روزنامه جمهوری اسلامی:

روس‌ها چه کاری علیه ما می‌توانستند بکنند و نکردند؟

روزنامه جمهوری اسلامی به انتقاد از دوستی ایران با روسیه پرداخت و عنوان کرد که روسیه کمتر از آمریکا به ایران جفا نکرده است.

روس‌ها چه کاری علیه ما می‌توانستند بکنند و نکردند؟

این روزنامه نوشت: به گذشته تاریخی و تجاوز و تصرف خاکمان کار نداریم. از قرارداد تحمیلی ترکمانچای و گلستان هم چشم می‌پوشیم. حتی اشغال خاک میهنمان در جنگ دوم جهانی را هم فراموش می‌کنیم. تصرفِ تبریز و سپس حمایت تمام قد روس‌ها از عراق در جنگ تحمیلی را هم به رو نمی‌آوریم.

همه این‌ها به کنار. جفایی که در جامه دوستی در حق ما روا داشتند را چطور تحلیل کنیم؟ در ماجرای برجام و کارشکنی‌های گوناگون نواده‌های تزار در موضوع هسته‌ای را کجای دلمان بگذاریم؟ هی ما کوتاه می‌آییم و باز اینان در کاسه ما می‌گذارند. ما ندید می‌گیریم و اینان سرمه چشم می‌کنند.

آن از امضا گذاشتن پای بیانیه عرب‌ها علیه تمامیت ارضی ایران و این هم از هم پیاله شدن با علی‌اف و ماجرای کریدور زنگزور.

پا روی چیزی می‌گذارند که می‌دانند خط قرمز ماست. آیا این رسمِ التزام به توافقات راهبردی است؟! البته بسیاری از ما براساس تجربه از آنان امید همراهی نداریم هرچند توقعی چنین در شرایطی که هزینه همراهی با آنان از حساب ما کسر می‌شود، بیجا نیست. اما آنان آدم‌های به جایی نیستند که بتوان توقع به جا داشت. آنان - مثل همیشه - ما را به چشم سپر نگاه می‌کنند. به سفره ما با دهان باز نگاه می‌کنند و همزمان، منافع خود را در سبدهای مختلف می‌جویند.

اما بی‌توقعی از خود ماست که هر توقع روس‌ها را دولا پهنا برآورده کرده‌ایم. غرب دارد ما را به اتهام حمایت از روسیه در جنگ اکراین، یقه می‌گیرد و گلو می‌فشارد آن وقت روسیه هم با ماجراهایی چون جزایر سه‌گانه ایران و کریدور زنگزور ما را تحت فشار قرار می‌دهد.

دوستان «روسفیل» چه دارند که بگویند اما از دولت پزشکیان انتظار می‌رود هرگز بیش از آنچه روس‌ها روی میز می‌گذارند، به میان نیاورد. توقع است که در تعامل با همه کشورها به اولویت منافع ملی توجه داشته باشد. به هیاهوی «شرق‌زدگان» توجه نکند همان‌طور که حرفِ «غرب‌زدگان» را نمی‌شنود.

او باید و باید و هزار باید به منافع ایران فکر کند. برای به دست آوردن آن نیز از همه ظرفیت‌ها در تعامل با دیگر کشورها هم بهره گیرد. شمشیر ملت ایران باشد برای قطع دست‌های فزونخواه و پندارهای پر ولع. اما روس‌ها هم باید بدانند ما کارت بازی پوتین نیستیم. او باید بداند تا زمانی می‌تواند روی ما حساب کند که دفتر خود را برای حساب کردن ما باز بگذارد. جز این کند، با رفتار متقابل ما مواجه خواهد شد.

باید بدانند که تنها گزینه جهانی ما نیستند که ناچار در خانه آنان را بکوبیم. در جهان تعاملات، شریک فراوان است. قرار نیست در همراهی با همسایه شرقی، هر قیمتی گه بگذارند را نسنجیده چشم بگوئیم. از این خبرها نیست. خبر را به گوش آنان باید رساند که ما هم گزینه‌های جایگزین داریم. دور بزنند، دور می‌خورند.

روی خطوط قرمز ما پا بگذارند، خطوط قرمزشان را سیاه می‌کنیم. همان‌طور که وقتی در باره جزایر سه‌گانه، گزافه امضا کردند، صدای ما را درباره جزایر اشغالی «آوانگاری» ژاپن، شنیدند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • عباس
    3

    تعامل با روسها کار اشتباهی هست

    نظرات شما -
    • فکر باز
      0

      روسها فقط چند بار تو شورای امنیت وتو کردن اونم به خاطر منافع خودشون . و کلی از ایران امتیاز گرفتن . فقط کوچیکش که ایران اورانیوم غنی شده که به روسیه فرستاد..
      به جای اینکه ایران ساقی کل کشورهای دنیا بشه .
      با خود امریکا کنار بیاد خیلی خیلی بهتره و براش سودمنده .

    • ناشناس
      0

      تعامل خوبه تجاهل بده .

  • بیتا
    0

    تا بوده همین بوده اون کسای باید بفهمن مثل شریعتمدار تا آخرهم نفهمن

  • ناشناس
    0

    هیچ تفکری پشت رابطه با روس‌ها نیست ، هرچه میدهیم بدون سود و بدون بازگشت است وعده سر خرمن روس‌ها سالهاست زمینگیر سفره ایران شده ، شما که قاجار را لعن و نفرین میکنید بخاطر امتیازات به روسها ،، خودتان چرا ؟ موشکها و پهپادهای ما نباید اوکراینی ها را بکشد ،روسه خیر ندارند فقط شرند ، دنبال تفکرات مسموم شریعتمداری نروید

  • ناشناس
    0

    این از ضعف سیاستهای کلی و کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که غرب ستیزی به ویژه آمریکا ستیزی و تنش مستمر با برخی همسایگان و کشورهای منطقه را سرلوحه برنامه های سیاست خارجی خود قرار داده و در جهان سیاست در انزوای کامل افتاده و از روی ناچاری به دامان دو قدرت شرق آسیا روسیه و چین پناه آورده است! وقتی در جهان سیاست کشوری در انزوای نیمه کامل تا کامل قرار بگیرد مسلم است که قدرتهای بزرگ جهانی و منطقه ای به چشم طمع و سوءاستفاده به آن نگاه می کنند! تنها راه برون رفت از این مشکل خروج از انزوا و برقراری روابط حسنه با کشورهای همسایه و منطقه و ایجاد توازن در روابط سیاسی بین شرق و غرب و اتحاد با آمریکا و ناتو خواهد بود.

  • ناشناس
    0

    یک شعری است که همیشه با خودم زمزمه میکنم وحالا در باره روس صداقت داردوانهم این است هرکس بطریقی دل ما میشکند بیگانه جدا دوست جدا میشکند بیگانه اگر میشکند حرفی نیست من در عجبم دوست چرا میشکند واین بر روس صدق میکند که بعنوان دوست از جنگ جهانی دوم راه اندازی نیرو گاه فروش تسلیحات وبرهم زننده برجام است

    نظرات شما -
    • درمان
      0

      خرس نماد و نشان ملی روس هاست ،
      دوستی خاله خرسه در خون آنهاست !!

  • درمان
    0

    متاسفانه بدنه حاکمیت از روسوفیل ها و چاینا فیل ها تشکیل شده و حالا حالاها همین آش است و همین کاسه !!!

  • ناشناس
    0

    باسلام.به نظرم،کریدور زنگزور،راه ارتباطی بینهایت مهم جمهوری اسلامی ایران با اروپای شرقی،اروپای مرکزی و اروپای غربی است.ریاست جمهور روسیه و وزیر امور خارجه روسیه و سخنگوی وزارت خارجه روسیه،چرا به نفع آذربایجان و ترکیه و نیز در گذشته به نفع کشورهای حاشیه خلیج فارس،موضع میگیرند و بیانیه امضاء میکنند.التماس تفکر.باتشکر

  • ناشناس
    0

    همینه بگو. (تیتر روزنامه)

  • Lz
    0

    آمریکا خیلی بهتر روس گرسنه هست آمریکا دشمن هم باشد مردتراز روس.گرسنه هست

  • Shahram
    0

    کشتن آزادیخواهان ، به توپ بستن حرم امام رضا و مجلس، کشتار تبریز ، بمباران رشت و ...
    عجیب است که مسئولان مذهبی آنقدر به سمت کمونیستها چرخیده اند. ) روسیه ، چین و کره شمالی)

  • ناشناس
    0

    روسها خودشان غلام حلقه به گوش غرب هستند ماییم که 100خنثی(امریکا) را ترک کرده ومنت 60نامرد(روسیه وچین ) را میکشیم را میکشیم وجالبه که همیشه هم از پشت از روسیه وچین خنجر خوردیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد