رویای زمستان سخت اروپا بر باد رفت/ از زیرکی ترکیه تا دست خالی ایران/ قاره سبز چگونه گاز خود را تامین کرد؟

پوتین امیدوار بود با آغاز زمستان و احتیاج اروپا به گاز روسیه، بتواند اوکراین و متحدان غربی اش را در تنگنا قرار دهد و شرایط را به نفع خود تمام کند اما انتشار خبر پر شدن مخازن گازی اروپا آب سردی بر پیکر او ریخت.

رویای زمستان سخت اروپا بر باد رفت/ از زیرکی ترکیه تا دست خالی ایران/ قاره سبز چگونه گاز خود را تامین کرد؟

به گزارش خبر فوری، در حالیکه روس ها و متحدانشان برای فرا رسیدن زمستان سخت و کاهش گاز در اروپا لحظه شماری می کردند، خبرگزاری ها و مقامات اروپایی اعلام کردند که ذخایر گازی این قاره برای زمستان پر شده و اروپا برای مواجهه با زمستان سخت نگرانی ندارد.

اروپا از چند ماه قبل آماده مقابله با زمستان بود. این قاره یکی از وارد کنندگان اصلی گاز طبیعی از روسیه بود اما با آغاز جنگ اوکراین و تحریم روسیه، واردات خود را قطع کرد. پوتین امیدوار بود با آغاز زمستان و احتیاج اروپا به گاز روسیه بتواند اوکراین و متحدان غربی اش را در تنگنا قرار دهد و شرایط را به نفع خود تمام کند اما انتشار این خبر آب سردی بر پیکر او ریخت.

در مورد پر شدن ذخایر گازی و انرژی اروپا چند نکته مهم وجود دارد که در این گزارش قصد داریم بر آنها مروری داشته باشیم.

1. بدون شک، خودکفایی اروپا در زمینه انرژی باعث تغییر روند جنگ می شود. جنگ اوکراین فرسایشی شده و کی‌اف روز به روز در حال دریافت بیشتر سلاح از اروپا است. برخی خبرها حاکی از این است که پوتین به شدت احساس ناامیدی کرده و به اطرافیانش گفته بهتر بود قبل از جنگ ارتش خود را آماده تر می کرده است. مسکو روی مشکل گازی اروپا حساب ویژه ای باز کرده بود و انتظار داشت زمستان به کمک او بیاید اما به نظر می رسد این امیدواری هم به یاس و ناامیدی تبدیل شده است. با بهبود شرایط گازی اروپا احتمالا مسکو در تنگای بیشتری قرار می گیرد.

2. علت خودکفایی انرژی اروپا را می توان در چند عامل خلاصه کرد. علت اول زمستان و پاییز نسبتا ملایم اروپا است. اروپا در سال 2022 و 2023 سرمای زیادی را نسبت به سالهای قبل، تجربه نخواهد کرد. کارشناسان می‌گویند تفاوت مصرف گاز بین زمستان سرد و معتدل حدود ۲۵ میلیارد متر مکعب یا ۷ تا ۸ درصد کل تقاضای گاز اتحادیه اروپا است و به همین دلیل، با سرمای کمتر مصرف انرژی پایین خواهد آمد.  علت دیگر واردات گاز از برخی کشورهای خودکفا مانند نروژ به کشورهایی است که احتیاج مبرمی به گاز دارند. اروپا توانست به خوبی گاز خود را در بین کشورهایش تقسیم کند و از بروز یک مشکل جدی جلوگیری نماید. علت دیگر هم به تولید فزاینده برق های بادی و انرژی های تجدیدپذیر جایگزین گاز در سال جاری باز می گردد. این انرژی ها با مدیریت اروپایی ها توانستند تا حدی جایگزین گاز شده  و از بروز سرمای شدید جلوگیری کنند.

3. یکی از اتفاقات مهم در این حوزه، افزایش ارتباط اروپا با ترکیه است. بر اساس اعلام اردوغان (رئیس جمهور ترکیه) آنکار قرار است گاز روسیه را از طریق لوله های خود به اروپا برساند. انتشار این خبر عجیب نشان می دهد که حالا ترکیه نقش واسطه ای مهمی میان اروپا و روسیه ایفا می کند و از طریق راضی نگه داشتن اروپایی ها و پوتین می تواند سود اقتصادی فراوانی به جیب زده و اعتبار سیاسی خود را هم بالا ببرد.

4. با توجه به خبر وساطت ترکیه باید به این هم توجه کنیم که ایران حالا هیچ نقشی در بازار انرژی اروپا ندارد. ایران امید داشت در صورت احیاء برجام، بتواند بخشی از انرژی خود را با قیمت خوب به اروپا بدهد اما این اتفاق به اصرار برخی سیاستمداران ذی نفوذ تندرو رخ نداد تا ایران جای خود را به ترکیه بدهد. تندروها معتقد بودند ایران باید برجام را تا زمستان به تعویق بیندازد تا اروپا به سرمای کشنده بخورد و حاضر شود امتیازات بیشتری به ایران بدهد. این اتفاق نیفتاد و ایران هم از معاملات گازی و نفتی با اروپا حذف شد.

5. با وجود انتشار خبرهایی در رابطه با خودکفایی سالانه اروپا اما برخی خبرگزاری ها و کارشناسان معتقدند نباید خودکفایی اروپا را جدی گرفت. آنها معقتدند این خودکفایی نه سالانه بلکه فصلی است. مخازن گازی و انرژی اروپا آنقدر زیاد نیست که بتواند گاز مورد احتیاج یک سال قاره را ذخیره کند. از آن سو، فعلا هوا خیلی سرد نیست و با فرا رسیدن ژانویه  و تعطیلات کریسمس تقاضای گاز به اوج خود می رسد. بعید است اروپا بتواند در این شرایط گاز خود را تا پایان سال نگه داشته و احتیاج به واردات پیدا نکند.

6. یکی از نگرانی های دیگر اروپایی ها، ورود چین به عرصه گاز مایع یا LNG است. LNG به گاز طبیعی‌  گفته می‌شود که موقتاً برای ذخیره‌ سازی یا ترابری در حجم بسیار به حالت مایع تبدیل شده ‌است. اروپا روی این گاز حساب ویژه ای باز کرده است. چین یکی از بزرگترین واردکنندگان گاز مایع است منتها به علت سیاست های کرونایی اش حدودا دو سالی است که این گاز را وارد نمی کند. با پایان دوران کرونا بعید نیست که غول شرق آسیا مجددا وارد گود شده و همه گازهای مایع بازار جهان را ببلعد.

7. با وجود بهبود نسبی اوضاع گاز در اروپا اما سران این قاره همچنان مردم را از کمبود سوخت می ترسانند. علت، این است که اگر خیال مردم راحت شده و شروع به بهره برداری حداکثری از گاز کنند ممکن است گاز زودتر از موعد تمام شود. اروپا روی صرفه جویی مردم حساب ویژه ای باز کرده است. اگر این اتفاق نیفتد و الگوی مصرف بهبود نیابد ممکن است آرزوی پوتین به واقعیت تبدیل شده و اروپا با کمبود گاز مواجه شود.

با این همه، تاکید اروپا بر توقف مذاکره با ایران که به معنای پایان برجام است، نشان می‌دهد که قاره سبز دیگر بر روی کمک گازی ایران حساب نمی‌کند و این امر قدرت چانه‌زنی دیپلماتیک کشورمان را به‌شدت کاهش می‌دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
نظرات شما - 145
  • زنده باد پوتین
    61

    خبر فوری چقدر ذوق کردی که رفقای غربیت گاز ذخیره دارن و تو تنگنا گیر نمیکنن ولی به همین خیال باش تا اموراتت بگذره😉اینا همه جفنگیاته اروپا همین زمستان به درک میره و پایانشان به امید خدا همین زمستان است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      کجای پوتینی ؟

    • زنده باد ایران
      5

      به قول معروف نشاشیده شب درازه😊
      ادمین جون زیادی ذوق مرگ نشو

    • 5

      تو کجای اروپای نامرد هستی ؟؟؟؟

    • ناشناس
      0

      پرت و پلا نگویید.مطالعه کنید.

  • ناشناس
    16

    وقتی گوش به حرف (پوتین بی خدا )گوش کنی همین می‌شود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      21

      ایمان پوتین به خداوند از شما بیشتره

  • ناشناس
    6

    اونا قبل اینکه دست تو چشم این و اون کنن برنامه ریزی هاشون رو می کنن و با بهره گیری از متخصصین برای جایگزینی سوخت طرح و برنامه دارن اینجا با همه دشمن می شن بعد وقتی که آثارش رو می بینن در شرایط بحران به فکر می افتن

  • ناشناس
    29

    خدا حفظش کنه ترکیه رو که نقشه پوتین رو باطل کرد انشالله همین زودی روسیه نابود میشود و ترکیه ابر قدرت میشه در خاورمیانه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      به زودی زود پوتین نابود خواهد شد طرفتارانش پشت سرش

  • ایرانی
    1

    اقتصاد مال خر است ..اقتصاد چیه؟ سیاست چیه؟ کاغذ پاره های شورای امنیت....

  • m
    9

    شوخی باحالی بود/ هه / زمستان سخت در راه است . خودتونو گول نمالید

  • ناشناس
    3

    همه دولت‌ها فکر مردم خودشان هستند ماهم مثل توپ فوتبال هیچ ثباتی تو اقتصاد تو ورزش تو فرهنگ توامنیت نداریم

  • 3

    دراین دوره که باید رادیو و تلویزیون و موبایل برای سازندگی کشور باشد همه یامسدود یا مطالب بی فایده وقت گیر کسانی که تو سازندگی کشور نقش مهمی دارند قشر فرهنگی هست که این قشر شامل معلمان استادان نویسنده گان شاعران کار گردان هنرمندان ورزشکاران می‌باشد اینها دکتر ومهندس ونخبه ودانشمند تحویل اجتماع می‌دهند که متأسفانه در این دوره از زمان فقط به نیروهای نظامی اهمیت میدهند

  • ناشناس
    12

    تندروهای طالبان نما که مملکتو نابود کردن....😑

  • ناشناس
    7

    حالا دیگه زمستان سخت منتظر تندروهای ایران مثل رییسی جلیلی ...

  • مل
    3

    فرصت سوزی هنر سران بی تدبیر و وطن فروش ایران است.

  • ناشناس
    31

    آخرش اروپا مصرف کننده وروسیه تولید کننده است.بعد از اتمام ذخایر شون می خواند چکار کنند.این چه خبری که میدید.ی بچه هم می فهمه

  • ناشناس
    6

    این یک بلوف خبری هستش اگرسیاستمداران که نه درواقع ریاست مداران ایران شعور سیاسی واقعی داشتندکه نه نیازی به برجام بود نه جبهه گیری های فرسایشی بی مورد اما اگرریاست مداران ازشرایط داخلی رم نکندوباهمین فرمان مقاومتی پیش بروند ودرصددبرچیدن اول آل سعودودوم اسرائیل راپیش ببرند ماطرازاول منطقه خواهیم شد البته ازترگیه هم نبایدغافل باشیم که قطعا هستیم چون اردوغان درحال گسترش روابط بین المللی ولی رئیسی درحال جمع کردن آرائ داخلی هستش این فکررئیس ایرانی وای برما.....

  • مجید
    18

    سیستم آخوندی همه جا گند میزنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      دقیقاً

    • حسنی
      6

      دولتمردان ما در این 43 سال بارها از سیاستهای اقتصادی و حتی سیاسی توام با نیرنگ و فریب از دو کشور مثلا دوست رکب خورده اند یکی ترکیه و یکی روسیه این ضعف مدیریتی یا در اثر بی کفایتی و نا بلدی در امورات اقتصادی سیاسی است که تعاملات بین المللی و دیپلماتیک را بلد نیستیم که ضرورت دارد اقتصاددان و سیاستمدار از کشورهای پیشرفته استخدام کنید مانند بعضی کشور های دیگر دنیا ایرانی های متخصص خارج از ایران در تمام زمینه ها بیشتر در مراکز سیاسی و اقتصادی کشور های دیگر مشغول فعالیت هستند و کارائی موفق انان زبان زد خاص و عام هستند و یا واقعا بجهاتی به این دو کشور کولی و امتیاز های نا خواسته میدهیم . بهر صورت عقل و خرد و عرق وطن پرستی و حفظ منافع ملت ایران حکم میکند با بازنگردی در رفتارهای گذشته با نخبگان و فرهیختگان و متخصصین ایرانی فصل جدیدی از کنار گذاشتن سیاست های اشتباه گذشته روزنه ها و افق های روشن را برای برگشت این عزیزان به وطن فراهم کنیم و زمینه های حضور افراد متحجر و بیسواد و عاری از هرگونه عقلانیت را از صحنه های اقتصادی و سیاسی کمرنگ کنیم .

    • محمد
      8

      جنگ روسیه واکراین فقط مشکل گازی برای اروپا نداره بزرگترین مشکلش بالا بردن بودجه های نظالمی وامنیتی شدن فضا هست که به معنی نریسدن بودجه به بخشهای اقتصادی هست ودومین مشکلش وابستگی هرچه بیشتر به آمریکا ودر نتیجه کاسته شدن از قدرت چانه زنی در تحولات بین المللیه

    • ناشناس
      2

      درد مردم بی عقلیهای امثال شماست. ایران برای خودش زمستان گاز نداره. مگه یادت رفته حسن کلید ساز به خاطر نداشتن گاز که به نیرو گاهها بده برق مردم رو قطع میکرد. من نمی دونم خدا حافظه رو برای چی به انسان داده . هنوز 2 سال نگذشته فراموش کردید یا این که عمدا خود رو به فراموشی زدید.

    • رضا..
      1

      باید خون گریست. دارنده بزرگترین ذخایر گاز جهان سهمی از صادرات جهانی ندارد. به جای سرمایه گذاری بر روی برق بادی و خورشیدی و.. در نقاط دوردست و روستاها در عوض افتخارش کشیدن لوله به روستاهای کشور است به طوری که زمستان خودش با کمبود گاز مواجه می‌شود. اگر صد تا متخصص اقتصاد و تجارت را مامور تخریب اقتصاد کشور ثروتمند ایران میکردند نمی‌توانستند مثل این حکومت فاتحه اقتصاد را بخوانند.

    • ناشناس
      1

      مانه چهل سال بلکه چهارصد سال عقب افتاده ایم حتی نسل های آینده نیز از این فرصت سوزی ها درامان نخواهند ماند وما را مقصر اصلی می دانند.

  • ناشناس
    6

    دردِ مردم لخت شدن در خیابان نیست ، دردِ مردم همین بی فکری ها و بی کفایتی ها و طمع ورزی و قدرت طلبیِ افراطیون انگل است که هر لحظه از زندگی شان بی نهایت خسارت به ملت ایران است!
    وقتی اینها در تأمین گاز کشور در زمستان ناتوان هستند و به مازوت سوزی و آلوده کردن شهرها روی می آورند ، چطور می خواستند به اروپا گاز برسانند؟!
    وقتی از میادین مشترک بیشترین بهره برداری رو کشورهای همسایه دارند و اینها در خواب هستند !
    روزی می رسد که با گسترش انرژی های تجدید پذیر وابستگی کشورها به نفت و گاز کم می شود و نفت خواهان چندانی نخواهد داشت و این مردم متضرر ایران هستند که در سایه ی مسئولان بی کفایت و تندرو سرشان بی کلاه می ماند!
    عربستان و کشورهای حوزه ی خلیج فارس خیلی وقته به این موضوع واقف شدند و سعی می کنند بیشترین بهره و سود رو این مقطع زمانی بِبَرند و با پول فروش نفت گردشگری کشورشان رو گسترش می دهند و با خرید سهام شرکت های بزرگ و... به فکر هستند
    مسئولان تندرو ی ما هم همچنان در بندِ دوتارِ موی زنان هستند و ک...شتار و بگیر و ببند معترضین به این وضعیت موجود!
    واقعا مردم ایران دردشون رو به کی بگن!

    نظرات شما -
    • ب هموطن۸:۴۶
      4

      آفرین.. و تشکر..
      متاسفانه ضربه ای ک نابخردی و تحجر مسولان دوووشمن تراش ب ایران و ایرانی زده تا قرنها مارا ب عقب کشانده..
      هرروز دیرتر از دیروز..
      حیف از خاک ناب و تمدن بلند آوازه و فرهنگ غنی و.. فرهیختگان ایران عزیز...
      بحق اگر ما خرد داشتیم
      چنین سرانجام بد نمی داشیم...

    • 3

      عربستان وکشورهای خیلج فارس مثل اینها فاسدودشمن مردم خود نیستند

    • ناشناس
      3

      عربستان درحال انجام پروژه‌های بزرگ صادرات برق به اروپا است و تا کنون ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده

    • 2

      مسولان ما با تبلیغات کشور را اداره می‌کنند و با حلوا حلوا کردن و پول دادن به صدا و سیما میخواهد مشکلات را ماست‌مالی کند .
      حالا با این سبک مغزها که خسارت‌های چند صد میلیارد دلاری زدند چه میکنند ؟ البته پست بالاتر میدهند .

    • ناشناس
      1

      عربستان دز حال تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده و صادر کننده گاز هیدروژن هست' این فقط یه نمونه از نتایج تعامل با دنیاست

    • ناشناس
      29

      والا ما که داریم میبینیم لخت شدن تمام درد جامعه ماست😂😂😂

  • Hamid
    12

    عمق استراتژیک اینا سوخت مجانی به لبنانه. خاک بر سرتون کنن

    نظرات شما -
    • سعید
      155

      نظرت چیه به اروپا نفت و گاز مفتی بدیم تا امثال تو آرام شوند ؟

    • خودم
      2

      چند ماه دیگه لبنان هم به اروپا گاز صادر میکند

    • ناشناس
      0

      سعید عزیز الان هم داریم به اونها سواری میدیم یکم سر مبارک بالا بیارید متوجه میشین(پول اختلاس ها عمدتا کجا میره؟کانادا و انگلیس)

    • ناشناس
      8

      به سعید
      توبا ارسال سوخت رایگان به لبنان چی گیرت میادکه آروم میشی ؟؟؟ساندیس؟؟؟

    • ناشناس
      2

      بسعید حرف مفت نزن بحث اینه که۴۳سال است سرمایه های این سرزمین بیغما میرودومردم دربدبختی گرفتارند

    • ناشناس
      1

      این جماعت مزدور نظام باید اینقدر گیرتان بیاد که از افتضاحات ج ا دفاع میکنید خدایی چقدر پول بیت المال رو بهتون میدن و حروم میکنید؟؟

  • ناشناس
    4

    ایران همیشه شکست خورده برنامه های داخلی وخارجی است چون اصولا هیچ برنامه ای ندارد

  • امیرحسین
    12

    این تحلیل همش از صفات نسبی مثل اینکه وضعیت بهتر شده یا وضفیت پایدار استفاده می کند
    ولی ما باید بر اساس اعداد حرف بزنیم چند ماه پیش گاز تا ۸۰۰ برابر شده بود در بعضی جاها حالا که وضعیت بهبود یافته چقدر از این کاسته شده؟؟

  • ناشناس
    3

    متاسفانه مسئولین ما همیشه دیر متوجه میشن

    نظرات شما -
    • 0

      کسی که خودش را به خواب زده نمیشود بیدار کرد!!

  • محمد
    3

    متاسفانه وطن فروشان و ایران ستیزان به اهداف خود رسیدند و ایران یک گام دیگر به عقب رفت

  • احمد
    2

    تا آقای خر مداری در این مملکت نظر میدهد و دولت ها را تحت تاثیر قرار میدهد، مملکت روی خوش نخواهد دید. ازین ببعد دونه به دونه مشکلاتی را که واسه ایران پیش بیاد به پای کیهان و بسیجی ها میگذارم، و دولت از لحاظ من هیچکاره است.

  • ناشناس
    43

    خبر فوری. بیطرف اخبار بگو ..در قلب اروپا نیستی

  • امیر
    64

    این خبر یک جنگ روانیه .تا یک ماهه دیگه معلوم میشه اروپایی بر گرم کردن خودشون گاز ندارن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      اروپاییان در حال هیزم جمع کردن هستن

    • به امیر
      4

      خف

  • ناشناس
    1

    تا زماني كه به اصطلاح خودشون چند تا اقتصادان بيسواد وبي مخ بيان براي خودشون كارشناسي كنن همين ميشه شما فكر ميكنين زرنگ هستين ولي اروپايها از شما زرنگتر خوب رودست خورديم ما كجاييم اونا كجا

  • ناشناس
    3

    مثل همیشه پخمه های سیاسی همه چیز را نابود کردند ! در تنها چیزی که مهارت دارند ، باطوم و سرکوب است .

  • محمود
    4

    این مطب را به گوش شریعتمداری برسونید که چند ماهی از پوتین جنایتکار حمایت می کند.و با گاز روسیه با حرفها مزخرف اروپا را تحدید می کند.که از سرما اروپاییها امسال میمیرند.جمع کن این روزنامه مزخرف که حیف از پاک کردن شیشه با آن را.

  • ناشناس
    4

    این نیجه سیاست نه شرقی نه غربی اقای جلیلی میباشد
    در حالی که سیاست کلی نظام از زمان امام خمینی مشخص بود اینها به ارمان امام هم خیانت کردن

  • ناشناس
    1

    این مسولین نادان همیشه نوک دماغشون را می بینند

  • ناشناس
    0

    دولت مردان ما هم چسپیدن روسیه
    مبادا صندلی قدرت رو ازشون بگیرن
    حتی به قیمت اینکه مردم خودشان بریزن خیابان و جوانانمان را
    یکی یکی بکشند چه بسیجیش چه از مردمش
    و کی نفع میکنه این وسط روسیه کمونیست و قدرت طلبان داخلی
    این منافع ملی ماست که هدر میره هرروز بیشتر از دیروز

  • ت س
    2

    تا کی باید چوب بی تدبیری مسِولین نالایق رو بخوریم.بازم برای خودمون پپسی باز کنیم و خالی ببندیم!

  • فرشید
    5

    مگه از اینا غیر از این آخوندا توقع داشتید؟
    اون شاه بزرگ بود که نفت و انرژی دنیا رو انگشت کوچیکش میچرخید،اینا التماس میکنن بفروشن چین نفتمونو جاش اسباب بتزی درجه سه میگیرن و پاستیل تقلبی😂

    نظرات شما -
    • محمد
      47

      شاه بحرین رو بخشید به انگلیس همین بری لعنت ابدی براش کافیه

    • ناشناس
      0

      شاه بر اساس يك همه پرسي به بحرين حق استقلال داد!شاهان قاجار نصف خاك ايران را به روسيه بخشيدند كسي از اينها صدايش در نمي آيد چون شاهان قاجار با روحانيت زندگي مسالمت آميز داشتند!

    • شایان
      1

      محمد مشخصه که اطلاعی از واگذاری بخشهایی از کشور به بیگانگان نداری یا خودت رو به نفهمی می زنی و یا سرت تو آخور دزدان است

    • ناشناس
      2

      بحرین ۱۵۰سال پیش ازایران جدابودمحمدرضاشاه برای حفظ سه جزیره استقلالش رابرسمیت شناخت

    • ناشناس
      0

      یکی میگه شاه بحرین را داد!
      خب اگه بحرین جدا نشده بود الان وضع مردمش چی بود؟ لابد مثل بوشهر و خوزستان و بلوچستان آبادش کرده بودید؟

      اون یکی میگه عوضش شاه سه تا جزیره گرفت!
      خب الان با اون سه تا جزیره چه کردید؟ چه گلی به سر ساکنان اون جزایر زدید؟

      مشکل شماها بحرین و سه جزیره نیست بلکه مشکلتون خراب‌بودن خودتونه.

  • بنده خدا
    1

    اونا برنامه ریزی دارن لنگ ایران روسیه نمیمونن 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣 باز هم شکست !!!

  • ناشناس
    0

    مگر قرار بوده گاز بدن اروپا پولش رابدن به ملت که ناراحتید تا حزب الله عراق یمن غزه.......

  • حدیث مفصل
    3

    مسئولان فکر کردند دنیا مثل ملتش هستند که درست کشاکش نیاز هر کالایی آنرا تا خون و جان پدرشان گران کنند ایکاش روزی برسد که دنیا دیگر خریدار برنج و خشکبار و فولاد و میوه نباشد حتی بصورت مفتی شاید ملت ایران بتوانند مثل قبل لااقل چند تا بادام و پسته بخورند

  • ناشناس
    1

    به این میگند کار گروهی و همفکری تمامی مسئولان اروپا. حالا مسئولین نظام مقدس چه اینوری چه اونوری همچنان در فکر کوبی

  • ایمان
    4

    سلام فرمانده

    نظرات شما -
    • 0

      علیک سلام برادر

  • 1

    احمق ها فکر میکنند تازه نفت و گاز کشف شده و هرکاری میتونند بکنند حماقتشان کور و کرشان کرده که نمیفهمند دیگر عمر این نوع سوخت ها به سر رسیده

  • بتول
    0

    فقط میتونم بگم متاسفم برای خودم برای مردم ایران که دست یک مشت بیسوادافتاده !وقتی باخریدن مدرک وزیریه کشور بشی دیگه تاته خط بریم

  • ناشناس
    0

    کاسبان تحریم حالا خوردن؟

  • بازنشسته
    4

    سران ما از سیاست بی بهره اند . انگیزه اعتراضات هم همین نادانی سران ماست.ای سران مست قدرت ملت را به تندرو های خوارج نفروشید.

  • رحیم آب منگل
    49

    تحلیل آبکی به این میگن ، نگارنده در بند ۱ و۲ تحلیل کردند اروپا به گاز روسیه نیاز ندارد ودر بند ۳ گفتند گاز روسیه از طریق ترکیه صادر میشه ومشکل اروپا حل شده ،تحلیل آلزایمری هم دیدیم

  • ناشناس
    2

    چنديست، که ناقوس مکافات شکسته‌است
    از پايه مگر سقفِ سماوات شکسته‌است ؟

    هر رشته به جز سبحه تزوير بريده‌است
    هر مزد، به جز اجرت طامات شکسته‌است

    دل جای حقيقت بود، اما هنرش نيست
    اين آينه با سنگ خرافات شکسته‌است

    سجاده تدليس تو ای شيخ بسوزد
    کز دست تو، محراب کرامات شکسته‌است

    ديگر دلم از سنگ حوادث نهراسد
    اين کاسه صدبست، به کَرّات شکسته است

    گفتم به فلک حقه مهر تو کدامست ؟
    لبخندزنان گفت، که هيهات، شکسته‌است

    زين راه به خورشيد حقايق نرسد علم
    با آنکه دل از جمله ذرّات شکسته‌است!
    اونا چیکارمی کنندآخوندهای دوزاری ما چیکارمی کنند.کلی هزینه می کنندوقت چندهزارآدم رومیگیرندیه سرودمیخونند

  • خودم
    0

    کنید تند رو !!اصلا بلد نیستند راه بروند !!!بکوبید بی مغز !!!اردوغان برای مردمش خیلی مردانگی دارد و یک مسلمان با سیاست است (شاید اسلامش آمریکایی باشد)،،و اول به فکر کشورش است ،نه غزه و لبنان و سوریه و یمن .و نیجریه و ونزوئلا و عراق و جیبوتی و هر چی گدا گشنه تو دنیا ،غیر از ایران و ایرانی ،،،خاک بر سر مسئولین ما که با طناب سرور پوتین در چاه افتادند ،،،

  • ناشناس
    0

    اصولا مقامات ما پاینتر از شیکم و جلوتر از بینی رو هیچ وقت ندیدن

    نظرات شما -
    • 0

      برعکس. همه حواسشون به شکم و پایین‌شکمه

  • ناشناس
    1

    همون موقع ک جنگ روسیه داغ بود ایران باید نونش رو ب تنور میچسبوند و نفعشو میبرد ن اینکه رئیس جمهور عزیزمون دوره بیفته کی ناهار خورده کی نخورده و ....چوب بی فکری اینا رو ماها میخوریم خدا لعنتشون کنه

  • یه نفر
    20

    اروپا بهتره روی اردوغان اصلا حساب نکنه. روباه مکار پیش اردوغان یک جاسوئیچی کوچیکه.

  • ناشناس
    2

    جمهوری اسلامی یه برنامه داخلی داره و یه خارجی...تمام منابع و امکانات کشور هم خرج همین دو برنامه میشه...
    در داخل تنها برنامه شان ماندن در قدرت به هر قیمت هست...در خارج هم تنها برنامه نابودی اسراییل هست...
    دیگه نه برای موضوع دیگه ای فکر و برنامه ای دارن و نه اصلن اهمیت میدن...مخصوصن ایران و ایرانی اصلن براشان اهمیت نداره....داشت که الان اینجا نبودیم

  • داروغه
    1

    با مالیات از ملت جبران میشود

  • ناشناس
    0

    همه کشورها دنبال سود خودشون و مردمانشون هستن به غیر از این حکومت که نوکر روسیه شده.

    نظرات شما -
    • 1

      خلایق هرچه لایق
      لابد لیاقت شما هم همین بوده

  • ناشناس
    0

    مسئولین دولیتی احمق بی عرضه ای که بجای اینکه مجازات بشوند دارند یا درگیر مسایل ریز بی فایده شدند یا پاچه خوری تو کف خیابون
    برو بعد ازچند سال طلبت میلیارد دلاری فروش نفت بگیر که فقط سودش میتونه زاهدان را تبدیل به دبی کنه و جواب بازنشسته ها روبده.......
    اصلن مسئولین احمق بی سواد تو که میدونی پولت نمیده چرا فروختی حالا فروختی برو پولش بگیر نه اینکه وقت بگذاری عکس بگیری و دنبال ویزای سن مارینو باشی

  • ناشناس
    39

    واقعا متاسفم برای کسانی که حزب باد هستند
    دوستان این خبر توسط یک تحلیل گر نوشته شده
    ایشون نظر خودشون و دارند ولی آیا هدف ایران به راستی همین بوده ؟؟
    مشکل کشور ما آدم های بی بصیرتی مثل شماهاست که تا ی خبر می خونید سریع باورش می کنید بدون اینکه تحلیلی از اون خبر داشته باشید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ماشاالله همه صاحب نظر و تحلیل گر هستن ولی آینده روشن خواهد کرد که این نظام چه به سر مردمش آورده واقعا جای تاسف داره

    • علی
      1

      بابا بس کن این شعار بصیرت رو .شما چهل وسه ساله بصیرت داشتید بجز خرابی چه گلی به سر مردم زدین.تو بصیرت شما چرا رفراندوم وجود نداره.

    • ناشناس
      0

      هرچه بسرمان آمد ازساده اندیشی خودمان وبااصطلاح بصیرت داشتن شماست پس سفت بصیرتت رابچسب که نون خوبی برات داره

  • سید حسن نصرالله
    41

    تحلیل ابکی به این میگن .خبر فوری ازاین که به مملکت اسیب برسه خیلی خوشحالی نه؟ خیلی نامردی

    نظرات شما -
    • شهروند ایرانی
      1

      سیدحسن نصرالله 11:30 تحلیل آبکی نیست یک واقعیت است مشکل ما اینه که امثال جنابعالی واقعیت را قبول ندارید هر آنچه به نفعتانه واقعیت و هرچه به مزاقتان خوش نیامد دور از حقیقت است!

    • واقعیت چیز دیگری است نه آنچه می‌شنوید
      13

      بشنو باور نکن
      ترکیه خودش محتاج برق و گاز ایران است
      ای ای ای
      ساده اید ساده اید ساده

  • ناشناس
    3

    وظیفه دولت ایران تامین غذا و مسکن و آموزش ده میلیون افغانیه که هر روز هم تعدادشون بیشتر میشه. ایرانی ها رو ولش!

  • ناشناس
    0

    چگونه؟!خب سردار باقري گفته بود اموالش را بفروشند و براي اروپا ذغال سنگ بخرند!حتما همين كار را كرده اند!!

  • ناشناس
    0

    متحدان روس؟!!!!ایران بگو

  • ناشناس
    17

    ایران روی غنچه شما فرصت می نامید حساب ویژه باز نکرده است اما بالفرض چنانچه اینگونه که شما میگویید باشد چرا اینقدر ذوق‌زده شدید البته از جیره خواران سفره ی اجانب که از تحریم‌ها حمایت می‌کنند جز این انتظاری نیست

  • ناشناس
    4

    حالا ایران با طناب پوسیده روسیه میخواد بره ته چاه.

    نظرات شما -
    • 5

      شایدم برعکس....
      کسی چه می‌داند....

  • ایرانی
    20

    اتفاقا امسال بخصوص در زمستان سرمای بسیار شدیدتری در اروپا حاکم خواهد شد. دلیل آن خشکسالی وکاهش پوشش جنگلی ست واین دوپدیده هم در تابستان باعث گرمای بیشتر می‌شود که شد وهم درزمستان باعث برودت بیشتر می‌شود. نکته اینجاست که نویسنده به آن اشاره نکرده وان اینست که شاید برای گذران زمستانی مصرف شهری گاز مهیا باشد ولی این امر ممکن نمی‌شود مگر با تعطیلی ونیمه تعطیلی بسیاری از کارخانه ها. الان آلمان تصمیم گرفته بخش اعظم کارخانه های خودرا که نیاز به انرژی دارند مانند فولکس واگن را البته به بهانه محیط زیستی به چین انتقال دهد این یعنی بیکار شدن عده زیادی در آلمان. لذا بایست تا آنزمان صبر کرد ولی آنچه که اتفاق خواهد افتاد رکود اقتصادی وتورم در اروپاست که اگر به سال دوم بکشد باعث عقب افتادگی اروپا از سایر رقبا خواهد شد.

    نظرات شما -
    • ایران
      1

      شما با این تفاسیر ایران خودمون رو چرا تفسیر نمیکنید... خیلی اوضاع اقتصادی کشور مناسب هست که شما اوضاع اقتصادی اروپا رو تفسیر میکنید و جالب اینکه در مقام تحلیل محیط زیست از بین رفتن پوشش گیاهی اروپارو هم دلیل بدتر شدن اوضاع بیان کردید!!!
      راستی ما در ایران هر سال داریم تو تابستان میسوزیم پس چرا در زمستان سرما به اندازه تابستان که گرم هست نمیشه ... مثلا الان در آبانیم ولی گویا هنوز تابستان هست...
      بهتر نیست مثل مسئولین بی لیاقت کشور که در همه چیز نظر میدهند تنها در مواردی که تخصص داریم حرف بزنیم و مثل نخود آش نپریم تو هر مسئله ای... شما فعلا بهتره برید به ارباب پوتین که یک کشور متخاصم به یک کشور دیگر هست زنجیر ببندید تا موفق بشه وگرنه با سقوط اون شما هم باهاش سقوط میکنید...

    • ایرانی
      3

      آنچه که من تحلیل میکنم برای اینست که بدانیم کشورهای اروپایی که از لحاظ پیشرفت چند ده سال جلوتر از ماهستند نقاط ضعف وقدرت آنها را بسنجیم وببینم آنچه که ما قراراست به شکل آنها بشویم راه درستتر را انتخاب کنیم. مسلما دلایل خشکسالیهای کنونی برمی‌گردد به برخی عوامل صنعتی وتوسعه انسانی که نمود بارزش در اروپا به شکل حاد خودرا نشان داده وتقلیدما در چند دهه اخیر از سیستم آنها مارا نیز دچار بحران کرده است. لذا اگر اروپا را به عنوان پیش قراول پیشرفت نگاه کنیم یک سری کمبودها ونواقصی دارد که ما نیاز نیست با تقلید کورکورانه مثل آنها دچار شویم.بلکه بایست روش‌های اصلاحی را درنظر بگیریم. متاسفانه در چنین خبرگزاری‌ها همه چیز سیاه وسفید غربی شرقی بسیجی وغیر بسیجی پرسپولیسی واستقلالی دیده می‌شود وهمین باعث تنفر از نظرات همدیگر می‌شود.

  • ناشناس
    1

    این ساندیس خورها و اربابشون مگر مغز دارند که بتوانند درست فکر کنند

    نظرات شما -
    • نویسنده
      8

      بابا شما دیگه چی میگید ساندویچ خورا مثال رفتید برلین راهپیمایی هرکدومتون هزار تا پرچم داشتید!!

    • ناشناس
      1

      کسانی که تو برلین تظاهرات دادن :
      منافقین
      دشمنان نظام
      زخم خوردگان از نظام
      ارتش مریم رجوی
      یهودیان اروپایی
      و گروهی خارجی ناشناس و دستمزد بگیر برای حضور

  • ناشناس
    2

    حالا روزهای سخت برای پوتین و متحدانش در پيش است. جنگ سختی در پیش است.

  • آگاه
    0

    منبع گاز منطقه ی شمال کشور مشترک بین ایران و روسیه است ولی روسیه به ایران اجازه ی بهره برداری نمی دهد و تاکنون فقط روسیه از آن صادرات داشته است.حتی اگر برجام هم توافق شده بود ایران از منبع عظیم گازی نمی توانست استفاده کند.

  • ناشناس
    2

    بههه خیر باشه خبر فوری برای یه بار هم که شده واقعیت گفتید

  • ناشناس
    2

    بشنو و باور نکن

  • خدا عقل بده!
    2

    حالا مسئولانِ متعهد و همیشه بیدار!!!!! ما ببینند که مدیریت صحیح و اصولی یک کشور چقدر در حل مشکلات یک کشور اهمیت داره!!!!

    شرم بر شما با این مملکت داریتون که آبروی ایران و اسلام رو بردید و مردم رو به فلاکت انداختید!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    کارسناسش فقط اسمش کارشناسه همین. عموجان ایران در فصل زمستان برای نیرو گاههای خودش گاز نداره و مازوت می سوزونه .

  • 4

    اگر همین حرفها رو در مورد ایران میزدن همه میگفتن دروغه لاف میزنه...
    ولی چون در مورد اروپاست راحت باورش می کنیم
    از کجا معلوم که ادعاشون راست باشه؟؟
    کمی تعقل کنیم....

    نظرات شما -
    • 1

      من هم فکر میکنم جنگ روانی است ترکیه گازش کجا بود؟؟
      تا الان از ایران انرژی می‌خرید، چطو یه دفعه صادرکننده شد

  • ناشناس
    8

    نویسنده توهم زده اون گازی که ترکیه داره از روسیه میاد. در لحظه روسیه تصمیم بگیره گاز همشون قطع میشه. خبر فوری این کارشناسان رو از کجا پیدا میکنه. در ضمن اروپا همیشه بلوف میزنه یک ماه آینده همه خواهند دید .

    نظرات شما -
    • ایران
      2

      دولتمردان جمهوری اسلامی بلوف زن قهار هستن نه اروپاییها ... در ضمن روسیه مثل شما کفتارها که فقط به منافع جمهوری اسلامی فکر میکنید نه ایران و ملت ایران نیست و وقتی منافعش اجازه بده که داده به اروپا گاز میده شما فعلا بترسید که تخم مرغاتون رو تو سبد سرمای زمستان اروپا چیده بودید

    • ترک اصیل
      3

      اصلا ترکیه گاز نداره که بخواد صادر کنه این چرندیات رو از کجا آوردید؟؟

  • علی
    2

    متاسفانه یه عده با دعا ونیایش میخوان کشور داری کنن.بادروغ وشعار میخوان بزرگی کنن.ولی اینو نمیدونن که دنیا با علم وبرنامه ریزی داره پیشرفت میکنه.همین الان حدود دو ماهه انرژی مردم دنبال فیلتر شکن وIp مجازی صرف شده به خاطر اینکه اقایون به زور میخوان مردم رو از اتفاقات دنیا واخبار مجازی دور کنن در حالی که این بی تدبیری صدمات جبران ناپذیری به مردم زده.حکومتی به جای نخبه ها از مخلصین خودش استفاده کنه میشه همین بلایی که سر ایران ما اومد.

  • ناشناس
    0

    جناب حسنی کو گوش شنوا

  • محسن
    3

    تبریک میگم به احمقهایی که میگفتن «زمستان نزدیک هست»
    باز هم ایران طرف اشتباه رو انتخاب کرد...
    حالا میریم سراغ نقشه دو.... دشمن ... دشمن... دشمن
    باید بهشون بگیم بدبختی و تورم بیشتر در راه است.

    نظرات شما -
    • خدا بزرگتر است
      8

      کسی که در راه خدا قدم برداره خداوند خودش راهی پیش پای او میگذاره آقا محسن نگران نباشید

    • محسن
      2

      ما برای زمستان اروپا خوابهایی دیده بودیم که بر باد رفت... در راه خدا کدومه؟
      ضمنا اگه خدا با ماست پس کی با اوناست که اینطوری دارن بلا سرمون میارن؟

    • 4

      از امروز به بعد، آرامش اقتصادی اروپا مثل یک ساعت شنی رو به سراشیبی است

    • محسن
      0

      دوما این (آقا محسن) که نظر دادند.. با لفظ توهین آمیز درباره زمستان اروپا و ...که باید عرض کنم، بنده نیستم..اولا به نظر میاد فضا یه مقدار امنیتی تر از قبل شده که بسیاری از کامنت های منتشر شده قبلی در صفحات روز های گذشته پاک و اجازه گذاشتن کامنت در مطالب و صفحات جدید مسدود شده..این که طرح ، پیشنهاد یا دستور کدام نهاد است ، برای بنده واضح است..ولی با توجه به اخبار و خط و نشان کشیدن های عده ای، باید گفت که این فضا، نگران کننده برای فعالین مدنی و سیاسی و طبیعتا حاکمیتی است..

  • علی
    1

    جرا بعضی‌ها زود جوگیر میشن
    مگه ما انتخاب نکردیم اینطوری زندگی کنیم
    پس بیخود افکار تون رو خراب نکنید
    حالا این روزهای خوب ماست سال دیگه مردم از گشنگی میمیرن

  • نظر
    1

    حکایت اون داستان دعواست که میگه اگه پاشم چنان بزنم نتونی سرپا وایسی... حالا اروپا بلند شد وایساد. باید منتظر عواقب بدی باشیم. حالا نوبت اوناست.

  • سید
    0

    خداقوت قهرمانان میدان سیاست داخلی وخارجی.
    دست مریزاد. هرچند، مردم کیلو چند؟!

  • ناشناس
    0

    حق روسیه کثیف همینه سیاستمدارانی که با لج ولجبازی میخوان سیاست‌های غیرمنطقی خود را پیش ببرند اینطوری سرشان به سنگ می‌خورد مرگ برهم سیاستمداری که جنگها را راه می‌اندازد و مردم بیگناه را می‌کشد. لعنت به چین هم که مرتب درصدد بهره برداری برای خودش و ضربه زدن به کشورهای دیگر است.

  • ناشناس
    3

    تا کله پوک هایی امثال شریعتمداری کیهان نشین در ایران نقش داشته باشند ایران و ایرانی سیر قهقرایی خواهد داشت !!!

  • ناشناس
    5

    دالتون را به تین تحلیل ها خوش نکنید انرژی در اروپا صرفا برای گرما نیست اوپا صنعتی است و بیشتر انرژی را برای تولیدات مصرف می کند اکنون اروپا بشدت در اقتصاد فریز شده و عنقریب مستعمره خواهد شد.

    نظرات شما -
    • 6

      اروپا رو به عقب ماندگی است شک نکنید

  • ناشناس
    7

    اینا جو روانی هست که اروپا ایجاد کرده ،امکان نداره در عرض چند ماه ذخیره گازی اروپا پر بشه مگر گاز پیکنیک پر کرده عجله نکنید حقیقت یک ماه دیگه مشخص خواهد شد اروپا امسال سخت ترین روزهای تاریخ خودش و طی میکنم

  • ناشناس
    4

    حالا چرا شما اینقدر ذوق کردی خبر فوری خخخخخ معلومه خیلی غصه می خوردی برای اروپا و متحدانش عجب روزگاری شده هییی😎

  • متأسفم
    0

    اگر آنهایی که شما تندرو بیان میکنید اما دیگران جوری عمل کردند از یک طرف شبیه تنبلها و از طرفی شبیه سیب زمینی بودند

  • سلام
    1

    چقدر ما انسان ها کثیف شدیم که آرزوی بدبختی و از سرما مردن یه سری انسان دیگه ما رو ذوق زده می کنه انسانیت مرده به امید روزی که همه‌ی انسان با خوشحالی و شادی کنار هم زندگی کنن

    نظرات شما -
    • 0

      آن کسانی که با سادگی دل براشون میسوزونی
      ملت تو را تحریم کردند و زیر فشار های اقتصادی قرار دادند
      از خودت بپرس چرا آنها دلشان برای ملت بی‌گناه ما نسوخت؟؟؟؟؟

  • مهدی
    4

    عجب تحلیل آب‌دوغ خیاری بود!!

  • ناشناس
    4

    خبر فوری تاالان از غصه اینکه غربیها زمستون از سرما نمیرن خواب و آروم نداشت از امشب میتونه راحت بخوابه

  • ناشناس
    5

    خدا رو شکر اروپا به درک واصل میشه

  • ناشناس
    2

    تا منظور از ذخیزه چقدر باشه

  • m
    3

    تفسیر بی معنی بود

  • حیدر
    0

    هزینه انتقال گاز LNG با کشتی وخودرو
    چند برابر انتقال بوسیله خطوط لوله گذاری است. اگر واسطه ای مثل ترکیه باشد که بیشتر.پس چطور گاز ارزانتر شد.
    ۱- یارانه دولتی کشورهای اروپایی و اقناع عمومی
    ۲- غارت غلات اوکراین

  • ناشناس
    0

    تندروها از برجام بیرون اومدن یا آمریکا؟ غربی ها اگه گاز میخوان باید به توافق پای‌بند باشن و به برجام برگردن.

  • مهراد
    0

    انصافا وی میزنید؟ آره همه چی گل و بلبله و فقط سر تفریح انگلیس ظرف ۴۵ روز دو نخست وزیر عوض کرده... کی میخواین بدونید سیاست یعنی چی؟ صنعتشون به فنا رفته... کارخونه ها دارن تعطیل میشن.. تظاهرات فرانسویا کاملا جدی شده... آره همه چی خوبه... چقد این تحلیل آبکی بود انصافا.... یکم مطالعه کن تحلیل گر بعد بیا چرت و پرت بنویس

  • ناشناس
    0

    الهی شکر الهی شکر اروپا بدون گاز نمی ماند الهی شکر الهی شکر مرک بر پوتین خونخوار و طرفتارانش

  • ناشناس
    0

    چرا در بسیاری از اخبار قسمت دیدگاه مردم را حذف کرده اید؟؟؟؟؟؟

  • 0

    خبر فوری معلومه که تذکرات جدی گرفتی، انقدر گرخیدی، همه کامنت ها رو بستی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها