احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی:

پزشکیان از نظر رأی مشکلی ندارد، مساله بعد از رأی آوردنش است که نهادهای قدرت مقابله نکنند

یک تحلیلگر سیاسی درباره شرایط احتمالی پزشکیان در صورت پیروزی گفت: به هر حال اگر نهاد‌های اصلی صاحب نفوذ در قدرت بخواهند مقابله‌ای که با خاتمی و روحانی کردند را با ایشان بکنند، ابزارش برای خنثی کردن آن‌ها چیست؟

پزشکیان از نظر رأی مشکلی ندارد، مساله بعد از رأی آوردنش است که نهادهای قدرت مقابله نکنند

احمد زیدآبادی گفت: انتخابات از همین الان چهار قطبی است؛ یک طرف پزشکیان، یک طرف قالیباف و یک طرف پورمحمدی و از سوی دیگر دو نفر دیگر که با هم مرز‌های مشخصی دارند. به این معنا نیست که همه اصولگرا‌ها یکی هستند. خط مشی آقای قالیباف با آقای جلیلی متفاوت است. خط مشی پورمحمدی نیز با هر دو آن‌ها متفاوت است. بنابراین یک دو قطبی کامل شکل نمی‌گیرد، بلکه در دور دوم احتمالی شکل می‌گیرد. در این دور همه با هم رقیب هستند.

وی در ادامه درباره جذب آرا خاکستری توسط پزشکیان بیان کرد: این مسائل در درجه دوم اهمیت است. مهم این است که آیا ایشان نماد یک تغییر در فضا هست یا خیر؛ اگر به ایشان به شکل یک نماد نگاه کنیم، به جمله جمله صحبت‌های ایشان توجه نمی‌شود. سال 88 میرحسین موسوی، ادبیات خاص خود را داشت اما در همین تهران می‌دیدیم که جوانان طرفداران ایشان خیلی کاری به این حرف‌ها نداشتند. جوانان ایشان را نماد تغییر می‌دانستند و توانستند در تهران اکثریت آرا را بیاورند. مسأله فقط نوع ادبیات کاندید‌ها نیست. برای افرادیکه می‌خواهند رأی دهند، مسأله دو نکته است. اول اینکه سمت و سوی برنامه چیست و دوم با توجه به ساختار موجود تا چه حد قابل اجراست.

او افزود: هنوز چیزی از محتوا مشخص نیست؛این انتخابات بدون آمادگی قبلی برگزار شده است. از طریق کنکاش در صحبت‌هایشان می‌توان متوجه شد که نگاه اقتصادی ایشان چیست و برای اجرا برنامه‌های خودش از تأیید لازم برخوردار است یا خیر.

وی در رابطه با شباهت دولت پزشکیان اظهار داشت: شبیه دولت اول هاشمی رفسنجانی یا دولت آقای موسوی در زمان جنگ باشند؛ برخی از وزرای ایشان می‌توانند شبیه آن دولت‌ها باشند. ایشان سعی می‌کند از عناصری که از نظر خودش پادکست می‌آیند و در عین حال در کارشان وارد هستند، صحنه را سامان دهند. ایشان به دنبال یک نوع کابینه فراجناحی است.

این فعال سیاسی درباره نقش قومیت‌ها در پیروزی پزشکیان بیان کرد: نفوذ آقای پزشکیان در اقوام زیاد است. فقط هم مسأله ترک‌ها نیست و کرد‌ها هم به ایشان رأی می‌دهند. اگر آن‌ها رأی دهند، دیگر اقوام هم پای صندوق می‌آیند. کسانیکه تعلق اصلاح طلبی دارند هم به ایشان رأی می‌دهند. از نظر رأی ایشان مشکلی ندارد. عمده ذهنیت من متوجه بعد از رأی آوردن ایشان است.

زید‌آبادی درباره شرایط احتمالی پزشکیان در صورت پیروزی گفت: به هر حال اگر نهاد‌های اصلی صاحب نفوذ در قدرت بخواهند مقابله‌ای که با خاتمی و روحانی کردند را با ایشان بکنند، ابزار ایشان برای خنثی کردن آن‌ها چیست؟ آن‌ها اینقدر قدرتمند هستند که صحنه را بهم میریزند. در غیر این صورت به این سؤال می‌رسیم که باز هم رأی دادیم پس چرا درست نشد؟ آیا با برنامه‌های ایشان همسویی می‌شود یا برای شرایط خاص گفته‌اند که او هم باشد تا مشارکت بالا برود. اگر نظر دوم در ذهن آقایان باشد، خیلی نگران‌کننده است.

منبع: انتخاب
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • ناشناس
    2

    اقايان فقط مشاركت را مي خواهند ،والله تعقيري در حكومت كردن ايجاد نخواهد شد چه اين اقا باشد ويا آقاي ديگري باشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خود آقای دکتر پزشکیان در برنامه دیشب گفتگوی ویژه خبری تلویزیون اذعان کرد که اگر رئیس جمهور دوره چهاردهم شوم مجری سیاستهای کلی و ابلاغی نظام و برنامه هفتم توسعه مصوب مجلس تندروی یازدهم خواهم بود! معنی این حرف یعنی چه؟ یعنی اینکه رئیس جمهور در حکومت ایران یک تدارکاتچی بیش نیست و هر کاندیدایی رئیس جمهور شود موظف است طبق قانون اساسی سیاستهای کلی و ابلاغی را اجرا کند و از خود اختیاری ندارد که بخواهد برای کشور سیاست گذاری کند بلکه فقط مجری سیاستهای ابلاغی و مصوبات مجلس است و اگر هم اختیار تهیه برنامه پنجساله توسعه کشور و بودجه سالیانه کشور به دولت اعطاء شده این دو بایستی حتماً در چارچوب سیاستهای کلی و ابلاغی نظام باشد و رئیس جمهور و دولت او حق تخطی یا انحراف یا تغییر سیاستها را ندارند!

  • ناشناس
    17

    انشا الله همه اینها باید باشند تا رقابتی سالم صورت بگیرد

  • ناشناس
    3

    تغییری ایجاد نخواهد شد. مشکلی جایی دیگری است.

  • ژاژ خاییدی!
    18

    قدرت منتخب مردم به تعداد آرای او بستگی دارد. اگر آقای دکتر با رای کمی متفاوت از دیگران، انتخاب شوند این یعنی شروع یک دوره سنگین ریاست جمهوری ولی اگر با رای بالا و متفاوت از دیگران برنده شوند، هیچ قدرتی نمی تواند ایشان را به چالش بکشد مگر آدم هایی مثل جناب آقای زیدآبادی.

  • چای دبش باغ ازگل
    6

    ۴۶سال تجربه نشان داده رییس جمهور در ایران فقط مترسک سرجالیز است اختیار تام ندارد اما در این دوره حساس که مسعود پزشکیان تنهای تنها وسط شش رقیب اصولگرا محاصره شده غیرت ایرانی حکم میکند حمایت مردمی‌ترین انتخابات را انجام دهیم و سی میلیون رأی مردمی تقدیم میکنیم ب پزشکیان رییس جمهور منتخب ملت شریف وفرودست ایران زمین بنده برای اولین بار بخاطر تنهایی دکتر پزشکیان رأی می‌دهم علی رغم میل باطنی!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      سیاست همونی که از طرف بالا اعلام میشود و همون راه رییسی است.اگر پزشکیان هم انتخاب شود رییس جمهور بشود همون نماد رییس جمهور است و کاری ای نیست وهیچ توفیری برای مملکت و مردم ایجاد نمی شود این را بدانید...

  • ناشناس
    0

    به هر حال بهتر از جلیلیه .

  • Mohammadreza tavakoli
    0

    I have a lot of respect for mr pezeshkian.

  • علی @@@
    1

    پزشکیان فقط جهت بالا بردن رای تایید صلاحیت شد وگر نه سیاست حکومت یکدست سازی محض است به شکلی که حتی یکنفر از غیر خودی های حکومت در راس و مدیریت و ریاست ها نباشد .معنی دقیق مهندسی انتخوابات همین هست که در کشور ما انجام میشود یعنی حذف تمام غیر خودی ها از طریق رد صلاحیت و گذاشتن یک غیر خودی نخودی که مطمئن هستند رییس جمهور نخواهد شد و فقط مشارکت و درصد رای ها را بالا خواهد برد . مهندسی اینطور است که هم مشارکت را زیاد میکنند هم با علم به مشارکت نکردن و نارضایتی عمومی در کشور براحتی گزینه مد نظر خود را با رای های اجباری که از ارگان ها و سازمانهای نظامی و دولتی و خانواده هایشان دارند به ریاست جمهوری میرسانند و مدعی انتخوابات سالم نیز میشوند .چرا احمدی نژاد را تایید نکردن از این جهت که میدانستند حتما رای میاورد و مشارکت مردم به سمت ایشان میرود و آنوقت است که مهندسی شکست میخورد ولی اوردن اصلاح طلب بی خطری مثل پزشکیان رای زیاد و قدرتمندی مثل احمدی نژاد به همراه نخواهد داشت و کاملا بی خطر است .

  • ناشناس
    2

    مردم مشارکت نخواهند کرد هیچ عقل سالمی نماینده های گزینشی شورای نگهبان را مطابق معیار های خود نمیدانند چون از اساس معیارهای گزینش شورای نگهبان صد و هشتاد درجه مغایر با معیارهای عموم مردم مخصوصا شایسته سالاری و داشتن دانش کاندیدا جهت مشارکت در انتخوابات است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بحث اصلاً مشارکت بالای مردم در انتخابات نیست بحث اینست از این شش نفر گزینش و دستچین شده کدام مهره اصلی را به نهاد ریاست جمهوری بفرستند!

  • ناشناس
    0

    چرا فکر میکنید از نظر رای مشکلی ندارد ؟!

  • ناشناس
    0

    پزشکیان ریس بشه
    با این قماش که بیت المال را به نام خودشون وبچهاشون زدن میشه پس گرفت هیهات

  • ناشناس
    1

    رئیس جمهور فقید به پایان ماموریت چهارساله خود نرسید درصورتیکه پزشکیان هم رئیس جمهور شود واحتمال داده شود که بپایان چهارساله برسد شاهد ناآرامی های ساختگی خواهیم بود وآرامش روانی مردم دستخوش ناملایماتی خواهد بود که انتظارش را ازهم اکنون میشه پیش بینی کرد اما اگر هریک ازافراد دیگری باشند بعید میدانم مشکلی پیش بیایید درمسیر پیش رو تورم ،مشکلات معیشتی و... خواهیم داشت و بسرعت لاک پشتی درگذر زمان تقریبا سه دهه ثبات نسبی بوجود میاید .

  • رابی
    0

    مهم ترین کار یک دولت برنامه ریزی برای اهداف اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و غیره است.برای رسیدن به اهداف اقتصادی میبایست دولت آمار شفافی از میزان درآمدهای نفتی و گازی و معادن و شیلات و بازرگانی و غیره داشته باشد و درآمد تمام این منابع مستقیم در اختیار دولت قرار بگیرد و به طور شفاف نیز مشخص شود که این منابع در چه جاهايی هزینه شده و می شود.
    متاسفانه رئیس جمهور در ایران نه تنها آمار دقیقی از فروش نفت و گاز و معادن و غیره ندارد بلکه اختیار هزینه کردن درآمد حاصل از این منابع نیز در دست او نیست و عملا رئیس جمهور در ایران یک مقام تشریفاتی بیشتر نیست.در ضمن رئیس جمهوری که قوای امنیتی و نظامی تحت فرمانش نباشد مثل یک سرباز بدون سلاح می ماند که هیچ کاری از دستش بر نمی آید.
    تا زمانی که قانون اساسی تغییر نکند و اختیارات کامل به رئیس جمهور داده نشود شرکت کردن مردم در انتخابات نادانی است.

  • ناشناس
    3

    درود بر بن سلمان و الهام علیف

  • پرتو
    0

    من یه ترک آذری هستم وبه هیچ عنوان به پزشکیان رأی نمیدم .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      صاحب اختیار هستی!

  • ناشناس
    2

    خوبه کارشناسان اصلاح طلب از الان خودشون رو پیروز انتخابات میدونن و جلو جلو رای اقوام ترک و کرد رو مال خودشون میدونن!
    بابا یکم حفظ ظاهر کنید حداقل از الان که دارین راه موسوی رو میرید!!!

  • کارشناس
    1

    جناب زید ابادی با احترامی که به تو قائلم تکنیک تحلیل شما بعد از انتخاب که مطرح فرمودی یک نظریه تئوری بوده وجمع اوری سلیقه وتخیلات ذهن شخصی خودت است ولی درعمل پشت این رای خود مردم است دمکراسی مستقیم

  • احمد
    0

    پزشکیان شجاع تر از خاتمی و روحانی بوده از دیار آذربایجان دلیر ..است و ..لحن صریح و شفاف و روشنی داره و از حمایت اقوام ترک ترکمن و کرد و تات و بلوچ و...برخوردار هستش تحصیلات عالیه واقعی دانشگاهی رو داره

  • ناشناس
    2

    من تا الان از قشر خاکستری جامعه بودم ولی میخوام انتخاب کنم برای اینکه افراد تند رو امثال به ظاهر اصول گرا و شرکا قدرت رو به دست نگیرن

  • ناشناس
    0

    ضمن احترام برای جناب زیدآبادی و تحلیل واقع بینانه ایشان، دو مطلب خیلی مهم را نباید نادیده گرفت
    الف- امکان پیش بینی آینده تقریبا وجود ندارد خصوصا در ایران
    ب- از فضای سال ۷۶، حدود سه دهه گذشته و مردم هم دیگر آن مردم سابق نیستند به انضمام اینکه نقش فضای مجازی و آگاهی عمیق اکثر مردم را دست کم نگیرید

  • ترکم
    0

    درسته راست گفتی گل گفتي خدابدادمافقرابرسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها