العربی الجدید بررسی کرد؛

سفر پلاسخارت به ایران خشم در عراق را برانگیخت/ نفوذ ایران به بالاترین سطح رسیده است

العربی الجدید نوشت: هفته گذشته، پلاسخارت، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور عراق به ایران سفر کرد و در آنجا موضوعات زیادی از جمله موضوعات مرتبط با وضعیت امنیتی در داخل عراق، مرزهای دو کشور، موضوعات زیست محیطی، آب و موارد دیگر را مورد بحث و بررسی قرار داد.

سفر پلاسخارت به ایران خشم در عراق را برانگیخت/ نفوذ ایران به بالاترین سطح رسیده است

این نشریه انگلیسی نوشت: تحرکات این فرستاده سازمان ملل بحث و جدل سایسی در عراق به راه انداخت و در این راستا برخی این اقدام او را گواهی بر نقش کنونی ایران و دخالتش در امور سیاسی، امنیتی و حتی اقتصادی عراق دانستند.

در این راستا حسن الجبوری، عضو ائتلاف «حاکمیت» گفت مهم است که این فرستاده سازمان ملل ماموریت رسمی خود را در داخل عراق انجام دهد به جای این‌که به تهران سفر کند.

اما عمر فاروق، فعال سیاسی تاکید کرد تحرک پلاسخارت و سفرش به ایران مسئله‌ای قابل پیش بینی بود به ویژه این که او به تغییر دستور کار خود از راست افراطی به چپ افراطی معروف است در نتیجه تمجید او از طرف ایرانی اقدامی عادی برای او به نظر می‌رسد.

فاروق به «العربی الجدید» گفت نفوذ ایران در عراق به نظر می‌رسد به بالاترین سطح خود رسیده تا جایی که دیگر به مناصب عراقی مربوط نمی‌شود بلکه مناصب سازمان‌های بین المللی نیز به حمایت و تایید شدن از سوی ایران  نیاز دارند و این آغاز جدیدی است که باعث می‌شود حضور بین المللی در عراق نیازمند حمایت ایران باشد و این موضوعی تاسف برانگیز است.

احمد الابیض، سیاستمداران عراقی به این مسئله اشاره کرد که روابط عراق-ایران در زمان کنونی عالی است و به پلاسخارت برای تقویت آن نیازی نیست به ویژه این که ائتلاف حاکم یعنی چارچوب هماهنگی شیعیان دربردارنده اکثریت احزاب و طرف‌هایی است که دولت را مدیریت می‌کنند؛ اما احتمالا پلاسخارت نقش انتقال دهنده پیام‌ها را برای موضوعات پیچیده از جمله رابطه ایران با سایر طرف‌ها در جهان عرب مانند کشورهای حاشیه خلیج فارس ایفا می‌کند.

در مقابل عامر الفایز، عضو کمیته روابط خارجی پارلمان عراق از سفر پلاسخارت به ایران دفاع کرد و گفت این سفر در چارچوب ماموریت محول شده به هیئت مساعدت سازمان ملل متحد برای عراق (یونامی) قرار دارد و او موضوعات مربوط به عراق و ایران را که بُعد بین المللی داشته است در این سفر بحث و بررسی کرده چرا که ایران شریک واقعی عراق است و روابط اقتصادی و امنیتی مشترکی [با عراق] دارد، در نتیجه ابعاد این سفر برای عراق مثبت بوده است.

شاهو القرداغی، پژوهشگر امور سیاسی عراق از تحرکات پلاسخارت انتقاد کرد و گفت بعد از کاهش فعالیت‌های پلاسخارت در دوره اخیر سفر او به ایران به بهانه بررسی ثبات در عراق صورت می‌گیرد و چند روز بعد با سفیر ایران در بغداد به منظور بیرون کردن گروه‌های مخالف مسلح ایرانی از عراق دیدار می‌کند. او این پرسش را مطرح کرد که ماهیت نقش‌های او چیست و آیا واقعا به نفع عراق و عراقی‌ها است.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • ناشناس
    1

    لطفاً پیگیری گرفتن غرامت جنگ از عراق باشید
    بجای پول، چاه نفت از عراق بگیرید.
    کویت از عراق غرامت جنگ گرفت ولی ایران هنوز نه

    نظرات شما -
    • 0

      بعداز حقابه هیرمند چشم اون ضروری تره .

  • ناشناس
    0

    جالبه وطن فروشان ما سنگ شمارابه سینه میزنند ووطن فروشان شما سنگ ما را .

  • ناشناس
    3

    به ادعای خودتون همه جا نفوذ دارید ولی هیچ جایی بین مردم ایران ندارید از نظر ما مسئولین بی کفایت هستند روزگار ما را سیاه کردید دین و دنیای ما را خراب کردید🤨🤨🤨🤨🤨🤨

  • ناشناس
    5

    چرا ایران در عراق نفوذ نداشته باشد؟ و دخالت نکند؟ مگر ایران نبود که ده سال با وحشی های داعش، نیروهای ترک و نیروهای عرب و اسراییلی و امریکایی برای امنیت منطقه و البته خودش جنگید/ برادران و خواهران عراقی این یک بازی برد برد است/ عزت و ثروت ایران عزت و ثروت عراق است و بالعکس به امیدِ روزی که در خاورمیانه یک واحد پولی وجود داشته باشد و برای رفتن به کشور دیگر نیاز به ویزای خاصی نباشد . مردم در امنیت در خانه تمدن یعنی خاورمیانه سفر کنند و در امان باشند

  • رزمنده جانباز درمانده
    1

    منم با گرفتن غرامت از عراق موافق هستم جنایاتی که ارتش عراق مرتکب شد بر هیچ کس پوشیده نیست یادم میاد در بدترین شرایط در خط مقدم بودیم و چندروز میشد که حتی نون خشک هم نداشتیم شرایط جوی العتش در بعضی مناطق و یخبستن آب بینی در منطقه غرب حالا تو دست بی صدا قصه ما شعر غزل کسی حف منو انگار نمیفهمه نگاه آشنا در این همه چشم ندیدوم

  • ناشناس
    0

    حقیقت این است که باوجودسالهاهزینه کردن درهرزمیته ای اعم ازاشتراکات مذهبی وکمک های اقتصادی بیشترمردم عراق دل خوشی ازایرانی هاندارندوایران رافقط برای پلی به سمت سازندگی کشورشان می دانندحتی درموردجنگی که عراق به راه انداخت بازهم ازایران طلبکارهستنداین واقعیت تلخی است که نمی خواهیم باورکنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها