صدای روزنامه نزدیک به قالیباف هم بلند شد:

تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست و مسئولان به همدیگر اعتراض می کنند

روزنامه خراسان وابسته به رئیس مجلس که مدیر مسئول آن مشاور قالیباف است نوشت:متاسفانه نشانه‌های ناهماهنگی و تصمیمات جزیره‌ای در دولت فعلی نیز دیده می‌شود که می‌توان تصمیم ستاد تنظیم بازار بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات معدنی را که روز گذشته باعث ریزش سنگین بورس شد در همین راستا دانست.

تیم اقتصادی دولت هماهنگ نیست و مسئولان به همدیگر اعتراض می کنند

تردیدی نیست که هماهنگ کردن طیف وسیعی از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط با اقتصاد در دولت یکی از چالش‌های اجرایی سنگین در هر دولت است. از همین رو فهرستی از اختلافات و شکاف‌های سنتی بین دستگاه‌های مختلف در دوره‌های مختلف وجود داشته که موجب اعتراض و ایجاد اختلاف در بدنه دولت‌ها شده است.

واقعیت این است که بسیاری از تصمیمات در دولت بین بخشی است. به عنوان مثال در موضوع مورد بحث، افزایش قیمت‌های جهانی و تورم داخلی موجب افزایش قیمت برخی مصالح ساختمانی و برخی مواد اولیه معدنی شده است. در چنین شرایطی ستاد تنظیم بازار تصمیم می‌گیرد تا با وضع عوارض صادراتی بر این محصولات، از صادرات آن‌ها بکاهد تا عرضه این محصولات در بازار داخلی بیشتر شود. با این حال این تصمیم باعث سقوط قیمت سهام شرکت‌های تولید کننده مواد معدنی می‌شود و بورس را در شوک فرو می‌برد.

واضح است که نباید منافع بورس را به تنهایی ملاک چنین تصمیم گیری‌هایی دانست اما زمانی که با میراث شومی از نوسان شدید بورس در سال 99 و سهامداران متضرر و بازار به شدت حساس با این دست تحولات و تصمیم گیری‌ها مواجه هستیم، حتما باید متغیر بورس را لحاظ کنیم.

فراتر از این مسئله اساسا متوسل شدن صرف به اهرم ممانعت بر سر راه صادرات برای تنظیم بازار داخل تصمیمی غلط است چرا که بخش عمده ماجرای گرانی را که در اثر سیاست‌های پولی، رشد نقدینگی و همچنین افزایش قیمت‌های جهانی است، نادیده می‌گیرد. علاوه بر این به بهانه جلوگیری از التهاب بازار داخلی نمی‌توان به صادرات و ارزآوری کشور لطمه زد. محدودسازی صادرات اگر فقط با هدف حمایت از تکمیل زنجیره ارزش داخلی باشد و منجر به تبدیل محصول خام به محصول با ارزش افزوده بالاتر باشد، قابل دفاع است. آن هم نمی‌تواند در قالب تصمیمات یک شبه مراکزی نظیر ستاد تنظیم بازار صورت گیرد بلکه باید بر مبنای برنامه‌ای مشخص و فعال کردن ظرفیت‌های داخلی برای تبدیل مواد اولیه صادراتی به محصولات نهایی انجام شود.

تصمیماتی از این دست که موجب اعتراض در داخل خود دولت می‌شود، نشان می‌دهد هدف گذاری تعیین تیم اقتصادی منسجم در دولت با چالش مواجه است. اطلاع رسانی‌های نابهنگام در موضوعاتی نظیر ارز 4200، تعلل در اصلاح لایحه بودجه 1401 و حذف مواردی که به بورس ضربه می‌زد و برخی موارد دیگر نشان می‌دهد که دولت از نظر ایجاد هماهنگی در تیم اقتصادی مشکلاتی دارد که قابل کتمان نیست.

این مشکلات لزوما با ترمیم کابینه درست نمی‌شود (اگر چه ترمیم کابینه در برخی جایگاه‌ها ضروری به نظر می‌رسد) بلکه نیاز به شکل گیری درک مشترک از مسائل اصلی اقتصاد ایران در بین اعضای تیم اقتصادی دولت دارد. مشغول شدن به اقدامات خوب اما کوچک و کم اثر و دل خوش کردن به بهبود رفتار دولتمردان با مردم و کم توجهی به اقدامات اثرگذار و مهمی که تبدیل به برنامه جامع و عملیاتی دولت در حوزه اقتصاد باشد، موجب می‌شود تا دولت به تدریج در ماه‌های آینده با چالش‌های سخت تری در حوزه اقتصاد مواجه شود. چالش‌هایی که دیگر ساده زیستی و مردمداری پاسخش نیست. مشکلاتی که تصمیمات یک شبه و نامه نگاری‌های انتقادی در دولت نیز نمی‌تواند موجب رفع آن‌ها شود. مشکلاتی که خود را در تامین انرژی، وضعیت محیط زیست، چالش‌های نظام بانکی و ناترازی صندوق‌های بازنشستگی نشان می‌دهد و باید برای رفع آن‌ها تصمیماتی جدی گرفت.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • علی
    0

    این وزاریی که عکسشان را گداشتید حتی اقتصاد خانه خودشان را بلد نیستند وای به حال مملکت کشور را به لده ای دادید که طرح کاد اندند بی تجربه و جاهل رستم قاسمی چه عملکرد موفقی داشته مارابیان از گذشته چه ثمراتی داشته بقیه هم که امدن یاد بگیرند

  • ل
    0

    انشاالله تا چهار سال دیگه هماهنگ میشه شتر درخواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه وای بحال ما بدبختها

  • بانیان زجر ملت
    0

    سطل زباله برای شما جای خوبیست

  • ناشناس
    0

    البته از واژه نامانوس بی عرضه گی استفاده نفرمایید که قباحت ذاتی دارد .

  • ناشناس
    1

    اتفاقآ کاملا هماهنگ هستند ؛؛ تیم اقتصادی همزمان خودرو مسکن مواد غذایی و دارویی را صددرصد گران میکنند مجلس انقلابی سر ملت را به طرح صیانت گرم میکند !! آخوندها هم یکی نقشه پاشیدن اسپری فلفل و اون یکی حکم حرام بودن نان بربری و دیگری فتوای بر هم زدن بساط غیر خودی ها را به افراد بقول طالبان خودسر میدهد ---- هم مردم سرگرم هستند هم رانت خواران محترم

  • حداد
    0

    بحث روزنامه خراسان مربوط به امروز و دیروز نیست ‌ ۴۴ سال است که مملکت بدست آنهایی اداره مشود که مثلا بجای دانستن علم اقتصاد و نفت فلان آیه قرآن را درست تلفظ می کنند . اینکه هر مسلمان باید خواندن قرآن بلد باشد یک موضوع است مملکت داری موضوع دیگر . کشورهای جنوب خلیج فارس هم مسلمان هستند و حتی در تلفظ متون قرآنی از مدعیان ما بیشر تبحر دارند ولی در این ۵۰ سال با اینکه از لحاظ داشتن معادن ، نفت ، گاز و حتی اب سالم و طبیعی قابل قیاس با ایران نیستند ولی با استفاده از متخصصین در گرایش های مختلف طوری کشور خود را ساخته اند که از نظر رفاه اجتماعی و توزیع ثروت سرامد ممالک جهان هستند و مردم ولایت اسلامی چنان در فقر و فلاکت فر رفته اند که حتی برای تامین نان مورد نیاز خود هم مشکل دارند .

  • سعیدی
    0

    جالبه یکی از این وزرا که محکم به میز و صندلی قدرت چسبیده سرطان دارد حالا شما تصور بفرمایید ادمی که سرطان دارد دل و دماغ و حوصله و توانی برای فعالیت اجتماعی دارد ؟ ان دیگری بزرگترین مسئولیت اجرائی اش داوری یک مسابقه تلویزیونی بنام میدون بوده است !؟ چرا سرنوشت ملت به این ادم های ضعیف سپرده شده ؟

  • سردار
    0

    از تیم مالدیو هم ضعیف تره تیمی که رییسش ۶ کلاس سواد داشته باشه بیشتر از این توقع نداشته با شید تمام کارها را سپردند به خدا میگویند خدا خودش انجام میده کار آخوند روضه خوانیست وتشکیل جنازه راستی نهار خوردید

  • سعدی
    0

    اگر این دولت لکوموتیر ران ماهر وبا سوادی داشت در عرض ۸ ماه همه چیز از کالا تا خدمات ۲ برابر نمی شد . حالا بروید ناهار تون را بخورید ومنتظر موج بعدی حرکت لکوموتیر ران باشید .خوش به حال کاسبان تحریم .

  • یاسین
    0

    سالهاست این ناهماهنگی که ملت دارن چوبشو میخورن وقتی تمام پستهای کلیدی با پارتی بازی و رانت تصاحب بشه تهش میشه این که جوانانمون دارن فرار میکنن

  • جلال آل احمد
    0

    ماهی چند میگیرید دیگه خدمت نکنید مسئولین محترم بذارید کمی نفس بکشیم
    چی از جونمون میخوایید مگر ما چه گناهی کردیم
    شما هیچ کاری نکنید بهتر میشه اوضاع

  • امیر
    0

    شما که می‌گفتید ریسی بیاد تمام مشکلات حل خواهد شد.. روحانی کجایی.دقیقا کجایی.یادت بخیر دولت تدبیر و امید

  • ناشناس
    0

    مشکل مملکت خیلی فراتر ازین دولتها و مجلس‌های بی خاصیت است...فریب نمی خوریم دیگه

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    تیم اقتصادی بی سواد و بی دانش و غیر هماهنگ و مدعی که فقط حرافی دارند و ادعا.......
    اینها الفبای اقتصاد و زندگی مردم را هم بلد نبستند و فقط در دولت قبل قد قد می کردند و بلبل بودند... الان لال شدند

  • محمد
    0

    در کشور ما هیچ کار تیمی به نحو احسن انجام نمیشه چون کار تیمی را بلد نیستیم
    این آقایان هم اگر بر فرض محال از نظر اقتصادی شماره یک باشند باید بدانیم برای حل مسایل اقتصادی کشور نیاز به یک وحدت ملی و در سطح این حضرات نیاز به وحدت سازمانی می‌باشد که ندارند چون نتیجه کار اینها این وضعیت اقتصاد و رونق اقتصادی و در آمد مردم است

  • ناشناس
    0

    رقاصه بلد نبود برقصه.میگفت اتاق کج.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها