تردید اصلاحات در ائتلاف با پزشکیان/ خاتمی اشتباه بزرگ خود در زمان روحانی را تکرار می کند؟

اصلاح طلبان همواره به دنبال پیوند قدرت خود به کیش شخصیتی یک فرد کاریزماتیک هستند و به همین دلیل، همواره نگاهی از پایین به بالا دارند و نمی توانند بر فردی که با آن ائتلاف تشکیل داده اند، سلطه سیاسی داشته باشند. به همین دلیل، ائتلافشان خیلی زود از هم می گسلد و فرد پیروز آنها را کنار می گذارد.

تردید اصلاحات در ائتلاف با پزشکیان/ خاتمی اشتباه بزرگ خود در زمان روحانی را تکرار می کند؟

حسین آصف- اگرچه گروهی از اعضاء و احزاب جبهه اصلاحات از مسعود پزشکیان اعلام حمایت کرده اند اما هنوز بدنه اصلاحات تصمیم قاطعی در مورد آینده انتخابات نگرفته است.

سید محمد خاتمی، به عنوان رهبر معنوی اصلاحات، هنوز اعلام نکرده که در انتخابات ریاست جمهوری 8 تیر شرکت خواهد کرد یا نه؛ هرچند خبری به نقل او منتشر شده که حکایت از رای وی به پزشکیان دارد. برخی دیگر از اصلاح طلبان مهم نیز در مورد انتخابات آتی اعلام موضع نکرده اند.

به نظر می رسد هنوز در میان بدنه اصلاح طلبان و بزرگان این جبهه نوعی تردید وجود دارد. آنها نمی خواهند در قمار آخرشان شکست بخورند. این اتفاقی است که در سال 1400 برای آنها رخ داد. نامزدهای اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای شهر تهران شکست سختی خوردند و جبهه اصلاحات ضربه سختی خورد. اصلاح طلبان نمی خواهند تاریخ تکرار شود. آنها می دانند اگر در انتخابات 1403 با تمام قوا وارد میدان شوند و نامزدشان شکست بخورد، احتمالا کارشان به پایان رسیده و برای مدت طولانی یا شاید همیشه از سطح اول سیاست ورزی خارج شوند. به همین دلیل، با احتیاط عجیبی فعالیت های مسعود پزشکیان را رصد می کنند و تصمیم قطعی را به بعد از مناظره های انتخاباتی منوط کرده اند.

اقتدار کاریزماتیک و سیاست انفعالی اصلاح طلبان

روندی که اصلاح طلبان پیش گرفته اند نشان از ضعف ساختاری و سیستماتیک آنها دارد. البته این مساله به اصلاح طلبان اختصاص ندارد و در همه احزاب سیاسی ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، دیده می شود. برای فهم این ضعف ساختاری باید به تئوری «ماکس وبر»، جامعه شناس مشهور در رابطه با «اقتدار» سیاسی اشاره داشته باشیم.

ماکس وبر معتقد است هر نظام، دولت یا رهبر سیاسی به سه نحو می تواند مردم را به تبعیت از خود واداشته و اقتدار خود را در جامعه تثبیت کند. این سه نوع اقتدار بدین قرار هستند:

الف. اقتدار کاریزماتیک 

ب. اقتدار سنتی 

ج. اقتدار قانونی

اقتدار سنتی اقتداری است که بر اساس «سنت» یا عرف اعمال شود. برای مثال، تبعیت کشاورزان از کدخدا یا ارباب در جامعه فئودالی یا تبعیت اعضاء یک عشیره از شیخ خود در جامعه عشیره ای – قبیله ای از نمونه های اقتدار سنتی هستند.

اقتدار کاریزماتیک اقتداری است که بر اساس کیش شخصیتی یا نفوذ رهبر یک جریان بر اعضاء آن جریان اعمال شود. برای مثال، اقتدار لنین بر کمونیست ها یا نفوذ شاه اسماعیل بر قزلباش ها از سنخ اقتدار کاریزماتیک است. اما اقتدار قانونی که در عصر مدرن بیشتر دیده می شود، از طریق «قانون» و به خصوص از طریق احزاب اعمال می شود. برای مثال، زمانی که پارلمان بر اساس قدرت احزاب، فردی را به عنوان نخست وزیر انتخاب می کند، در حال اعمال اقتدار قانونی بر یک جامعه است.

تفاوت اقتدار قانونی و کاریزماتیک به خوبی در جامعه ایران و احزابش خود را نشان می دهد. در بیشتر جریانات سیاسی مهم، این افراد کاریزماتیک بوده اند که دست بالا را داشته و حزب یا احزابی را وادار کرده اند که از آنها تبعیت کنند. کمتر حزبی بوده که از طریق لابی سیاسی، فردی را به درجات بالا رسانده و به نحو قانونی آن را به قدرت رسانده باشد.

برای مثال، با وجود اینکه حزب توده در دهه 20 قدرت زیادی داشت اما هرگز نتوانست افراد شاخصی را وارد سطح اول سیاست کند و گاه چنان در تگنا قرار می گرفت که برای ورود به سطح اول قدرت، مجبور بود به افراد غیر توده ای اما کاریزماتیک مانند احمد قوام و محمد مصدق نزدیک شود و حول آنها سیاست ورزی کنند.

این مساله در مورد اصلاح طلبان نیز صادق است. اصلاح طلبان در بیشتر انتخابات های ریاست جمهوری مانند یک شکارچی در کمین نشسته و بعد از ظهور یک فرد کاریزماتیک به او نزدیک شده و سعی کرده اند قدرت را شکار کنند. این مساله حتی در انتخابات 1376 هم خود را نشان داد.

افزایش کاریزمای سید محمد خاتمی باعث نزدیک شدن اصلاح طلبان (یا به عبارت بهتر، خط امامی ها) به او و تشکیل یک جبهه وسیع شد. در انتخابات سال 92 محمد رضا عارف نامزد اصلاح طلبان بود. اگر ساختار «اقتدار قانونی» بر اصلاحات حاکم بود، آنها باید از طریق لابی، عارف را به پیروزی می رساندند اما ظهور یک شخصیت کاریزماتیک به نام حسن روحانی آنها را پشیمان کرد. اصلاح طلبان عارف اصلاح طلب را وادار کردند که به نفع حسن روحانی غیر اصلاح طلب و اعتدالگرا از انتخابات انصراف دهد.

به نظر می رسد در انتخابات 1403 نیز اصلاح طلبان به سیاست اقتدار کاریزماتیک خود روی آورده اند. در انتخابات جاری قدرت جریان و احزاب اصلاح طلب از سال های گذشته کمتر است و به همین دلیل، بیش از هر زمان دیگری به یک کاراکتر کاریزماتیک احتیاج دارند تا از طریق قدرت خود آنها را نجات دهد. به همین دلیل، مانند سال 92 منتظر ظهور کاریزمای مسعود پزشکیان هستند تا بار دیگر بتوانند از طریق سیستم اقتدار کاریزماتیک به قدرت برسند.

حزبی که کیف کش یک فرد می شود!

اما اشکال روش اصلاح طلبان در کسب قدرت چیست؟ بررسی تاریخ اصلاحات در چند سال اخیر به خوبی نقاط ضعف سیاست اصلاح طلبان را نشان می دهد.

آنها در سال 92 بدون معامله با روحانی پشت او درآمدند اما از آنجا که سیستم اقتدار کاریزماتیک را پی گرفته بودند، بعد از پیروزی روحانی، مرعوب و مقهور او شدند. روحانی از اعتبار آنان بهره جست و بعد از پیروزی، آنان را آنطور که توقع داشتند، در قدرت سهیم نکرد. در واقع، اصلاح طلبان همواره به دنبال پیوند قدرت خود به کیش شخصیتی یک فرد کاریزماتیک هستند و به همین دلیل، همواره نگاهی از پایین به بالا دارند و نمی توانند بر فردی که با آن ائتلاف تشکیل داده اند، سلطه سیاسی داشته باشند. به همین دلیل، ائتلافشان خیلی زود از هم می گسلد و فرد پیروز آنها را کنار می گذارد.

در پایان بد نیست به اظهار نظر یکی از صاحب نظران سیاسی در این رابطه اشاره کنیم. مهدی تدینی، فعال سیاسی، مدتی پیش در یادداشتی ضمن انتقاد از مشی سیاسی اصلاح طلبان، چنین نوشت: «متحیرم که اصلاح‌طلبان در حال ارتکاب همان اشتباه دوران روحانی به شکل حادتری ‌اند. اصلاح ‌طلبان در دور دوم روحانی به معنای واقعی کلمه آچمز شده بودند؛ نه راه پس داشتند نه راه پیش؛ نه در بالا گوش شنوایی داشتند و نه در پایین چشمی حاضر به دیدنشان بود و مقصر این وضع هم بیشتر خودشان بودند. آنها بدون هیچ تضمینی چک سفیدی به روحانی داده بودند و حالا هیچ فشاری نمی ‌توانستند به روحانی بیاورند، جز اینکه نظاره‌ گر اقدامات دولت باشند. این بی‌ع ملی اصلاح‌ طلبان بدنه رأی ‌دهنده‎شان را سال به سال عصبانی ‌تر می ‌کرد، اما کاری نمی ‌توانستند بکنند، چون هیچ پیوند ارگانیک و سیستماتیکی میان روحانی و اصلاح‌ طلبان وجود نداشت. بر اساس مصالح موقت انتخاباتی، ائتلافی شفاهی میان افرادی شکل گرفته بود و دیگر هیچ! نتیجه این شده بود که تعدادی از اصلاح‌ طلبان به کرسی ‌های اداری میان ‌رتبه رسیده بودند و اگر هم جامعه غر می ‌زد و مطالبه‌ای داشت می‌گفتند هیس! روحانی هر کاری بتواند می ‌کند.

دوباره همان آرایش پرهزینه و بی‌ فایده در حال تکرار است: هیچ پیوند ارگانیکی میان پزشکیان و اصلاح‌ طلبان وجود ندارد. دوباره چک سفیدی تحویل نامزدی می‌ دهند و فردا آن نامزد هر چرخشی بخواهد می ‌کند و دلیلی هم برای پاسخگویی ندارد. فردای پیروزی در انتخابات، اصلاح‌ طلبان هیچ سازوکاری برای مشارکت در تصمیم ‌ها و اِعمال نظرات خود درون دولت نخواهند داشت، جز اینکه دوباره شماری از اعضای منتسب به اصلاحات اینجا و آنجا مشغول کار شوند و دوباره جامعه لب فرو ببندد تا دولت کارش را بکند. اینکه شما یک اشتباه مهلک را دوبار می ‌کنید تقصیر زور زیاد حکومت نیست، تقصیر ندانم ‌کاری خود شماست.»

پزشکیان در دومین مناظره می‌گوید، درهای ستادهایش بر روی همه باز است. این یعنی تکرار سناریوی "رئیس‌جمهور همه" و عبور از اصلاحات در فردای پیروزی احتمالی.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 56
  • ناشناس
    30

    درود بر خاتمي ،هرتصميمي بگيري أطاعت مي كنيم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      9

      خبرفوری مقاله نویس جدیدی پیدا کرده حسین آصف با چند مقاله بدنبال تحریک پزشکیان است. پزشکیان در دام تندروهای اصللاحات نخواهد افتاد واقعیت این است که او نه اصلاح طلب به معنای مصطلح و نه اصولگرا به معنای مصطلح نیست دیشب در مناظره گفت انتخابم به عنوان وزیر بدلیل عملکرد بهترم در زمان ریاست علوم پزشکی تبریز بود و من وابسته به جناحی نبودم. این فرد مسلمان پاک دست و صادق است اما در توانایی هایش برای ریاست جمهوری تردید دارم. این تردید ناشی از ادمهایی است که دور و برش را گرفته اند بدجور بوی قدرت به مشام این دوربری ها خورده است.

    • ناشناس
      0

      فرقت با تندرو ها چیست؟!احترام بگذار ولی از هیج شخص غیر معصومی اطاعت نکن

    • حسن ستار
      0

      شخص معصوم وجودنداشته وندارد

    • محسن
      1

      آقای ناشناس دوم..
      درباره این دور و بری های آقای پزشکیان که می فرمایید نگرانشان هستید..
      اصالت گفتمان اصلاحات( منتقد ، مصدقی ، مشروطه یا هر چه اسمش را می‌خواهید بگذارید) .. اصلاح قانون اساسی ، انتقال اختیارات به مقام ریاست جمهوری..و فرمایشی شدن جایگاهی است که باید بتواند بر قلب ها حکومت کند و نه با حکم و فرمان..همچنان که اساس اسلام بر سفارش است و اساس آن به اجبار نیست.. و تایید صلاحیت ، تایید صلاحیت افراد بر اساس توانمندی و تخصص آنها باشد..
      این اتفاق بیفتند این دور و بری ها که می فرمایید بروند..شما تشریف ببرید..تفاوتی ندارد..برای این که در اون صورت این مردم هستند که هر چه خواستند چهار سال یک بار در انتخابات اعمال می کنند( و از طریق احزاب و مجلس و.. حتی در طول آن چهار سال)

  • ناشناس
    11

    اصلاحات پیروز بشه تمام درها به روش بسته است و آزادی عمل نخواهد داشت اصول گرا پیروز بشه باز هم بر اساس سیاست و طرز تفکر چندین ساله تعاملی ایجاد نخواهد کرد یعنی در نهایت اوضاع همینی که هست و در اقتصاد و زندگی مردم گشایشی نخواهد بود

    نظرات شما -
    • دکتر جلیلی
      21

      نه اصلاح طلب
      نه اصول گرا


      فقط انقلابی
      مثل حاج قاسم
      مثل شهید رئیسی

  • ناشناس
    4

    انشااللہ نان بصورت شرعی مجانی بدھندتاقشرمستضعف غم شکم نداشتہ باشند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      هموطن توی ایران زندگی نمیکنی هی شعار نان شرعی و مجانی سر میدی
      چراکه نان مردم رو اجر کردن و خونشون تو شيشه
      در ضمن با مسولان فعلی که‌ منافع حزبی رو به‌ منافع ملی ترجیح و حلال وحرام رو هم به‌ نفع خودشان تفسیر میکنند پس دم زدن و خواستن شرع و حق حقوق غیر عقلانه است

  • ناشناس
    2

    در ایران کار جمعی هنوز جا نیفتاده به همین دلیل ما هیچ حزب واقعی و فراگیری نداریم منافع جمعی ارجحیت ندارد

    نظرات شما -
    • محسن
      2

      آقای آصف تصور می کنند ما دچار منگلیسم یا نابینایی هستیم!! نوشته اند ( بیش‌از این این که تقصیر زور زیاد حاکمیت باشد..تقصیر ندانم کاری خود آن هاست) خیر..بنده خدمت حضرتعالی عرض میکنم..اگر کاندیدای ما برای ریاست جمهوری، *مصطفی تاجزاده* باشد..تقریبا تمام اعضاء این جريان سیاسی از او حمایت می کنند..گفتمان و منش او بارها در افکار عمومی مورد استقبال قرار گرفته..الان کجاست؟ آقای آصف، کاندیدای ما کجاست؟؟ به چه جرمی و در کجاست؟ بفرمایید..
      این که ایشان رد صلاحیت شد..فقط یک نقطه سیاه در کارنامه اخلاقی یا اقتصادی او بگویید..سابقه مدیریتی ایشان هم مشخص هست..بفرمایید چرا در دور قبل رد صلاحیت شد و الان چرا و کجاست؟؟

  • ناشناس
    27

    هرچه سید عزیز ما بگوید اطاعت امر میکنیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      15

      سید ما
      آقای ما
      فقط سید علی خامنه‌ای

    • حسن ستار
      0

      من نوعی،هرچه عقل ووجدانم بگه عمل میکنم

  • ناشناس
    3

    واقعا داستانی شده !!!
    یک گروهی به نام اصلاحات !
    در گوشه ای برای روز مبادا !
    هرزمان گند میزنند از اونها استفاده می کنند تا شاید مردم خسته از معاش معمولی را سرصندوق بیارن و بعدش همون اش و همون کاسه !

    راهش اینه !
    باهم یکی یشید
    به مردم واقعیتها را بگوئید
    امثال روحانی و زاکانی و هاشمی را کنار بزارید
    دست از پوتین بکشید
    با غرب جدا وارد مذاکره بشید
    دست از لبنان و حوثیه بردارید
    باعقلانیت بجای پیچیدن پرو پای هم یکی بشید و کشوررا نجات بدید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      غرب فقط خواری و خفن مارو میخاد ایران مستقل و آزاد میتونه قدرت بشه
      ایران وابسته مثل افغانستان خواهد بود
      تفکر مذاکره با غرب فقط مارو نابود میکنه. اونا باید التماس کنند برای مذاکره.
      البته سر امنیت و موشک و انرژی اتمی ما نباید مذاکره کنیم
      در سایه اقتدار و قدرت فقط مذاکره جواب میده

  • ناشناس
    6

    اقای خاتمی
    مگربعد احمدی نژاد همین حرکت را نکردید چی شد؟؟؟!!!
    کاری برای ملت پیش رفت ؟! نه والله !
    اخه وقتی سوار ماشینی هستی که بقول خدگددتون فرمونش دست کسان دیگر است چرا سوارش میشی؟!!!
    ملت که مغز خر نخوردن میفهمند بخدا

  • تلمبه
    14

    مردی می آید ز خورشید مرد مردستان طاها خاتمی قهرمان ملی ایران با وقار لبیک یا سید محمد لبیک لبیک لبیک سایه ات پایدار آخرین منجی ایران

    نظرات شما -
    • پزشکیان روحانی دوم
      9

      شتر در خواب بیند پنبه دانه

  • جوجوله
    7

    بی اخلاقی در مناظره تلویزیون به خصوص زاکانی و قاضی زاده هاشمی بر علیه پزشکیان همه مردم قضاوت خواهند کرد که دست آورد نداشتتون تورم ۴۰۰ درصدی در طول این ۳ سال ضمنآ پزشکیان وزیر بهداشت خاتمی بوده و در دولت روحانی دخالتی نداشته و میشه گفت دولت سوم خاتمی مگر بهتر از خاتمی تا بحال داشتیم به خدا قسم نداشتیم حالا این بعضی از نامزدها که هیچ اقبالی ندارند از ترس باختشان به پزشکیان انگ ناروا بزنند و هی شعار پوچ بدهند رای میدم به پزشکیان تا این بساط پامنقل شعار دادنها جمع بشه و بلکه از این نابسامانی رهایی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      به پزشکیان نبود به کسانی که دور و بر ایشون هست بود کمی بیشتر دقت کن

    • ناشناس
      0

      پزشکیان هیچ برنامه ای نداره
      دور و بریاش نا اهلن
      خدا یا قوم الظالمین را نابود کن
      مردم را به فنا دادند الان باز هم با چرب زبانی اومدن رای جمع کنند

  • تلمبه
    9

    کسانی که میگویند رای نمیدن دو دسته هستن یک دسته که واقعا اهل رای دادن نبوده و نیستند که هیچ یک دسته هم دروغ میگویند و میخواهند تا مشارکت کم بشه و نامزد خودشان پیروز بشه این گروه در زمین نتانیاهو بازی میکنند خواهش دارم مردم تیز بین باشند به هرکسی خواستین رای بدین اما شرکت کنید من خودم پزشکیان را اصلح میدانم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      14

      ما انقلابی ها اتفاقا دوست داریم همه شما بیاین رای بدید مشارکت زیاد بشه
      دو دلیل داره
      اول اینکه، رای ۲ میلیونی اصلاح‌طلبان تو سال ۱۴۰۰ خیلی زیاد بشه، مثلا ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کنه ، بشه ۶ یا ۷ میلیون( به فرض محال)
      چه اتفاقی می‌افته؟
      درصد مشارکت بالا میره
      نماینده جبهه انقلاب که سال ۱۴۰۰ حدود ۲۳ میلیون رای داشته و امسال هم مثلا ۱۰ درصد افزایش میشه حدود ۲۷ میلیون رای
      یعنی هم با مشارکت اصلاح‌طلبان، آمار بالا رفته و ما میتونیم درست و حسابی سرمون را بالا بگیریم.
      و دوم اینکه دل رهبرمون هم حسابی شاد میشه.

      شما همش فکر می‌کنید نتیجه انتخابات تو تهران مشخص میشه
      اصلا اینطور نیست
      تو شهرها بخصوص شهرهای کوچک و روستاها جو غالب مذهبیه
      ما ۳۰۰ هزار روستا داریم، که آمار مشارکت اونجاها مثل تهران نیست که ۳۰ درصد باشه
      اونجا آمار ۹۰ و ۱۰۰ درصده.

      احمدی نژاد اینو خوب فهمیده بود، رفت روی روستاها و مناطق عشایری و مستضعف سرمایه گذاری کرد و جواب گرفت.
      من خودم سر صندوق تو روستا بودم، اونجا اگه یه پیرزن تو حال مرگ هم باشه، با ماشین و وانت و هر چی شده، میارنش برا رای دادن( البته خود اون پیرزن هم اصرارش کمتر از اطرافیان نیست) .

    • ناشناس
      2

      ما آخرش نفهمیدیم انقلابی به کسانی میگن که اسم انقلابی رو یدک میکشند که از رهبری بخواهند از آنها بگیرند یا هرکس دراین نظام زندگی می‌کنه ودرانتخابات این انقلاب اسلامی شرکت می‌کنه انقلابیه به نظرم مجلس باید دراین مورد قانون تصویب کنه تا انحصاری نباشه

  • پی جی جی
    12

    به فرمان رهبر انقلاب امام خامنه ای در انتخابات شرکت و به احترام آیت الله خاتمی رای خود را بنام دکتر مسعود پزشکیان تبرک میکنم

  • ناشناس
    11

    با خاتمی بی خاتمی رای ما پزشکیان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      قرار داد کرسنت رو بخونید تا جریمه ۱۴ میارداری دلاری ایران رو بفهمید
      بدونید چرا سفره مردم ‌کوچیک میشه
      از بس باید هزینه خرابکاری این کثافتی اصلاح طلب رو بدیم کشور جلو نمیره و فقط عقب گرد داریم. تو رو خدا به جلیلی رای بدین اصلاح طلبان رو بندازین دور یکبار برای همیشه خط باطل روی آنها بکشید

  • ناشناس
    8

    من نیز تابع امر آقای خاتمی عزیز هستم.

  • چای دبش باغ ازگل
    5

    فقط خدا می‌تونه ما مردم فرودست ایران زمین را از فقروفرودستی نجات دهد هر دو حزب منافع شخصی خود را ب منافع ملی و مردمی ترجیح می دهند!!! رأی من فقط دکتر پزشکیان است که بوی تفرقه افکنی نمی‌ده!

  • ناشناس
    10

    اگر مردم ترک زبان استانهای آذربایجان شرقی و غربی و اردبیل و زنجان وهمدان وقزوین والبرز وکرج و تهران وسایر نقاط ایران که بالغ بر ۳۰میلیون نفر هستن رای ۸۰درصدی به پزشکیان بدهند و استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان ،خوزستان و کردستان و کرمانشاه رای ۵۰درصدی به پزشکیان بدهند راحت آقای پزشکیان دور اول برنده میشه،رقیب سرسختی آنچنانی که کاریزمای بین مردم داشته باشد ندارد ،تا حدودی قالیباف میشه روش حساب کرد

    نظرات شما -
    • پزشکیان روحانی دوم
      12

      پزشکیان تو تبریز فقط ۸ درصد بهش رای دادن
      تبریز دوم شد😁
      شما انتظار داری
      جای دیگه بهش ۸۰ درصد رای بدن😀😀

    • راحیل
      18

      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی
      فقط دکتر جلیلی

    • ناشناس
      13

      من با خانواده محترم
      دکتر جلیلی

  • ارسلان
    5

    برای جلوگیری از نفوذ پوتین و چین که فقط منابع ما را هاپولی میکنند و علیه جزایر سه گانه ما رای میدهن به فردی نیاز داریم که جناب خاتمی وی را تربیت کرده و او کسی نیست جز دکتر پزشکیان

  • سیسمون
    21

    رای میدهم به مرد اخلاق و دنبال کننده راه شهید رییسی جناب آقای قاضی زاده هاشمی

  • کشکول
    11

    به مرد میدان آقای قالی باف رای میدهم چون آدم بروزی هست و هرجا بوده برکت داشته

  • ناشناس
    19

    فقط زاکانی

  • ناشناس
    15

    عشق است پور محمدی

  • ناشناس
    19

    جلیلی یاور رییسی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اون چی بود که این باشه!!!

  • فرناز
    1

    حق آقای خاتمی این نبود ،جز خدمت چه کرد که اینهمه سال حصر خانگی ؟ کی به اندازه آقای خاتمی به این کشور و توسعه روابط خدمت کرد؟ سزای همه کسانی که دلسوز کشور هستند یک چیزه ،حصر

  • ناشناس
    7

    کلا نباید تایید صلاحیت میشد پزشکیان

  • فاطمه ملاحسنی
    9

    مردم به دولت سوم روحانی رای نمیدن مگه همین خاتمی تو جمع دانشجویان تهدید نکرد بیشترین نرخ بیکاری برای، زمان خاتمی هست مبتکر طرح گشت ارشاد هم خاتمی این همه تناقض تو عملکرد اصلاحات باعث روی گردانی مردم از شماهاس هنوز دوران کرونا که حتی توانایی وارد کردن واکسن نداشتید را یادمون نرفته و تنها راهکارتون تعطیلی بود.

  • ناشناس
    12

    فکر میکنید خاتمی کیه از همین قماش مفت خورها

  • ناشناس
    12

    اصلاح طلبان مشتی دیکتاتور هستند که فقط خودشون رو قبول دارند و بس.
    یک زمانی داد و فریاد راه میندازن که رییس جمهور فقط تدارکاتچیه،یک زمان دیگه برای همین پست تدارکاتچی ،یقه می درونند.
    تا حالا جایی دیدید یا شنیدید یه اصلاح طلب شهید شده باشه؟ اما یه نگاه اون ور آب بندازید تا دلتون بخواد اصلاح طلب خائن داریم.
    برید حرفهای هوشنگ امیر احمدی در مورد ظریف رو ببینید تا نوع نگاه اصلاح طلبان غربگرا ،نسبت به ملت بیاد دستتون.
    البته این به معنی تایید اصولگراها نیست چون اونها هم از یک طرف دیگه بام افتاده اند.
    همون طور که خاتمی رو توی دانشگاه هو کردن،نوبت پزشکیان هم می رسه که همون طور هو کنندش شک نکنید.
    اصلاح طلبان تشنه قدرت هستند نه شیفته خدمت.
    البته ثروت رو که هر دو طیف الی ماشاء الله دارند

  • علی
    16

    ⭕️‏فساد ‎چای دبش در دولت روحانی شروع و در دولت شهید رئیسی کشف و جلوی اون گرفته شد.
    همون جریانی که روی آنتن زنده میکروفون بیت‌المال رو پرتاب میکنه؛ وقتی به قدرت برسه بیت‌المال رو سهم مفسدان و غارتگران خواهد کرد.

    #پزشکیان_دولت_سوم_روحانی
    #انتخابات

  • ناشناس
    7

    پزشکیان نمودار فقر رو آورده که مثلا دولت سید شهید رو تخریب کنه
    اما در همین نمودار مشخصه فقر در دولت فلاکت روحانی ٣ برابر شد و در دولت شهید رئیسی کاهش پیدا می‌کرد.

    طبق آمار بانک جهانی فقر در ایران در دولت شهید رئیسی به ٠.۴ رسیده که کمترین میزان از سال ٩٨ هست و چشم انداز مثبته/ مُحَمَّدیسم

  • م
    11

    بسیاری از اینهایی که کامنت گذاشتن که به پزشکیان‌رای میدهند فیک هستند ،و دارند بازی میکنند ،،،،،

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تو آزادی هر جور دوست داری خیال کنی یل حتی خیال بلفی کنی بر با خیاباتت خوش با‌ش و بزودی فرق فیک و خیک رو میفهمی

  • ناشناس
    0

    رئیسی بزرگترین موتور اقتصادی کشور(بورس) را کاملا خاموش کردند در دوران ایشان زیان ما خیلی بیشتر از سال 99 شد. بزرگترین سم برای تولید و اقتصاد قیمت های دستوری بود که دولت رئيسي استاد قيمت گذاری دستوری بودند که این کار زیان خودروسازان را از 79 هزار میلیارد تومان به 467 هزار میلیارد تومان رساند.

  • ناشناس
    1

    به خدا قسم یادمه در زمان خاتمی بیشتر مردم در بورس سرمایه گذاری می کردند در زمان ایشان شکربن از 140 تومان شد 12000 تومان الآن همون سهم 350 تومان شده خاک بر سر دولت سیزدهم که اصلا نمی دونه بازار سرمایه چیست!!

  • ن
    4

    رياست جمهوري برازنده قاليباف است چون مدير است

  • ناشناس
    1

    پزشکیان حتما رییس جمهور است البته با اختلاف زیاد با بقیه
    اقای پورمحمدی واقعا یک روحانی وزینی هستند
    خدا خیرش بدهد

  • ناشناس
    2

    پزشکیان عضو جبهه بزرگ اصلاح طلبان است در حالیکه روحانی عضو جبهه بزرگ اصلاح طلبان نبود و اصولگرای معتدل و میانه رو بود پس نباید از پزشکیان ترس و واهمه داشت که راه روحانی را برود بلکه پزشکیان باید از حزب سیاسی متبوع خود یعنی اصلاح طلبان تبعیت کند زیرا پزشکیان بدون حمایت جبهه بزرگ اصلاح طلبان یک میلیون رأی هم نخواهد داشت!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خدا لعنت کنه حزب ها و گروهای سیاسی که باعث تفرقه شدند. چرا به اطرافیان پزشکیان نگاه نمیکنید؟ این همه مملکت و صف گوشت و مرغ و روغن و رب و قطعی آب و برق یادتون رفته؟
      چرا حافظه تان اینقدر ضعیف است؟چرا عبرت نمیگیرید؟ ۳۲ ساله مملکت دست هاشمی و دار ودسته اش هس و فقط از آخور بیت المال می‌خورند کافی نیس؟ چرا فکر نمیکنید؟ چرا هر بار از یک سوراخ گزیده بشویم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها