واکنش مقامات و شخصی های سیاسی خارجی به شهادت رئیس جمهور و همراهان

در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و هیات همراه در حادثه سقوط بالگرد، مقامات و شخصی های سیاسی خارجی پیام های تسلیتی ارسال کردند که در گزارش زیر می خوانید.

واکنش مقامات و شخصی های سیاسی خارجی به شهادت رئیس جمهور و همراهان

ایتالیا شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت

وزیر خارجه ایتالیا روز دوشنبه در نشست شورای وزرای این کشور شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را در سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

پاپ شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان دوشنبه شب شهادت آیت‌الله رئیسی در سانحه سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

پاپ ۸۷ ساله در این پیام به زبان انگلیسی خطاب به رهبر انقلاب نوشت «درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، امیرعبداللهیان وزیر خارجه و تمام کسانی که در سقوط بالگرد دیروز جان خود را از دست دادند را تسلیت می‌گویم.»

اعلام یک روز عزای عمومی در ترکیه

آناتولی نوشت: در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران، اردوغان در ترکیه یک روز عزای عمومی اعلام کرد.

آمریکا، رسماً، شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت

واکنش «اینفانتینو»، رئیس فیفا به شهادت رئیس‌جمهور/ عکس

 شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دولتی تاجیکستان دو‌ روز برنامه شاد پخش نمی‌کنند

نورالدین سعیداف رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان گفت:به منظور ادای احترام به مقامات بلندپایه ایران که در حادثه روز گذشته جان باختند، به مدت دو روز از پخش موسیقی و برنامه‌های شاد در  شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی دولتی این کشور خودداری می شود. 

این مسئله نشانه همدردی و تسلیت دولت و ملت تاجیکستان با مردم دوست و هم فرهنگ ما، ایران است./ایسنا

تماس اردوغان با «مخبر»

رئیس‌جمهور ترکیه در گفت‌و‌گوی تلفنی با محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد که ترکیه در این روزهای تلخ در کنار ایران بوده و در غم و اندوه مردم این کشور سهیم است.

احمد مسعود، رئیس جبهه ملی مقاومت افغانستان نیز با تسلیت به ملت ایران گفت: مردم افغانستان در چنین شرایط دشوار و غم انگیزی در کنار دولت و ملت بزرگ و برادر ایران قرار دارند. بار دیگر مراتب تسلیت عمیق خود را به اعضای خانواده‌های شهدای این حادثه تلخ و دردناک٬ رهبر محترم جمهوری اسلامی ایران٬ دولت و ملت صابر ایران شریک می‌سازم.

سوبرامانیام جایشانکار، وزیر خارجه هند نیز اعلام کرد ‌از شنیدن خبر درگذشت دکتر ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران و حسین امیرعبداللهیان وزیر  خارجه در سقوط هلیکوپتر عمیقا بهت زده شدم. جلسات متعدد خود با آنها را به یاد می آورم که آخرین بار در ژانویه ۲۰۲۴ بود. به خانواده‌هایشان تسلیت می‌گوییم. ما در این حادثه غمبار در کنار مردم ایرانیم.

ویکتور اوربان، وزیر امور خارجه لهستان نیز گفت: مایلم  عمیق‌ترین تسلیت خود را درباره سانحه اندوهباری که جان رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان را گرفت، ابراز کنم. به یاد ملت ایران و دعاگوی آن‌ها هستیم.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر فوت رئیس‌جمهور ایران را دریافت کردیم. این حادثه دردناک را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم. از خداوند متعال می‌خواهیم به ملت ایران امنیت عطا فرماید. از خداوند متعال میخواهیم به دو ملت دوست ایران و عراق برادری، امنیت و استقلال در سایه مرجعت خود عطا کند. از خداوند متعال می خواهیم که بلا را از امت اسلامی به‌ویژه عراق و غزه عزیز دور کند.

نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون عراق در پیامی، شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همراهانشان در سانحه هوایی را تسلیت گفت.

مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق و رئیس کنونی حزب دموکرات کردستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه گفت: از شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و همراهانشان شدیدا متأثر شدیم.

محمد الحلبوسی، رئیس سابق پارلمان و رئیس حزب تقدم عراق نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور ایران، با ملت و دولت ایران عمیقا ابراز همدردی می‌کند.

اسپن بارت ایده، وزیر خارجه نروژ در پیامی نوشت: از شنیدن خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه شوکه شدم. به خانواده‌های همه جانباختگان حادثه سقوط هلی‌کوپتر تسلیت می‌گویم.

فرح دخل‌الله، سخنگوی ائتلاف نظامی غربی ناتو در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

نخست وزیر پاکستان برای عرض تسلیت در سفارت ایران در اسلام‌آباد حضور یافت/ ویدئو

گوترش به ایران تسلیت گفت

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات ارشد دولت ایران در سانحه غم‌انگیز بالگرد را به ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکارانشان در سانحه بالگرد در ۲۹  اردیبهشت ماه، اندوهگین است.

وی گفت: گوترش همچنین تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های درگذشتگان و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

سکوت یک دقیقه‌ای شورای امنیت به احترام شهید رئیسی و همراهانش

تسلیت دبیرکل اوپک برای شهادت رئیس‌جمهور

صفحه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نوشت: هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کارکنان دبیرخانه این سازمان، درگذشت غم‌انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران را به خانواده ایشان، رهبری، مردم ایران و خانواده اوپک تسلیت می‌گوید.

 پیام تسلیت دولت کره جنوبی

دولت کره جنوبی در پی سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان در ۱۹ مه، مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را با خانواده‌های داغدار و ملت ایران ابراز می دارد و صمیمانه آرزومند است ملت ایران در کنار یکدیگر بر اندوه و غم از دست دادن رییس جمهور خود بدنبال این سانحه‌ غیر منتظره فائق آیند.

پیام تسلیت نخست وزیر ژاپن به مناسبت شهادت رئیسی و همراهانش

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن در بیانیه‌ای درگذشت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران را تسلیت گفت.

در این بیانیه آمده است: بر اساس روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، من یک سری گفتگوهای صریح با رئیس جمهور ایران در مورد روابط دوجانبه بین ژاپن و ایران و همچنین وضعیت منطقه از طریق دیدارهای سران و گفتگوهای تلفنی داشته‌ام.

من از طرف دولت و مردم ژاپن مراتب تسلیت خود را به دولت ایران، ملت ایران و خانواده‌های داغدار ابراز می‌کنم.

وزیر خارجه سوئیس درگذشت همتای ایرانی را تسلیت گفت

وزیر خارجه سوئیس گفت:سانحۀ هوایی که جان رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان، همتای (ایرانی) و هیأت‌ همراه آن‌ها را گرفت را به خانواده‌های قربانیان و شهروندان ایرانی که تحت تاثیر قرار گرفته‌اند، تسلیت می‌گویم.

 ناتو درگذشت «آیت الله رئیسی» و «امیرعبداللهیان» را به ملت ایران تسلیت گفت

سخنگوی ائتلاف نظامی غربی ناتو در واکنش به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه در شبکه ایکس: درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

«نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد. طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان نیز ضمن تسلیت به رهبری و ملت ایران گفت: جمهوری اسلامی و جهان اسلام و ما گروهی از رهبران پیشتاز که انقلاب را همراهی کردند، از دست دادیم.
عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان نیز در این باره اظهار داشت: ما از آنچه در ایران رخ داد متاسف و متاثر هستیم و من دوستی مورد احترام و یک فرد برجسته را در سیاست خارجی از دست دادیم.

فرانسه شهادت آیت‌الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای سقوط بالگرد اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

رئیس‌جمهوری قزاقستان: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود

 قاسم ژومارت توکایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان با تسلیت شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و تیم همراهش به مقام‌معظم رهبری و معاون اول ریاست‌جمهوری گفت: رئیسی یک دولتمرد برجسته بود که تمام عمر خود برای خدمت به منافع ایران، بهبود رفاه مردم خود و حفظ ثبات در منطقه گذاشت

پوتین: عمیق ترین تسلیت خود را نثار رهبر معظم انقلاب و همه مردم ایران می کنم

پیام تسلیت پادشاه بحرین برای رهبر انقلاب

حمد بن عیسی پادشاه بحرین با ارسال نامه‌ای شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان رئیس‌جمهور و وزیر خارجه کشورمان را به رهبری تسلیت گفت.

پیام تسلیت سلطان عمان در پی شهادت آیت الله رئیسی

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که «هیثم بن طارق» سلطان عمان در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

پیام تسلیت پادشاه و ولی‌عهد عربستان برای شهادت رئیس جمهور و تیم همراه

«سلمان بن عبد العزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در بیانیه‌ای درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان و سایر همراهانشان را تسلیت گفتند.

 سلمان بن عبد العزیز و بن سلمان این اتفاق را به «محمد مخبر» مدیر قوه مجریه تسلیت گفتند.

عراق یک روز عزای عمومی اعلام کرد

به‌مناسبت شهادت آیت‌الله رئیسی و تیم همراه، دولت عراق یک روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

پیام تسلیت گروسی در پی شهادت «رئیسی» و «امیرعبداللهیان»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت:درگذشت اندوهبار رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه حسین امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات همراه آن‌ها را تسلیت می‌گویم.

در این برهه دشوار، با خانواده و ملت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به یادشان هستیم.

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور 

دفتر مرجع تقلید شیعیان نوشت:خبر درگذشت جناب حجة الإسلام والمسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی ریاست جمهوری اسلامی ایران و همراهان محترم ایشان در حادثه سقوط بالگرد موجب تأثر و تأسف گردید.

ضمن عرض تسلیت در این ضایعه دردناک به ملت شریف و مسئولین محترم جمهوری اسلامی ایران به ویژه خانواده‌های داغ‌دار، از خداوند متعال برای عزیزان جان باخته رحمت و رضوان الهی و برای بازماندگانشان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت داریم.

ولا حول ولا قوة إلا بالله العلی العظیم.

دفتر آقای سیستانی - نجف اشرف

پیام تسلیت نخست وزیر مالزی

«از شنیدن خبر درگذشت جناب سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه سایر مسافران در سانحه سقوط بالگرد که در منطقه کوهستانی شمال غرب ایران اتفاق افتاد، متأسفم.»

محمد حاجی حسن وزیر خارجه مالزی در پیام تسلیت برای شهادت حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود به همراه رئیس جمهور، یک تصویر از خود با امیرعبداللهیان به اشتراک گذاشت و نوشت: انا لله و انا الیه راجعون.

به گزارش ایرنا، محمد حسن امروز دوشنبه در واکنش به شهادت آیت‌الله رئیسی، امیرعبداللهیان و دیگر مقام‌ها در حساب توئیتر خود اعلام کرد: دعای من این است که ارواح درگذشتگان به فضل او (خدا) قرین رحمت شود و در کنار مومنین و آن‌هایی که اعمال صالح انجام می‌دهند، قرار گیرد. الفاتحه.

وی در ادامه نوشت: از شنیدن خبر درگذشت جناب سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به همراه سایر مسافران در سانحه سقوط بالگرد که در منطقه کوهستانی شمال غرب ایران اتفاق افتاد، متأسفم.

وزیر خارجه مالزی اشاره کرد که آخرین بار با همتای خود امیرعبداللهیان در جریان نشست وزیران در شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) در ژانویه گذشته در نیویورک دیدار کرده است و آخرین مکالمه تلفنی این دو نیز در پایان پایان ماه آوریل بوده است.

محمد حسن در مورد امیرعبداللهیان، اضافه کرد: آن مرحوم در تلاش برای تقویت روابط دوجانبه مالزی و ایران در زمینه‌های مختلف مورد علاقه متقابل، بسیار دوراندیش بود. به راستی که این ضایعه بزرگی برای رهبری جهان اسلام و مردم جمهوری اسلامی ایران است.

تسلیت دبیرکل اتحادیه عرب در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان

دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و همراهانشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در پیامی در ایکس نوشت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر مقامات ایران را در پی سانحه دلخراش سقوط بالگرد به ملت ایران تسلیت می‌گویم.

وی اظهار کرد: از خداوند متعال برای آنان رحمت و مغفرت و برای خانواده‌هایشان صبر و آرامش را طلب می‌کنیم.

تسلیت رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین

محمود عباس، رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در گذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان را تسلیت گفت و با مردم ایران اعلام همدردی کرد 

 

ادای احترام اعضای کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای به درگذشت رئیسی

اولیانوف، نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین نوشت: یک دقیقه سکوت در کنفرانس بین المللی امنیت هسته‌ای به منظور تسلیت درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران.

سه روز عزای عمومی در سوریه

پس از پاکستان که اعلام اعضای عمومی به مناسبت شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه آنها کرد، دولت سوریه نیز در راستای همبستگی همراهی و همدلی با ملت و دولت ایران به مدت سه روز عزای عمومی اعلام نمود. 

دولت ژاپن شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

حسین ابراهیم طه، دبیرکل سازمان همکاری اسلامی شهادت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه را تسلیت گفت

ابراز تاسف عمیق رئیس جمهور آفریقای جنوبی درپی شهادت رئیس جمهور و همراهان  

سیریل رامافوزا رئیس جمهور آفریقای جنوبی از شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه سقوط هلیکوپتر ابراز تاسف عمیق کرده است.

پیام تسلیت رئیس جمهور تونس

قیس سعید، رئیس جمهور تونس با ارسال پیامی شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و با مردم و رهبر انقلاب در این حادثه دردناک اعلام همبستگی کرد

اردوغان: از رئیسی با احترام و قدردانی یاد می‌کنم

رئیس‌جمهور ترکیه در پیامی در واکنش به شهادت همتای ایرانی خود در سانحه دلخراش سقوط بالگرد حامل او، یاد او را گرامی داشت.

به گزارش ایسنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در واکنش به شهادت «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل او گفت که ترکیه در این برهه دشوار در کنار ایران ایستاده است.

رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه برای افتتاح سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به استان آذربایجان شرقی سفر کرده بود و بالگرد حامل او در مسیر بازگشت به تبریز در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد. در پی این حادثه رئیس جمهور، وزیر خارجه کشورمان و همراهان به شهادت رسیدند. 

خبرگزاری آناتولی در این باره گزارش داد که اردوغان در پیامی درباره سیدابراهیم رئیسی گفت: به عنوان همکاری که شخصا، شاهد تلاش‌های او برای صلح و آرامش ملت ایران و منطقه‌مان در دوران زمامداری او بودم، از رئیسی با احترام و قدردانی یاد می‌کنم.

پیام تسلیت و همبستگی مسرور بارزانی

نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در پیامی مراتب تسلیت و همدردی خود را با رهبری، دولت و ملت ایران اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «مسرور بارزانی» نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در پیامی در این باره نوشت: مراتب تسلیت و همدردی عمیق خود را به رهبری، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران برای درگذشت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه و همراهانشان ابراز می‌داریم.

طبق گزارش کردستان ۲۴، وی گفت: از خداوند منان برای آن مرحوم غفران و رحمت واسعه الهی و برای خانواده و بستگان مرحومان و عموم ملت ایران صبر و شکیبایی مسئلت داریم.

مسرور بارزانی همچنین تاکید کرد: در این برهه سخت تسلیت و همبستگی خود را با ملت جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌کنیم.

پیام تسلیت پوتین در پی شهادت رئیسی 

رئیس جمهور روسیه نوشت:  صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد را بپذیرید. 

سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. 

 او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

 تسلیت رئیس‌جمهور چین در پی شهادت آیت‌الله رئیسی

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، شهادت رئیس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گوید.

پادشاه اردن شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

«عبدالله دوم» پادشاه اردن با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان تاکید کرد در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

تسلیت پاشینیان به مقام معظم رهبری

نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به مقام معظم رهبری تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، نیکول پاشینیان نخست وزیر جمهوری ارمنستان در پیامی با تسلیت شهادت حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه به مقام معظم رهبری، ابراز داشت: اینجانب از طرف دولت و مردم جمهوری ارمنستان درگذشت غم انگیز دوست و همکار عزیزم رئیس‌جمهور سید ابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

نخست وزیر ارمنستان برای دولت و ملت ایران آرزوی قدرت و استقامت کرد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که جمهوری ارمنستان و مردم آن از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در این دوره سخت حمایت می‌کنند.

اعلام ۳ روز عزای عمومی در لبنان در پی شهادت رئیس‌جمهور ایران و هیئت همراه

درپی شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه وی در سانحه سقوط بالگرد، لبنان عزای عمومی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری درپی شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه وی سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

طبق دستور نجیب میقاتی، طی این سه روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.

پیام حزب‌الله لبنان در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای شهادت رئیس‌جمهور، وزیر خارجه و هیات همراه آنها را تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، در پیام حزب‌الله لبنان در این باره آمده است: به مناسبت حادثه دردناک شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و شهادت برادر عزیزمان جناب دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور و آیت‌الله محمد علی آل هاشم نماینده حضرت امام خامنه‌ای در استان آذربایجان و دیگر همراهان آنها را تسلیت گفته و با ملت و رهبری ایران ابراز همدردی می‌کنیم. ‌

طبق گزارش شبکه المیادین، حزب‌الله اضافه کرد: این ضایعه را به سرورمان رحمت الله علیه صاحب عصر و زمان علیه السلام و حضرت آیت الله العظمی امام سید علی خامنه‌ای، مراجع عظام، مسؤولین جمهوری اسلامی و همچنین ملت صبور و عزیز ایران بویژه خانواده‌های شریف و مبارز آنان و تمامی مسلمانان و آزادگان جهان تسلیت می‌گوییم. ‌

در این پیام آمده است: ما رئیس‌جمهور شهید را از نزدیک می‌شناختیم و او برادر و پشتیبان قوی ما، مدافع سرسخت مسائل ما و فلسطین و حافظ جنبش‌های مقاومت بود. برادر عزیز، شهید امیر عبداللهیان وزیر فعال و دوستدار نهضت‌های مقاومت و پرچمدار همه مجامع بین‌المللی بود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

عبدالفتاح السیسی شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه را تسلیت گفت

رئیس جمهور مصر در پیامی شهادت رئیس جمهور اسلامی ایران و همراهان وی در سانحه هوایی سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت گفت.

به گزارش ایسنا، ریاست جمهوری مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، صمیمانه تسلیت و همدردی خود را با ملت برادر ایران ابراز می‌دارد.

طبق گزارش روزنامه الیوم السابع، در این بیانیه آمده است: السیسی با ابراز همبستگی جمهوری عربی مصر با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ، از خداوند متعال برای رئیس‌جمهور فقید ایران و درگذشتگان رحمت واسعه و به خانواده های آنان صبر و آرامش مسئلت می‌کند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، خادم‌الرضا(ع) و هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران که عصر یکشنبه ۳۰ اردیبهشت در مسیر بازگشت از مراسم افتتاح سد قیز قلعه‌سی به سمت شهر تبریز، در منطقه ورزقان استان آذربایجان شرقی دچار سانحه هوایی شده بود، به همراه تمامی همراهان، همزمان با شب ولادت امام رئوف علی ابن موسی الرضا (ع) به مقام رفیع شهادت نایل شد.

پیام تسلیت بشار اسد در پی شهادت رئیس‌جمهور 

بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، شهادت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی خامنه ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می‌گوییم.

وزیر خارجه روسیه درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پیام خود گفت: ما همواره از این شخصیت های برجسته سیاسی به عنوان میهن پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان به مناسبت شهادت رئیسی

رئیس جمهور آذربایجان در پیامی شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: 

«حضرت آیت الله خامنه ای،

از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

مردم ایران دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می کنم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصاً و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می کنم.

خداوند رحمت کند.

تسلیت اتحادیه اروپا در پی شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه 

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به شهادت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل او در پیامی در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: اتحادیه اروپا تسلیت خالصانه خود را درباره درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی و وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و دیگر اعضای هیات آن‌ها در سانحه سقوط بالگرد ابراز می‌دارد.

تسلیت امیر قطر در پی شهادت رئیس‌جمهور

امیر قطر شهادت رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان را در یک سانحه هوایی دردناک تسلیت گفت.

به گزارش المیادین، «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر با انتشار یک پست در شبکه ایکس تاکید کرد: صمیمانه به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران فوت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه و هیأت همراه ایشان را در سانحه هوایی دردناک تسلیت می گویم.

وی در ادامه افزود: از خداوند متعال برای درگذشتگان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر جمیل مسالت دارم. إنا لله وإنا إلیه راجعون.

علاوه بر امیر قطر مسئولان کشورهای عربی منطقه شهادت جمعی از مقامات ایران را در این سانحه هوایی تسلیت گفته اند.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شهادت ‌ رئیسی را تسلیت گفت

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی در پیامی شهادت رئیسی رئیس جمهوری ایران و هیات همراه ایشان را خالصانه تسلیت گفت.

پیام تسلیت حکیم به رهبر و ملت ایران در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش  

نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم و با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت‌برین جای دهد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز دوشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: خالصانه ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می داریم.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود  شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد پرچم آن (ایران) نیمه برافراشته خواهد بود.

 نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در ساعت ۱ بامداد به وقت ونزوئلا در تماس تلفنی با حجت اله سلطانی سفیر جمهوری اسلامی ایران، مراتب تسلیت و همدردی خود، دولت و ملت ونزوئلا بابت شهادت جناب اقای رئیسی و جناب اقای امیرعبدالهیان و همراهانشان را ابراز داشت. 

مادورو همچنین خواستار اعلام مراتب تسلیت ایشان به مقام معظم رهبری و خانواده های محترم جناب اقای رئیسی و امیرعبدالهیان گردید. 

مادورو شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت: از اخبار سخت در مورد فقدان ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم. 

من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همان‌طور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم

نخست‌وزیر هند گفت: از درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور متأسف و متاثر شدیم. هند در این دوران غم‌انگیز در کنار ایران ایستاده است.

منابع روسی: پوتین احتمالا شخصا در تهران حاضر خواهد شد

جنبش حماس شهادت رئیس جمهور کشورمان و جمعی از همراهان ایشان را تسلیت گفت

انتشار خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان در یک حادثه هوایی به دلیل شرایط بد جوی در شمال غرب ایران واکنش‌های کشورهای عربی را به دنبال داشته است.

شبکه المیادین به نقل از جنبش حماس گزارش داد: تسلیت صمیمانه خود را به مقام معظم رهبری و دولت و ملت دوست، ایران تقدیم می‌کنیم. ملت ایران ما را در غم خود شریک بدانند. جنبش حماس در کنار ملت برادر خود ایستاده است.

شهدای این حادثه از برجسته‌ترین مقامات ایران بودند که در حمایت از آرمان فلسطین و مبارزات ملت ما مواضع شرافتمندانه ای اتخاذ کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جنبش حماس در ادامه تاکید کرد: ما مطمئن هستیم که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند از پیامدهای این فقدان بزرگ عبور کند.

خبر شهادت رئیس جمهور کشورمان و وزیر خارجه و جمعی از همراهان ایشان به صورت گسترده به سرخط اخبار رسانه‌های مطرح جهان تبدیل شده است.

واکنش دولت نجات ملی یمن به شهادت رئیس جمهور کشورمان

سخنگوی دولت نجات ملی یمن درباره شهادت رئیس جمهور ایران تاکید کرد: این مصیبت وارده را به رهبری، دولت و ملت ایران و تمام مستضعفین جهان تسلیت می‌گوئیم.

بیانیه نخست‌وزیر عراق در پی شهادت رئیس جمهور ایران

سودانی نخست‌وزیر عراق: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می داریم.

photo_2024-05-20_08-57-37

این خبر بروزرسانی شده است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها