یکی از بنیان‌گذاران و معاون اجرایی مؤسسه کوئینسی برای دولتمداری پاسخگو:

چه کسی اسناد "خیلی محرمانه" آمریکا درباره طرح های حمله احتمالی اسرائیل را درز داد؟

یک گزارش به نشت دو سند فوق‌محرمانه آمریکا در تلگرام می‌پردازد، برخی به یک هک ایرانی اشاره می کنند اما ببینیم چه کس دیگری ممکن است از این درزِ راهبردی سود ببرد.

چه کسی اسناد "خیلی محرمانه" آمریکا درباره طرح های حمله احتمالی اسرائیل را درز داد؟

 تریتا پارسی در اندیشکده کوئینسی برای دولتمداری پاسخگو در 20 اکتبر 2024 مقاله ای منتشر کرد که ترجمه آنرا می خوانید:

ایالات متحده در تکاپوی آن است که روشن سازد چگونه دو سند بسیار محرمانه‌ی آمریکا که طرح‌های احتمالی اسرائیل برای حمله به ایران را بازتاب می‌دهند، بدست یک کانال تلگرامی افتاده است. به گزارش نیویورک تایمز، این اسناد «در روزهای اخیر» توسط آژانس ملی اطلاعات ژئواسپاتیال (NGA) تهیه شده‌اند که اطلاعات و تصاویر جمع‌آوری‌شده توسط ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده را تحلیل می‌کند.

چندین نظریه درباره درز این گزارش‌ها وجود دارد: نخستین نظریه این است که ایرانی‌ها به سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده نفوذ کرده و این سند را به عنوان بخشی از عملیات روانی خود علیه اسرائیل درز داده‌اند. با توجه به نفوذهای پیشین ایرانی‌ها، این احتمال وجود دارد که توانایی هک کردن ایالات متحده را داشته باشند.

ایرانی‌ها همچنین انگیزه‌ی روشنی دارند، هرچند این نظریه، همچنین نشان می‌دهد که ممکن است آنها توانایی دفاع در برابر حمله‌ی برنامه‌ریزی‌شده‌ی اسرائیل را نداشته باشند — حتی با هشدار قبلی ای که این افشاگری فراهم کرده — و به جای آن تصمیم به درز آن گرفته‌اند تا طرح‌های اسرائیل را به تأخیر بیندازند.

دوم، ممکن است که فردی در داخل دولت ایالات متحده این اطلاعات را درز داده باشد اما به نظر می‌رسد که تحقیقات دولت ایالات متحده به نتیجه‌ی دیگری رسیده است. آنها اکنون در حال تحقیق در مورد عوامل خارجی هستند.

سوم، ممکن است دولت بایدن خود این درز را ترتیب داده باشد تا حمله‌ی اسرائیل را به تأخیر بیندازد. بایدن به وضوح شهامت گفتن «نه» به اسرائیل را ندارد، بنابراین او، به جای آن اطلاعات را به شکل محرمانه منتشر می‌کند تا دست‌کم تا بعد از انتخابات آمریکا طرح‌های اسرائیل را به تأخیر بیندازد، شاید در آن زمان بتواند کمی شهامت پیدا کند.

چهارم، ممکن است که خود اسرائیلی‌ها این اطلاعات را درز داده باشند با هدف انحراف ذهن ایران به گزینه های اشتباه برای حمله.

و در نهایت، از آنجا که تحقیقات ایالات متحده به دنبال عوامل خارجی است، این سوال مطرح می‌شود که آیا یک متحد نزدیک ایالات متحده — یک کشور از گروه «پنج چشم» (FVEY) یا یک متحد ناتو، دارای دسترسی به اطلاعات — این اطلاعات را درز داده است؟ اگر چنین باشد، این نشان می‌دهد که متحدان نزدیک ایالات متحده آنقدر از امتناع بایدن در جلوگیری از نتانیاهو و شروع بزرگ‌ترین جنگ در خاورمیانه از زمان جنگ جهانی دوم ناامید شده‌اند که خودشان اقدام به خرابکاری در طرح‌های تشدیدیِ نتانیاهو کرده‌اند.

یک دیپلمات غربی اخیراً به من گفت که تنها راه برای متوقف کردن جنگ این است که افرادی که باعث شدند رئیس‌جمهور بایدن در ماه ژوئیه از فهرست دموکرات‌ها کنار برود، بار دیگر همان کار را انجام دهند و بایدن را مجبور کنند تا نتانیاهو را متوقف کند. همه‌ی اینها در حالی است که واشنگتن همچنان به ترویج این افسانه ادامه می‌دهد که «رهبری» آمریکا، همان عاملی است که جهان را کنار هم نگه می‌دارد.

درباره نویسنده: تریتا پارسی یکی از بنیان‌گذاران و معاون اجرایی مؤسسه کوئینسی برای دولتمداری پاسخگو است.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • چای دبش باغ ازگل
    1

    آمریکا ایران و اسرائیل را فرزندان خود می‌داند نمی‌خواهد هیچ‌کدام آسیب جدی ببینند؟!

  • خس و خاشاک
    0

    گول اسناد لو رفته رو نخورید، این فقط یک بازیه

  • مجید
    1

    این یک هجمه امپریالیستی است هیچ اتفاقی نمیافتد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد