روزنامه اصولگرای وطن امروز:

کناره گیری قالیباف ممکن است به پیروزی پزشکیان در همان دور اول منتهی شود/ انصراف جلیلی کم ریسک تر است

۲ روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم و در هر حالی که جریان دولت سوم روحانی و اصلاح‌طلبان با یک کاندیدا در صحنه هستند، جبهه انقلاب با چند کاندیدا رای‌ها را بین خود تقسیم کرده ‌است.

کناره گیری قالیباف ممکن است به پیروزی پزشکیان در همان دور اول منتهی شود/ انصراف جلیلی کم ریسک تر است

روزنامه اصولگرای وطن امروز نوشت: در این میان، تقابل نظرسنجی‌ها نیز بر این صحنه متکثر افزوده است. هواداران 2 کاندیدای دارای اقبال بالاتر، هر کدام به بیشتر بودن رای کاندیدای متبوع خود اشاره و این برتری نسبی را دلیلی بر لزوم کناره‌گیری دیگری قلمداد می‌کنند. این در حالی است که آنچه درباره نظرسنجی‌های انتخاباتی یک هفته اخیر می‌توان گفت، این است که هر دو کاندیدای برتر جبهه انقلاب (قالیباف و جلیلی) و بنا بر برخی نظرسنجی‌های دیگر، هر ۳ کاندیدای اول انتخابات (قالیباف، جلیلی و پزشکیان) آرای بسیار نزدیکی به هم دارند به طوری که می‌توان در حال حاضر گفت اختلاف درصد آرای این کاندیداها در نظرسنجی‌های مختلف، اختلاف معناداری نبوده و جایگاه آنان در نظرسنجی‌ها با اختلاف حدود ۳ درصد است که معمولا این درصد، حاشیه خطای پیمایش‌هاست. پس تا این جای کار می‌توانیم بگوییم آرای کاندیداها تقریبا برابر است و اگر تغییری در حضور کاندیداها رخ ندهد، انتخابات حتما به مرحله دوم خواهد رفت. اما کدام کاندیداها به مرحله دوم خواهند رفت؟

بر اساس بررسی نظرسنجی‌های مراکز مختلف افکارسنجی می‌توان گفت نزدیک بودن آرا به یکدیگر امکان پیش‌بینی را سخت کرده و هرگونه پیش‌بینی در این زمینه غیردقیق است.

پس احتمال اینکه هر کدام‌ از این دوگانه‌ها به مرحله دوم انتخابات بروند، وجود دارد: ۱- قالیباف – پزشکیان، ۲- قالیباف – جلیلی و ۳- جلیلی – پزشکیان.

نکته دیگری که از تمام نظرسنجی‌های انجام‌شده استخراج می‌شود، این است که در صورتی که جبهه انقلاب با یک کاندیدا در دور اول حاضر شود، احتمال پیروزی آن بسیار بیشتر از دور دوم خواهد بود اما اختلافی که اکنون وجود دارد این است که کدام کاندیدا در صحنه بماند، احتمال پیروزی بیشتر است.

با توجه به اینکه اختلاف آرای ۲ کاندیدای برتر جبهه انقلاب، اختلاف معناداری نیست و با توجه به اینکه مطابق نظرسنجی‌های مختلف به اندازه رای بالقوه هر کدام، آرای تصمیم نگرفته بسیاری وجود دارد، روشی که در جلسات کارشناسی برای تعیین کاندیدای با شانس بالاتر برای اجماع اتخاذ می‌شود، این است که سبد رای هر کدام از کاندیداها را در صورت انصراف بررسی کنند و کاندیدایی انصراف دهد که کمترین انتقال رای را به سبد کاندیدای رقیب داشته باشد.

مطابق بررسی‌های دقیق انجام‌شده در نظرسنجی‌های مختلف میان آقایان سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف، سعید جلیلی در صورت انصراف کمترین میزان انتقال رای به سبد پزشکیان را دارد و در صورت انصراف قالیباف، ۴ برابر میزان انتقال رای جلیلی، رای به سبد پزشکیان اضافه می‌شود که حتی در شرایطی ممکن است به پیروزی پزشکیان در دور اول منتهی شود!

بر همین اساس در جلسات تعیین تکلیف برای ائتلاف و اجماع در جبهه انقلاب، نظر کارشناسی این است که انصراف آقای جلیلی کم‌ریسک‌ترین و نزدیک‌‌ترین  حالت به پیروزی را رقم می‌زند.

به هر حال، کاندیداهای جبهه انقلاب در شرایطی که از روحانی تا خاتمی در حمایت از کاندیدای رقیب وارد میدان شده‌اند، در آزمونی تاریخی قرار دارند؛ آیا به تکلیف انقلابی و ایثار انقلابی خود عمل می‌کنند یا مانند سال ۹۲ تا آخر در صحنه می‌مانند؟

پی‌نوشت

* مطابق نظرسنجی‌ها حدود 20 درصد کسانی که گفته‌اند قطعا در انتخابات شرکت می‌کنند، هنوز کاندیدای خود را انتخاب نکرده‌اند

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ناشناس
    18

    بالاترین در صد متعلق به کسانی است که شرکت نمی کنند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      21

      اگر شرکت نکنید تندروها به مملکت مسلط خواهند شد و نتیجه فقط خفقان بیشتر است،

    • ناشناس
      24

      مردم منتظر بازگشت ترامپ و حمله نظامی هستند

    • ناشناس
      25

      آبان 98،پاییز و زمستان 1400 وقایع سالهای قبل ،
      همه اینها به چه میگوید
      به پزشکیان رأی بدهیم ؟
      رأی سفید اعتراضی بدهیم؟
      یا تحریم کنیم ؟
      کدام نتیجه عملی مطلوبتری دارد
      درود بر پزشکیان

    • ناشناس
      35

      اگر پزشکیان رییس جمهور بشه یعنی رای ملت و اگر نشد یعنی فرمایشی

  • 00
    1

    چرا باید به تحلیل رقیب اعتماد کنیم؟

  • ناشناس
    43

    اتفاقا اشتباه میکنید که رای نمیدید بیاید و به پزشکیان رای بدید تا شاهد تغییرات باشیم. پس بعد اگر همین جلیلی شد و همین آش و همین کاسه بود گله مند نشوید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      پزشکیان مدیون بالادست امکان کمترین گام خیر برای مردم را ندارد و در برابر ان,نا کار امدی بالایی فرموده اش بیشترین و مهلکترین ضربه را به جبهه اصلاحات خواهد زد.

  • ناشناس
    15

    نتایج آخرین نظرسنجی های معتبر که چیز دیگری را نشان می دهد! نشان می دهد درصد آراء جلیلی از قالیباف بیشتر است پس بهتر است قالیباف به نفع جلیلی کناره گیری کند تا بخشی از آراء قالیباف به سبد پزشکیان ریخته شود!

  • ناشناس
    42

    انشا الله برادران و خواهران ترک و آذری و کرد به جناب آقای دکتر پزشکیان رای خواهند داد و به حکومت مشهدی ها و غرب ها پایان خواهند داد . اجرکم عندالله

  • ناشناس
    33

    جبهه انقلاب چه با صد کاندیدا چه با یک کاندیدا در مقابل پزشکیان شکست مفتضحانه ای خواهد خورد چون بحث مردم به میان بیاید کاری خواهند کرد کارستان

    نظرات شما -
    • ناشناس
      29

      اشتباه می کنی به نظرسنجی سازی ها وتلگرام و... نگاه نکن .به میدان نگاه کن تا واقعیت رو ببینی. جلیلی رئیس جمهور می شود.

    • ناشناس
      4

      خیلی ها به خاطر مصالحی در نظرسنجی ها اشتباه رأی می دهند واقعیت در صحنه‌ انتخابات رقم می خورد مثل زمان احمدی نژاد کسی که نفر هفتم بود نفر اول شد

    • ناشناس
      1

      زمان احمدی نژاد یادتان هست
      پس به صندوق رأی نگاه کنید نه نظرسنجی ها یا بعضی نظرسازیها

  • ناشناس
    14

    متوهمان، اگه شما جبهه انقلاب هستید،پس ۹۵ درصد بقیه مردم،ضد انقلاب هستند؟؟؟؟،اگه حق و حقیقت باشه،آن ۵ درصد ضد انقلاب هستند و این ۹۵ درصد انقلابی.

  • ناشناس
    10

    رای قالیباف خیلی خیلی کمتر از جلیلی است . اگر جلیلی کنار برود طرفداراش به قالیباف رای نخواهند داد . البته طبیعی است که به پزشکیان هم رای نمی دهند.
    . اما اگر قالیباف کنار برود ، در محتمل ترین حالت انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد وجلیلی حتی بدون نیاز به رای طرفداران قالیباف به دور دوم خواهد رفت.
    اینکه‌گفته می شود اگر قالیباف به نفع جلیلی کنار برود پزشکیان در مرحله اول پیروز انتخابات می شود صددرصد اشتباه است.
    حالا اگر پزشکیان وجلیلی به دور دوم بروند آراء آقای زاکانی و قاضی را هم خواهد داشت( این دو اگر در همین مرحله اول به نفع جلیلی کناره گیری کنن احتمال زیاد در همین مرحله جلیلی رئیس جمهور خواهدشد)

  • ناشناس
    25

    بود و نبود سایر کاندیداها هیچ تاثیری در پیروزی دکتر مسعود پزشکیان قهرمان ملی ندارد چون پشتوانه ایشان خداست و اجرای عدالت قرآنی

    نظرات شما -
    • محمد
      2

      چقدر خنده دار ولی غم انگیز
      امان از جهل جماعتی که در مقابل علی قرآن بر سر نیزه زدن

  • چای دبش باغ ازگل
    16

    اصولگراها همه باهم بخوانید واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا کاسبان تحریم همه باهم بخوانید واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا تندروهای مردم آزار همه با هم بخوانید واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا واویلا!!!

  • ناشناس
    19

    با احترام به آقای پزشکیان متاسفانه ایشان نه تنها برنامه ای برای اداره کشور و نیازمردم ارائه نداده و ندارند بلکه مدعی هستند که هیچ وعده و قولی به مردم نمی توان داد بنابراین به چه منظور باید به ایشان رای داد..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      11

      سخن پزشکیان اینکه
      تا زمانی که امثال تو در راس امورن هیچ امیدی به پیشرفت و شکوفایی نیست پس اولین اقدام اخراج و مجازات تان است سپس بقيه موارد

  • ناشناس
    10

    آقای قالیباف همواره برای جبهه انقلاب ایثار و فداکاری کرده اند اینبار نیز تکرار خواهد شد..برای شما قطعا آبی گرم نخواهد شد..

  • ناشناس
    6

    انهایی که به این کاندید(نه کاندیدا)های بی اصل و اصول عنوان جبهه انقلاب می دهند,در واقع انقلاب را به فضاحت می کشند!

  • ناشناس
    11

    نامزدها فردا پنجشنبه نمی توانند به نفع یک نامزد انصراف دهند چون زمان تبلیغات به اتمام رسیده وعمل آنها تبلیغات در زمان ممنوع قلمداد می شود

  • ناشناس
    4

    باشه بهتر ازشکست وقیحانه است
    ایشون مجلس را دارند بهتره اعتبار خودشون رو حفظ کنند والا با رای کم برن بشینن مجلس مضحکه میشوند

  • ghasemzadeh mohammadi
    6

    سعید جلیلی رئیس جمهور
    در همون دور اول

  • علی حیدری
    1

    جلیلی نباید انصراف دهد چون قالیباف چهره انقلابی مد نظر ما نیست

  • ناشناس
    3

    زنده باد دکتر جلیلی

  • آرش
    21

    اگر سعید جلیلی انصراف دهد قطعا به پزشکیان رأی خواهم داد

  • رضا
    7

    احمدی نژاد در مقابل رفسنجانی را یادتان نرود
    اینجا هم چه بخواهید و چه نخواهید چون قشر خاکستری که اکثریت هست در انتخابات شرکت نمی کند در دور دوم جلیلی انتخاب میشود و به احتمال قوی وضع اقتصادی مردم قربانی ستیز با اسرائیل و آمریکا خواهد شد.

  • وحید
    8

    دکتر پزشکیان بالای 60 درصد رای میاره قالیباف هم مثل زاکانی و قاضی پور
    انصراف میده جلیلی حدود 15 درصد رای میاره پورمحمدی هم کتر از نیم درصد

  • علی
    10

    سلام
    پزشکیان تنها برنامه اش که مانور داد و میتواند اجرای کند بی بند و باری است خدا به داد جوانها و خانواده ها برسد اگر بالا رود

  • ابی
    1

    امکان نداره رای قالیباف به سبد پزشکیان بریزه

  • محمد حسینی
    0

    این جریان سو استفاده از کد ملی خارج رفته ها و معلولان و کم توانها و مرده ها و ..... چیست که شایعه می کنند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها