سرنوشت «جولیان آسانژ»؛ هشدار آمریکا برای ساکت کردن خبرنگاران

«جولیان آسانژ»، موسس وب‌سایت «ویکی‌لیکس» طبق توافقی با وزارت دادگستری آمریکا درباره پذیرش اتهام در برابر در امان ماندن از رفتن به زندان، امروز چهارشنبه در یک دادگاه فدرال آمریکا در جزایر ماریانا واقع در ناحیه غربی اقیانوس آرام، پس از اعتراف به جرم سنگین «دسترسی و انتشار غیرقانونی اسرار دفاعی»، توسط یک قاضی آمریکایی آزاد شد.

سرنوشت «جولیان آسانژ»؛ هشدار آمریکا برای ساکت کردن خبرنگاران

بر اساس توافق مذکور آسانژ با وزارت دادگستری آمریکا، وی با اعتراف به اتهام فوق دیگر از هرگونه مجازات دیگر معاف خواهد شد. بدین ترتیب، به نظر می‌رسد آمریکا به هدف مطلوب خود یعنی اعتراف آسانژ به جرم مورد نظر واشنگتن رسیده و آسانژ نیز به زندگی سرگردان خود پایان داده و از زندان رهایی یافته است.

به نظر می‌رسد ماجرای موسس ویکی‌لیکس به پایان رسیده اما برای دیگر افراد مخصوصا خبرنگاران و رسانه‌هایی که مانند آسانژ به دنبال افشای رسوایی‌های دولت آمریکا هستند، این طور نیست.

ابتدا سرنوشت آسانژ در بیش از 10 سال گذشته را مرور کنیم.

آسانژ 52 ساله در سال 2006 وب‌سایت «ویکی‌لیکس» را تاسیس کرد. این یک پلتفرم برای افراد است که بدون افشای نام خود مطالب محرمانه مانند اسناد و فیلم‌ها را به عموم نشان دهند.

ویکی‌لیکس در سال 2010 تعداد زیادی از اسناد دیپلماتیک و نظامی آمریکا مربوط به جنگ‌های افغانستان و عراق و جنایات جنگی آمریکا در این بازه زمانی را افشا کرد. از میان این «اسناد محرمانه» می‌توان به یک قطعه ویدئو تکان دهنده اشاره کرد که نشان می‌داد سربازان آمریکایی سوار بر یک فروند بالگرد آپاچی با استفاده از توپ 30 میلی متری به دو خبرنگار رویترز و امدادرسان شلیک کردند و آنها را به روشی تحقیرآمیز و وحشیانه به قتل رساندند.

اما این کار، آسانژ را با دردسر مواجه کرد. آمریکا او را به 17 جرم جاسوسی و یک جرم استفاده نادرست از رایانه متهم کرده و این اتهامات می‌توانست آسانژ را به 175 سال زندان محکوم کند.

از آن زمان، بازی سه کشور آمریکا، بریتانیا و سوئد با آسانژ برای بازداشت و استرداد او آغاز شد.

در نوامبر 2010، دادستان سوئدی آسانژ را به تجاوز جنسی در زمان اقامتش در سوئد در آگوست همان سال متهم کرد. بلافاصله، آسانژ که در بریتانیا بود توسط پلیس بریتانیا دستگیر شد و دادگاه عالی بریتانیا حکم استرداد او به سوئد را صادر کرد.

آسانژ در ژوئن 2012 که با پرداخت وثیقه از زندان مرخصی گرفته بود برای پناهندگی وارد سفارت اکوادور در بریتانیا شد.

اکوادور در 11 آوریل 2019 اعلام کرد که پناهندگی آسانژ را لغو کرده و آسانژ نیز بلافاصله در سفارت اکوادور در لندن دستگیر شد.

آسانژ در ماه مه همان سال به دلیل نقض وثیقه مرخصی زندانی محکوم شده و از آن زمان در زندان «بلمارش» لندن به سر می‌برد تا امروز، در ازای اعتراف به جرم طبق توافق با آمریکا، آزاد شد.

با مرور بر سرنوشت آسانژ، می‌توان دریافت که فردی مثل او که متعهد به شعار «آزادی مطبوعات» آمریکا بود، در نهایت بهای سنگینی برای این کار پرداخته یعنی بیش از 10 سال از عمر خود را فقط برای رهایی از زندانی صرف کرد.

سرنوشت آسانژ نیز نوعی هشدار به روزنامه‌نگاران به شمار می‌آید چون با در نظر گرفتن این سرنوشت، آنها اگر هم بخواهند اطلاعاتی درباره دولت یا ارتش آمریکا به عموم نشان دهند باید خیلی محتاطانه عمل کنند و حتما از میان آنها، برخی ساکت ماندن دربرابر این اطلاعات را ترحیج می‌دهند. البته این همان نتیجه مد نظر و مطلوب آمریکا قلمداد می‌شود.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها