افزایش ۲برابری بودجه وزارت خارجه/تلاش برای تحقق خواسته مردم یمن

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت با اتفاقات زیادی همراه بود، از جمله مهمترین آنها، بیان موضع مشاور سابق وزیر خارجه در قبال افول آمریکا و افزایش ۲ برابری بودجه دستگاه دیپلماسی در سال ۹۸ بود.

افزایش ۲برابری بودجه وزارت خارجه/تلاش برای تحقق خواسته مردم یمن

خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه که با اعلام رسمی از سوی ترامپ رئیس جمهور آن کشور اتفاق افتاد، یکی از رویدادهای مهم این هفته به حساب می آید، این خروج متعاقب شکست طرح ها و سیاست های آمریکا در منطقه به خصوص در سوریه در سال های اخیر صورت می گیرد.

آمریکا با شعار مبارزه علیه داعش و گروه های تروریستی و بدون درخواست دولت قانونی سوریه، وارد خاک آن کشور شد و در ظاهر مبارزه با تروریست ها، بیشترین حمایت ها را از آنها انجام داد به نحوی که بارها مواضع نیروهای مبارز سوری و مقاومت در برابر تروریست ها را مود هدف بمباران های خود قرار داد.

امروز همه طرف های درگیر در یمن چه سعودی و امارت که مستقیم در بمباران و تجاوز نظامی ائتلاف علیه مردم یمن نقش داشتند و چه حامیان بین المللی آنها، آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای غربی همگی به این نتیجه رسیدند که یمن راهکاری سیاسی دارد و صرفا باید از مسیر گفتگو برای حل و فصل مشکلات آن کشور اقدام کرد.

نتایج مثبت بدست آمده از مذاکرات یمنی یمنی در سوئد یکی از موارد مهمی است که این هفته هم تاثیرگذاری خودش را در حوزه سیاست خارجی داشت، ایران از ابتدای بحران یمن طرح ۴ماده ای را برای حل و برون رفت از بحران انسانی یمن پیشنهاد داد و همچنان هم بر این برنامه پای فشاری می کند چرا که آتش بس و گفتگو را به عنوان دو شرط اصلی و ابتدایی خروج از شرایط جنگی و بحرانی یمن دانسته است.

تلاش ها برای خنثی کردن اقدام اخیر آمریکا مبنی بر اعمال دور جدید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران همچنان به عنوان مهمترین فعل و انفعال در حوزه سیاست خارجی کشورمان به حساب می‌آید، امری که با همکاری کشورهای اروپایی، روسیه و چین در حال پیگیری است.

سیاستمداران کاخ سفید همچنان بر رویکرد یکجانبه گرایانه خود اصرار می‌کنند و این منجر به اتخاذ سیاست استقلال گرایانه از سوی کشورهای اروپایی و دیگر قدرت های اقتصادی و منطقه ای از جمله چین و روسیه شده است که دیگر نمی‌خواهند یک کشور برای همه جهان تصمیم گیری کند.

این هفته هم در حوزه سیاست خارجی تحولات بسیاری را شاهد بودیم و اتفاقات مختلفی حادث شد که هریک از آنها اجزای یک کل واحد هستند که می‌توانند در کنار هم مجموعه اقدامات دستگاه دیپلماسی را تشکیل دهند و نقطه اشتراک آنها هم حرکت به سمت تامین حداکثر منافع ملی است.

امروز شرایط عرصه بین‌الملل به نحوی است که کارشناسان از آن به عنوان دوران گذار یاد می‌کنند، یعنی برهه‌ای حساس که تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی در آن بسیار سریع و غیرقابل پیش‌بینی است و قدرت‌های مختلف هریک در راستای نیل به اهداف مشخصی در تلاش هستند تا جایگاه بهتر و بالاتری در عرصه جهانی کسب کنند و در تعیین تحولات و معادلات بین‌المللی سهم بیشتری داشته باشند.

مشروح اخبار سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

شکست تحریم‌ها موجب اعتماد به نفس اروپا در برابر آمریکا می‌شود

حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی در امور بین‌الملل، در پیامی که در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد، شکست تحریم ها توسط سه کشور ایران، ترکیه و روسیه را موجب افزایش اعتماد به نفس اروپا دانست.

متن پیام امیرعبداللهیان به شرح زیر بود:

«ایران،ترکیه و روسیه می توانند کمرتحریم ها را بشکنند؛ وقتی شکست، اروپا اعتماد به نفس پیدا می کند و می تواند مرحله جدید حیات سیاسی خود را با اتکای کمتر به آمریکا آغاز کند. باید با استفاده از فرصت جدید، ترتیبات و بازی جدید در سیاست بین الملل ایجاد کرد.»

مشکلات جهان عمدتا ناشی از سیاست‌های آمریکا است

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که به مسکو سفر کرده، به همراه مهدی سنایی سفیر کشورمان در روسیه، با سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه دیدار و مهمترین موضوعات سیاسی، منطقه و بین المللی و روابط دوجانبه را مورد بحث و گفتگو قرار دادند.

ریابکوف ضمن ابراز تمایل برای توسعه گفتگوهای سیاسی بین دو کشور گفت: این گفتگوها اهمیت زیادی نه تنها برای دو کشور بلکه ‌برای تامین امنیت و شکوفایی در منطقه و جهان دارد.

وی افزود: روسیه و ایران شرکای مطمئنی هستند و ما از همکاری و حمایت ایران در سطح بین المللی تشکر می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: ما تلاش‌های خود را برای ممانعت از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران انجام‌ می‌دهیم و برای اجرای برجام مصمم هستیم.

عراقچی نیز در این دیدار گفت: همکاری‌های ما در موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی در سطح خوبی قرار دارد و دو کشور از مواضع عمدتا مشترک در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار هستند. مشکلات جهان عمدتا ناشی از سیاست های غلط آمریکا و برخی متحدان آن ‌در ‌منطقه است.

عراقچی ضمن تشکر از مواضع منطقی، مقتدرانه و منصفانه روسیه در موضوع برجام افزود: برجام دستاورد دیپلماسی است و آمریکا با تلاش خود برای از بین بردن آن، دیپلماسی را در سطح بین‌المللی تضعیف می‌کند.

حضور آمریکا در منطقه همواره از عوامل ناامنی به شمار می‌رود

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص اعلام خروج نیروی های آمریکایی از خاک سوریه اظهار داشت: اصولا ورود و حضور نیروهای آمریکایی در منطقه از ابتدا اقدامی اشتباه، غیر منطقی، تنش زا و التهاب آفرین بوده و همواره از عوامل اصلی بی ثباتی و ناامنی در منطقه به شمار می رود.

قاسمی گفته بود: بررسی دقیق تاریخ تحولات منطقه طی دهه های اخیر و تا امروز نیز نشان می دهد حضور عنصر خارجی با بهانه های مختلف در این منطقه مهم و حساس جز تنش و ناامنی و تشدید اختلافات ثمری نداشته است.

خبر ملاقات پنهانی دیپلمات های ایرانی و آمریکا در لندن کذب است

بعدی نژاد سفیر ایران در انگلیس در تویئتی خبر دیدار دیپلمات های ایرانی و آمریکا را تکذیب کرد و نوشت: «برخی رسانه‌های خبری به نقل از روزنامه الجریده کویت نقل کرده‌اند که این روزنامه ادعا کرده است که برخی دیپلمات‌های ایرانی و آمریکایی به طور پنهانی در لندن دیدار کرده‌اند و مذاکرات یمنی‌ها در سوئد نتیجه این دیدارها بوده است. این خبر یک دروغ پردازی صرف است و کاملا تکذیب می‌شود.»

پیروزی های ارزشمندی در برابر صهیونیست ها بوجود آمده است

علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل با محمود الزهار وزیر خارجه سابق فلسطین، از رهبران برجسته حماس، عضو دفتر سیاسی و رئیس پارلمانی حماس روز شنبه ۱ دی ماه دیدار و در خصوص آخرین تحولات بحث و تبادل نظر کرد.

ولایتی با اشاره به ضرورت ایستادگی و حمایت از آرمان های فلسطین و قدس شریف و تبریک پیروزی های به دست آمده گفت: در نتیجه مقاومت و ایستادگی ملت فلسطین پیروزی های ارزشمندی در برابر صهیونیست ها و حامیان آنان به وجود امده که باید درس بزرگی برای انان باشد تا هوس تجاوز نکنند.

ولایتی در ادامه افزود: تنها راه نجات در برابر زیاده خواهی ها و توطئه های صهیونیست ها و دشمنان ، مقاومت و ایستادگی است و آنچه روشن است این که محور مقاومت هر روز گسترده تر و قویتر می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این پیروزی ها و مبارزه و مقابله علیرغم امکانات محدود و اندک، قدرت اسلام را به نمایش می گذارد و باید این مسیر ادامه یابد.

ولایتی با اشاره به اینکه برخی از کشورهای عربی نه فقط ناظر هستند بلکه کمک هم می کنند، گفت: این ها از جای دیگری سیاست های خود را دریافت می کنند و هیچ حمایتی از مردم فلسطین نمی کنند و بی تردید شما در مسیری که در مقاومت و مبارزه انتخاب کرده اید حتما به پیروزی نهایی دست خواهید یافت و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره در کنار آرمان های فلسطین ایستادگی و حمایت کرده است چرا که معتقدیم مسئله اصلی اسلام، فلسطین است.

برخورد با مقاومت از درون جهان اسلام صورت می‌گیرد

محمود الزهار رئیس و دیگر اعضای فراکسیون حماس در مجلس فلسطین، با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص آخرین تحولات فلسطین گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه در این دیدار با بیان اینکه جهان‌ اسلام باید به رغم برخی اختلافات حول محور حمایت از فلسطین گردهم آیند تا جلوی سوء استفاده ها گرفته شود، افزود: متاسفانه امروز برخورد با مقاومت از درون جهان اسلام صورت می گیرد و این فشارها بر همه کشورها و جریانات اسلامی هم وجود دارد.

ظریف تصریح کرد: حمایت از فلسطین یکی از سیاست‌های مبنایی جمهوری اسلامی است و امیدواریم برخی دولتهای اسلامی که به حمایت صهیونیستها و آمریکا دل بسته اند به جهان اسلام بازگردند و بدانند صهیونیست ها دوست و شریک مطمئنی برای هیچکس نیستند.‌

وی با ابراز تاسف از اعلام انحلال مجلس فلسطین آنرا خلاف اصول دموکراتیک و موجب سوء استفاده صهیونیست ها برشمرد و بر ضرورت وحدت ملت فلسطین حول محور مقاومت تاکید کرد.

محمود الزهار نیز در این دیدار اظهار داشت: ایران از فلسطین حمایت حقیقی به عمل می آورد.

مذاکرات«سوئد»پیروزی انصارالله بود/تلاش برای تحقق خواسته مردم یمن

سید کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در گفتگو با خبرنگار مهر، پیرامون نتایج به دست آمده از مذاکرات یمن و مواضع ایران در قبال آن، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات صورت گرفته در استکهلم استقبال کرده است، چرا که این موضوع نشان دهنده اقتدار ملت یمن است.

وی گفت: عربستان سعودی که همواره در راستای مبارزه با مردم یمن تلاش می‌کرد تا با بمباران های متعدد آنها را وادار به تسلیم کند، با جنگی نافرجام مواجه شد و نهایتا مجبور به نشستن پای میز مذاکره شد.

وی با بیان اینکه قبول مذاکره از سوی عربستان به عنوان رهبر ائتلاف متجاوز به یمن خود یک پیروزی برای نیروهای مقاومت انصارالله به حساب می‌آید، تصریح کرد: امیدواریم توافقات حاصل شده در مذاکرات سوئد استمرار داشته باشد و در نهایت این مردم یمن باشند که بتوانند تعیین کننده سرنوشت کشور خود باشند.

خرازی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران از مذاکرات یمنی یمنی و به دست آمدن نتایج مثبت از آن در راستای ایجاد صلح ثبات و امنیت در آن کشور همواره استقبال کرده و خواهد کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان خاطرنشان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور در تلاش است در جهت حمایت از ملت یمن اقدامات لازم را تداوم بخشد تا مردم یمن بتوانند به خواسته خودشان دست یابند.

وزیر خارجه پاکستان فردا به تهران می‌آید

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه، از سفر شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به تهران خبر داد و گفته بود: وی در دیدار با همتای ایرانی خود در خصوص آخرین تحولات روابط دو جانبه و مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین المللی گفتگو و رایزنی خواهد کرد.

مسائل دوجانبه و منطقه ای؛ محور گفتگوی ظریف با همتای پاکستانی

شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان،در محل وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، طرفین در خصوص شماری از مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو و رایزنی پرداختند.

وزرای خارجه همچنین در خصوص اهمیت ثبات، امنیت و همگرایی سازنده در منطقه بویژه بین افغانستانی‌ها در شرایط کنونی و تشریک مساعی دو کشور در این زمینه تاکید کردند

امیدوارم سال ۲۰۱۹ سال صلح و آرامش برای همه باشد

محمدجواد ظریف در توئیتی قرآنی به مناسبت تولد حضرت مسیح (ع) ابراز امیدواری کرد سال نوی میلادی سال صلح و آرامش باشد.

وزیر خارجه کشورمان در تویئت خود نوشته بود: فرشتگان گفتند: «ای مریم! خداوند تو را به کلمه‌ای از طرف خودش بشارت می‌دهد که نامش «مسیح، عیسی پسر مریم» است؛ در حالی که در این جهان و جهان دیگر، عزیز خواهد بود؛ و از مقرّبان است. (آل عمران: آیه ۴۵)

ظریف نوشت: امیدوارم به برکت تولد حضرت عیسی مسیح، سال ۲۰۱۹ سال صلح و آرامش برای همه باشد.

وزیر امور خارجه ارتحال آیت الله شاهرودی را تسلیت گفت

در پی ارتحال آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه پیام تسلیتی صادر کرد.

سفیر جدید قطر با امیرعبداللهیان دیدار کرد

«محمد حمد سعد الفهید الهاجری» سفیر جدید دولت قطر در تهران با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و مدیر کل بین الملل مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار درباره آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی، برخی مسائل مشترک و نیز توسعه روابط دوجانبه پارلمانی و تعاملات مثبت و سازنده بحث و تبادل نظر شد.

نیروهای مسلح ایران و روسیه حوزه‌های همکاری را توسعه دهند

ژنرال ‏اسیپنوف معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه همراه با سفیر این کشور و هیئت همراه، در جریان سفر به کشورمان با سردار محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار معاون رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه گزارشی از روند تشکیل کمیسیون مشترک نظامی دو کشور و محورهای توافق طرفین ارائه کرد.

ژنرال اسپینوف در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی ایران و روسیه ، زمینه‌های فراوان موجود برای همکاری دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

سرلشکر باقری هم در این دیدار با اشاره به شرایط بسیار حساس کنونی منطقه و جهان و ضرورت ایجاد پیوند های همگرایی بین نیروهای مسلح ایران و روسیه علیه تروریسم، گفت: موفقیت نیروهای مسلح دو کشور در فرایند مقابله با تروریسم در سوریه و شکست تروریست های تکفیری و حامیان آنها در منطقه، بیانگر عزم و ظرفیت‌های ایران و روسیه برای مقابله با تهدیدات موجود است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: ظرفیت های ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی ایران و روسیه ایجاب می‌کند نیروهای مسلح دو کشور با نگاهی بلندمدت، حوزه‌های همکاری فیمابین را تدوین و توسعه دهند و در چارچوب توافقات کمیسیون مشترک نظامی، آنها را مدیریت و برنامه‌ریزی کنند.

بودجه وزارت امور خارجه ۲ برابر شد

به گزارش مهر، بودجه وزارت امور خارجه مصوب سال ۱۳۹۷ رقمی بالغ بر ۱۲،۵۲۳،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال بود که در لایحه پیشنهادی امسال این رقم به ۲۶،۶۶۴،۵۶۲،۰۰۰،۰۰۰ ریال افزایش یافته است.

بر این اساس، ارقام ردیف‌های بودجه بخش‌های مختلف وزارت امور خارجه اعم از «همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی، سهمیه حق عضویت و کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی، مرکز آموزش روابط بین‌الملل و هزینه‌های ضروری نمایندگی‌های خارج از کشور» در لایحه پیشنهادی دولت در بودجه سال ۱۳۹۸ افزایش یافته است بطوریکه، به استثنای بخش همکاری‌های اقتصادی بین‌المللی که بدون تغییر نسبت به سال گذشته مانده است، ردیف بودجه کمک دولت ایران بابت مخارج سازمان‌های بین‌المللی از رقم ۱،۵۷۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مصوب سال ۹۷ به رقم ۱،۹۳۲،۵۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال افزایش یافت است.

همچنین دولت در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۳۹۸ رقم ردیف بودجه مربوط به مرکز آموزش‌ روابط بین‌الملل را از رقم ۸،۳۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مصوب سال ۱۳۹۷ به رقم ۴۰،۰۶۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال افزایش داده است و از سوی دیگر رقم ردیف بودجه مربوط به هزینه های ضروری نمایندگی‌های خارج از کشور را از رقم ۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال مصوب سال ۱۳۹۷ به رقم ۲۵۵،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال رسانده است

روابط سیاسی ایران و آذربایجان در عالی ترین سطح قرار دارد

اوکتای اسداف رئیس مجلس جمهوری آذربایجان که در چارچوب روابط پارلمانی ایران و آذربایجان به کشورمان سفر کرده است، با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دیدار و گفتگو کرد.

ظریف در این دیدار با اشاره به تاثیر روابط پارلمانی در توسعه روابط مردمی بین دو کشور، این روابط را بسیار مهم دانست.

وی روابط سیاسی بین دو کشور را به دلیل اراده رهبران دو کشور در حال حاضر در عالی ترین سطح خواند و اظهار داشت: علی رغم افزایش ۴۰ درصدی روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور در سال جاری در مقایسه با سال گذشته، این روابط با سطح سیاسی روابط فاصله دارد که امیدواریم با اجرای پروژه های مشترک و استفاده از ظرفیت کریدورهای ترانزیتی بین دو کشور، شاهد ارتقاء بیش از پیش روابط بین دو کشور در حوزه های اقتصادی و تجاری باشیم.

اوکتای اسداف رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار روابط دو کشور را به دلیل اشتراکات تاریخی و جغرافیایی و فرهنگی بسیار خوب و با اهمیت توصیف کرد.

وارد مرحله پسا غربی شدیم/ آمریکا در منطقه افول کرده است

سیدمحمد کاظم سجادپور معاون وزیر امور خارجه و رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه در برنامه رو در رو از شبکه چهار سیما، سیاست آمریکا در منطقه را بررسی کرد.

وی در این رابطه تصریح کرد: دلایل مختلفی برای خروج نظامیان آمریکایی مطرح است و اعلام و عمل فاصله دارد هر چند که در سطح بین الملل اعلام همان عمل است.

رئیس مرکز مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه به بررسی منطقه و خروج نظامیان ادامه داد و افزود: محافل فکری سیاست خارجی در صدد اولویت بندی برای حفظ قدرت سیاسی آمریکا در جهان هستند و چند تحلیل و نظریه در این رابطه مطرح بوده است.

وی خاطر نشان کرد: برای ایالات متحده چین یک چالش محسوب می شود و ممکن است با ظهور چین نتواند به قدرت مورد نظر خود بازگردد.

سجادپور همچنین در مورد سوریه و افغانستان تصریح کرد: این دو کشور موقعیت های کاملا متفاوتی دارند و افغانستان تحت جنبه های روانی سلطه گری مورد حمله آمریکا قرار گرفت و در ۱۷ سال گذشته عملاً آمریکا موفقیتی نداشت.

منبع: مهر

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها