اذعان بی بی سی به ساختگی بودن اسناد درباره نیکا شاکرمی

بی‌بی‌سی پس از انتقادهای گسترده به اسناد ادعایی که امروز درباره نیکا شاکرمی از جانباختگان فتنه ۱۴۰۱ منتشر کرده بود، ساعتی پیش در توئیتی نوشت که بی‌بی‌سی خودش این اسناد را «بازسازی» کرده است!

اذعان بی بی سی به ساختگی بودن اسناد درباره نیکا شاکرمی

صبح امروز بی‌بی‌سی مدعی شد به اسناد فوق‌محرمانه‌ای درباره خانم نیکا شاکرمی دست پیدا کرده است؛ این شبکه در ابتدا اعلام نکرده بود که اسناد باسازی شده است و خبر منتشره به نحوی بود که گویا خودِ اسناد را در معرض دید عموم قرار داده است! اسنادی که با ادعاهای پرطمطراقی مثل «اختصاصی» و «فوق‌محرمانه»! منتشر می‌شد.

از همان ابتدای انتشار این اسناد، کاربران بسیاری با کمی بررسی آنها، به بی‌بی‌سی یادآوری کردند که حتی فونت نوشته‌های این سند هم کاملاً آشکارا ساختگی و غیرواقعی است و با فونتهایی که در ایران و در مکاتبات استفاده می‌شود تفاوت دارد.

بدون تاریخ و بدون شماره بودن سندی، آنهم فوق‌محرمانه، یکی دیگر از نشانه‌های جعلی بودن این اسناد بود. ضمن اینکه بی‌بی‌سی تلاش بسیاری کرده بود تا از طریق فوتوشاپ، برخی خط‌های این سند ادعایی را کم‌رنگ کند که مثلاً موضوع اسکن‌بودن آنها را تداعی کند، اما حتی همین فوتوشاپهای مبتدی هم از دید کاربران دور نماند.

پس از چند ساعت تمسخر این اسناد توسط تعداد زیادی از کاربران فضای مجازی، بی‌بی‌سی نهایتاً نوشت که اسناد را خودش بازسازی کرده است!

و البته این نکته باز هم با تمسخر مضاعف روبرو شد؛ چه آنکه همچنانکه بسیاری نوشته‌اند، اگر قرار باشد چنین ادعایی را باور کنیم، به نحو بسیار ساده‌ای هر  کسی می‌تواند اسنادی را با فوتوشاپ، و البته حرفه‌ای‌تر از بی‌بی‌سی، جعل کند و بگوید که برای حفظ امنیت افرادی که اسناد را به دستش رسانده‌اند آنها را بازسازی کرده است!

 

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
نظرات شما - 28
  • ناشناس
    1

    یه سند درباره مرگ بااسیب بدنی یک انسان صادرنشده والان بند رد نبه فونتی که خودش گفته پاک کرده شده تا افراداشکارکننده مثل سوت زنی که توزندان بخاطراشکارسازی فساده زندان نروند مااین وضع مرگ تدریجی وتبعیض وسهیمه ونزولخورارونمیخوایم اعتصاب برای شرف

  • ناشناس
    1

    انشاالله هر كس يا كسانى در فوت اين دختر نقش داشته اند(در صورت صحت) به عزاى عزيزانش بنشيند

  • ناشناس
    1

    بله گفتند بازسازى شده ولى دليلش را هم گفته اند چرا آنرا نمى گوييد ؟اصل قضيه را كه تكذيب نكردند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      ملاک ما خبرگزاری ها (داخلی یا خارجی)نیستند این اسناد و مدارک است که سخن میگوید بایدمسئولین مربوطه جواب قانع کننده بدهند مگر اصل مدارک راهم‌ منتشر می‌کرد قبول می‌کردید فکرکنیداصل است پاسخگو باشید بدانیم امنیت هست یا خیر؟

  • ناشناس
    4

    طورى زده ايد نه مهر داره نه شماره نه ...! توقع داشتيد آنها بيايند و منبع خودشان را هم لو دهند؟!

  • ناشناس
    2

    اینطورنیست اسناد پزشک قانونیش هم هست ضمن اینکه برای نفهمیدن کی بوده که سوت زنی کرده گفتن

  • شهرام.ر
    4

    نیکا مگه اونی نبود که خودبخود افتاد و جان‌ باخت ؟ مث مهسا و....؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      46

      چه مدرکی داری که غیر از این بوده؟؟؟؟ بگو ما هم بدونیم. بی بی سی و اینتر نشنال که رسما در خدمت دشمنان درجه یک ایران هستند. چطور میشه حرف هایشان را باور کرد؟

  • ناشناس
    4

    راسته همتونم میدونین

  • ناشناس
    4

    انشاالله که دروغ باشه، ولی بعیده !!!!

    نظرات شما -
    • 00
      42

      خود bbc اعتراف میکنه جعلی بوده (به نحوی)
      بعد یه عده کله تهی میان میگن واییی نه شما دروغ میگید همه دروغ میگن
      نیکارو بهش تجاوز کردن و...
      خود انگلیس روباه پیر از کله تهی بودن بعضی ایرانیا انگشت به دهان مونده

    • ناشناس
      1

      00جان متن خبر را بخوان کامل ازقول بی بی سی میگه این اسناد را «بازسازی کردیم»یعنی دوباره نوشتیم حالا چرا؟ شما خودت باشی اصل «سند محرمانه» رو تو خبرگزاری بررگی مثل بی بی سی میگذاری ؟این ازنظرامنینی اصلا صلاح نیست ولی میتواند در بازسازی جعل یا تغییر اساسی ایجاد کنید که این را مسئولین باید پاسخگو باشند نه من وشما که اطلاعات نداریم یه کم منطقی بودن ضررنداره که مردم هم حرف مارو قبول کنندیه جوالدوز به خودمون یه سوزن به دیگران

  • ناشناس
    3

    خبر ساعت ۲۲ بی بی سی داره پخش میکنه، چطور میگید تکذیب کرده ؟؟؟!!!!

  • ناشناس
    2

    درآمدش از این اعتراف چقدر بود ؟

  • محمد
    5

    نامه اصل هست و کارشناسان امنیتی آن را تایید کرده اند.

  • ناشناس
    70

    شنونده بايد عاقل باشه كه متاسفانه...
    مثل ٩٩٪‏ خبرهاي عنترنشنال
    پر از تناقض و پر از دروغ

  • محمد
    3

    😢😢😢 اگه راست باشه... یعنی تا این حد اون یه بچه بود سنی نداشت

  • ناشناس
    3

    از موقعى كه اين خبر را شنيدم نفرت از بعضيها كل وجودم را گرفته

  • ناشناس
    36

    آیت الله بی بی سی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      12

      اون سرویس فارسیشه. درست مثل ووآی فارسی
      دلیلش هم حضور فعال صادراتیهاست

  • ناشناس
    27

    واقعا هنوز یه عده حرف های بی بی سی و اینترنشنال را باور می کنند؟ اینها خودشون هم حرف های خودشون رو قبول ندارند.

  • ناشناس
    1

    شما درست میگی

  • ناشناس
    31

    وقتی میان سراغ یه همچین مسائلي یعنی دستشون برای زدن ایران خیلی خالیه. خیلی دلشون یه جنبش ززآ دیگه میخواد. اون‌ هم در شرایطی که وضعیتشان در غزه و آمریکا خیلی مفتضح هست و طرح نور در ایران آغاز شده.
    اما جامعه ی ایرانی دیگه دنبال این مسایل نیست.

  • ناشناس
    2

    ببین الان دانشجویان در آمریکا و اروپا،چطور چادر زده و تحصن کرده آندو علیه دولت های خودشان شعار می دهند،.ایا در کشورهای چین روسیه کره شمالی وایران عزیز ،هم این امکان وجود دارد؟؟؟،کاش صدا و سیما به شعور ملت ها بیش از این توهین نکند،کاش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      موافق نظر شما هستم ولی این را هم اضافه می کنم اسرائیل فقط به خاطر دینش می جنگد نه برای سیاست و مردمش.
      اسرائیل به دنبال چیزهای مقدسی بود که در دینش مهم هستند ظاهرا با جنگ ساختگی و جستجوی سوراخ سلمبه ها به اهدافش رسیده است .واضح تر از این که تمام خبرگزاری های جهان و سیاستمداران تحت نفوذ یهودیت هستند و همه دست به سینه نشستند تا مردم بی گناه کشته شوند چون در تورات تحریف شده ی آنها آمده باید غیر یهودی کشته شود و ارتش اسرائیل هم با قدرت تمام از زنان و شیرخواره ها و کودکان هم نگذشت.حالا که اسرائیل به اهدافش رسیده است می خواهند جنگ را متوقف کنند و دو کشور فلسطین و اسرائیل بوجود آورند .بنیامین هم با این کمپ های دانشجویی و بهانه ی کشورهای اروپایی و آمریکا قرار است ماشین کشتار غزه را خاموش کند .البته موقتی خاموش می کند و باز در آینده به آنها خواهد تاخت.
      بعضی مردم غزه و اوکراین و افغانستان و سیستان و بلوچستان و کردستان جز ایل سکاها هستند و به همین دلیل مردم این مکان ها و مخصوصا زنانشان در یک زمان با هم آسیب می بینند و می گویند طلسم عطارد جادوگران یهودی( البته جادوگران ایمان به خداوند ندارند و نمی توان گفت یهودی هم بوده اند ) باعث این قضیه شده است.ماه کامل ،قمر در عقرب ،خسوف و کسوف برای این قومیت ها خطرناک است باید بیشتر عبادت کنند و خداوند را فراموش نکنند و سوره های حفاظتی مانند ناس و فلق و کافرون و توحید و آیت الکرسی را همواره بخوانند تا از شر طلسم ها رهایی یابند.

  • ع ع
    2

    حتما از هواپیمای اوکراینی افتاده پایین.

  • ناشناس
    1

    اصل قضیه همین بود

  • ناشناس
    13

    بی بی سی خیلی اخبارهایش تیتر خبرهای خبرگزاری های ایران می شود؟!
    دیگه حنای بی بی سی رنگی ندارد .
    قرار است یک جناح سیاسی را خراب کنند تا مردم به طیف دیگر اعتماد کنند.
    چرا از لشکر فاطمیون لباس رزم پوشیده در ایران حرفی نمی زنید؟
    زنان فلسطینی هم بی حجاب دارند حتی بازیکنان فوتبال آنها را دیدید .این لشکر فاطمیون چرا غزه نرفتند که اسرائیل تا توانست کشت ولی اربابان چون گفته بودند هیچ کشوری کاری نکند همه نشستند. ولی برای بی حجابی زنان ایران لباس رزم پوشیده اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها