چهارشنبه 11 مرداد 1402

امروز وزرا در حیاط دولت چه گفتند؟/ از تشکیل سازمان زنان و خانواده تا اعلام موضع به کویت درباره میدان گازی آرش

از تشکیل سازمان زنان و خانواده تا اعلام موضع به کویت درباره میدان گازی آرش، اعضای کابینه سیزدهم در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) 11 مرداد ماه 1402 هیات وزیران در حیاط دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند.

وزیر نفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده بهره برداری است

وزیر نفت از بهره برداری فاز ۱۱ پارس جنوبی که صفر تا صد آن در دولت سیزدهم به سرانجام رسیده است، ظرف هفته های آتی با حضور رئیس جمهور خبر داد.

 جواد اوجی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: یک خبر خیلی خوب در رابطه با آغاز عملیات بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی دارم. ان شاءالله در هفته های آتی با حضور رئیس جمهور آماده بهره برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی هستیم. این فاز آخرین فاز دریایی پارس جنوبی است و صفر تا صد این فاز نیز در دولت سیزدهم انجام شده است. نسبت به برنامه سه سال زودتر به بهره برداری رسیده است. ان شاءالله بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون مترمکعب در روز از هفته های آتی بهره برداری خواهیم داشت.

وی اظهار کرد: در خصوص میدان گازی آرش بنده هفته گذشته صحبت کردم. ما میادین مشترکی در خلیج فارس با کشورهای همسایه داریم. الحمدالله در همه نیز با تفاهم بهره برداری داریم. در رابطه با میدان آرش نیز به کشور همسایه کویت اعلام کردیم که آماده هستیم مانند سایر میادین مشترک کار را شروع کنیم، حتی به صورت یکپارچه و مشترک نیز حاضر هستیم کار را پیش ببریم. این را حق خود می دانیم. اگر کشور همسایه نیز دوست ندارد در این زمینه همکاری کند ما تکلیف خود را می دانیم و ذره ای نیز از حق خود کوتاه نخواهیم آمد.

وزیر نفت در ادامه در پاسخ به آخرین اقدامات انجام شده برای ادغام کارت های سوخت با کارت های بانکی، بیان کرد: کارت سوخت بانکی  را به صورت پایلوت در یکی از جایگاه ها انجام دادیم اما نیاز به یک زیرساخت گسترده ای در کشور دارد. فقط مجموعه وزارت نفت در این حوزه مسئولیت ندارد، بلکه شبکه بانکی و وزارت اقتصاد نیز باید پای کار بیایند. این امر در قیمت بنزین هیچ تاثیری ندارد. بلکه کار را برای هموطنان ما تسهیل می کند. این کار را به صورت پایلوت شروع کردیم، منتظر هستیم سایر دستگاه ها نیز پای کار بیایند تا زیرساخت آن در سراسر کشور فراهم شود.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اقدامات صورت گرفته برای جمع شدن گازهای مشعل به منظور جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی، بیان کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم اقدامات خوبی را برای جمع آوری گازهای مشعل شروع کردیم. این گازها شامل هم گاز همراه تولید نفت و هم گاز  پالایشگاه های گازی می شود. ما هیچ گونه پروژه گازهای مشعل بی تکلیف نداریم. در همه موارد برنامه ریزی کردیم. قرارداد نوشتیم. خوشبختانه در این مدت نیز دو بهره برداری پروژه در این حوزه داشتیم که یکی از آنها با حضور رئیس جمهور بود. ان شاءالله بابرنامه ریزی که وزارت نفت انجام داده، بنا داریم تا پایان این دولت گازهای مشعل در میادین را جمع آوری کنیم.

خزعلی: مخالف تشکیل وزارتخانه خانواده هستیم/سازمان زنان و خانواده تشکیل شود

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری با اعلام مخالفت خود با تشکیل وزارت‌خانه خانواده، پیشنهاد داد تشکیل سازمان زنان و خانواده را مطرح کرد.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در حاشیه جلسه روز چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ هیئت وزیران در جمع خبرنگاران با اعلام نظر مخالف دولت درباره تشکیل وزارتخانه خانواده گفت: با تشکیل چنین وزارتخانه‌ای موافق نیستم از جهت اینکه محدودیت‌هایی ایجاد می‌شود.

وی تاکید کرد: خانواده باید در همه وزارتخانه ها نمود داشته باشد و قوانین، عملکردها، رویکردها و دستورالعمل‌ها باید با نگاه خانواده محوری وجود داشته باشد و اگر بخواهد که محدود در یک وزارتخانه و به یک بودجه محدود باشد قطعاً نمی‌تواند کارساز باشد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که مانند سازمان محیط‌زیست، سازمان زنان و خانواده را داشته باشیم تا بتواند بر همه وزارت خانه‌ها به گونه‌ای نظارت و با آنها همکاری داشته باشد.

سرپرست وزارت ورزش: نیازمند تعیین سیاست‌های توسعه ورزش هستیم

سرپرست وزارت ورزش و جوانان گفت: متاسفانه در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه برای ورزش و جوانان حکمی در نظر گرفته نشده و ما مشغول همکاری با مجلس هستیم تا احکام خوبی در این بخش داشته باشیم.

 کیومرث هاشمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از مهمترین کارهای ما براساس قانون اهداف وزارت ورزش مشخص کردن سیاست‌های توسعه تربیت بدنی و ورزش براساس طرح آمایش سرزمینی است.

وی ادامه داد: ما سیاست واحدی در زمینه دستگاه‌هایی که فعالیت‌های ورزشی دارند - مثل آموزش و پرورش و وزارت علوم و نیروهای مسلح - نداشته‌ایم اما تصمیم داریم در شورای عالی ورزش به تعیین سیاست‌های توسعه ورزش براساس آمایش سرزمینی اقدام و به هماهنگ‌سازی میان همین دستگاه‌های دارای فعالیت ورزشی دست پیدا کنیم.

هاشمی یادآور شد: یکی از مشکلات ما این است که متاسفانه در پیش‌نویس لایحه برنامه هفتم توسعه برای امر ورزش و جوانان حکمی در نظر گرفته نشده و مشغول همکاری با مجلس هستیم تا احکام خوبی در این بخش داشته باشیم.

رییس سازمان انرژی اتمی: سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است؛ این سهم هم منطقی است، هم مطالعه شده و هم پشتوانه اطلاعاتی اش وجود دارد.

محمد اسلامی در حاشیه نشست امروز هیات وزیران در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه سهم برق هسته ای از برق کشور ۲۰ هزار مگاوات تعیین شده است، گفت: این سهم هم منطقی است، هم مطالعه شده و هم پشتوانه اطلاعاتی اش وجود دارد.

وی ادامه داد: برای عملیاتی کردن سهم برق هسته ای باید مکان یابی می کردیم؛ اولا به دلیل بزرگی این نوع نیروگاهها باید حتما نزدیک سواحل احداث شود تا آب مورد نیاز برای خنک کردن راکتور در دسترس باشد و ثانیا به لحاظ اقلیمی و زیرساختی باید در مکانی باشد که به شبکه برق کشور متصل شود.

رییس سازمان انرژی اتمی کشور از مکان‌یابی پنج ساحل دریایی برای احداث نیروگاه هسته‌ای خبر داد و افزود: در استان‌های خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و ...  شرکت‌های مورد نیاز  احداث نیروگاه برق هسته‌ای تاسیس و مطالعاتش آغاز  و مذاکراتش انجام و زمینهای مورد نیازش خریداری شده است. نیروگاههای کارون در استان خوزستان در همان محلی که قبل از انقلاب عملیات اجرایی انجام شده بود، با استفاده حداکثر از ساخت داخل مجددا در همان محل مورد استفاده قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست سازمان انرژی اتمی برای احداث نیروگاههای کوچک مقیاس، گفت: وضعیت کار در این نیروگاههای متفاوت است. دنیا نیروگاههای کوچک را به صورت سِری در قالب شرکتهای بزرگ در دست طراحی دارند. ما نیز چند سال است که در این زمینه  کار کردیم و از آنجا که در فناوری تولیوم به نتیجه رسیدیم و می توانیم در تولویم و سدیم نیروگاه کوچک داشته باشیم. در حال حاضر  ساخت نیروگاه یک مگاواتی را دستورکار داریم تا بعد از عبور از طرح آزمایشی بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم.

وزیر ارتباطات: یک سکو نباید به خاطر هنجارشکنی چند کارمند تعطیل شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: تمام کسب وکارها و سکوها باید خود را ملتزم به رعایت قانون بدانند اما اگر چند کارمند دست به اقدام خلاف قانونی زده و هنجارشکنی کردند نباید به خاطر آنان یک سکو و یک کسب و کار که به هزاران نفر خدمات ارائه می کند، تعطیل شود.

 عیسی زارع پور در حاشیه جلسه امروز هیات دولت و در جمع خبرنگاران، بیان کرد: همان طوری که بنده روز گذشته در پست هایی که در فضای مجازی منتشر شد عرض کردم، ما اعتقاد داریم که همه سکوها و شرکت های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات باید ملتزم به قانون بوده و معتقد هستیم که با هرگونه هنجارشکنی و اقدام خلاف قانون باید برخورد شود. روز گذشته سازمان نظام صنفی رایانه ای تهران نیز نامه ای خطاب به بنده به عنوان رئیس کارگروه ویژه اقتصادی دولت نوشتند و در آنجا اعلام کردند که تمام سکوها و کسب وکارهای فضای مجازی ملتزم به قانون بوده و خود را مقید به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران می دانند و هرگونه هنجارشکنی را بر نمی تابند.

وی اظهار کرد: اما بحث این است که اگر هنجارشکنی و اقدام خلاف قانونی توسط عده ای از کارکنان یک سکو یا یک شرکت اتفاق افتاد، چگونه باید با آن برخورد کرد. بحثی که مطرح است این بوده که آیا باید آن سکو را به خاطر تخلف چند نفر از کارکنانش تعطیل کنیم یا به گونه ای دیگر می توان مدیریت کرد. سکویی که بعضا چند صد برابر آن کارکنان متخلف، پرسنل دارد و از طرف دیگر به هزاران نفر خدمات می رساند، باید تعطیل شود. ما هم تاکید داریم که حتما باید با افراد متخلف و هنجارشکن برخورد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه تصریح کرد: اما آیا راهکار آن این بوده که این سکو را کلا خاموش کنیم. ما اعتقاد داریم این راهکار درست نبوده و باید با افراد هنجارشکن و متخلفان و مدیران آنان برخورد شود. باید متقاعد و ملتزم به رعایت قانون شده و در محیط خود مراقبت کنند که هنجارشکنی صورت نگیرد اما خدمت گذاری خود سکو نباید متوقف شود. این سیاست دولت بوده و ما این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش: دولت هزینه ثبت نام دانش‌آموزان ممتاز سمپاد را پرداخت می‌کند

وزیر آموزش و پرورش گفت: دولت هزینه ثبت نام دانش‌آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد را پرداخت می کند.

به گزارش ایسنا، رضامراد صحرایی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز در دولت تصویب شد که دولت هزینه ثبت نام دانش آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار را که در مدارس سمپاد پذیرفته می‌شوند را پرداخت می کند.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه اعتبارات پیش بینی نشده بود، تحت عنوان هدیه ویژه رییس جمهور به این دانش اموزان پرداخت خواهد شد؛ این مصوبه شامل دانش آموزانی که در حال حاضر مشغول تحصیل در سمپاد هستند نیز می شود.

صحرایی اضافه کرد: دانش آموزان پذیرفته شده در سمپاد شهریه پرداخت می کنند که با این مصوبه دولت، شهریه از دانش آموزان ممتاز دهک‌های یک تا چهار پذیرفته شده در مدارس سمپاد گرفته نمی شود و دولت صدرصد شهریه آن ها را می دهد.

رتبه بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش اعمال شده است

وزیر آموزش و پرورش درباره آخرین اخبار رتبه بندی معلمان به ویژه معلمان گفت: رتبه بندی بازنشستگان در آموزش و پرورش اعمال شده است؛ مساله ما پرداخت کسور مربوط به این موضوع از طریق سازمان برنامه و بودجه به سازمان بازنشستگی برای صدور احکام بازنشستگی است که به طور پیوسته پیگیر هستیم.

صحرایی افزود: آموزش و پرورش کار خود را انجام داده است. بین سازمان برنامه و بودجه و سازمان بازنشستگی درباره وجهی که پرداخت شده، اختلاف نظری وجود دارد که قول دادند این اختلاف نظر تا پیش از شروع سال تحصیلی حل شود.

وی درباره اینکه آیا واریزی اخیر معلمان براساس رتبه بندی صورت گرفته است، گفت: آن چه ما در آموزش و پروش انجام می دهیم، کاملا براساس رتبه بندی است اما سازمان بازنشستگی هنوز احکام رتبه بندی را اعمال نکرده است.

صحرایی با اشاره به آزمون دبیری گفت: فردا آزمون دبیری وزارت آموزش و پرورش توسط سازمان سنجش برگزار می شود. بیش از ۳۰۰ هزار نفر در این آزمون شرکت کردند که بیش از ۲۲ هزار نفر ظرفیت وجود دارد؛ امیدواریم با جذب این معلمان به اضافه پذیرفته شدگان در آزمون معلمان ابتدایی، بخش قابل توجهی از کسری معلم در ابتدای سال جبران شود.

بهادری‌جهرمی: مردم در مصرف برق صرفه‌جویی کنند/ نگاه دولت به ورزش، سیاسی نیست

سخنگوی دولت گفت: وزارت آموزش و پرورش از کسانی که در سه یا چهار دهک پایین جامعه و جزو استعدادهای درخشان هستند، حمایت موثرتر خواهد داشت تا تمامی هزینه‌های تحصیل آنان از محل ردیف‌های بودجه‌ای تأمین شود.

علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در جلسه امروز هیئت وزیران گزارش وزیر بهداشت از وضعیت سلامت عمومی مردم باتوجه به گرمای هوا ارائه شد. سالمندان، کودکان و گروه‌هایی که بیماری زمینه‌ای دارند سعی کنند این چند روز از منزل خارج نشوند به ویژه در ساعات گرما. در مصرف برق و انرژی نیز هم‌میهنان صرفه‌جویی داشته باشند تا روزهای اوج مصرف را پشت سر بگذاریم.

وی ادامه داد: همچنین در این جلسه سرپرست وزارت ورزش حاضر شد و امیدواریم دولت بتواند از خدمات آقای سجادی هم در بخش‌هایی که به توان و انرژی کمتری نیازمند است بهره‌برداری کند و روند درمان او نیز با سرعت بیشتری طی شود.

بهادری جهرمی یادآور شد: نگاه دولت بهره‌گیری از نیروهای داخلی خود جامعه ورزشی کشور و داشتن یک نگاه تخصصی به حوزه این وزارتخانه است. بعضی ادوار نگاه‌ها در انتخاب وزیر، سیاسی بود اما رویه دولت در این زمینه انتخاب وزیر از جامعه ورزشی و به دور از نگاه‌های سیاسی به این حوزه و متناسب با رویکرد تخصصی به ورزش است.

سخنگوی دولت با اشاره به مصوبات هیئت دولت در جلسه امروز، اظهار کرد: با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش برای موضوع مربوط به توسعه عدالت آموزشی موافقت شد. طبق این پیشنهاد قرار است حمایت موثرتری از کسانی که در سه یا چهار دهک پایین جامعه و جزو استعدادهای درخشان هستند به عمل آید و تمامی هزینه‌های مترتب بر تحصیل آنان از محل ردیف‌های بودجه‌ای تأمین کند و در اختیار سازمان و مدارس استعدادهای درخشان قرار دهد.

بهادری جهرمی افزود: همچنین آیین‌نامه اجرایی دیگری به پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان به تصویب هیئت وزیران رسید که مبنی بر پوشش ۱۰۰ درصدی خدمات طب ایرانی در شبکه بهداشتی کشور است. در این زمینه اگر نیاز به اصلاح ساختاری هم باشد انجام می‌شود تا مردم از خدمات طب ایرانی نیز بهره‌برداری کنند.

سخنگوی دولت یادآور شد: وزارت بهداشت مکلف شد تا سه مورد خدمت را با طی فرایندهای قانونی و تصویب شورای عالی بیمه تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دهد.

زاکانی: به زودی شاهد واردات اتوبوس و تاکسی برقی خواهیم بود

شهردار تهران از واردات اتوبوس و تاکسی برقی خبر داد.

علیرضا زاکانی در حاشیه جلسه  هیأت دولت و در جمع خبرنگاران درباره واردات خودروهای مربوط به حمل و نقل عمومی و تاکسی ها گفت: ارتباط وثیق و قوی بین شهرداری تهران و آقای علی‌آبادی وزیر صمت وجود دارد و ما هر هفته در دفتر ایشان جلسه ثابت داریم.

وی ادامه داد: این جلسات ناظر به برقی سازی تهران با اولویت قطعی حمل و نقل عمومی است که شامل تاکسی، موتور، اتوبوس و کل مجموعه حمل و نقل عمومی می شود.

زاکانی درباره میزان واردات تاکسی در مرحله اول گفت: اجازه بدهید عدد ندهم؛ با وزیر صمت به توافق رسیدیم اما تعداد را از وزیر بپرسید.

وی در پاسخ به اینکه به زودی شاهد واردات اتوبوس و تاکسی برقی خواهیم بود، گفت: ان شاءالله.

خبرخوش وزیر اقتصاد از مذاکرات خوب برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی انجام شده است.

 سید احسان خاندوزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: یکی از توافقاتی که در سفر رئیس جمهور به دمشق انجام شده بود، ایجاد دو نهاد تسهیل‌گر مالی بود که تجار ما بتوانند راحت تر فعالیت کنند.  در مدت کمتر از سه ماه، هم بیمه مشترک و هم بانک‌ مشترک، دو روز گذشته رسما تاسیس و اعلام‌ شد که ما  از این به بعد می توانیم تجار و سرمایه‌گذاران خود را از طریق این بیمه و بانک‌ مشترک پشتیبانی کنیم.

وی افزود: کنسرسیومی متشکل از ۳ شرکت بیمه ای به شکل مشترک که بیمه های غیردولتی‌اند با شرکت سوری قرارداد بستند (۴۰ درصد طرف سوری و ۶۰ درصد طرف ایرانی). دو بیمه تجاری و تکافلی است و پشتیبان بیمه تکافلی را ایجاد کردند. همچنین دو بانک‌ با مشارکت دو بانک غیردولتی کشور ما ایجاد شد که این دو بانک رسما تاسیس شدند و یکی از اهدافی که در سفر رییس جمهور اعلام شده بود، از دو روز گذشته به شکل رسمی شروع به فعالیت کرد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: امیدواریم که این امر به  پشتیبانی مالی و بیمه ای سرمایه گذاران و شرکت های ایرانی فعال در بازار سوریه کمک کند که بازار بکری برای فروش بسیاری از محصولات برای پیمانکاران و خدمات فنی و مهندسی شرکت های ایرانی است که از طریق این بیمه و بانک‌ انجام‌ می شود.

خاندوزی درباره اقدامات انجام شده برای آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، گفت: مذاکرات بسیار خوب و سازنده ای صورت گرفته و به محض پایان مذاکرات از طریق رییس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی می شود.

سلاجقه: به جای ۸۵۰ میلیون لیتر تاکنون فقط ۱۵ میلیون لیتر آب به سمت ایران رها شده است

رییس سازمان محیط زیست کشور گفت: با وجودی که حاکمان افغانستان از قبول داشتن معاهده رهاسازی آب هریرود حرف می زنند اما در عمل به جای ۸۵۰ میلیون لیتر فقط ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

سلاجقه در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، گفت: به هیات حاکمه افغانستان چند بار درخواست برگزاری نشست دادیم که متاسفانه قبول نکردند. علاوه بر این وزیر نیرو از طرف دولت ماموریت یافت پیگیری های لازم را داشته باشد. ما نیز اقدامات خودمان را انجام می دهیم.

وی با اشاره به دبی ورودی هریرود، گفت: طی دو روز  گذشته بارندگی خوبی در افغانستان شد و این آب وارد هریرود شد که  امیدوارم این آقایان اجازه دهند این آب از بند کمال خان عبور کند تا به سمت دیگری نرود. روان آبها مناسب است و به مسوولان استانی چند بار گفته ام تا مذاکراتی با این آقایان داشته باشند تا حقابه ایران از هریرود دریافت شود.

سلاجقه گفت: بحث اساسی مان با حاکمان افغانستان عمل کردن به معاهده ای است که سالها قبل بین دو دولت ایران و افغانستان بسته شد.

رییس سازمان محیط زیست از انجام بازرسی ها از حقابه ایران در طرف افغانستان خبر داد و افزود: سطح آب پشت سد در طرف افغانستان خوب است و طرف افغان باید طبق معاهده ای که می گوید قبول دارد بطور سالانه ۸۵۰ میلیون لیتر آب به ایران رها کند، اما نهایتا تا کنون ۱۵ میلیون لیتر آب رها شده است.

توضیحات معاون حقوقی رئیس‌جمهور درباره شکایت ایران از کره جنوبی

معاون حقوقی رئیس جمهوری به ارائه توضیحاتی درباره شکایت ایران از کره جنوبی پرداخت.

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ هیئت وزیران در جمع خبرنگاران درباره ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بین بانک مرکزی ایران و دولت کره جنوبی درباره استرداد مطالبات ایران به داوری» از سوی رئیس جمهوری به مجلس اظهار کرد: در این باره مذاکرات لازم توسط دستگاه‌های ذی‌ربط با طرف کره‌ای انجام شده و نظرات وکلای بین‌المللی را هم اخذ کرده‌ایم. حتی از وکلای کره‌ای نیز نظریه حقوقی گرفته‌ایم.

وی افزود: با توجه به موافقتنامه سرمایه‌گذاری که بین ما و کره وجود دارد، وجوهی که در کره مسدود شده مشمول این موافقتنامه است.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان اینکه «تقاضای موضوع داوری به مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است و امیدواریم مجلس هرچه زودتر این موضوع را تصویب کند » عنوان کرد: درباره وجوه ایران در کره و بحرین منتظر نظر مجلس هستیم تا اجازه ارجاع به داوری را بدهد و دعوا را آغاز کنیم.

دهقان مطالبات ایران از کره  جنوبی را ۷ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: پروسه وصول این مطالبات را از وقتی وارد دولت شدیم، آغاز کردیم و اخطارهای لازم را به طرف کره‌ای داده بودیم اما برخی دستگاه‌ها منتظر حل مسأله از طریق مذاکره بودند که ظاهراً مذاکره به نتیجه کافی نرسیدند. الان نیز توصیه ما این است که مذاکره ادامه پیدا کند اما وظیفه معاونت حقوقی انجام اقدامات حقوقی است که در این راستا از سال قبل کارهای مقدماتی را آماده کردیم؛ این موضوع در کمیسیون مربوطه در دولت و در نهایت در هئیت دولت تصویب شد و اگر مجلس اجازه ارجاع به داوری را بدهد، آغاز دعوا را در دستور کار قرار خواهیم داد.

وی همچنین درباره زمان دستیابی ایران به مطالبات از کره جنوبی پس از طرح دعوای حقوقی اظهار کرد: معمولاً دعوا زمان بر است و به همین خاطر نیز همچنان توصیه ما این است که موضوع پیگیری مذاکراتی را از دست ندهیم.

وحیدی: با مروجین برهنگی برخورد می‌شود/ از برنامه‌ریزی تروریست‌ها برای محرم جلوگیری شد

وزیر کشور گفت: با عاملین ترویج برهنگی برخورد می‌شود.

احمد وحیدی در حاشیه جلسه هیات دولت در پاسخ به خبرنگاران درباره لزوم رعایت هنجارهای اجتماعی اظهار کرد: همه باید این هنجارها را رعایت کنند و کسی برای تئوریزه کردن برهنگی و تقویت کسانی که ترویج برهنگی می‌کنند، تلاش نکند. ما به هیچ وجه این موارد را قبول نمی‌کنیم و دستگاه‌های مسئول حتما برخورد می کنند. عده‌ای محدود و معدود تلاش می کنند این برهنگی را در کشور ترویج کنند که نه با قانون و نه اصول اخلاقی و انسانی و نه با هنجارهای اجتماعی نمی‌سازد و با عاملینش برخورد می شود. کسانی هم که دیگران را به این موارد تشویق می‌کنند، به عنوان ترویج ‌کنندگان ایستادگی در برابر قانون شناخته شده و با آنها برخورد می‌شود.

وی در ادامه درباره وضعیت امنیتی کشور، گفت: دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی با قدرت حاضر هستند و جریان‌های تروریستی مقابله کرده و آنها را دستگیر می‌کنند. تروریست‌ها برنامه ریزی زیادی برای دهه اول محرم داشتند تا تعدی داشته باشند ولی جلوی آنها گرفته شد. در کشور ما امنیت خیلی خوبی داریم.

وحیدی همچنین درباره اقدامات دولت برای تامین آب شرب مردم سیستان و بلوچستان، گفت: اقداماتی از جمله حفر چاه ژرف یا شیرین کردن آب و انتقال دادن آب در حال انجام است. مشکل آب هیرمند هم که حل نشده ولی دولت با همه ظرفیت در حال حل کردن این مشکل است. مشکل کم آبی به صورت جدی در این استان وجود دارد و من دو یا سه ماه قبل به این استان رفتم تاکنون هفت یا هشت بار به این منطقه رفته‌ام. وزیر نیرو چند دفعه رفته است وتصمیم‌گیری هایی شده و کارهای مختلف در دست اجراست وکارهای مهمی انجام شده که اگر انجام نمی‌شد، مشکلات بیشتری داشتیم البته برخی اقدامات هم زمان ‌بر است.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: بخشی از مشکل مربوط به حق آبه ایران از هیرمند است ولی طرح‌های مخالفی هم در داخل کشور انجام شده یا در حال انجام است. هیات حاکمه افغانستان باید تکلیف خود را درباره حق آبه ایران انجام دهند. این مشکل از ماه‌خای قبل در دست اجراست. تانکرهای آب در حال آبرسانی هستند اما مشکل کمبود آب وجود دارد.

وحیدی همچنین با بیان این‌که « از ۱۶ مرداد تا ۲۲ مرداد ثبت نام اولیه انتخابات انجام می‌شود»، تصریح کرد: اگر کسی در این مرحله شرکت نکند، فرصت ثبت‌نام در انتخابات را از دست می دهد بنابراین به داوطلبان توصیه می کنیم ثبت نام خود را انجام دهند.

وی درباره آخرین اقدام برای مراسم اربعین امسال، گفت: دیداری با وزیر کشور عراق داشته‌ام و وضعیت مرزها و اقدامات کشور عراق بررسی شد. برای توسعه دروازه‌های ورودی، گذرنامه، توسعه سایبان‌ها، نیازمندی های اب و یخ، استقرار هلال احمر و اورژانس و بالگردها در مرزها صحبت شده و توافقات خوبی انجام شده است. با موکب داران جلسه داشته ایم  و نیازمندی‌های آنها بررسی شد و کارها با روال خوبی انجام شد.

وحیدی درباره آخرین وضعیت رسیدگی به حمله‌کننده به آمر به معروف در شیراز اظهار کرد: آن فرد بازداشت شده و در بازداشت به اقدامات او رسیدگی می شود.

وزیر کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تعطیلی‌ها به علت گرما ادامه خواهد یافت، گفت: ان‌شالله که گرما ادامه پیدا نکند و نیاز به ادامه تعطیلی نباشد.

وی همچنین درباره احتمال جابجایی معاون سیاسی خود به درخواست برخی نمایندگان مجلس اظهار کرد: دولت به دنبال حداکثر تفاهم با مجلس است و در جهت هماهنگی با قوا حرکت می کنیم.

مرتضوی: افزایش یارانه در دستور کار دولت است

وزیر کار گفت: بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست و اعلام می‌شود، کاهش می یابد.

سید صولت مرتضوی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت اظهار کرد: بر اساس گزارش مستند و مستدل مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری چه به صورت کلی چه بیکاری فارغ‌التحصیلان و بانوان کاهشی بوده و تقریبا نرخ بیکاری در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته یک درصد کاهش داشته و تقریبا به ۸/۲ درصد رسیده است؛ البته نرخ بیکاری در همه کشورها وجود دارد که یک بخش آن مربوط به عدم اشتغال و یک بخش آن مربوط به عدم تمایل به کار است ما به هر حال تلاش می‌کنیم نرخ بیکاری را به شدت کاهش دهیم.

وی درباره برنامه دولت برای رفع فقر مطلق بیان کرد: برای رفع فقر مطلق بر اساس دستور رئیس‌جمهور جلسات متعددی برگزار شده و ما بررسی می‌کنیم چه تعداد فقیر مطلق داریم؛ البته بخشی از فقر مطلق با افزایش یارانه که در دستور کار دولت هست و اعلام می‌شود، کاهش می یابد.

 

در حال تکمیل....

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد