ماشاالله شمس‌الواعظین، پژوهشگر ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا:

ایران دست نتانیاهو را خواند و پاس گل نداد/ رهبران ایران به شدت صحنه بازی را تحت‌نظر دارند/ تنها فردی که موافق گسترش نبرد بود، نتانیاهو و نه ارتش و حاکمیت اسراییل بود

پژوهشگر ارشد حوزه غرب آسیا و شمال آفریقا گفت: ایران دست نتانیاهو را خواند و چنین پاس گلی به او نداد.معتقدم رهبران ایران به ‌شدت صحنه بازی را تحت‌نظر دارند و با کنترل دقیق اجازه دادند مناسبات ارتباطی مربوط به امریکا و اسراییل همچنین اروپا و اسراییل به شکل تازه‌ای بروز کند و عامل ایران این فضای تازه را به‌هم نزند.

ایران دست نتانیاهو را خواند و پاس گل نداد/ رهبران ایران به شدت صحنه بازی را تحت‌نظر دارند/ تنها فردی که موافق گسترش نبرد بود، نتانیاهو و نه ارتش و حاکمیت اسراییل بود

ماشاء الله شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره همه احتمالات پیش روی ایران و اسراییل گفته است.

 بخش‌های مهم این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید: 

تنها فردی که موافق گسترش نبرد بود، نتانیاهو بود (توجه کنید نمی‌گویم ارتش و حاکمیت اسراییل). 

نتانیاهو وعده پیروزی مطلق را به افکار عمومی اسراییل داده است. حتی کارشناسان اسراییلی هم به این ادعا خندیدند.

نتانیاهو احساس کرد نه تنها بدنه اجتماعی کشورها را از دست داده بلکه تداوم این روند روی گفتمان دولت‌ها هم اثر گذاشته است. فشارهای داخلی اسراییل، خانواده‌های اسرا و رقبای سیاسی هم وجود داشت؛ همه این گزاره‌ها باعث شد نتانیاهو به این نتیجه برسد که باید به منافع ایران حمله کرده و عامل ایران را وارد معادله کند.

ورود ایران به ماجرای جنگ به هر اندازه که باشد (منظورم واکنش به حمله به کنسولگری نیست) بدون تردید باعث ورود امریکا به مناقشه می‌شود. معاهده‌ای میان دو کشور وجود دارد که هر زمان امنیت اسراییل به خطر بیفتد، امریکا موظف به ورود در معادله یاد شده به نفع اسراییل است. نتانیاهو قصد داشت با ورود امریکا، پای اروپا و ناتو را هم به موضوع باز کند و برای خود دستاورد خلق کند.

در ارتباط با ایران با زدن یک هدف مهم (کنسولگری) احساس نتانیاهو این بود که ایران بلافاصله وارد عمل می‌شود. سردار زاهدی عنصر مهمی در سپاه قدس محسوب می‌شد و حمله به مرکز دیپلماتیک ایران بسیار عجیب بود. معتقدم سرلشکر باقری به درستی این حرکت را جنون‌آمیز خطاب کرد.

نگاه نتانیاهو این بود که ایران سریعا وارد عمل می‌شود و در نتیجه اسراییل از بن‌بست غزه خارج شده و جنگ هم منطقه‌ای می‌شود. با منطقه‌ای شدن مناقشه، اسراییل نفس راحتی می‌کشد و فشارها بین کشورهای ناتو و امریکا تقسیم می‌شود. ایران دست نتانیاهو را خواند و چنین پاس گلی به او نداد.

معتقدم رهبران ایران به ‌شدت صحنه بازی را تحت‌نظر دارند و با کنترل دقیق اجازه دادند مناسبات ارتباطی مربوط به امریکا و اسراییل همچنین اروپا و اسراییل به شکل تازه‌ای بروز کند و عامل ایران این فضای تازه را به‌هم نزند. معتقدم ایران این عمل را هوشیارانه و مطالعه شده انجام داده است.

در امور نظامی، صبر استراتژیک به هیچ وجه به معنای ضعف نیست. اتفاقا به معنای هوشمندی و هوشیاری است. در واقع ایران در حال ایجاد فرصت‌باروری و عمیق‌تر کردن شکاف‌های میان دولت‌های بایدن و نتانیاهو است. 

به نظرم به زودی شاهد تحولات مثبتی در منطقه خواهیم بود. نه اسراییل دیگر امکان حمله رفح را دارد نه امریکا چنین اجازه‌ای به او می‌دهد. فضای بین‌المللی و منطقه‌ای هم مساعد نیست و بنابراین وضعیت غزه به سمت نوعی از راه‌حل‌های مورد تایید فلسطینی‌ها در حال انجام است.

ترامپ هم در نخستین گفت‌وگوهای خود درخصوص مسائل منطقه خاورمیانه خواستار پایان دادن اسراییل به جنگ است و اعلام کرده اوضاع به ضرر اسراییل در حال حرکت است. دیگر جناحی در امریکا باقی نمانده که نسبت به رفتارهای اسراییل مواضع منتقدانه نداشته باشد.

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 21
  • چای دبش باغ ازگل
    0

    ماشاالله خان آیا شماهم موافق صلح و آرامش زندگی مردم ایران هستی آیا موافقید ایران با اسرائیل و آمریکا روابط دوستانه برقرار کنند؟؟؟

  • Shahram
    0

    نتانیاهو نامردی کرد .
    دعوای ایرا اسرائیل در حد فحش بده فحش بستون بود ولی ایشون یه چیز سخت نشون داد که خیلی باید خر باشی ادامه بدی

  • ناشناس
    0

    ابر قدرت منطقه ، عقب کشید ؟؟؟

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      اگر عقب کشیده بود اسرائیل مجبور نمیشد تمام خطوط قرمز رو رد کنه و محل دیپلماسی رو هدف قرار بده.

  • ناشناس
    5

    اگر ایران با موشک پایگاه امریکا در عراق را بدون اطلاع امریکا زده ،پس قدرت آن را دارد که اسرائیل را بزند

  • ناشناس
    1

    هنوز هیچ پاسخی نداده اید بعضی ها ترسیده اند و در سوراخها پنهان شده اند!! ذوالنوری و دوستانش.

  • ناشناس
    2

    از صبر استراتژیک به ضعف استراتژیک رسیدیم!

  • رابی
    5

    بی غیرتی و بزدلی خودتان را یک جوری باید توجیه کنید.
    شما مگر اقتدار منطقه نبودید و ۴۵ سال است که اسرائیل را تهدید می کنید و صدها بار رسما اعلام کردید که اگر اسرائیل دست از پا خطا کند تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان می کنید!حالا چه شد که در مقابل اسرائیل کم آوردید و به جای پاسخ قاطع به اسرائیل شروع به فلسفه بافی کرده اید؟
    در یک جمله بگویید که ما توانایی مقابله با اسرائیل را نداریم .وسلام.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ندارییییم تمام

    • ناشناس
      0

      خب آدم جایزالخطا ست رابی ،شما به بزرگواری خودت ببخش 😂😂😁

    • جمشید
      2

      نداریم اشتباهه ،ندارن ،کردم که با دنیا مشکلی نداشتند ،اونا بودن که دم از با خاک یکسان کردن تلاویو میدادن ،نه مردم گرسنه ،حالا که فرصت حمله هست دم از صبر استراتژیک می‌زنن ،بفرمایید نرسیدیم ،بفرمایید بقا ما از همه چیز مهمتر است ،بفرمایید توان رویارویی با نتانیاهو را نداشتیم ،چون هر روز که میگذره ،ضعف شما رو نشون میده

    • محسن
      0

      لزومی نداره حتما نابودی اسرائیل با جنگ مستقیم باشه. آیا وقتی ما تونستیم یک گروه کوچک رو طوری پروس بدیم که ۶ ماه در برابر ارتش اسرائیل با اون همه توصیفات مقاومت کنه، ما موفق نشدیم؟!!
      آیا حمله به مرکز دیپلماسی و رد کردن خطوط قرمز نشانه تنگ شدن عرصه برای اسرائیل نیست؟! آیا این همه فشار بر اسرائیل نتیجه طرح نقشه و صبر ایران نیست ؟!

  • ناشناس
    0

    با آمدن جناب آقای دکتر سید ترامپ درآمد نفتی ایران قطع شده و تمام مناقشات منطقه ای تمام خواهد شد!!

  • ناشناس
    1

    موشک نقطه زن داستان بود ...‌‌‌دلم میخواد بیست و سی دوباره از پیشرفت موشکی بگه

  • ناشناس
    0

    آورین آورین

  • ناشناس
    1

    شما که قرار بود اسرائیل را از صحنه روزگار حذف کنید ؟ خوب چه بهتر از یه پاس گل؟؟؟؟

  • وحید
    0

    یاد اون جمله ای که یه مدت بعد از باخت تیم های ورزشی ایران میگفتند این باخت هیچ چیزی از ارزشامون کم نمیکنه حالا حکایت جمهوری اسلامی شده می بازه فقط حرف و رجز می خونه

  • مجید
    0

    وقتی کامنت ها را می خوانیم انگار اینجا تبدیل شده به ستاد تبلیغات جنگ روانی اسراییل بر علیه ایران.جالبه ،😂

  • ناشناس
    0

    آقا ماشاالله نتانیاهو خودسر حمله کرده، یعنی اسرایل نبوده ۰ الآن متوجه میشم

  • ناشناس
    1

    البته عنصر ترس هم بی تاثیر نیست

  • ناشناس
    0

    زدیم خبر نداری

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد