آماده‌سازی نسل جدید عربستان برای عادی‌سازی؛ فلسطین از نقشه‌های کتب درسی حذف شد!

تحقیقات موسسه نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس (IMPACT-se)، نشان می‌دهد عربستان سعودی تمام مطالب ضد صهیونیستی را از کتاب‌های درسی خود حذف کرده است.

آماده‌سازی نسل جدید عربستان برای عادی‌سازی؛ فلسطین از نقشه‌های کتب درسی حذف شد!

برپایه این تحقیقات، برنامه‌های درسی عربستان شاهد «کاهش چشمگیر» محتوای ضد اسرائیلی بود، زیرا تعریف صهیونیسم به عنوان یک جنبش اروپایی نژادپرستانه حذف شده و دیگر حضور صهیونیست‌ها در منطقه را انکار نمی‌کند. 

این مطالعه همچنین به حذف کلمه فلسطین از نقشه‌های سرزمین‌های اشغالی و نیز حذف یا تغییر تفسیر‌های مربوط به جهاد اشاره کرد که سال‌هاست در کتب درسی عربستان وجود داشته است.

این تغییرات از اصطلاحات سیاسی تا حذف منابع تاریخی جنجالی را در بر می‌گیرد؛ ازجمله «دشمن صهیونیستی» با «اشغالگران اسرائیلی» و  «روز نکبت» با «جنگ ۱۹۴۸ فلسطین» جایگزین شده است.

در کتاب زبان عربی مقطع متوسطه، بخش «مخالفت با اسکان یهودیان در فلسطین حذف شده است؛ همچنین صفحات ۲۳۹ و ۲۴۰ کتاب جغرافیا، دیگر سرزمین‌های فلسطینی را به عنوان «فلسطین» یا «اسرائیل» توصیف نمی‌کند.

یکی از تغییرات قابل‌توجه در کتاب مطالعات اجتماعی، حذف تکلیفی است که از دانش‌آموزان می‌خواست با استفاده از اسناد تاریخی یا دینی، ادعاهای صهیونیست‌ها درباره سرزمین فلسطین را رد کنند.

همچنین اشاره به نتایج مثبت انتفاضه نخست، مانند افزایش همبستگی بین‌المللی با فلسطینیان و کاهش وابستگی آنها به اقتصاد اسرائیل، که سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ در کتاب‌ها وجود داشت، حذف شده‌اند.

از دیگر سو، رویدادهای مهم تاریخی نیز در کتاب‌های جدید بازنگری شده است؛ ازجمله اصطلاح «النکبة» که به کوچاندن فلسطینیان در سال ۱۹۴۸ اشاره دارد، با اصطلاح «جنگ فلسطین در سال ۱۹۴۸» جایگزین شده است.

آتش‌زدن مسجدالاقصی در سال ۱۹۶۹، که در گذشته، کار عناصر صهیونیست دانسته می‌شد، در کتاب‌های کنونی اشاره‌ای به دست‌داشتن اسرائیل در آن نشده است؛ نسخه جدید، به سادگی به تاریخ و اهداف تأسیس سازمان همکاری اسلامی می‌پردازد، و اشاره‌ای به جزئیات شرایط آتش‌سوزی نمی‌کند.

محتواهای مربوط به قیمومیت بریتانیا بر فلسطین نیز بازبینی شده، و نام بخش «تلاش برای تأسیس یک نهاد صهیونیستی» به «قیمومیت بریتانیا بر فلسطین» تغییر کرده است؛ همچنان که اشاره به حمایت بریتانیا از سازمان‌های یهودی، ازجمله انتصاب یهودیان در سِمت‌های بلندپایه و کمک‌های نظامی و اقتصادی به آنها، کاهش یافته است.

این تغییرات که همزمان با تلاش‌ها برای عادی‌سازی صورت می‌گیرد، نشان‌دهنده چرخش رویکرد و موضع رسمی عربستان درباره اسرائیل، و همچنین بازتاب‌دهنده روندهای ژئوپلیتیک گسترده‌تر است.

بازنگری‌ها را می‌توان بخشی از تلاش گسترده‌تر برای همسویی محتوای آموزشی با چشم‌انداز سیاسیِ در حال تحول، شاید در راستای آماده‌سازی برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل دانست.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 14
  • ناشناس
    7

    این کشورهای عربی بخصوص بن سلمان کاسبان تحریم وجنگ وبقول ترامپ گاو شیرده

  • ناشناس
    4

    حتی عرب هم بالاخره فهمید که فلسطین براش هیچی جز شر و بدبختی و نکبت نداره. اما ایرانی تیزهوش نفهمید. اینها از عوارض همون هوش معروف ایرانیه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      حرف مفت نزن بابا

    • ناشناس
      8

      یه خاندان نماینده اعراب نیست که بخواد بفهمه یا نه
      کشتی ای که داره غرق میشه چه باشیپور چه در سکوت چه با لنگر غرق خواهد شد و اعماق دریا سرنوشتش هست جناب باهوش

    • ناشناس
      0

      بیهوش تویی که نمی‌فهمی خود بن سلمان نتانیاهو را تحریک کرده و با سیل کم مانده بود غرق بشه

  • علی
    5

    چه موجودات خار و ذلیلی هستید شما الان باید می گفتید که داخل نقشه هاشون به دروغ مینویسند خلیج عربی نه این که چرا عربستان فلسطین رو از نقشه حذف کرده ، اون ها که تکلیفشون معلومه شما چرا این قدر بی هویتید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      علی موجودات ذلیل الان داخل نقشه خلیج حذف تکلیف معلوم قدر هویت ..
      👆👆بدون این کلمات که همشون عربی هستند حتی نمیتونستی حرف بزنی و مقصودت رو برسونی. خط و زبان و مبدا تقویم و مناسبتها و دین و مذهب و اسم و رسم و اعتقادات و آیین و آداب و رسوم و کلا همه چیزت رو مدیون همون عرب هستی بینوا. پس آدم باش و دست از توحش و وحشیگری بردار و قدرشناس باش و با همسایه‌هات درست رفتار کن و انقدر کینه‌توزی و بی‌چشم‌ورویی و نمک‌نشناسی نکن چون همین بی‌چشم‌ورویی‌ها به قعر بدبختی و حضیض ذلت کشوندتون

    • ناشناس
      0

      هویت تو معلومه از اسراییله اینهمه آدم قتل عام شدند تو می ترکی که نگید در دنیا حرف اوناست آدمای سرمست مغرور

  • آزاد
    3

    چرا در مورد واژه جعلی جایگزین شده به جای خلیج فارس مطلبی نمی نویسید و اعتراضی نیست!

  • ناشناس
    5

    بیچاره های حکام بدبخت دیر امدید جون غده به زودی محو می شود و شما را هم با خود خواهد برد

  • ناشناس
    3

    نامردا خلیج فارس ما رو خلیج ع ر ب ی نوشتند ننگ بر شما

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      این که چیزی نیست
      چند وقت دیگه میگن : اسراییل عربی!!!
      😂😂😁😁😂

    • ناشناس
      0

      اون خلیج مال شما نیست
      ایران با اون خلیج ساحل داره و دلش میخواد بهش بگه خلیج فارس و هیچکی هم نمیتونه مانع ایران بشه
      عربها هم با اون خلیج ساحل دارن و دلشون میخواد بهش بگن خلیج عربی و هیچکی هم نمیتونه مانعشون بشه
      وسط این رقابت، اون طرفی برنده است که نفوذ بیشتری در دنیا داشته باشه و بتونه حرف خودش رو پیش ببره. در عرصه رقابت بین‌المللی هم هر کشوری که در داخل غارت و سرکوب کنه و در خارج هم دائم با همه دنیا سر جنگ داشته باشه و منفور و منزوی بشه همیشه کلاهش پس معرکه است

  • هامون ته بارزاده
    0

    جای تعجب نیست... اخه انها عاقلند..میخاهند زندگی کنند ..مخ بعضیها پلاستیکیه...بابا اگه اونها نبودند کسی از گرما جرات حج نداشت..تا حج را برای حجاج خنک ودلپذیر کردند..عیسی مسیح ازشون قبول کند..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها