سیدمحمد خاتمی: نظام حکمرانی کشور قطعاً پیامهای معنادار مردم را در کنش انتخاباتی آنان دریافته است/ من باز هم به دکتر پزشکیان رأی می دهم

رئیس جمهور دولت اصلاحات گفت: اکثریت قاطع مردم از جمله در انتخابات اخیر تفکر و رویکردی که با جمهوریت مخالفت آشکار دارد و مخالف نظر خود را مردم بحساب نمی آورد را رد کرده اند.

 سیدمحمد خاتمی: نظام حکمرانی کشور قطعاً پیامهای معنادار مردم را در کنش انتخاباتی آنان دریافته است/ من باز هم به دکتر پزشکیان رأی می دهم

 متن کامل سخنان سیدمحمد خاتمی در جمع مشاورانش را در ادامه بخوانید:

بسم الله الرحمن الرحیم 

انتخابات اخیر درسها و پیام های روشنی داشت که باید بموقع بررسی و تحلیل شود.

رأی دادن یک حق مسلم شهروندی و رأی دادن و رأی ندادن یک فعل سیاسی است. کسی نمی تواند افراد را بخاطر رأی دادن یا ندادن ملامت کند ولی نکته ها و پیام هائی که در عمل سیاسی یک ملت نهفته است، باید از سوی حکومت و جریانهای سیاسی شناخته شود و مورد توجه قرار گیرد.

در انتخابات اخیر بیش از ۶٠٪‌ مردم در انتخابات شرکت نکردند که پس از انقلاب این امری بی سابقه بود. این رفتار عملا نشانه نارضایتی مردم از اوضاع و احوالی است که بر جامعه می گذرد و از قهر اکثریت از نظام حکمرانی حکایت می کند. این نارضایتی مختص کسانی نیست که شرکت نکرده اند، بلکه بسیاری از کسانی که شرکت کرده اند نیز ناراضی‌اند و به امید تغییر رأی داده اند.

ادای احترام می کنم به همه آنان که خیر وطن و عزّت ملت را می خواهند و در این انتخابات آمدند و یا نیامدند. با همه رنجدیدگان و آسیب دیدگان از وضعیت موجود بخصوص اهالی اندیشه و هنر و دانش، زنان بزرگوار و جوانان عزیز و رنگین‌کمان قومی، مذهبی و فکری ملت ایران و بالاخص اکثریتی که از تنگی معیشت و وجود موانع برای برخورداری از یک زندگی خوب و حتی معمولی رنج می برند و امیدشان به آینده بهتر کمتر می شود احساس همدلی و همدردی دارم.

اما حال با تاکید بر اینکه هیچ گونه جسارتی را نسبت به شخصیت ها و اشخاص در معرض رأی مردم روا نمی دانم عرض می کنم جامعه با دو گونه تفکر و رویکرد مواجه است که در جریان انتخابات اخیر آشکارتر از همیشه در صحنه حضور یافته اند.

تفکر و رویکردی که با جمهوریت مخالفت آشکار دارد و مخالف نظر خود را مردم بحساب نمی آورد، چه رسد به آنکه آنان را شهروندان صاحب حق و حرمت بداند؛ رویکردی که عدالت را در تقسیم فقر تعریف می کند، تحریم‌ها را نعمت می داند و گسترش فقر و فساد فزاینده در جامعه و از میان رفتن سرمایه های مادی و معنوی و انسانی، حاصل آن است و بدون تردید اگر روی کار بیاید بیش از پیش دایره معیشت و امنیت و آرامش مردم و امید به آینده تنگ‌تر و میزان خطرات و تهدیدها نسبت به کشور بیشتر می شود.

در برابر آن تفکر و رویکردی که مخالف است با آنچه گفته شد، رویکردی که همه مردم را با هر گرایش، جنسیت، قومیت و آئین، شهروندان صاحب حق و حاکم بر سرنوشت خود بحساب می آورد. عدالت را تقویت بنیان مادی و معنوی زندگی همه افراد می داند و دغدغه مند حقوق پایمال شده و نیازهای برآورده نشده همه هم وطنان است.

اکثریت قاطع مردم از جمله در انتخابات اخیر رویکرد اول را رد کرده اند و این را چه کسانی که رأی ندادند و چه آنان که به تغییر رأی دادند به خوبی ابراز کردند.

اینک به مرحله دوم انتخابات رسیدیم. منطق، احساس مسئولیت و خیرخواهی نسبت به وطن و هم وطنان ایجاب می کند که همه بیایند و کار ناتمام را تمام کنند، و با غیبت خود سبب نشوند که رویکردی را که نمی خواهند و آن را به زیان ملک و ملت می دانند با رأی اندک به پیروزی برسد.

این گوی و این میدان و این وجدان بیدار مردم رنجدیده تا لااقل از بدتر شدن اوضاع جلوگیری کنند و افقی به سوی آینده بهتر بگشایند.

امیدوارم که نظام حکمرانی کشور که قطعاً پیامهای معنادار مردم را در کنش انتخاباتی آنان دریافته است فرصت را مغتنم بشمارد و به مقتضای آن میدان را برای تفکر و رویکردی که خیر و پیشرفت و امنیت کشور را می خواهد و تأمین می کند بازتر کند و موانع را از سر راه تحول و اصلاح امور بردارد.

من باز هم به دکتر پزشکیان که صداقتش را در گفتار و صراحتش را در رفتار بیش از پیش در این انتخابات نشان داد رأی می دهم، و برایش آرزوی توفیق هرچه بیشتر دارم.

خدای بزرگ ایران عزیز و ملت بزرگوار را از این وضعیت خطیر و دشوار به سلامت بگذراند.

منبع: جماران
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 22
  • ناشناس
    0

    باسلام.به نظرم،جناب آقای دکتر پزشکیان،وزیر رییس جمهور اصلاحات بوده است.دلار در زمان رئیس جمهور اصلاحات، ۸۰۰تومان،قیمت پژو ۲۰۶، ۱۰میلیون تومان بود.آقای پزشکیان خودشون گفته است،دولت اول پزشکیان است و به هیچ گروه و دسته و جناح وابسته نیست.باتشکر

  • مهدی
    2

    درود بر شما آقای خاتمی که یک میهن پرست به تمام معنا هستید. انشالله مردم به دعوت جنابعالی به آقای دکتر پزشکیان رأی بدهند.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      7

      آقای خاتمی نشان داد که الکی بزرگت کردند و هیج کس دور اول حرفت را نخورند و پشیزی ارزش نداشت دعوتت برای مردم

  • ترک
    1

    اگر ما فقر فکری داشته باشیم همیشه تندروها ما را شکست می دهد ما یک رییس جمهور مثل آقای پزشکیان لازم داریم که مردم را از تاریکی اندیشی نجات دهد

  • مردم
    1

    سمعا و طاعتا سید عزیز

    برای ایران

  • ناشناس
    1

    ماهم تا توان داریم تلاش می‌کنیم بعشق خاتمی

  • ناشناس
    7

    ما در مرحله اول چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شرکت نکردیم تا وضعیت آراء مأخوذه کاندیداها را بسنجیم ولی در مرحله دوم انتخابات صرفاً برای جلوگیری از پیروزی سعید جلیلی گزینه مورد حمایت حاکمیت و جناح تمامیت خواه انشاءالله شرکت می کنیم!

  • حمید
    32

    به سلامتی/ یک بررسی بکنید ببینید کجا در مورد حجاب و حجاب بان مترو و بد حجابی کسی حرف زده آنرا علم کنید و هیاهو کنید رای جمع کنید برای پزشکیان... چقدر ما بدبختیم که شما خاتمی و روحانی چی ها می خواهید ریاست کنید

  • ارسلان
    3

    زنده باشی مرد خدا مرد عمل مرد صادق مرد اندیشه با تو آسان میشه از دست سیاهی ها گریخت و امید داشت تا ایران جایگاه خود را در دنیا بیابد

  • جوجوله
    5

    لبیک یا خاتمی درود بر پزشکیان سلام بر خاتمی زنده باد

  • ناشناس
    4

    حق همیشه پیروز است شک نکن سید عزیز پزشکیان با اختلاف ۱۰ میلیون رای پیروزه

  • ناشناس
    2

    نظام حکمرانی اینقدر پر رو هست که باز هم به نفع خودش بهره برداری می کنه

  • ناشناس
    5

    تو ساکت خودخواهی در ادارات اجتماعی را آوردی

  • همرزم هادی
    0

    جناب خاتمی عزیز حاکمیت خیلی وقت پیش فریاد اکثریت ملت را دریافت کرده است مهم چاره ورفتاراندیشی است که قطعا مشاورین محترم مهار مردم راپیشنهاد ونسخه میکنند درد اینجاست

  • ناشناس
    0

    مقایسه کنید لحن و شیوه ی بیانات انسانی شریف را با ادبیاتی همچون آقای زاکانی

  • ساعد
    2

    از جورج سوروس چه حبر

  • ناشناس
    0

    سلام بردکتر سید محمد خاتمی عزیز انشا الله سلامت و تندرست باشید ،،

  • ناشناس
    0

    درود بر رئیس اصلاحات ایران،یادش بخیر در زمان این بنده خوب خدا بود که هم خانه خریدیم و هم اولین ماشین را،پژوه ۴۰۵،به قمیت ۷ میلیون تومن،الان پول یک حلقه لاستیک هم نمیشه،لی داد بی داد ایران را ویران کردن.چشم سید ،باز هم شرکت می کنیم و به پزشکیان رای میدیم،چون رای به صداقت،پاکی و رای به رد توهم و عقل کل بودن،و همه فن حریف بودن است.

  • ناشناس
    4

    هیچکدام نمی توانید مشکلات کشوررا حل کنید وقتی کارشناسان تشخیص گرانی بیکاری نابودی بورس را دادند چگونه می توان پیگیری کرد اون طرف هم جزیره ای می خواهد اداره کند که نمی شود

  • ناشناس
    0

    اگه دریافته بود میزد تو دهن جلیلی .

  • ناشناس
    0

    سلام و درود فراوان بر آقای خاتمی عزیز و اطاعت از نظر ایشان در خصوص رای به کاندید اصلح دکتر پزشکیان .


    نظرات شما -
    • محمد
      0

      به‌عشق‌خاتمی‌میاییم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها