مادلین آلبرایت، صدام حسین و دیپلماسی سنجاق سینه

استفاده از سنجاق سینه جزو پروتکل‌های مرسوم در سیاست خارجی آمریکا یا هیچ جای دیگر از جهان نبود؛ اما به گفته مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا، به واسطه صدام حسین باب شده است.

مادلین آلبرایت، صدام حسین و دیپلماسی سنجاق سینه

رسانه‌های عرب‌زبان بعد از مرگ مادلین آلبرایت وزیر خارجه اسبق آمریکا در 23 مارس، از دلایل استفاده این دیپلمات کارکشته از سنجاق سینه‌های مختلف، بعد از بحران کویت، پرده برداشتند.

این رسانه‌ها به نقل از آلبرایت نوشتند، او سنجاق سینه مشهورش را که نقش یک افعی روی آن نقش بسته بود در واکنش به صدام حسین استفاده می‌کرد.

در روایت وزیر خارجه اسبق آمریکا آمده است: سال 1993 بود که من سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بودم. بعد از پایان جنگ کویت دستور داشتم که آتش‌بس را به تحریم علیه عراق تبدیل کنم.

او ادامه می‌دهد: من با توجه به دستورالعملی که صادر شده بود، صدام حسین را با بدترین صفت‌ها و واژگان توصیف می‌کردم، صفت‌هایی که بعد از اشغال کویت مستحق آن بود، در این گیرودار یک روزنامه در بغداد با انتشار شعری مرا افعی بی‌مثال توصیف کرد، همین امر باعث شد تا هر بار که می‌خواستم در مورد عراق سخن بگویم از سنجاق سینه افعی استفاده کنم.

بعد از آن بود که آلبرایت برای ارسال پیام‌های دیپلماتیک خود به سیاستمداران جهان از سنجاق سینه‌های مختلف استفاده کرد و دیپلماسی سنجاق سینه در جهان باب شد.

به عنوان مثال برای عرفات از سنجاق سینه زنبور استفاده کرد، او همچنین برای پوتین که در آن زمان نخست‌وزیر روسیه بود از سنجاق سینه سه میمون که نه می‌شنود و نه می‌بیند و نه سخن می‌گوید استفاده کرد. این سنجاق هم در زمان جنگ چچن بسیار تامل‌برانگیز بود.

منبع: اعتمادآنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها