مروری بر نخستین انتخابات ریاست جمهوری که به دور دوم کشیده شد

تکرار انتخابات 84 در سال 1403/ جلیلی احمدی نژاد می شود؟

این دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می شود. پیش از این، فقط یک بار انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد. این انتخابات مربوط به سال 84 است.

تکرار انتخابات 84 در سال 1403/ جلیلی احمدی نژاد می شود؟

به گزارش خبر فوری، انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم برگزار شد و در نهایت، مسعود پزشکیان با بیش از 10 میلیون و سعید جلیلی با بیش از 9 میلیون رای توانستند به مرحله دوم راه یابند. اکنون پزشکیان و جلیلی باید در 15 تیرماه با هم به رقابت پرداخته و رئیس جمهور آتی کشور را تعیین کنند.

این دومین بار است که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می شود. پیش از این، فقط یک بار انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده شد. این انتخابات مربوط به سال 84 است. در این انتخابات، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد توانستند به دور دوم راه یابند. در نهایت، محمود احمدی نژاد توانست بر رفسنجانی پیروز شده و رئیس جمهور منتخب ایران شود.

اما انتخابات سال 1384 چگونه دو دوره ای شد؟

انتخابات ریاست جمهوری 84؛ اولین انتخاباتی که به دور دوم کشیده شد

انتخابات ریاست جمهوری سال 1384 در شرایطی متفاوت از انتخابات 1403 برگزار شد. در سال 1384، دولت دوم سید محمد خاتمی روزهای پایانی خود را سپری می کرد. جریان اصلاحات وضعیت بدی داشت، میزان ناامیدی اجتماعی بالا بود و طرفداران اصلاحات و طبقه متوسط از خاتمی رویگردان شده بودند. اگرچه در این وضعیت، جامعه تشنه فکر و سیاستی جدید بود، اما گروهی از طرفداران اصلاحات معتقد به تحریم انتخابات بودند و تاکید داشتند که اصلاح طلبان نباید در انتخابات 84 شرکت کنند.

در روزهای منتهی به انتخابات، هم جریان اصولگرا و هم اصلاح طلبان دچار نوعی اختلاف شدید حزبی بودند. این اختلافات باعث شد افراد بسیار زیادی در انتخابات نامزد شوند. در نهایت، شورای نگهبان صلاحیت ۶ نفر از نامزدها را تأیید و صلاحیت ۱۰۰۸ نفر را رد کرد. چندی بعد حکم حکومتی رهبر انقلاب صادر شد و  صلاحیت ۲ تن دیگر (مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده ) نیز تأیید شد. در میان نامزدهای تأیید شده، محسن رضایی قبل از انتخابات اعلام انصراف کرد و در نهایت، 7 نفر نامزد نهایی انتخابات شدند: اکبر هاشمی رفسنجانی، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، مصطفی معین و محسن مهرعلیزاده.

به محض آغاز رقابت های انتخاباتی، اختلافات درون حزبی خود را نمودار ساختند. اصلاح طلبان نتوانستند روی یک نامزد به جمع بندی برسند. جبهه مشارکت، نهضت آزادی، جبهه ملی مذهبی ها، انجمن اسلامی دانشگاه ها و ... از مصطفی معین حمایت کردند. در مقابل، حزب همبستگی ایران اسلامی، حزب مردم ‌سالاری و مجمع نیروهای خط امام از مهدی کروبی حمایت نمودند.

از آن سو، جریان اصولگرا نیز دچار نوعی تشتت بود. ائتلاف آبادگران ایران اسلامی و جریان نواصولگرایی از محمود احمدی نژاد حمایت کردند. جبهه اصول‌گرایان تحول‌خواه حامی قالیباف بودند و حزب موتلفه اسلامی هم از علی لاریجانی حمایت نمودند.

اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن سالها چهره ای میانه رو بود، به علت اقتدار و سابقه اش توانسته بود، بخشی از اصولگرایان و اصلاح طلبان را به سمت خود جذب کند. جامعه روحانیت مبارز، حزب کارگزاران سازندگی، حزب اعتدال و توسعه، حزب اسلامی کار و ... از اکبر هاشمی رفسنجانی حمایت کردند.

با نزدیک شدن به روز انتخابات، وضعیت و کارایی احزاب و گروه ها تغییر کرد. انتخابات 84 نشان داد که جاذبه های فردی، شعارها و کاریزمای شخصیتی مهم تر از جریان سیاسی و تحزب است. در جبهه اصلاحات، اگرچه حامیان حزبی معین بیشتر بودند اما شعارهای خاص مهدی کروبی رای او را بالا برد و باعث شد برخی گروه ها هم به کروبی گرایش پیدا کنند. کروبی در آن سال، وعده یارانه 50 هزار تومانی داده بود. این وعده باعث شد مردم روستاها و شهرهای کوچک به او رای دهند. در شهرستان‌های کوچک کروبی ( با ۲۲٫۲ درصد) بیشترین رای را آورد. هاشمی (۲۱٫۲ درصد) و معین (۱۵٫۳ درصد) در رتبه های بعد قرار داشتند.

همچنین، محمود احمدی نژاد با شعار «عدالت» و مبارزه با فساد اقتصادی و انحصار سیاسی در کشور توانست اصولگرایان را به سمت خود جذب کند. احمدی نژاد در آن زمان، شهردار تهران بود و سبد رای خوبی از پایتخت به دست آورد. این مساله باعث شد اصولگرایانی که قرار بود روی محمد باقر قالیباف به ائتلاف برسند، به احمدی نژاد گرایش پیدا کرده و پشت او را خالی کنند.

شعارهای جذاب کروبی و احمدی نژاد باعث کاهش رای رفسنجانی شد و اگرچه او با بیش از 6 میلیون رای توانست نفر اول انتخابات شود اما فقط 21 درصد آراء را به دست آورد و نتوانست در دور اول، پیروز انتخابات شود. از آن سو، مهدی کروبی که تا لحظات آخر شمارش آراء، نفر دوم بود، بعد از شمارش رای ها، رقابت را به محمود احمدی نژاد باخت. کروبی ۵٬۰۷۰٬۱۲۴ رای و احمدی نژاد ۵٬۷۱۱٬۶۹۶ رای به دست آوردند و احمدی نژاد توانست همراه رفسنجانی راهی دور دوم انتخابات شود.

دور دوم انتخابات 84؛ رقبابت سیاستمدار کهنه کار با جوان پرشور

مشی و عمل سیاسی احمدی نژاد باعث شد او در دور دوم، رفسنجانی را به سختی شکست دهد. مرد کهنه کار سیاست در مقابل احمدی نژاد جوان عملکرد خوبی نداشت. رفسنجانی به جریان اصلاحات نزدیک شد، شعارهای آنان یعنی افزایش آزادی اجتماعی و سیاسی را تکرار کرد و سعی کرد طبقه متوسط را به خود نزدیک کند. این در حالی بود که طبقه متوسط و طرفداران جریان اصلاحات نسبت به رفسنجانی تردید داشتند و راضی به حمایت از او نمی شدند. از آن سو، بخشی از جریان اصولگرا که در دور نخست به رفسنجانی نزدیک بودند، در دور دوم یکسره از او عبور کرده و به حمایت از احمدی نژاد پرداختند. محمود احمدی نژاد شعارهای تند مبارزه با فساد سر داد. او به صورت غیر مستقیم، به خانواده هاشمی حمله کرد و از احیاء آرمان های انقلابی سخن گفت. پوشیدن کاپشن، رفتار ساده و شعارهای عوام گرایانه احمدی نژاد کفه ترازو را به نفع او حرکت داد.

در نهایت، دور دوم انتخابات در روز 3 تیر 1384 برگزار شد. در دور دوم 59 درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند (این در حالی است که در دور نخست، 62 درصد از واجدین شرایط شرکت کرده بودند). از میان ۲۷٬۹۵۹٬۲۵۳ رای اخذ شده، احمدی نژاد با کسب بیش از 17 میلیون رای (61.69 درصد) توانست هاشمی رفسنجانی را که بیش از 10 میلیون رای به دست آورده بود، شکست داده و رئیس جمهور منتخب ایران شود.

احمدی نژاد چگونه پیروز انتخابات 84 شد؟

بسیاری معتقدند آنچه در دور دوم انتخابات 84 رخ داد می تواند در دور دوم انتخابات 1403 هم رخ دهد؛ به این معنا که نامزدی که رای کمتری دارد، بر نامزدی که رای بیشتری دارد، پیروز شود.

441

لازم به ذکر است که در دور دوم انتخابات 84، غالب اصولگرایان روی احمدی نژاد به توافق رسیدند اما بسیاری از اصلاح طلبان تحریمی روی مواضع خود ماندند و به رفسنجانی رای ندادند. احمدی نژاد که در دور اول 5 میلیون رای آورده بود در دور دوم توانست بیش از 17 میلیون رای کسب کند. این بدین معنی بود که سبد رای او 12 میلیون افزایش یافته بود. این 12 میلیون حامی جدید چه کسانی بودند؟ آیا همه این آراء از سبد رای اصولگرایان به سبد او ریخته شدند؟ شواهد گویای این است که چنین فرضیه ای صحیح نیست. همانطور که بیان شد، در دور نخست روستانشینان و ساکنان شهرهای کوچک مجذوب وعده یارانه ای کروبی شدند و به او رای دادند. برای این افراد، اختلافات و گرایش های حزبی معنا نداشت.

به همین دلیل، بعد از حذف کروبی از رقابت ها، جذب احمدی نژادی شدند که تا حدی شعار کروبی را تکرار می کرد و با وعده های عوام گرایانه اش توانست افراد بسیاری را جذب خود کند. از آن سو، احمدی نژاد رای تهرانی ها را هم داشت. به همین دلیل، او با کاریزمای شخصی و شعارهای نو خود توانست رفسنجانی را شکست دهد.

 

بخوانید: مسیر پیروزی پزشکیان راحت‌تر است یا جلیلی‌؟

بخوانید: همسر سعید جلیلی را بشناسید/ فاطمه سجادی کیست؟

 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 44
  • ایران ایران
    30

    پیروزی عام مردم و جوانانند
    اندکی درایت و تفکر با چاشنی اینده بینی پیروزی مانزدیک است ترس از دولت اصلاحات ترس از مردم است ترس از ازادی که بنیادی ترین حق هر انسانیست. پس برای ایرانی اباد و فرزندانمان که تاسف گذشته گان را نخورند میمانیم و استقامت می‌کنیم ✌️✌️✌️✌️
    زنده باد پزشکیان

    نظرات شما -
    • هموطن
      8

      ترس و وحشت از دولت سوم روحانی، حق هر ایرانی است.

      بابا ما دیگه دوست نداریم بریم تو صف روغن و مرغ
      ما از قطعی برق وحشت داریم.

  • محسن
    21

    یک مورد برای جلوگیری از فراموشکاری:
    اپوزیسیون خارج از کشور در دور دوم انتخابات ۸۴ در رسانه هایشان می گفتند:
    ( واقعا فکر می‌کنید می‌گذارند دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور شود؟ مطمئن باشید از همین الان اسم رفسنجانی از صندوق درآمده) ..
    واقعیت این است که در آن زمان، احمدی نژاد نماد یک فرد نخبه دانشگاهی و منتقد به حاکمیت بود و مرحوم هاشمی نماد قوه قهریه نظام..تهرانی ها از این که احمدی نژاد دستور توقف اتوموبیل را می دهد و با جارو زیر پل را تمیز می کند کیفور بودند و به او رای دادند که رئیس جمهور شد..البته بعد در سال ۸۸ که فهمیده بودند با چه کسی مواجه هستند و اکثرشان به میرحسین رای دادند ( در حالی که امثال مهندس سحابی از همان ۸۴ متوجه شده بود با چه متوهمی روبروست و از هاشمی حمایت کرده بودند..همان هاشمی که آن ها را به خاطر یک نامه به زندان انداخته بود) ..ولی دیگر فایده ای نداشت..
    اما الان که آقای جلیلی هندوانه در بسته نیست..در این همه سال مردم او را نشناختند؟!! تند روی هایش..بی خیال تحریم هایی که کمر مردم را خم کرده..فرصت سوزی هایش در آن ۷ سال با خانوم اشتون..که همه افتخارش این شده که فلان مقام انگلیسی در برابر منطق او کم آورده ..

  • ناشناس
    31

    چه اشتباه بزرگی بود، خدا رحمت کند مرحوم رفسنجانی رو، مرد بزرگ انقلاب که به واسطه بعضی ها گوشه نشین شد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      اون هم اشتباهات بزرگ خودشو داشت حالا همه یادشون رفته اینا هیچ فرقی باهم ندارند

  • ناشناس
    8

    قیاس مع الفارق جلیلی با احمدی نژاد ،،،؟؟؟؟؟

  • بازنشسته
    3

    جامعه سال ۸۴باجامعه سال۴۰۳تفاوت خیلی زیادی کرده عزیزم!!

  • ناشناس
    5

    فاجعه پشت فاجعه

  • ناشناس
    16

    هیچ فرقی نمی کند کی بشه😑 جریان سیاسی و اقتصادی کشور همینه و با سرعت در حال پیشرفته🙄 جلیلی به خاطر افکار نخ نما شده و ضد زن بودن و جنگ طلب بودن و .... مطلوب مردم نیست. مردم از این نمایش ها خسته شده اند😤( نمایش ساده زیستی) الان سال 60 یا سال 84 نیست

  • ناشناس
    1

    جناب نویسنده،جناب احمدی نژاد کجا شعارعوامفریبانه داده بود که هی تکرار میکنید؟جناب احمدی نژاد مرد واقعی سیاست و اقتصاد بود و هرچی گفته بود عمل کرد،اگرشعار عوامگرایی بود پس دادن یارانه و مسکن مهر و غیره ، به مردم رو، کی شروع گرد؟ حداقل کمی انصاف داشته باشید

  • ناشناس
    8

    با امدن جلیلی داعش ایران اعلام وجود میکند این ملت نمک نشناس خرافه پرست ایران لیاقتش همین کاندیدها هست یکی از دیگری بدتر

    نظرات شما -
    • ممد قلی
      4

      بیچاره
      داعش، حسن روحانی بود.
      اگه داعش هم به کشور حمله می‌کرد، خدا شاهده، خسارتش کمتر بود.

      فراموش کردین، قطعی گسترده برق، گرانی بنزین، دلار ده برابر شد، ماشین ۸ برابر شد، صف مرغ یادتون رفته، صف روغن و قحطی پوشک بچه و شیر خشک و ....

      اینها را جناب داعش وطنی خودمون، حسن فریدون انجام داد
      البته با کمک اصلاح‌طلبان که الان تو ستاد پزشکیان هستن
      پزشکیان روحانی دوم

  • ناشناس
    24

    با امدن جلیلی ایران از این هم قهوه ایی تر میشه این ملت نمک نشناس خرافه پرست گدا صفت ایران لیاقتش همین کاندیدها هست یکی از دیگری بدتر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      6

      ایران قهوه‌ای نمیشه
      اون افکار شماست که قهوه‌ای شده

  • ناشناس
    9

    سال 1384 احمدی نژاد برای مردم تازگی داشت ولی مردم دیگر از اشخاصی مثل رفسنجانی که سال ها در قدرت بودند خسته و ناامید بودند ولی حالا جلیلی مانند رفسنجانی است و امتحان خود را پس داده است.

  • ناشناس
    8

    سال 1384 احمدی نژاد برای مردم تازگی داشت ولی مردم دیگر از اشخاصی مثل رفسنجانی که سال ها در قدرت بودند خسته و ناامید بودند ولی حالا جلیلی مانند رفسنجانی است و امتحان خود را پس داده است.

  • ناشناس
    24

    احمدی نژاد و رئیسی اشتباهات بزرگی بودند و حالا مردم ایران تاوان آن را می دهند.

    نظرات شما -
    • هادی ن
      7

      خیلی حالم بده
      از دیروز تا حالا نگرانم
      نکنه دوباره اوضاع فاجعه بار روحانی تکرار بشه،
      تو را به امام حسین ع ، قسمتون میدم، گرفتار هیجان نشین، احساساتی نشین
      تمام دولت روحانی، الان تو ستاد پزشکیان هستن.

      اگه ثروتمند هستین یا کارخونه دار یا سلبریتی که غمی نباید داشته باشید
      ولی اگه مثل من حقوق بگیر هستین یا کارگر و کاسب و دانشجو و ...
      بدونین با پزشکیان فقط بدبختی خودتون را امضا کردین.

    • علی ادبی
      8

      روحانی خاتمی رفسنجانی لابد خوب بودند وقتی کامل نمیدونی ناقص میفهمی و وقتی به آرمان و اهداف انقلاب برای کشورت رو ندونی به نتیجه مطلوب هم نمیرسی

  • ناشناس
    1

    احمدی نژاد به تنهایی شرف داشت به همه این رییس جمهورهای ادوار گذشته
    برای مردم زندگی خوب داشت ایجاد میکرد
    فقط چون اخوند نبودو قاطی تون نشد خرابش کردید

  • ارسلان
    4

    و هیچ دولتی محبوبیت واقعی بین ملت به اندازه خاتمی نداشته توی این ۴۵ سال

  • طالبی
    4

    مردم اگر سردار محترم قالیباف را لنتخاب میکردن چقدر عالی میشد

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      جناب طالبی اونوقت خربزه گرونتر میشد

    • حسام
      0

      نگران نباشید
      قالیباف یعنی جلیلی
      خودشون هم از دکتر جلیلی حمایت کردن.

      ان شاالله با در اختیار گرفتن قوه مقننه و مجریه توسط این دو بزرگوار، امیده که مشکلات زودتر حل بشه.

  • ناشناس
    7

    با روحانی عمرمان تلف شد. ما مردم نمیذاریم دولت سوم روحانی تکرار شود.

  • علی
    7

    حتی جلبک ها هم فاجعه دولت روحانی را فراموش نکردن
    پزشکیان== دولت سوم روحانی

  • یه هموطن
    8

    من معلم دانش آموزان استثنایی هستم.
    چند وقت پیش یکی از دانش آموزان عقب مانده ذهنی، با کنایه ، حرفی زد و اشاره کرد به بدبختي های زمان روحانی

    من الان تعجب میکنم، یعنی واقعا، بعضی‌ها آی کیوشون از عقب مانده های ذهنی هم پایین تره، به این زودی فراموش کردن.

    پزشکیان خود روحانی است.

  • امین
    6

    ب خودتون رحم کنید
    فریب این شعارهای جذاب را نخورید، روحانی هم همین شعارها را سر میداد.
    چی شد؟؟ میگفت، من اووونچنان رونق اقتصادی میخوام درست کنم که مردم به این ۴۵ تومن احتیاج نداشته باشن.

    پزشکیان خود خود روحانی است،

  • محمد رضا
    6

    واقعا پزشکیان چه برنامه‌ای ارائه کرده و چه سابقه‌ای داره که بعضی از مردم بهش رای دادن؟!!!
    من بهتون می‌گم: اون بعضی‌ها غالبا دنبال ولنگاری بودن

  • حمید رضا
    4

    هر کس تاریخ نداند مجبور به تکرار آن است،

    البته حملات گسترده و همه جانبه روحانی به سرزمین ایران، تاریخ نمیخواد، همه دیدیم،

    یک بار دیگر اجازه ندین که اصلاح‌طلبان با شعارهای فریبنده، کشورتان و سرزمین تان را غارت کنند.

    نه به دولت سوم روحانی
    پزشکیان = روحانی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      جلیلی=احمدی نژاد

  • ناشناس
    2

    چه بسیارند عبرت ها و چه کم اند عبرت گیرندگان
    "از فرمایشات امام علی ع"
    همین کسانی که الان پزشکیان،پزشکیان سر داده اند با روی کار آمدن دولت سوم روحانی و دولتی که هششششت سال او راآزموده اند، ناله و فغان سر خواهند داد از افتضاحات مجدد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      هر کسی رییس جمهور بشه وضع بدتر میشه
      این تجربه ماست

  • مهتاب
    6

    فراموش کردین؟ روحانی میگفت من برای اقتصاد کشور برنامه ۱۰۰ روزه دارم
    بعد از ۸ سال ، کشور و اقتصاد را به فنا داد.

    حالا پزشکیان که اصلا برنامه نداره
    فقط داره غر میزنه و سیاه نمایی میکنه

    جوانان عزیز
    به خودتان رحم کنید، اصلاح طلبان فقط شعارهای جذاب و فریبنده میدن، ولی عملی پشت این شعار ها نیست.
    اینها ، دیگران را تندرو و خشک مغز و متحجر می نامند.
    ولی وقتی به قدرت میرسن، به تنها چیزی که فکر نمی کنند، مردمه، مردم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      تو فراموش کردی انگار دولت رییسی گفت بورس رو ۳ روزه درست میکنه
      گفت قیمت گوشت و مرغ به دلار ربطی نداره و باید بیاد پایین

    • حسن ستار
      1

      توناراحت نباش
      ازنظراکثریت اینها همه یک قماشند

  • ناشناس
    2

    ان شاءالله و به حول و قوه الهی؛ انتخابات سال 84 تکرار خواهد شد.

  • حامد
    3

    خطر دولت سوم روحانی خیلی نزدیک است.
    مواظب باشید

    پزشکیان = دولت سوم روحانی

  • ناشناس
    9

    شاید به نظر پارادوگس بیاید ولی برعکس با امدن جلیلی در اثر تحریم ها فشار های اقتصادی دو چندان و فقر فلاکت همه گیر شده و شتاب نارضایتی مردم بیستر شود و اینبار به خواست خداوند ملت یکی شده و گرسنگان از فرط گرسنگی شورش کنند و ملت در بند ازاد شود ولی فقط خدا رحم کنه جنگ داخلی نشه ... علی برکت الله

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      جنس خوبی مصرف کردی
      🤣🤣🤣

    • قالیباف = جلیلی
      1

      جلیلی ها و قالیباف ها
      ان شاالله با کمک هم
      ریشه ظلم و ستم را خواهیم کند.

      اجازه نمی‌دیم دولت سوم روحانی تشکیل بشه.

      اجازه نمی‌دیم، هیچ ایرانی تو صف مرغ و روغن بره

  • ناشناس
    1

    اقایی که اسمت هموطنه !
    دوروز بعد از امدن رییسی حلب روغن ۸۰ هزار تومانی شد ۴۰۰ هزار تومان !
    اونوقت دیگران ترا تو صف روغن بردند؟!
    سه سال رئیسی پدر ملت ایران را دراورده و زندگی مردمو سیاه کرده

    شرم و حیاء هم خوبه والله

  • ناشناس
    2

    سلام ماحرف رهبرمعظم انقلاب اسلامی رادنبال خواهیم نمودوراه شهدای عزیزریسی ادامه خواهیم دادانشاالله

  • صفری
    0

    من فقط تو این موندم ظریفی که عربده می کشه میگه دوران نکبت احمدی نژاد چرا با صدای بلند نمی گه کدام تحریم را برداشته ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها