پاسخ به شبهه امامزاده نبودن برخی از مدفونین در بقاع متبرکه دماوند
مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف نسبت به شبهه امامزاده نبودن برخی از مدفونین در بقاع متبرکه در محدوده دماوند توضیحاتی داد.
حجتالاسلام شوزب شیری با اشاره به اینکه این سازمان علاوه بر امامزادگان، مزار برخی از شخصیتهای معنوی و مذهبی که مورد احترام مؤمنین و مسلمانان هستند، مثل شیخ صدوق و ابن بابویه را مدیریت میکند، گفت: نَسَب اکثر امامزادگان مدفون در دماوند و منطقه ری به ائمه (علیهمالسلام) میرسد.
وی در خصوص قسمتی از مصاحبه یکی از اساتید حوزه علمیه قم مبنی بر اینکه «امامزادههای زیادی در محدوده دماوند هستند که اکثرشان علمای زیدیه هستند و اصلاً امامزاده نیستند»، توضیحاتی را ارائه داد.
شیری اظهار کرد: سازمان اوقاف علاوه بر امامزادگان، مزار برخی از شخصیتهای معنوی و مذهبی که مورد احترام مؤمنین و مسلمانان هستند، مثل شیخ صدوق و ابن بابویه را مدیریت میکند.
مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف با تاکید بر اینکه نَسَب اکثر امامزادگان مدفون در دماوند و منطقه ری به ائمه (علیهمالسلام) میرسد، گفت: برخی از نوادگان جعفر بن ابی طالب (ع) و جناب عقیل (ع) در این میان وجود دارند اما اکثر امامزادگان دماوند از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) و امام سجاد (ع) هستند؛ مردم دماوند و ری بهدلیل علاقهشان به اسلام و خاصه مذهب تشیع، از سُفرای امامان (علیهمالسلام) دعوت میکردند و آنها نیز به این منطقه میآمدند.
حجتالاسلام شیری با اشاره به اینکه حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) که پسر زینالعابدین (ع) بود، به امامت ائمه (علیهمالسلام) اعتقاد داشت، افزود: بعد از شهادت ایشان در سال ۱۲۱ ه. ق، عده زیادی از نوادگان ائمه معصومین (علیهمالسلام) با هدف خونخواهی ایشان در کوفه قیام کردند و پس از رنجهای زیاد از وطن آواره شدند و بنا به دعوت مردمان ری و دیلم به این منطقه آمدند که پس از مدتی برخی به اجل طبیعی و برخی دیگر به شهادت رسیدند.
وی خاطرنشان کرد: امام صادق (ع)، امام موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) فرمایشات مهمی در خصوص جایگاه ارزشمند حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) بیان کردهاند؛ در یکی از این فرمایشات، امام رضا (ع) فرمودهاند که «زید بن علی از دانشمندان آل محمد (ع) است».
مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف گفت: با این توضیحات باید تاکید کنم که هم حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) و هم خونخواهان ایشان که در منطقه ری مدفون هستند، علاوه بر اینکه از نوادگان معصومین (علیهمالسلام) بودند، همگی به امامت ائمه (علیهمالسلام) اعتقاد داشتند.
حجتالاسلام شیری با اشاره به اینکه یکی از علما و فقها که از نوادگان امام زینالعابدین (ع) است، جناب ابومحمد حسن بن علی بن حسن بن علی بن عمر بن علی بن الحسین (ع) (حسن بن علی اطروش) ملقب به ناصر کبیر است که مزارش در آمل قرار دارد، افزود: با اینکه ناصر کبیر از علمای زیدیه بود اما ایشان از اصحاب امام هادی (ع) بودند و از سال ۳۰۱ ه. ق تا ۳۰۴ ه. ق والی شیعیان در منطقه آمل بودهاند؛ ایشان همچنین به ائمه اثنی عشریه اعتقاد داشتند.
وی تصریح کرد: برخی از فقهای ما از جمله شیخ طوسی بر «امامیمذهب» بودن جناب حسن بن علی اطروش که یکی از علمای برجسته زیدیه است، اتفاق نظر دارند، بنابراین مجدداً باید تاکید کنم که اگرچه برخی امامزادگان از پیشوایان، علما و فقهای زیدیه بودند اما خود به امامت ائمه (علیهمالسلام) اعتقاد داشتند و امامیمذهب بودند.
مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف در تشریح تعدادی از امامزادگان دفن شده در دماوند و ری گفت: نخستین شخصیتی که به این منطقه آمده است، جناب یحیی بن عبدالله بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (ع) بودهاند؛ ایشان که مادربزرگشان فاطمه بنت الحسین (ع) و پدربزرگش حسن مثنی پسر امام حسن (ع) بودند؛ ایشان پس از آنکه در سال ۱۶۹ ه. ق در قیام شهید فخ در مکه شرکت کردند، مجروح شدند و پس از سفر به یمن و مصر، در نهایت در سال ۱۷۰ ه. ق به منطقه ری و دیلم آمدند و بهمدت پنج سال مردم را به مکتب اهل بیت (ع) و معارف حق دعوت میکردند و پس از پنج سال بنا به توطئه هارونالرشید دستگیر و در بغداد به شهادت رسیدند.
وی ادامه داد: دومین شخصیتی که به این منطقه آمد، جناب عبدالعظیم بن عبدالله بن علی بن حسن امیر بن زید بن امام حسن مجتبی (ع) بودند که پس از آنکه مدتی در زنجان، ابهر و دیلمان اقامت مخفی داشتند، به ری آمدند و در سال ۲۵۴ ه. ق وفات کردند.
مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف یادآور شد: سومین شخصیت، امامزاده هاشم بن حسن بن یحیی بن حسین بن طباطبا بن ابراهیم بن اسماعیل بن ابراهیم بن حسن مثنی بن امام حسن مجتبی (ع) بودند که در زمان عبدالملک مروان از بغداد به منطقه ری آمدند که در جاده هراز فعلی مدفون هستند؛ دو برادر ایشان به نامهای هادی و حارث نیز در این منطقه شهید و در دشت مشاء دفن شدند.
حجتالاسلام شیری افزود: چهارمین شخصیتها، امامزادگان عبدالله و عبیدالله بن حسین بن جعفر بن عبدالله بن حسین بن امام سجاد (ع) هستند که در طبرستان به شهادت رسیدند و با جناب حسین بن احمد بن محمد در یک جا دفن شدهاند.
وی با بیان اینکه پنجمین شخصیت، جناب طاهر بن عبدالله بن طاهر بن محمد بن حسن بن حسین بن عیسی بن یحیی بن حسین بن زید بن امام سجاد (ع) هستند که در ری مدفون شدهاند، خاطرنشان کرد: تشریح نسب این امامزادگان نشان میدهد هیچ شکی در امامزاده بودن آنها وجود ندارد.
مدیرکل بازرسی مدیریت عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان اوقاف تاکید کرد: با توضیحاتی که ارائه شد، باید بگویم که اکثر بقاع متبرکه از حیث شجرهنامه و نسب از نوادگان امام حسن مجتبی (ع)، امام زینالعابدین (ع) و امام صادق (ع) هستند که به منطقه ری آمدهاند.
حجتالاسلام شیری در پایان یادآور شد: برخی از امامزادگان که در قرن سوم به منطقه ری آمدند، کسانی بودند که بهمنظور خونخواهی و انتقام از قاتلین حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) در کوفه قیام کردند و پس از شکست به منطقه ری آمدند، لذا بهدلیل اینکه همواره مظلومیت شهادت حضرت زید بن علی بن الحسین (ع) پسر امام زینالعابدین (ع) را بیان میکردند، معروف به زیدیه شدند؛ این امامزادگان از جهت فقهی و اعتقادی زیدی مذهب نبودند ولو اینکه بعدها عدهای چنین مرامی پیدا کردند.
منبع: مهر
66
واسه شما که بد نیست که . بگید امامزاده هستن . کاسبیتونو بکنید . تازه گیریم که جدشون امام بوده به خودشون چه ربطی داره
اینهمه. امام. زاده. از کجا. آمد. چرا. تا. صدایی. در گوشتی. از. ایران. درمی. آید. آنجا. مدفن. تعدادی. از. امام. زاده. می شود
شرمنده، کیسه هامون خالی شده دیگه پول و. پله ای نداریم. بریزیم داخل ضریح امامزاده ها،،، عامو برین دوتا مشکل مملکت رو. حل کنین به داد مردم گرسنه و بدبخت برسین، امامزاده باشه یا نباشه فرقی به حال ما نداره
حال اگر این قبور صندوق جمع اوری پول نداشتند باز هم اینطور برا انها سینه چاک می کردی.مردم کی از خواب جهل و غفلت بیدار می شوند.خدا را فراموش و این مکان ها را جای خدا گذاشته اید.
مگر امام های ما چند تا فرزند داشتن که هرجای ایران می ری مخصوصا شمال کشور هزار تا امام زاده می بینی تو یه روستایی سالها پیش یه پیرمرد میگفت الان ۴۰ ساله سه تا امامزاده تو روستای ما سبز شدند
متولیان مراقد امامان و امام زادگان چرا به هشدارهای قرآن توجه نمی کنند؟؟؟!!! --- آیا حضرات دین شناس که متولیان مراقد ائمه و امام زادگان هستند به روشن گریها و هشدارهای قرآن آگاهند که مردم را نیز آگاه سازند در حالتهای نیازهای سخت و مشکلات پر گره و خواستهای فرا طبیعی بشر منحصرا می باید بحکم آشکار قرآن به خداوند یکتا توانای مطلق روی آورد و از روی آوردن به هر بنده ای حتی به پیامبران و فرشتگان که توان بی نهایت محدود دارند پرهیز کنند؟؟؟!!! آیا این حضرات به طرز روی کرد ضد قرآنی وضد عقلی ملتمسانه ی اکثریت زائران امامان و امام زادگان به بندگان مقرب وفات یافته و سهیم ساختن این بندگان در ویژگیهایی که قرآن آنها را به خداوند منحصر دانسته آگاهند؟؟؟!!! آیا نزد این حضرات که حتما می باید قرآن شناس باشند هشدارهای عقلی قرآن در زمینه ی این رویکردها باید برتری داشته باشند یا مدارا با کجرویهای ضد قرآن و متضاد با اصول استدلال عقلی اکثریت مردم نا آگاه در این زمینه نزد آنان ارجحیت دارد؟؟؟!!! این حضرات برای رها کردن مردم بدون روشنگری قرآنی وعقلی و مدارا کردن با کج رویهای دینی و مذهبی آنان فردای قیامت چه جواب قرآنی و عقلی به خداوند خواهند داد؟؟؟!!! این رویه ناصواب برخورد با مدا را با کج رویهای و انحرافهای دینی و مذهبی که اکثریت مردم گرفتار آن اند بحکم قرآن کتمان حقایق قرآنی و عقلی دین الهی و رها کردن مردم دین دوست در گمراهی نیست؟؟؟!!! آیا آگاه هستیم خداوند کتمان کنندگان حقایق قرآنی را در قرآن چه نفرینها و لعنهایی کرده و چه مجازاتهای بخشش ناپذیری را برای این گناهان کبیره تعیین کرده است؟؟؟!!! چه شده است که این همه هشدارهای آشکار و رسا و قابل درک قرآنی به دلهای ما هیچ هول و هراسی را راه نمی دهند که بر سکوت و مدارای خود با انحرافهای دینی و مذهبی بی پروا اصرار می ورزیم؟؟؟!!!