استانهای آذری زبان، اونوقت متوجه میشی که همه مردم در اینجا خواهان جدایی از ایران و پیوستن به کشور دیرینه خود یعنی آذربایجان هستند. در نهایت مرز ارمنستان از روی نقشه جهانی حذف خواهد شد.

    • ناشناس
      10

      ناشناس 11:56!کشور دیرینه آذربایجان؟از کجا آوردی؟کشور فعلی آذربایجان قبل از فروپاشی شوروی قسمتی از خاک آن بود و قبل از آن هم قسمتی از خاک ایران!شما نقشه ای داری که تا پیش از این کشور آذربایجان را نشان دهد؟!

    • ناشناس
      7


      به ناشناس 11:56
      برو غیرت و میهون دوستی رو از علی دایی یاد بگیر

    • ناشناس
      0

      بنده فارس زبان هستم و چنین نظری ندارم (ترور و این صحبتها). شما همیشه حرف یک احمق را به همه تعمیم میدی؟

    • سید
      11

      ایرانی مادرش رانمی فروشد

  • ناشناس
    0

    مردم ایران فقط خدا رو دارند دولت ایران که به جز خط نشان برای مردم کاری نمیکنه مردم ایران اول خدا وبعد خودمون باید هوای همدیگرو داشته باشیم

  • ناشناس
    1

    زیدآبادی باز احساس ابر تحلیل گر بودن کرده!!!

  • ناشناس
    0

    نگران نباش اتفاقی نخواهدافتاد

  • وحید
    1

    اگه زورشان به طالبان رسید به اینها هم میرسه فعلا که درگیر حجاب هستند مسئولین دلسوز جمهوری اسلامی

  • Slam
    3

    تمام این بدبختی ها زیر سر روسیه هست روسیه هارت و پورت فراوان میکند اما در مواقعی که باید پشت ارمنستان باشد جاخالی داده و پشت ایران هم خالی خواهد کرد این گرگ در لباس گوسفند قابل اعتماد نیست و صد درصد به وقتش به دوستانش ضربه میزند

  • علی
    19

    کشور ایران هشت سال در مقابل عراق وکل دنیا ایستاد و دماغشون و به خاک مالید جمهوری آذربایجان که عددی نیست به شرطی که مسولین کشور با مردم دشمنی نکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ان سبو بشکست وان پیمانه ریخت .اونوقت پرورش یافته پهلوی بودند نه حکومت شارلاتان بازی .

  • حسین
    8

    چرا قره باغ و نخجوان که در تاریخ متعلق به ایران بودند حالا نباشند.جنگ بر سر سرزمین مفت است که سابقه آن ملکیت ایرانی داشته است.

  • علی
    25

    ایران باید همانند حمله به مراکز کرد های تجزیه طلب در کردستان عراق که به دلیل حمله پیشگیرانه علیه آنان انجام شد، مراکزی در آذربایجان را هم به دلیل توطئه اسرائیل برای نا امنی در ایران با موشک و پهپاد مورد حمله قرار بدهد تا بدینوسیله سیگنال واقعی و دردناکی به باکو برای هرنوع اشتباه در مرزهای ایران داده باشد.
    با این کار اولا هم باکو و هم پشتیبان های او در تصمیماتشان تجدید نظر و تامل خواهند کرد ،
    ثانیا اعتماد ارمنستان به ایران بیشتر شده و در دامن آمریکا نخواهد غلتید،
    و ثالثا روس ها از وضعیت احتیاطی که جنگ اوکراین در منطقه قفقاز برایشان ایجاد کرده با این اعتماد به نفس ایران، بیرون می آیند و جهت گیری بهتری در حمایت از امنیت ایران و ارمنستان و منطقه قفقاز خواهند داشت

    نظرات شما -
    • 2

      خدارو شکر شما کاره ای نیستی، تفاوت کردستان و کشور آذربایجان که دهها کشور پشتش هست رو درک نمیکنی و نظر میدی

  • ناشناس
    16

    ما مردم بلوچستان ‌کشور ایران را خیلی دوست داریم ایران زیبا ترین کشور جهان است زنده باد ایران

    نظرات شما -
    • 9

      در طول تاریخ مردم غیور سیستان ثابت کردند فرزندان رستم هستند پشتیبانان واقعی ایران زمین دورود بر شما

    • فرزند خوزستان
      10

      ما هم مردم دلاور سیستان و بلوچستان را که در جریان جنگ ایران و عراق با رشادت مثال زدنی جانشان را برای حفظ پاره تن ایران خوزستان و دیگر مناطق نثار کردند از جان خود بیشتر دوست داریم انشاا.. تمام اقوام ایرانی زیر پرچم مام میهن در آرامش و اقتدار کامل باشند زنده باد ایران و تمام اقوام نازنینش

    • 3

      کمک مالی رسید نه؟ خخخ

  • ناشناس
    9

    این جمهوری اذربایجان،خیلی داره خرش رو واسه ما دراز میبنده،خیلی داره گردن کلفتی می کنه،باید ایران
    چند تا موشک زمین به زمین بزنه به باکو،تا حساب کار دستشون بیاد،به الهام خانم باید درسی بدیم،که هیچ وقت یادش نره!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      از همون درسها که به طالبان و آل‌سعود دادید؟

  • ناشناس
    2

    میره.

  • ناشناس
    1

    باهم میخوان مردم ایرانو بازی بدن
    الکیه یکی هستند

  • تبریز
    10

    این تحلیلگر باید متوجه شود که جمهوری اسلامی از ایران منفک نیست. این در دفاع مقدس و جای جای کشورمان ثابت کرده ایم... اگر موضوعی پیش بیاید مثل زمان جنگ این مومنین واقعی هستند که ایران را از دست متجاوزین نجات میدهند پس امثال ایشان در توهم دو گانگی نباشند...‌

  • ناشناس
    11

    کاری نکنند بیاییم دوباره خاک دیرینه ایران یعنی نخجوان رو دوباره پس بگیریم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      خواب دیدی خیر باشع عمو

  • ایرانی آباد و آزاد
    4

    کاش آماری‌هم از هزینه سنگین راهپیمائی اربعین که توسط شهرداری ها و شرکت و کارخانه ها که دولت بخشنامه کرده و موظف به کمک و دادن امکانات و سهمیه غذا به موکب ها
    کرده بود و پول عوارض و مالیات هدر رفته در عراق مردم و همچنین چهل روز خسارت تعطیلی کشور و ادارات و حق ماموریت کارمندان و شهرداری ها و استانداری ها و فرمانداری ها و ..... را هم می دادید ...!!

  • م
    1

    الان ایران و آمریکا از هر زمانی بهم نزدیکترند و پشت پرده با هم فالوده میخورن. تو خاورمیانه هردو بهم محتاجن.

  • ایرانی اصیل
    6

    ملت عزیز ایران هر چه سریعتر بر علیه تاخت و تاز دوباره مغولان برخیزید

  • ناشناس
    1

    یه روز دخترم مریض بود بردم تهران بیچاره زنم فارسی درست نمیتونست حرف بزنه بعد دیدم یه پرستار میگه این خانم مقیم اذربابجانه در حالی که ما اهل ایرا نیم بعد تو سالن داشتیم با رفیقم اذری صحبت میکردیم دو نفر داشتن حرف زدن مارو مسخره میکرد ند ومیخندیدند واقعا خیلی ناراحت شدم آخه چرا این قدر تبعیض ما که گذشت کردیم ولی وجدانا این کارها را نکنید هرچی باشه ما چندین ساله داریم تو ایران زندگی میکنیم وهمه باهم یک کشور را تشکیل دادیم به نام ایران وهبچ قومی به قوم دیگری برتری ندارد وهمه باهم برابرند

  • ناشناس
    8

    ساده ترین وموثرترین راه کارایدئولوژیک وبیداری انقلابی مردم آذربایجان است که اکثراشیعه هستندونجات آنهاازشر یک حکومت سرکوب گر ودست نشانده فقط برای نمونه کافی است وضع زندانی های سیاسی آنهارابرملاکنندو......

  • معلم بازنشسته
    2

    اگر ارباب پوتین به ایران اجازه بدهد ما زیر یوغ استعمار دوکشور کمونیست روسیه و چین هستیم اینها اربابان ماهستند و تحت امر آنهاییم. مطمئن باشید هرچه به نفع ارباب و ضرر ایران باشد اتفاق می افتد.

  • Amador
    0

    مگه عامه مردم چه تاثیری در اداره مملکت و صاحب واقعی آن بودن دارن ک حالا غصه شو بخورن هزار ساله با مرزهای متفاوت مردم زندگیشونو کردن بعضن تغییر مرز بنفعشون هم بوده

  • ناشناس
    7

    خوب این نظر یک سیاستمدار هست نظر دیگر سیاست مداران هم ممکن چیز دیگه ای باشه
    به هر حال خودتون ناراحت نکنید به خاطر دنیای سیاست مهم اینکه امروز ایران قوی هست و از حق خودش می تواند دفاع کنه نگران نباشید
    خبر فوری هم زیاد جدی نگیر و نگران نباش و مخاطبین خودت رو هم الکی نگران نکن
    مطمئن باش هستند مردمان وطن دوست ولایت مدار که اجازه به بدخواهان ندهند خبر فوری ناراحت نباش هستیم و پای کار انقلاب و کشور

    نظرات شما -
    • 0

      ایران قویه؟ جک نگو بابا،اگه قویه جلو طالبان شپشو وایسه و حق آبه رو بگیره خخخ

  • آراد
    0

    این توطئه قبل از آنکه علیه جمهوری اسلامی باشد علیه سرزمین ایران است !!!
    جالبه !!! نه ؟؟؟؟

  • علی
    5

    این برنامه ریزی کاملا مشخص که شمال ایران هدف هست ولی بازم اشتباه مردم ایران امانشون نمیدند وبازهم پیروز ماییم بزار اون اردوغان حیله گر والهام احمق دلشونو به واسطه ی اسراییل خوش کنند
    بازهم مردم بدبخت ایرانند که سپر بلا هستند نه مسولین

  • ناشناس
    1

    برویم هم آذربایجان هم ترکیه هم اسرائیل و یکججججججججججا بگیریم خخخخخخخخخخخخخ😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

    نظرات شما -
    • احمد ذوقی
      0

      سه تا صد تومن خداوکیلی
      امشب دوسش داشتم

  • ناشناس
    1

    هیچ خطری ندارد باز بحران سازی نکنید بنشینید و نگاه کنید . نخود هر آش نشید .شما خودتان سرتان برای دعوا می خواره

  • همايون
    2

    سلام
    تعجبي نداره صيهونيست ها همون خزرين ها (ساكنين تاريخي منطقه قفقاز ) هستند ( يهوديهاي دروغين ) كه در طول تاريخ بارها و بارها با ارتش ايران قبل از اسلام و با لشگر اعراب بعد از اسلام جنگيدن ( بخاطر حمله به كاروان هاي تجاري ) و در نهايت شكست خوردند و به كشورهاي مختلف ( اكثرا اروپاي شرقي فعلي ) گريختند . در نهايت در طول دو جنگ جهاني به كمك انگليس آنها گرد هم آمدند و در فلسطين مستقر شدند و دنبال ايجاد اسراييل بزرگ هستند كه شامل قسمت هايي از مصر
    و سوريه ، نصف عراق و قسمت هايي از تركيه ميشه تو اينترنت جستجو كنيد grater israel map كه بنظر من فعلا به دلايلي اين نقشه كامل نيست كه هدف اونها رسيدن به همين منطقه آذربايجان و قره باغ هم باشه !

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها