راز سکوت ۳ رئیس‌جمهور سابق درباره اعتراضات اخیر

اگر پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی برای درگذشت مهسا امینی را فاکتور بگیریم، در قبال اعتراضات جاری کشور هر سه رئیس‌جمهور سابق سکوت کرده‌اند و موضع آنها درباره اعتراضات و برخوردهای صورت‌گرفته مشخص نیست.

راز سکوت ۳ رئیس‌جمهور سابق درباره اعتراضات اخیر

قبول داشته باشیم یا نداشته باشیم، با حرکت کف خیابان موافق باشیم یا نباشیم، اعتراضاتی که تقریبا یک ماه است در خیابان‌های ایران آغاز شده، حرکتی متفاوت با تجربه‌های گذشته ایران بوده و به قول جواد طباطبایی «سوژه جدید سیاست در ایران پدیدار شده است». جریانی که حداقل از انقلاب 57 تا به امروز سابقه نداشته است. در اینجا بحث تفاوت در خاستگاه اعتراضات خیابانی نیست که پرداختن به این موضوع ماجرایی جداست؛ بلکه بحث بر سر آن دسته افرادی است که نه سلبریتی هنری و ورزشی و نه اندیشمند و عالم علم سیاست‌اند، اما پایگاه اجتماعی آنها حداقل در برهه‌ای از زمان پس از پیروزی انقلاب، تعیین‌کننده مناسبات بوده است؛ افرادی که به‌زعم انتخابات میلیون‌ها رای طی این چهل سال داشته‌اند و حالا سوال این است که این روزها کجای این اعتراضات هستند و چه کرده‌اند؟ افرادی که شاید اگر شرایط مهیا بود، می‌توانستند تاثیری ولو اندک در کاهش تنش‌ها و بهبود وضعیت به عنوان نخبه‌ای در چارچوب نظام داشته باشند.

روسای‌جمهور جداافتاده از سیاست

«سیدمحمد خاتمی»، «محمود احمدی‌نژاد» و «حسن روحانی» روسای جمهور 24 سال اخیر کشور ما هستند که تا به امروز اگرچه در بازه زمانی انتخابات‌ها توانسته‌اند رای جمعیت قابل توجهی از مردم را به دست بیاورند و شاید محبوبیت‌شان تا پایان دوره حضورشان و حتی بعد از آن در میان مردم کم هم نبوده است، اما در این روزهای پرحادثه شهریور و مهر 1401 دور از عرصه مدیریت اجرایی هستند.

افرادی که گرچه از مدیریت کلان دور شده‌اند؛ اما قابل کتمان نیست که به‌رغم تمام انتقاداتی که به آنها به واسطه هشت سال مدیریت در کشور شده است، اما هنوز طرفدارانی در بخشی از جامعه دارند و نمی‌توان با قاطعیت از عدم تمایل بخشی از جامعه و محبوبیت آنها در این میان سخن گفت. به‌هرحال طی این روزها در کنار سکوت بخش قابل توجهی از سیاستمداران (به‌ویژه در میان اصولگرایان) این سئوال باقی می‌ماند که علت سکوت این 3 نفر چیست؟

سیدمحمد خاتمی؛ از طوفان تا آرامش

اندیشه و عملکرد سیدمحمد خاتمی درباره موضوع حجاب و گشت ارشاد مشخص است. آزادی‌های مدنی‌ای که در سال‌های حضور او در مسند ریاست‌جمهوری ایجاد شد؛ اگرچه با نقدهای بسیار روبه‌رو بود اما به برخوردهای سلبی گسترده منجر نشد. در زمان ریاست‌جمهوری‌اش تلاش برای شکل‌گیری گشت ارشاد با پیگیری غیرهمسویان جریان او در دستور کار نیروهای نظامی قرار گرفت. نگاه او به این مسائل از سخنرانی او در اولین سالگرد دوم خرداد قابل استنتاج است. او در این سخنرانی تصریح می‌کند: «اگر دین در برابر آزادی قرار بگیرد، دین لطمه خورده است.» یا در بخش دیگر این سخنرانی گفته است:«به صراحت اعتقاد خودم را بگویم. سرنوشت وجهه اجتماعی دین در امروز و فردا در گرو این است که ما جوری دین را ببینیم که با آزادی سازگار باشد.»

در ماجرای اخیر کشور که به‌دنبال درگذشت مهسا امینی آغاز شد، بین سه رئیس‌جمهور پیشین ایران، سیدمحمد خاتمی تنها فردی بود که به صورت رسمی و علنی به ماجرای تلخ درگذشت مهسا امینی واکنش نشان داد و 25 شهریور پس از اعلام رسمی خبر درگذشت، با ارسال پیامی در توئیتر این خبر را «فاجعه‌ای ناگوار که درد آن تا مغز استخوان را می‌سوزاند» دانست. او در پیام خود یکبار دیگر اندیشه خود در این زمینه را تکرار کرد و گفت: «آیا این فاجعه و رویدادهای پرتکرار مشابه آن کافی نیست که برای خدا، برای آبروی اسلام و رعایت انتظارات به‌حق مردم و حال بدی که در تنگناهای معیشتی و مواجهه با انواع فساد‌های ویرانگر و ناکارآمدی‌ها دارند از این شیوه و رفتارهای خلاف قانون، منطق و شرع دست برداشته شود و بیش از این زمینه مشوه شدن چهره اسلام و نظام را فراهم نیاورند و با پدیدآورندگان این حوادث برخورد مناسب صورت گیرد؟!»

اما پس از انتشار این پیام و درحالی‌که خیابان‌ها صحنه درگیری‌های زیادی شد، خاتمی دیگر هیچ واکنشی به برخوردهای صورت‌گرفته با اعتراضات نشان نداد و تنها به همان پیام اولیه بسنده کرد و همچنان در سکوت به سر می‌برد.

اندیشه و عملکرد سیدمحمد خاتمی درباره موضوع حجاب و گشت ارشاد مشخص است. آزادی‌های مدنی‌ای که در سال‌های حضور او در مسند ریاست‌جمهوری ایجاد شد؛ اگرچه با نقدهای بسیار روبه‌رو بود اما به برخوردهای سلبی گسترده منجر نشد

محمود احمدی‌نژاد؛ جنجالی ساکت

بدون شک پرحاشیه‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ ایران بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش محمود احمدی‌نژاد است؛ فردی که به هر بهانه‌ای اظهارنظرهای جنجالی و ساختارشکنی انجام می‌داد؛ آن زمان که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری 96 موجب شد سکوت‌اش را بشکند و پرهیاهو به میان خبرنگاران بیاید؛ یا در مواردی که در حوادث جاری کشور به عنوان یک منتقد بی‌پروا نقش‌آفرینی کرده است تا جایی که بعد از تحویل پاستور به حسن روحانی، او با جنجال‌های خود هرازچندگاهی تبدیل به سوژه اول افکار عمومی می‌شد.

اما در ماجراهای اخیر، محمود احمدی‌نژاد سیاست عجیبی را پیش گرفته است. او که عادت دارد درباره بسیاری از مسائل اظهارنظرهای جنجالی در سمت‌وسوی خواست‌های جامعه انجام دهد تا همسو بودن خود با مردم را نشان دهد و به نوعی بر نگاه دلسوزانه‌‌اش نسبت به جامعه صحه بگذارد، هیچ واکنش رسمی‌ای از خود نشان نداده است.

از رئیس دولت‌های نهم و دهم در همان روزهای ابتدایی درگیری‌ها ویدئویی (به نظر قدیمی) منتشر شد که در آن گفته بود: «همین الان شما از ملت ایران نظرخواهی کنید. سوال کنید حجاب چیز خوبی است یا چیز بدی است؟ اکثریت قاطع می‌گویند خیلی چیز خوبی است. این اتفاق افتاده است. اصلا رفراندوم کنید. به‌نظر شما چیز خوبی است یا چیز بدی است؟ همه می‌گویند عالی است. چند هزار سال ایرانی‌ها چه زن و چه مردش حجاب داشتند. نوع ملت‌ها حجاب دارند. دوم؛ آیا شما موافقید ما این حجاب را اجباری کنیم؟ بالای ۹۵درصد می‌گویند نخیر، خرابش می‌کند. هر امر خوبی را شما اجبار کنید، خرابش می‌کنید. بالاتر از نماز هست؟ نماز را اجبار کنید چه می‌شود؟» البته انتشار این ویدئو در فضای مجازی در حالی صورت گرفت که هیچ نشانی از آن در توئیتر، اینستاگرام و کانال تلگرامی احمدی‌نژاد نیست.

در هر صورت این اظهارنظر از سوی محمود احمدی‌نژاد درحالی است که او برخلاف نظر این روزهایش، در دوران ریاست‌جمهوری عملکرد متفاوتی داشته و از مدافعان گشت ارشاد و به عبارت دیگر آغازکننده این مسیر به شکل فعلی بوده است. چنانچه عبدالرضا داوری که روزگاری از افراد مورد اعتماد احمدی‌نژاد بود، با انتشار توئیتی اعلام کرد:«گشت ارشاد محصول مصوبه شورای فرهنگ عمومی در تاریخ 13 دی 1384 بوده است.»

حسن روحانی؛ سکوت در سکوت

داستان حسن روحانی پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش از خاتمی و احمدی‌نژاد عجیب‌تر است. او تبدیل به یکی از ساکت‌ترین رئیس‌جمهورهای پیشین شده است و به ندرت اظهارنظری از سوی او منتشر می‌شود، مگر آنچه در گذشته انجام شده. او در اولین سال ریاست‌جمهوری گفته بود: «حجاب در قرآن برای حمایت از زنان است، ولی ما کاری کردیم که گویی حجاب چماقی بر سر زنان است».

البته در دوران ریاست‌جمهوری او، حضور گشت‌های ارشاد در خیابان ادامه داشت و هرازچندگاهی فیلمی از برخوردهای گشت‌های ارشاد با دختران منتشر می‌شد، اما روند کاری روحانی و دولتش مخالفت با این نهاد بود، چنانچه حسن نوروزی، نماینده مجلس یازدهم در مصاحبه‌ای که روزهای ابتدایی سال جاری با سایت نامه‌نیوز انجام داد گفته بود: «دولت تدبیر و امید، نسبت به این موضوع، بی‌تفاوت بود و این بی‌تفاوتی، گسترش این جریان را به وجود آورد. دولت آقای روحانی این موضوعات را قبول نداشت و دنبال نکرد. حتی آن‌ها مقابله می‌کردند تا این گشت‌ها نباشند و امروز حضور پلیس امنیت اخلاقی و گسترده‌شدن آن، یک ضرورت است و خواسته مردمی است.»

اما عملکرد حسن روحانی در ماجرای درگذشت مهسا امینی و اعتراضات یک‌ماهه اخیر، عملکردی عجیب و مبهم بوده است. او به صورت کامل هم درباره مهسا امینی و هم اعتراضات جاری کشور سکوت کرده است و هیچ نشانی از واکنش رئیس‌جمهور سابق نیست. به عبارت دیگر او هم مانند احمدی‌نژاد ترجیح داده در برابر این مسائل سکوت کند.

سکوت سیاسی یا ابهام؟

فارغ از اینکه حق سکوت کردن و نکردن این چهره‌ها در پی حوادث چه جایگاهی دارد و بحث‌هایی که در جریان‌های سیاسی به دنبال القای بی‌اهمیت بودن جایگاه این افراد و اصرار بر عبور از آنها است، بنا بر آنچه اشاره شد، اگر پیام تسلیت سیدمحمد خاتمی برای درگذشت مهسا امینی را فاکتور بگیریم، در قبال اعتراضات جاری کشور هر سه رئیس‌جمهور سابق سکوت کرده‌اند و موضع آنها درباره اعتراضات و برخوردهای صورت‌گرفته مشخص نیست؛ ماجرایی که شاید بتوان آن را از دو جهت نگاه کرد؛ این سکوت، یا نوعی سکوت سیاسی است که فهم علت سکوت در برابر این موج اعتراضات و برخوردهای صورت‌گرفته کمی سخت است و باید پرسید چه اتفاقی باید رخ دهد تا آنها به ماجراها و برخوردهای صورت‌گرفته واکنش نشان دهند؟

یا از زوایه دیگر شاید بتوان این سکوت را ناشی از ابهامی دانست که در تحلیل مسائل گریبان‌گیر آنها شده است. به قول جواد طباطبایی در یادداشت «انقلاب ملی در انقلاب اسلامی» که 24 مهر در کانال تلگرامی‌اش منتشر شد شاید آنها فعلا در حال تجزیه و تحلیل رخدادها هستند تا به فهم سیاسی از شرایط جامعه برسند. در بخشی از یادداشت طباطبایی آمده است: «هر تحول آتی در مناسبات سیاسی ایران نیازمند فهم پدیدار شدن سوژۀ سیاست است. تاکنون، هیچ‌یک از نیروها و سازمان‌های سیاسی توان فهم این پدیدار شدن سوژه را نداشته‌اند و به همین دلیل نیز نتوانسته‌اند هیچ نقشی در دگرگونی‌های سیاسی کشور داشته باشند.»

منبع: روزنامه هم میهن
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 92
  • کوروش
    16

    البته شما یاد رفت ماجرای روزنامه ایران در دولت احمدی نژاد رو بگی کهواز اشک اور و تعطیلی روزنامه اخرش بود.روزنامه ای که مخالف حجاب اجباری بود و البته دولتی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      خب این سه رئیس جمهور سابق حکومت جمهوری اسلامی ایران بایستی چه موضعی در مورد اعتراضات اخیر مردمی می گرفتند که نگرفتند؟! هر سه جزیی از این حاکمیت هستند و از این حاکمیت به اسم و رسم و نوایی رسیده اند! دو نفر از این سه نفر آخوند و یک نفر هم بسیجی تندرو است! از قضا معترضین با این دو قشر (آخوند و سپاهی و بسیجی) مشکل دارند! این سه نفر هر موضعی علیه حاکمیت بگیرند به مثابه خودزنی و تف سر بالاست!

    • ناشناس
      1

      البته احمدی نژاد سکوت نکرد واغتشاشات رو بچه بازی خیابانی وبدون هدف خواند،از نظر احمدی نژادتنها اعتراضات واقعی با بیشترین تلفات فقط درسال98ودربحث گرانی بنزین رخ داد.

    • 2

      اون دوتا رو نمیدونم ولی احمدی نژاد که اغتشاشات رو بچه بازی خیابانی نامید.

    • ناشناس
      62

      اون دوتا که شوت اند ولی محموداحمدی نژاد عشقه واین مسائل اخیر رو به بچه بازیهای خیابانی تشبیه کرد.

  • پدر
    2

    بالاخره سكوت هر كدام قيمتي دارد ... حق السكوت را براي همين افراد ساخته اند . در اين سكوت دو پيام نهفته است يا همه چيز آنقدر خوب و عالي ايست كه حرفي براي گفتن نيست . يا اوضاع چنان درهم و آشوب است كه هر حرفي بر سرعت و شتاب سقوط مي افزايد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      عکس استخر فرح نشونشون دادن

    • ناشناس
      7

      آقا دونفرسکوت کردندوگرنه احمدی نژاد از اغتشاشات به عنوان بچه بازیهای خیابانی نام برد

  • ناشناس
    2

    راز سکوتشون در این هست که به گفته ی محمد جواد ظریف در مجلس خطاب به نمایندگان ، اگه این کشتی سوراخ بشه ، همه شون با هم غرق می شن و اون موقع مردم دیگه نمی گن تو خوب بودی اون بد بود !

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      به امید روزی که سوراخهای این کشتی بیشتر ازاین بشود تاازاین کشتی دزدان ایران چیزی باقی نماند

    • سید بسطام
      0

      راز آن را استاندار مازندران به مدیرانش گفت که اگر اتفاقی بیفتد مردم اصولگرا و اصلاح طلب را دار میزنن

  • خلخالی
    2

    اینترنت حرام اندر حرام است،از بیخ و بن قطع کنید و مردم را قلع و قمع کنید و تورم را به 95% برسانید

  • بازنشسته
    1

    آنها خوب می دانند . بهتره دهانشان بسته بماند . اگر حقیقت را بگویند مانند مولوی زاهدان بوسیله سپاه تهدید خواهند شد و مردمیدان ایثار در راه آزادی ملت نیستند . اگر به دروغ از عطوفت و اوضاع گل و بلبل جامعه حال ایران بگویند مردم انها را لعنت خواهند کرد . انها سیاستمدارند و عافیت طلب . می دانند زبان سرخ سر سبز می دهد بر باد!!!!

    نظرات شما -
    • داریوش اقبالی
      7

      فقط فقط رییس‌جمهور عصر ایران خاتمی قهرمان است لعنت خدا بر تمامیت خواهان تررررو

  • علی
    4

    اصلا هیچ نیازی به بحث و تحلیل و این چیزا نداره. جواب اینکه چرا ساکتن، خیلی ساده س. هر سه این حضرات بدون جمهوری اسلامی، کارشون تمومه و هیچ آینده ای بدون نظام ندارن. بنابراین اگر از حکومت حمایت کنن، نگران فردای تغییر نظام هستن. اگر هم از مردم حمایت کنن، نگران انتقام نظام هستن. فعلا سکوت میکنن و امیدوارن که این نیز بگذرد و کار نظام ختم بخیر بشه. همین

  • محمد
    6

    این سه جمهور با خرابکاریهایی که در دوران ریاست جمهوری یشان انجام دادند و به هیچ عنوان هم فرایند کاری آنها مورد ارزیابی قرار نگرفت که اگر به ملت و ایران زمین جفا کرده باشند با اشد مجازات با آنها برخورد شود برای چی وارد صحنه یشوند دوباره وضع رو بدتر از اینی که هست بکنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      به شخصه در دوران خاتمي زندگي قشنگتري داشتم تورم نبود ازادي بيان حتي فشار گشت ارشاد نبود با دنيا رابطمون خيلي بهتر بود سينما و موسيقي و هنرم خيلي بهتر بود راه به راه در دانشگاه تحصن مي كرديم و خيلي چيزاي ديگه… ميشد خونه خريد خودم ماشين خريدم تا الانم همونو دارم البته با ٣ ميليون كل عروسي و جهيزيه اكي شد
      اصلاح طلب نيستم ولي خيلي زندگي بهتر بود دروغ چرا

  • ناشناس
    9

    چون اربابشون آمریکا هست یکم عقل لازم تا بدانید ایران چطور یه دفعه فناوری موشک و پهپاد پیدا کرد یا چین که نجسترین مردم جهان هستن اقتصادش یهو قوی شد اینها همه زیر نظر آمریکا هستن اراده کنه به خاک سیاه میشونه این کشورارو✅✅✅

  • شادمهر
    2

    نسلتون منقرض بشه الهی

  • ناشناس
    4

    دوران هر سه تاشون این اعتراضات بود و سرکوب کردن حالا بیان چی بگن😏

  • زهرایی
    4

    اینها همانهایی هستند که منافع ملت را فدای افکار آخوندها کردند اینها با ریسی هیچ فرقی ندارند

  • علی
    7

    هیچ رازی ندارد، دولت جدید که قریب به یکسال است ، مشغول کار می باشد. همه ی اعتراضات مال این سه نفر است.

  • ناشناس
    2

    احمدي نژاد تا ماه قبل نقش اپوزيسيون بازي ميكرد

  • ناشناس
    0

    یعنی پمپرز به ابی ببندن

  • داودی
    4

    کسانی که بخاطر پست و مقام پا روی حق و جسد ملت گذاشتند اینها هستند

  • بابایی
    40

    سکوتشان برای این است که میدانند مشکل مردم سوزاندن روسری وبرداشتن حجاب ولخت درخیابان گشتن نیست کاری که این بچه هامیکنند به غیرازایجاد ناامنی برای خودشان وجامعه هیچ سودی ندارد ازشعاربی مفهوم وبی ارزش آنهامیشود فهمید زن زندگی آزادی جامعه مردسالار والبته بادیانت ایران وصدالبته باغیرت وباشرف مشکلش این نیست ومبداند این اغتشاشات تماما به خاطرداستان برجام وتحت فشارگذاشتن دولت برای امضا ئ آن است ودولتهای خارجی تصمیم به ایحاد هرج ومرج درایران شده اند چیزی مثل عراق رادردستورکاردارند پسرپهلوی که گفت من شغلی نمیخواهم وبدنبال زندگیست فرقه خونخواررجوی به سرکردگی مریم رجوی هم دولت انتقالی درست کرده واین خانم جنایتکاررارییس جمهورموقت ایران اعلام کرده وامریکا واروپاهم حمایتش میکنند جنایتکارانی که اگردستشان به قدرت برسد سیل خون براه می اندازند وبه همین بچه های ساده که درخیابن عریان میشوند هم رحم نخواهند کرد . گرگهادرکمین نابودی کشورهستند

    نظرات شما -
    • امیر ب بابایی
      13

      جناب بابایی از حرفات معلومه جیره خوری جیره خور آخرشه خوب بخور

    • بابایی
      30

      منطق شماهمینه امیرآقاهرکی حرف میزنه میشه جیره خورالبته امیدوارم به آرزوت نرسی وآخرشونبینی چون آخرش اگه اگه اگه برسه خیلی ترسناکه اولش داعش ظهورمیکنه به سربریدن بعد ناامنی میشه مادروخواهرت نمیتونن بیرون بیان خودتم سوراخ موش میخری بعدش امریکاییها اینجارومیکنند یاسوریه یا یمن یانهایت دربهترین حالت عراق امیدواریم آرامش به کشورعزیزمان ایران برگردد چون همه ضررمیکنند

    • امیر ب بابایی
      7

      جناب بابایی مرگ بر ساندیس خور

    • امیر ب بابایی
      7

      جناب بابایی داعش اصلی خودتی جیره خور

    • امیر ب بابایی
      1

      جناب بابایی ماجرای قتل مهسا امینی یادت رفته جیره خور دولت

    • جواد
      5

      امیرآقافرقه رجوی همان داعش است کسی خودش راازحالابدون نظرمردم رییس جمهورمیداند مثل ابوبکربغدادیست که خودراخلیفه خواندباکمک امریکاییهاونایات داعش رادنیادیدتحمل دیدن سربریده دختران رااگرداری اغتشاش رادامه دهید آقا ی بابایی درست میگه شماهم حتماازمنافقینی

    • به بابایی
      0

      تو خیلی احمقی ، سال ۵۷ وقتی انقلاب شد همین جوونهای انقلاب با جون دل از کشور دفاع کردند ، اگر کشور دست مردم باشه .. ایرانی در طول تاریخ ثابت کرده اجازه نمیده پای اجنبی به خاکش برسه ، حالا تو بگو داعش بیاد چنان میکنه چنون میکنه ، از این چرت و پرت ها !

    • 0

      نه که خیابونا پاکه و غرق بخون نیست ، نه که عین کفتار نیفتادن به جون ملت و هزاران هزار میلیارد دزدی نکردن ، نه که نخبگان در خارج و یا در زندان نیستند ولی پخمگان ده تا پست دارن و ویلان و دربه درن
      خجالت بکشید واقعا" ، ارباب شما آمریکاست

    • محمد
      0

      جواد ......شعر نگو

    • امیر ب جواد
      0

      جواد جان داعش اصلی جیره خوران هستن خودت

  • کیوان
    5

    هر سه از رئیس جمهور فعلی بهتر و فهمیده و باسوادتر بودند

    نظرات شما -
    • علی
      3

      روحانی که دکترای حقوق در انگلیس داشت ،در جواب خبرنگار انگلیسی خودش را نتوانست معرفی کند. احمدی نژاد هم دکترای عمران دارد ولی الفبای عمران بلد نیست . خبر از دکترای خاتمی ندارم . ولی هرسه از بایدن بهترند.

    • پیمان
      1

      گل گفتی . قابل توجه شش کلاس سواد

    • ناشناس
      0

      احسنت به کیوان خان کاملا درست و منطقی گفتی

  • فرزاد
    0

    نظر بدن که چی بشه؟خودشون میدچنن مردم قبولشون ندارن و دونفرشون که اخوندن و مرخصن،نفر سومم احمدی نژاد که سیاستش زیر صفره
    مردم یه ادم قدرتمند و با دانش و ادم حسابی رو میارن سر کار،اینا امتحانشونو پس دادن
    حرف بزنن هم مردم و هم نظام میکوبشون،پس عاقلانه رفتار کردن که ساکتن چون ما مردم دوزار قبولشون نداریم و همچنین نظام

  • حق پیروز است.
    0

    سر و ته یه کرباس

  • ناشناس
    0

    خدا زودتر نابودشان کنه اونطوری مردم رو نابود کردن

  • ناشناس
    0

    قدر مسلم به آنها چون چهره های شناخته شده ای هستند که ممکن است بر روند اعتراضات تاثیر بگذارندهشدارهایی داده شده ،ضمن آنکه این سه نفر هیچکدام اهل خطر و هزینه کردن نیستند.

  • ناشناس
    2

    همان بهتر که سکوت کنند حرف بزنند که چی بشه اشوب جدید شکل بگیرد باعث همه بدبختی های این مردم همین سه نفر هستند و معلومه که سکوت می کنند فقط نمی دونم چطور با وجدان راحت می خوابند و ایا تا حالا بیماری اعصاب نگرفتند از عذاب وجدان در قبال مردم این کشور

  • ازادی
    2

    این نشان دهنده سر هر سه در یک آخور بودن است چپ و راست بودنشان فیلم کردن ملت بوده است.

    نظرات شما -
    • 0

      حرفهاشون برای دوربریهاشون وتوله هاشون نصیحت هست برای مردم چنگ ودندان کشیدن

  • ناشناس
    0

    وقتی زمان خودشان اوضاع خوب نبوده از چه بگویند سکوت آن ها التهاب را بهتر فرومی کاهد

  • بنیامین
    0

    سیب زمینی چقدر گران شده لامصب دیگه نمیدونم چی بخرم وسعم به هیچ چی نمیرسه به خدا خدایا تو اگاهی

  • ناشناس
    1

    باسلام من کارگر فقط یه زندگی اروم وارزون میخام که خرجم وپول کارم با هم همخونی داشته باشه همین این خاسته زیادی نیست که مردم ایران میخان مسعولین ما خووشون حقوق بالا ماشین خوب خونه خوب بچه هاشون خارج اما برای مردم ایران فقط گرونی وفقر هست مردم ایران بخدا دنبال لخت شدن نیستند ما مردم فقط ارزونی میخاهیم وبرامون فرقی نمیکنه کی حاکم ایران باشه بمردم ایران رسیدگی بکنید

    نظرات شما -
    • من
      5

      چرا یه زندگی ساده میخوای؟ما روی گنج خوابیدیم و لبنان و بهشت کردیم و خرج شش تا کشور عربی با ایرانه و اختلاسها و دزدی ها رو حساب کن،همینا رو بین مردم تقسیم کنن مردم ما مثل امارات و عربستان ثروتمند میشن،چرا ما باید پراید بخریم سیصدمیلیون بعد با همین پول تو امارات بنز و سانتافه سوار میشن و لامبورگینی.ما باید حقمونو بگیریم تا دیر نشده.به جرات میگم هراتفاقی بیفته بعد از اینا مردم ده ها برابر وضعشون بهتر میشه،فقط باید برن تا با دنیا صلح کنیم و تحریم برداشته بشه،اونوقت میفهمیم زندگی یعنی چی.این دیوونه های جنگ طلب با دنیا سر جنگ داذن و مردم متضرر شدپ و میشن و اینا به ریشمون میخندن

  • ناشناس
    4

    خاتمی بهترین رئیس جمهور از اول انقلاب تا به امروز -- درود بر خاتمی

  • ناشناس
    0

    آخه سیلاب اگر پا بگیره بنیان کنه

  • محمد گلکار خوزانی
    2

    دنبال سوراخ موش.مثل بقیه

  • محمد
    4

    درود بر سید محمد خاتمی عزیز سلام فرمانده فرمانده فرمانده

  • ناشناس
    1

    ریشه خرابه شاخه مهم نیست

  • ناشناس
    0

    کام همگان باد روا کام شما نه !

  • ناشناس
    2

    رازی نداره ، مساله خیلی ساده هست وقتی خودفروخته باشی اینجوری میشه

  • بهاری الاصل
    7

    لعنت خدا بر خاتمی و دوستش جورج سوروس

  • ناشناس
    1

    با وجود نوابغ!! با تجربه! جبهه پایداری بر مسند حکومت، چه نیازی به اینگونه افراد!!

  • تاجدار
    2

    چرا هیچ ریس جمهوری عاقبت بخیر نشد چون خانه از پای بست ویران است

  • ناشناس
    3

    بنای گشت ارشاد رو احمدی نژاد گذاشت. حالا چی داره بگه؟؟ مگه مردم ما قبل گشت ارشاد لخت بودن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      لعنت خدا بر گشت ارشاد

  • رضا
    1

    رئیس جمهوری در ایران یعنی پایان کار سیاسی، البته حرف بزنند میرن استخر فرح خخخخخ

  • ناشناس
    2

    مردم از این دلقک ها عبور کردن

  • ناشناس
    3

    درودبرسیدمحمدخاتمی

  • ناشناس
    1

    مثلا اون ۳ نفر هم نظراتی مثل بقیه داشتن برای مردم اهمیتی داشت ؟ همون زمان راستشان هم اکثریت مردم اونها رو قبول نداشتن

  • 1

    اصلاح طلبها و اصول گراها و مسولین و مدیران در هر رده بدون همراهی مردم صفرند ،فقط عدد مردمند بقیه صفرند

  • ناشناس
    1

    نظرات این ۳ نفر و بقیه برای مردم باد هواست

  • علی
    0

    اقایان چی میگین ماها حرفمان ارزش شنیدن برا اونانداره

  • عادل
    0

    این ۳ نفر از هم این جکومت هستند دیگه برای ملت فرق نداره میخواهید باعلم کردن این ۳نفر دوباره مردم اسکل کنید کور خواندید فرق بین شما ها نیست

  • کیوان
    0

    اگر بترتیب محبوبیت و کاردانی باشه
    اول آقای خاتمی بعد آقای احمدی نژاد و بعد هم جناب آقای روحانی رییس جمهوری فعلی ...حرفی برای گفتن ندارم

  • ناشناس
    0

    سلام.این سه شخص بر اصل موضوع واقف هستند که متاسفانه اگه نظربدن که واضح هستش نظرشون درقبال این رخدادها .حکومت کار خودش رو خواهد کرد ومعترضین هم کار خودشون رو.وگوش هیچ طرفی شنوای نظرشون نیست.مگه اقای خاتمی چند سال پیش نگفتن آشتی ملی.چی شد؟به تمسخر گرفتن.به نظر من اگه همین اکنون حضرت مهدی س ظهور کنن و نظر وفرمان بدن باز نه حکومت ونه معترضین سر تسلیم دربرابر ش فرود میارن.این سه شخص نامبرده که هیچ.

  • ناشناس
    0

    روزی میرسد همشان از کوچیک تا بزرگ باید جواب سختی در مقابل مردم و جوانان پس بدن هرجور دلشان خواست مردم را اذیت کردن زور گفتن دروغ گفتن وحده دادن عمل نکردن و فقر و بدبختی بیچارگی به خانه های مردم فرستادن قدیمیها انقلاب کردن شهید انقلاب و جنگ دادن که غارت کنند هزارمیلیارد غارت کنند اختلاس کنند زن و بچه هایشان در امریکا اروپا بهترین خونه زندگی ماشین با حق مردم عشق کنند و لخت بچرخن و حق مردم را به حسن نصراله جنایتکار و حزب اله لبنان تروریست سوریه یمن بدن بعد مردم و جوانان با خوارو فقرو بدبختی زندگی کنند بله اینها مردم همین انقلاب هستند در خیابانها که خسته ذله شدن دیکه اینها مردم همین مملکت انقلاب ستند که جانشان به لب رسیده از کل مسولین مملکت صبر هم اندازه داره و چهلو سه سال صبر کم نیست از صبر عیوب هم بالاتر است

  • هومن
    3

    جهان بدون صهیونیسم

  • احمدفسا
    1

    اینقدرگندزدن چیزی ندارن براگفتن

  • یوسف بختیاری
    0

    ریاست جمهورانی که در زمان ریاستشان بر پاستور به گفته خودشان تدارکاتچی بودن وبغیر از اختیارات مالی گسترده هیچ دخالتی در امور سیاسی کلان کشور نداشتند امروز که هیچ کاره اند در باره اعتراضات چه بگویند؟ اگر طرفدار باشن جاسوسن ومهره دشمن همان به که سکوت کنند وازمزایایش بهره مند بشن .!!

  • ایران
    0

    به دلیل اینکه هر21 انگشت خودرا فرو
    بردنددرسوراخ های کشتی ونمی تونند
    میکروفون دست بگیرند.

  • ناشناس
    0

    نویسنده نفهم،
    عملکرد رییس جمهور بیسواد و دولت نظامی و رییس مجلس اختلاسگر و در کل دولت فقیر و ضعیف چیزی برای دفاغ کردن دارد؟
    واقعیت ها را که مردم می بینند
    اینها ررا می خواهی به حرف زدن چه چیزی وادار کنید
    همه از عملکرد دولت متنفریم

  • بیژن
    1

    معلوم تهدیدشان کردن وگرنه خاتمی وروحانی آدمهای نیستند سکوت کند صددرصد جانی . واحمدینژاد عاشق پست ومقام وپول از موقعی که استاندار اردبیل بود کاملا می‌شناسمش

  • ناشناس
    4

    چه رونقی داشت کشور پیدا می کرد در زمان سید محمد خاتمی. حیف که نذاشتن ایران پیشرفت کنه. حیف

  • ناشناس
    0

    بجز مدح حکومت مگه کسی اجازه حرف زدن دارد ؟

  • ناشناس
    0

    رازی در کار نیست قبلا هم گفته بودند که چه کسانی در کار دولت خلل ایجاد می کنند و حالا هم نشسته اند تا مسببین این وضعیت خودشان به موضوع رسیدگی کنند.

  • @...
    0

    وقتی در روز انتخابات همه رد صلاحیت میشند انتظار دارید امروز بیاند میدان ؟!!! چه انتظار بیجایی !

  • ناشناس
    0

    میخوان ببینند شیب رو به کدوم طرفه، به همون طرف قل بخورن

  • ناشناس
    0

    ریس جمهور بی اختیار
    نیازی به رای گیری نداشت
    مصاحبه ی یه دختری رو خیلی سالها پیش دیدم
    میگفت شرکت کنم چی بشه
    تا حالا شرکت کردم چه تغییری کرد
    قیمت ها تغییر نکرد
    بیکاری حل شد
    اون میفهمید چی به چیه
    الان دیگه خیلی ها مثل اون میفهمند
    اینه که درصد رای دهندگان امده زیر بیست درصد

  • حسن قلی خان
    0

    کلا مردم ازاین نفرات گذشتند لذا به اظهار نظر این افراد توجهی ندارند

  • علی
    1

    چرا همه چی را میندازین گردن دولت های قبلی بلی کلا این نظام اربن واساس مشکل داره ولی دراین یکسال که این بی سواد امده مردم مصیبت های زیادی کشیدن تورم وگرانی دراین یکسال این طور شده مردم الان راضی هستند قیمتها برگردن بهزمان روحانی خدا پدر روحاین رابیامرزه

  • به هومن
    0

    جهان بدون دیکتاتوری

  • مجید
    0

    اعتراض حق مردم، مسئولان کنونی باید کناره گیری کنن، انتخابات زودهنگام برگذاربشه،قانون اساسی باز نویسی بشه، حجاب اجباری برداشته بشه، ازنخبگان و دلسوزان کشوری برای حل مشکلات اقتصادی کمک بگیرن ،با آمریکا رابطه برقرار کنن تا وضع کشور بهتربشه

  • مینا
    0

    جمهوری اسلامی که روی کار آمد همه مسئولین رو از بالا تا پایین از بزرگترین تا کوچکترین مهره اعدام کردند.. سکوت اینها ترس از تکرار دوباره تاریخه... خزعلی هم باید بترسه و سکوت کنه

  • Ali
    0

    مشکل مردم معیشت است ولی مشکل بزرگتر آینه که مسئولان سابق که همگی در این فشار اقتصادی بدون شک مقصر اند پاسخگو نیستند وقتی روحانی با تصمیمات اشتباه خود سی و پنج میلیارد دلار را در اختیار عده ای خاص قرار میدهد یا باسم خصوصی سازی بزرگ ترین کارخانجات را به اطرافیان خودش میدهد در برجام هم اون فضاحت را ببار میآورد ووو و و همه اینها باعث شکاف بسیار زیاد طبقاتی میشود و الان هم با خیال راحت بدنبال عیاشی خودش است معلومه باعث سرخوردگي مردم میشود و جالبتر با آنهمه فضاحت هنوز هم آقایان اصلاح طلب ن میدانیم با چه رویی اظهار فضل میکنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها