شباهت انتخابات فرانسه و ایران؛ دو تلاش بزرگ برای جلوگیری از قدرت گرفتن تندروها

طبقه متوسط و جامعه مدنی فرانسه در بزنگاه های تاریخی و مهم وارد میدان شده و جلوی قدرت گیری راست گراها را گرفته اند. در ایران نیز طبقه متوسط عملکردی مشابه را داشته است.

شباهت انتخابات فرانسه و ایران؛ دو تلاش بزرگ برای جلوگیری از قدرت گرفتن تندروها

به گزارش خبر فوری، انتخابات پارلمانی زودهنگام فرانسه از صبح یکشنبه آغاز شد. چندی پیش و بعد از پیروزی راست های افراطی در انتخابات پارلمان اروپا، نگرانی ‌ها در رابطه با قدرت گیری راست ها در سرزمین فرانسه افزایش یافت. به همین دلیل، مکرون دست پیش را گرفت و پارلمان فرانسه را منحل کرد و انتخابات زودهنگام برگزار کرد تا بتواند جلوی سقوط دولت و پارلمان به دست راست گراها را بگیرد (درباره بحران سیاسی فرانسه اینجا بخوانید).

فرانسه کشور محبوب چپ ها است و قدرت گیری راست افراطی در این کشور می تواند یک فاجعه برای سیاستمداران، روشنفکران و طبقه متوسط فرانسه باشد. این خطر آنقدر زیاد است که کیلیان امباپه، ستاره تیم فوتبال فرانسه در نشست خبری یورو 2024 به آن پرداخت. امباپه از مردم فرانسه خواست که جلوی راست های افراطی را بگیرند و نگذارند این کشور به دست آنها بیفتد.

فرانسه و ائتلاف طبقه چپ گرا در بزنگاه های تاریخی

مکرون رئیس جمهور فرانسه

اما این خطر برای فرانسه جدید نیست. از بعد پایان دولت ژنرال دوگل تا کنون، خطر راست افراطی فرانسه را تهدید می کند. بعد از بحران مهاجرت در اتحادیه اروپا، موج جدیدی از راست گرایی افراطی کشورهای این قاره را در بر گرفت. فرانسه هم تحت تاثیر این موج قرار گرفت و با بحران قدرت گیری راست های افراطی روبه رو شد. اما پاریس هیچگاه به دام راست گراها نیفتاد. ساختار طبقاتی و حزبی فرانسه اجازه این مساله را نداد. فرانسه از زمان جنگ جهانی دوم و مبارزه با اشغالگران نازی تا کنون بهشت چپ گراها بوده است. طبقه متوسط و احزاب سیاسی فرانسوی بر مفاهیمی چون عدالت اجتماعی و اقتصادی تاکید داشته و دوست ندارند ملی گراهای تندرو قدرت بگیرند؛ چرا که این جریان آنها را به یاد هیتلر می اندازد.

رفتار سیاسی طبقه متوسط و احزاب فرانسه چنان بوده که علی رغم قدرت گرفتن راست ها، در بزنگاه های تاریخی مانع یکدست شدن قدرت به دست آنها می شوند. یک نمونه مشخص مربوط به انتخابات ریاست جمهوری سال 2022 است. در این انتخابات راست گراها نمایندگانی تند مانند اریک زمور داشتند و چپ گراها نیز در قالب احزاب سنتی و مدرن وارد کارزار انتخاباتی شدند. بعد از برگزاری دور اول رقابت ها، در ۱۰ آوریل، از میان ۱۲ کاندیدا، امانوئل مکرون و مارین لو پن به ترتیب با ۲۶ درصد آرا و ۲۴ درصد آرا به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یافتند. مارین لوپن نامزد حزب «اجتماع ملی» است که یک حزب راست گرای افراطی به شمار می رود. این مساله باعث شد علی رغم محبوبیت لوپن در بین تندروها، احزاب چپ گرا از مکرون حمایت کرده و با او ائتلاف کنند. ژان لوک ملانشن که در دور اول 20 درصد آراء را به خود اختصاص داده بود، مهم ترین متحد مکرون به حساب می آمد. سایر احزاب چپ گرا و اعتدالی نیز از مکرون حمایت کردند و این باعث شد علی رغم اهتمام راست گراها و قدرت لوپن، مکرون در دور دوم پیروز شد. او توانست پس از سالها نخستین رئیس جمهور فرانسه باشد که دو دور متوالی بر سریر قدرت می نشیند.

این اتفاق یعنی اتحاد چپ گراها علیه یک راست گرای افراطی، در انتخابات سال 2017 نیز رخ داد. در آن سال نیز، مکرون توانست مارین لوپن راست گرا را شکست دهد.علت پیروزی مکرون، شعارهای چپ گرایانه او و ترسی بود که بخشی از طبقه متوسط شهری فرانسه از مارین لوپن داشتند.

به طور کلی می توان گفت جامعه مدنی فرانسه که گرایش های چپ گرایانه قوی دارند، در بزنگاه های تاریخی تصمیماتی مهم گرفته و مانع از پیروزی راست گراها می شوند. چپ گراها نفوذ فرهنگی زیادی دارند، از قدرت سیاسی بالا برخوردارند و ده ها حزب و گروه سیاسی دارند، بخشی از مردم از آنها حمایت می کنند و دارای رسانه های قدرتمندی هستند که می توانند به سرعت طرفدارانشان را بسیج کنند. این میزان فعالیت بالا و انسجام اجتماعی باعث شده قدرت مانور چپ ها بالا رفته و علی رغم فتح اروپا به دست راست گراها، چپ ها در پاریس قدرت را به دست گرفته باشند.

انتخابات فرانسه و ارتباطش با انتخابات ایران

2100846_998

بسیاری معتقدند می توان میان انتخابات فرانسه و ایران نوعی رابطه دید. همانطور که بیان شد طبقه متوسط و جامعه مدنی فرانسه در بزنگاه های تاریخی و مهم وارد میدان شده و جلوی قدرت گیری راست گراها را گرفته اند. در ایران نیز طبقه متوسط عملکردی مشابه را داشته است. اگرچه قدرت طبقه متوسط ایران به اندازه طبقه متوسط فرانسه نیست و به دلیل بحران های اقتصادی پیاپی، انسجام و قدرت اجتماعی اش روز به روز کمتر می شود اما همچنان، قدرت و توان تاثیرگذاری اجتماعی و سیاسی خود را دارد. در انتخابات 92  و 96 طبقه متوسط وارد ائتلاف علیه راست گراهای تند شدند و توانستند قدرت را به دست بگیرند. در آن انتخابات ها سه گروه راست گراهای اعتدالی (طیف لاریجانی)، اصلاح طلبان و حتی بخشی از کسانی که انتخابات را تحریم کرده بودند، با هم ائتلاف کردند و توانستند پیروز انتخابات شوند. این ساختار در فرانسه نیز قابل مشاهده است. در فرانسه نیز احزاب و گروه هایی که با مکرون ائتلاف کردند، طرفدار او نبودند. چپ گراهای مخالف مکرون، اعتدال گراها و حتی عده ای که به سیستم رای گیری فرانسه اعتقاد نداشتند در سال 2022 با مکرون متحد شدند تا مانع از قدرت گرفتن راست گراهای افراطی شوند. از این رو، می توان میان انتخابات فعلی فرانسه و ایران هم نوعی رابطه دید.

با این حال، باید به یاد داشت که طبقه متوسط همیشه در قدرت نیست و نخواهد بود. اتفاقات سیاسی و اجتماعی سال 96 تا 1400 باعث شد، قدرت مانور و ائتلاف طبقه متوسط ایران کم شود و نتیجه آن نیز مشارکت 39 درصدی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1402 بود. این مساله در حال رخ دادن در فرانسه نیز است. نتایج انتخابات پارلمانی فرانسه به نفع مکرون و موتلفانش نبوده است. قدرت مانور و رای طبقه متوسط و طرفدار چپ گرایی در فرانسه کم و کمتر می شود. با افزایش تبلیغات راست ها و شدت گرفتن بحران های اقتصادی قدرت طبقه متوسط چپ گرا کمتر شده و ممکن است به زودی تمام قدرت را به راست گراهای افراطی واگذار کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 38
  • ناشناس
    1

    واقعا ادم احساس میکنه پزشکیان ادم ساده و خاکی هست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      متاسفانه بین سادگی و ساده لوحی فاصله اندکی است...

  • ناشناس
    19

    آنجا هم سارکوزی گفته بود من از گنبد و پوشیه می ترسم چون مردم را جذب می‌کند و نور واقعی دارد و روی زمین می کشیدند ..اینجا هم فقط دنبال یه پوشش هتلی کارمندی آند که بگن آره جامعه حجاب داره ...یک نفر هم با پوشش معنوی زیارت بره میسوزند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      فاطمه جان لطفاً منبع حرفت رو بذار
      ببینیم سارکوزی کجا این حرف رو زده

    • ناشناس
      2

      قدیم از اخبار تلویزیون و رسانه ها شنیدم ..عالم نگفته که بگم کدام کتاب!!!!!! سرچ‌کن شاید پیدا کنی وقتی آنجا به روسری شال نصف نیمه کار نداره اما چند نفر پوشیه ای فرانسوی را زمین میکشند و جریمه میکنند سیاستش معلومه .از خود جمله معلومه من در آوردی نیست !شیطان از اینا می‌ترسه کلا همه شون چه نماز خوانش چه لات اش هم آن مدل نمی خواد !.فکر می کنی برای چه رفح ریختند یا با یمن کار دارند..

    • ناشناس
      2

      اگه نمی ترسیدند که باهم سر چند تا مردم غیر نظامی رفح نمیریختند می ترسه فردا مردمش هم حجاب بذاره

    • ناشناس
      0

      خود جمله معلومه واسه کیه

    • ناشناس
      0

      چه جالب تو قلب اروپا هم از تندروها نفرت دارند به نظر شما چرا ؟

  • ف
    17

    والا اینجا اصول گرا اتفاقا افراط افراط کردن را در آورد !!!!در دنیا به هر نشانه عارفانه مذهبی افراط میگن ....دیگه کم مانده به لباس معمولی هم افراط بگن .نمیشود تلاش برای هر خوبی را افراط نامید پس در اینصورت سوار ماشین میانه شوید !!!!همچنانکه اخلاق تندخویی را در عمل در کسانی دیدیم که با اصول اخلاق فرویدی میانه در ادارات آند!!!!
    کار به جایی رسیده بچه را در اردوگاه در غزه می سوزانند‌‌ و اعتراض به آنرا افراط می نامند!!!
    مرده شورفرویدیسم
    باید دید چرا خدا عنایات شعر حکمت را به کسی میکند که به او افراط بگن !!!!

  • ناشناس
    6

    تندروها عمدتا پوپولیسم هم هستند این گروه فقط دوست دارند با دروغ از مردم رای بگیرند


    نمی دونند رشد اقتصادی 8 درصد در یک اقتصاد بسته  چه معنی داره!
    این رشد به 250 میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داره تازه اگر بتونند از کلیه سرمایه گذاری های داخلی استفاده کنند، بدون نفت میشه 2 درصد اونهم با بی اعتمادی که رئیسی به عنوان ضعیف ترین دولت پس از انقلاب در بورس  بوجود آورده چطوری امکان پذیره خدا می دونه!








    دولتی که  به دروغ ازش نماد موفقیت ساخته اند

    ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
    منصور حقیقت پور: دولت رئیسی ضعیف ترین دولت پس از انقلاب است / کشور در همه حوزه ها حالت بحران را تجربه می کنند

    نواندیش نوشت: فعال سیاسی اصولگرا اذعان دارد بنا به مشاهدات غیرقابل انکار می توان گفت، دولت رئیسی ضعیف ترین دولتی است که بعد از انقلاب روی کار آمده است

  • ناشناس
    0

    ایکاش شباهت صد در صدی بود

  • ناشناس
    1

    به نظر شمد راست گراتر از کارگزاران داربم

  • ناشناس
    2

    چرا به حزب راست ملی گرا میگین راست افراطی اما به چپی های با افکار کمونیستی میگین حزب چپ گرا؟؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      چپ ها كمونيست نيستند منتقد دولتشان هستند

  • چای دبش باغ ازگل
    4

    مقایسه نکنید سنگین ترین!!! کجاش ب هم شباهت داره!!!

  • پدر
    5

    چه شباهتي ؟؟؟؟؟؟ در فرانسه رئيس جمهور بالاترين قدرت سياسي محسوب مي شود . ولي در ايران رئيس جمهور به قول آقاي مخبر حمال است .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آخه مخبر فکر می کرد خبر یه

  • ناشناس
    8

    در فرانسه خانم های فرانسوی که پوشیه میزنند روی زمین می کشند ..آن افراط که واقعیه همه جا اذیت می کنند خود ایران هم ..در بین یهودیا دو متر ریش دیدم مخالف اسراییل و نوکر اسراییل ...هر افراطی که بد یا خوب نیست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      باید بزنن جد و آبادش بیاد جلوی چشمش ، پوشیه برای ترور استفاده میشه .

  • ناشناس
    2

    خود مذهبی ها یه عده افراط افراط کردند .. نتیجه اش این شد حجاب جاذبه نداره و الان شال هم به زور سر میکنند !!! انجور حجاب نورانیت معنوی که خانم آمریکایی با نقاب و چادر کرمی آمده بود باید چند نفر داشته باشند که مردم هم جذب حجاب شوند ‌‌‌‌‌...یکی خدا دلش بیاندازه پوشیه داشته باشه اذیت کنید آخرش در کنترل حجاب در مانید!!!دنیا اینه دیگه

  • ف
    2

    در تلاش اختراعات افراط نمی کردند که الان باید لقمه چینی می کردند ...کلا اروپایی ها هرچیزی را در حد اعلا می خوان نه متوسط در پیتی ...در حجابش هم ببینید یا حجاب. ندارن یا پوشیه می زنند و شال هندویی عحق وجق نیستند

  • ارسلان
    2

    در کل ملت تنفر دارند از تندروی در همه جای دنیا حتی پیامبر اعظم هم میانه رو بود حتی حضرت علی هم میانه رو بود تند که بری تصادف رو شاخته

  • ناشناس
    0

    راستگرا که برنده شدند

  • واقعیت بگویید
    4

    تیم ملی فوتبال فرانسه دیدم فکر کردم تیم ملی آفریقایی از ۱۱ بازیکن ۷ سیاه پوست بودن ، اگر مردم اصیل فرانسه سرزمینشان دوست دارن جلوی ورود وحشتناک فراری ها آفریقایی و مسلمان بگیرند ، فردا دیر است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      اگه حواسشون نباشه ، یه روز میان با زور شمشیر میگن یا مسلمان بشو یا کشته می شوی .

  • ناشناس
    5

    این کجا ان کجا راست گرایان ایران مرتجعین بازگشت به ۱۴۰۰ سال پیش هستند راستگرایان فرانسه ناسیونالیست هستن. و عرق ملی دارند و کشورشون را میپرستند نه بیگانگان که بهشون تجاوز کردند و تو سر و مغزشون بکوبند برا انها

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      عرب پرست ها رو میگی ؟

  • ناشناس
    2

    من هیچکدام را قبول ندارم و نه در انتخابات شرکت کردم نه خواهم کرد ولی خدا وکیلی اصلا خود جلیلی فهمید چی میگه !!!!!!!من که از اول تا اخر یک انسان ن متوهم و خودشیفته و تشنه قدرت مثل احمدی نژاد را دیدم که از اول تا اخر حرفاش کلیشه ایی و رویاپردازی دور از واقعیت های موجود جهان قرن بیست یکم بود حرف های تکراری و پوپلیستی بدون معنا و حجت ر قالب شعار و کاملا سخیفانه و بچگانه و بدور از شان یک انسان عاقل و صرفا برای رد گم کردن کسی که خودش سالها مسبب اوضاع نابسمان اقتصادی بوده با دخالت هاش تو سیاست خارجی و چوب لای چرخ گذاشتن مذ اکرات با دول غرب بوده و تکیه کلامش روحانی و مقصر دانستن او بود که الحق که همتون یک سر ته یکرباسید حتی اگرصدها اینشتین هم زنده بشه با این ساختار نمی توانند کاری از پیش ببرند واقعا بایست گریست ساعتها گریست و گفت چرا ایران به این روز سیاه دچار شده و قحط ارجال است که امثال جلیلی میخواهند سکان مملکت را در دست بگیرند کسی که کوچکترین فهمی از اوضاع و مناسبات بین اللملی نداره و با این شعار ها ۴۵ سال است رمق این مملکت و مردم را گرفتند صرفا بخاطر اینکه مدتی در جنگ بودند و جانباز بودند حالا تا ابد بایست این ملت بدبخت بدهکار اینها باشد و تسلیم خواسته ها ی خیالی و غیر واقع این خود شیفتگان باشد

  • نسرین
    0

    چه تیتر خنده داری ! ایران ...وفرانسه ! شباهت .

  • ناشناس
    2

    اصلاح طلبان به اصلاح امروزی هرتک تک شان سابقه تندروهای بیشماردارند وچپ رادیکالند ولی الان دیگران رامتهم به تندروی می کنند وبه خیال خودبا دوقطبی سازی می خواهندکابینه هاشمی ،خاتمی و روحانی را بنام پزشکیان احیاکنندملت بایدهوشیارباشد که ازیک سوراخ چندبارگزیده نشود بس است اینهمه عوام فریبی.

  • ناشناس
    0

    باید گفت یک خط وسط هست ، مسیر راست و مستقیم ، در این مسیر میشود کند یا تند رفت ، البته کسانیکه عقب مانده اند چاره ای جز تند رفتن ندارند ، بقیه راهها انحراف است و صد البته روندگان این مسیر هم تند یا کند میروند که نتیجه اش قهقراست ، منازعه همه گروههای متنازع با هر اسمی تنها رسیدن به راس قدرت است که انسان هیچ وقت از آن سیر نمیشود هر چند یک یا چند دوره از آن دور بماند.

  • بهلول
    0

    آرامش پلیس در برابر معترضین خشمگین موجب قبطه و تاسف است.

  • ناشناس
    1

    اونها ملی گرا هستن کاش اینجا هم ملی گرا داشتیم.

  • ب م
    1

    روزهای سیاه در دوران روحانی را فراموش کرده
    اگر روحانی همچنان رئیس جمهور برق نبود
    برق نیست چون AFTF عضو نشدیم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      عوضش اغتشاشات آبان ۹۸ را ظرف فقط ۲روز جمع کرد

    • ناشناس
      2

      سیاه شما تندروها هستید دوران روحانی هم به سنگ اندازی های شما از خدا بی خبرها خراب شد امیدوارم برید به جهنم

  • ناشناس
    0

    بایدن با تو ایران سر بلند نمیشه که هیچ سر افکنده میشیم 😆😆😆😆😆

  • ناشناس
    0

    خوب مگه اصلاح طلب ها تندرو نیستند !!!
    اون ها که بیشتر تند رو بودند در موضوعات مختلف ! سوابق هر کدوم را که بررسی کنی می بینی اکثر اصلاح طلب ها تندرو بودند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها