انحلال دولت؛ باوری خطرناک که می تواند از تفکرات جلیلی بیرون بیاید

جلیلی؛ صاحب تفکر ایدئولوژیک یا تئوریسین پیشرفت؟/ مروری بر محتوای رساله دکتری جلیلی؛ سعید چه می گوید؟

شکی نیست که اگر ملت و دولت یک نهاد باشند، دیگر دولتی وجود نخواهد داشت. آیا این اندیشه شبیه اندیشه تندروهای صدر اسلام نیست که «نهاد دولت» را امری مغایر شریعت و «حُکم» خدا می دانستند و اعتقاد به «تعطیلی» نهاد حکومت به عنوان ساز و کاری که حل مسائل جاری انسان را بر عهده دارد، داشتند؟

جلیلی؛ صاحب تفکر ایدئولوژیک یا تئوریسین پیشرفت؟/ مروری بر محتوای رساله دکتری جلیلی؛ سعید چه می گوید؟

به گزارش خبر فوری، مخالفان سعید جلیلی، نامزد اصلی جریان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری 1403، معتقدند جلیلی سیاستمداری ایدئولوژیک است و با باورهای صرفا نظری خود نمی تواند مسائل عینی و روزمره کشور را حل کند. موافقان او معتقدند این انتقاد سنجیده و درست نیست. آنها معتقدند هیچ نشانی از باورهای ایدئولوژیک جلیلی در تبلیغات و سخنرانی های جلیلی وجود ندارد.

ظاهر سخنرانی ها و تبلیغات جلیلی رای موافقان او را تایید می کند. جلیلی در سخنرانی ها و تبلیغاتش هیچ ارجاعی به مسائل ایدئولوژیک و اعتقادی ندارد. او بر «فرصت»، «پیشرفت» و توسعه تاکید دارد و از احیاء کارخانه ها، افزایش صادرات و جهش تولید سخن می گوید. با این حال، اگر عمق مباحث نظری او را دنبال کنیم می توانیم به تفکرات ایدئولوژیک او پی ببریم. به نظر می رسد جلیلی همچنان به ایده های ایدئولوژیک خود باور دارد و صرفا جهت جذب رای، لحن تبلیغات خود را تغییر داده است. او می داند که ساختار فکری جامعه ایران در سال 1403 متفاوت از دهه 60 است و ایرانی ها دیگر اعتنایی به سیاست های ایدئولوژیکی که با مفاهیمی چون «سعادت»، «کمال انسانی»، «جامعه توحیدی» و ... پوشانده می شوند، ندارند. به همین دلیل، جلیلی ترجیح داده لحن و شعارهای خود را تغییر دهد.

او در سال 92 با لحن و بیانی به مراتب شعاری تر و ایدئولوژیک تر وارد انتخابات شد اما نتوانست موفقیتی به دست آورد، به همین دلیل، در سال 1403 ورژن جدیدی از خود به معرض نمایش گذاشت تا بتواند سبد رای خود را بزرگتر کند.

اندیشه سیاسی سعید جلیلی در رساله دکتری اش

بررسی آثار فکری (مقالات، رساله و سخنرانی ها) سعید جلیلی نشان می دهد که در کنه باورهای سیاسی او، باورهای ایدئولوژیک قرار دارند. سعید جلیلی پایان نامه دکتری خود را با عنوان «بنیاد اندیشه سیاسی اسلام در قرآن» در سال 1381 در دانشگاه امام صادق (ع) به ثبت رساند و با نمره 91 (از 100) و درجه «خیلی خوب» از آن دفاع کرد. سعید جلیلی در این رساله باور اصلی سیاسی خود را پرورش می دهد. او در این رساله تاکید دارد که هدف سیاست نه صرفا اداره امور انسانی بلکه تطابق امور انسانی و طبیعت ذیل تبعیت از فرامین وحیانی خداوند است.

در چکیده ابتدایی این رساله، این رای و نظر بدین صورت تبیین می شود: «نگاهی به پایه های اندیشه سیاسی اسلام نشان می دهد محوری مشترک مباحث آن را به یکدیگر مرتبط می سازد؛ این محور مشترک مؤثر دانستن مبدأ ربوبی در تمام مناسبات هستی است که حلقه های وصل این پایه ها به محور مبدأ ربوبی، دو عنصر «ایمان و عمل صالح» می باشد و این دو عنصر نیز مبتنی بر اراده و اختیار انسان می باشند.

بر این چهار پایه و محور و حلقه های وصل است که سقف اندیشه سیاسی درباره مباحث جامعه و دولت معنی پیدا می نماید و چرایی تجویزهایی که در این باره صورت می گیرد، روشن می شود. دولت و جامعه دو بستر مهم برای تحقق یک اندیشه در عمل می باشند.

آنچه مبنای عمل است باید معطوف به هدایت الهی باشد. بر این مبنا، پذیرش انسان و اراده او برای قبول حکم خدا شرط لازم برای تحقق دولت و جامعه مورد نظر اندیشه سیاسی اسلام خواهد بود. پذیرش حکم خدا صرفاً به معنی پذیرش افرادی به عنوان عهده داران حکم از جانب خداوند نمی باشد بلکه همراه آن، پذیرش ساری و جاری شدن حکم خدا در تمام مناسبات فردی و اجتماعی نیز می باشد و پذیرش این مبانی نظری همراه با پذیرش چارچوب رفتاری نیز می باشد. به علاوه اینکه با توجه به سنن و قوانینی که بر هستی جاری است؛ بر رفتار و عمل، آثاری مترتب خواهد بود که این آثار متناسب با آن رفتار است. بر اعمال سوء ، آثار سوء و بر ایمان و عمل صالح که حکم خداست، حیات طیبه مترتب خواهد بود.»

سعید جلیلی در ادامه چنین می نویسد: «قرآن تأکید دارد آنچه مبنای عمل از سوی خداوند تعیین شده است چون از مبدأ ربوبی و آفریدگار اسنان وضع شده است منطبق با فطرت، استعداد و ظرفیت و توانایی انسان هاست. از این رو این قوانین سازگارترین قوانین با ساختار و شاکله انسانی است.»

جلیلی در رساله دکتری خود تاکید دارد که سیاست نه مبتنی بر «قرارداد» و «وضع» بلکه مبتنی بر نوعی «تکوین» و «قاعده الهی» است. او غایت سیاست را «حیات طیبه» می داند و تاکید دارد که به علت مطابقت طبیعت و انسان و منشاء گرفتن آن دو از خداوند، سیاست و طبیعت و الهیات یک هدف را دنبال می کنند و سیاست بخشی از حرکت الهی جهان است و علمی جدا از الهیات نیست.

انحلال دولت

فارغ از مناقشات مربوط به بحث فوق، آنچه مهم و قابل اعتناء است نتیجه ای است که سعید جلیلی از این باور بنیادی می گیرد. او در مقالات و سخنرانی های بعدی خود باورهای جدیدی به نظرات رساله دکتری اش می افزاید. او تاکید دارد که میان سعادت فردی و اجتماعی نوعی همپوشانی وجود دارد و به همین دلیل، میان «ملت» و «دولت» نیز نوعی مطابقت وجود دارد که احتمالا این باور نیز ناشی از مطابقت «طبیعت» و «سیاست» و «الهیات» است که در رساله دکتری اش به آن اشاره می کند.

او این باور اخیر یعنی همپوشانی «ملت» و «دولت» را در یکی از سخنرانی هاش بدین صورت شرح می دهد: «اگر صحبت می‌شود از حرمت و کرامت و برخی ملاحظات درباره حقوق انسان، یک امتیاز اندیشه اسلام نسبت به سایر اندیشه‌ها این است که یک مقوله‌‌ای را تعریف می‌کند که طبق آن، تک تک آحاد انسان‌ها و آحاد یک جامعه برایشان یک مسئولیت و یک کارویژه مطرح می‌ شود. آن کار ویژه چیست؟ این است که اگر انسان حرمت و حقوق و کرامت دارد، اگر می ‌گوییم انسان و جامعه می‌ خواهد به سمت یک حرکت متعالی سیر کند، تک تک آحاد جامعه وظیفه دارند در این زمینه ایفای نقش کنند.

یکی از امتیازات و تمایزات اندیشه اسلام این است که خیلی از کارویژه‌هایی که برای دولت برشمرده می‌شود؛ کارویژه مشترک است و فقط وظیفه دولت نیست.

کارویژه مشترک است یعنی چه؟ یعنی مثلاً در مورد همین دفاع که یک کارویژه مورد اجماع است که همه می‌گویند دولت‌ها وظیفه‌شان دفاع از یک قلمرو است، دیگر این دفاع از قلمرو فقط وظیفه دولت نیست بلکه تک تک آحاد این جامعه هم در این زمینه وظیفه دارند. ما همین را در دفاع مقدس به خوبی مشاهده کردیم و اکتفا نکردیم که این وظیفه دولت و نیروهای مسلح است؛ بلکه در کنار آن آحاد جامعه هم در این زمینه برای خود نقش تعریف کردند و مسئولیت قائل بودند. از آن کسی که می‌رفت در جبهه و در قالب رزمنده ایفای نقش می‌کرد تا یک پدر و مادر سالخورده‌ای که در یک روستا با کارهای پشتیبانی جنگ برای خودشان ماموریت تعریف می‌کردند.»

جلیلی در یکی از سخنرانی هایش در دانشگاه کرمان، این عقیده را پرورش می دهد و تاکید دارد که بر مبنای ربوبیت خدا، همه انسان ها به یک اندازه در دولت شریکند و اگر فردی سطح بالاتری از دیگری داشته و نقش بیشتری در دولت داشته باشد، «قارون» است.

kyf

اما نتیجه این تفکر چیست؟ غیرعملی بودن این تفکر به اندازه غیرعملی بودن تفکر «جامعه بی طبقه توحیدی» است که بنی صدر در ابتدای انقلاب اسلامی مطرح می کرد و آن را پرورش می داد. چگونه می توان ملت و دولت را یکی کرد؟ آیا ممکن است همه افراد جامعه به یک اندازه در اداره امور دولتی دخالت داشته باشند؟ آیا مردم جهت سهولت کارشان نیست که افرادی را به عنوان نماینده خود در جایگاه و مقام دولت می نشانند؟ آیا یکسانی و همپوشانی دولت و ملت به حذف و انحلال دولت نمی انجامد؟ شکی نیست که اگر ملت و دولت یک نهاد باشند، دیگر دولتی وجود نخواهد داشت. آیا این اندیشه شبیه اندیشه تندروهای صدر اسلام نیست که «نهاد دولت» را امری مغایر شریعت و «حُکم» خدا می دانستند و اعتقاد به «تعطیلی» نهاد حکومت به عنوان ساز و کاری که حل مسائل جاری انسان را بر عهده دارد، داشتند؟

به نظر می رسد این تفکر بنیادین سعید جلیلی در پشت تفکرات دیپلماتیک و سیاسی او قرار دارد و سیاست عملی او را به سمت و سویی که خود می خواهد می کشاند. این دقیقا همان تفکر ایدئولوژیکی است که مورد پسند منتقدان جلیلی قرار نگرفته و به آن انتقاد می کنند.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 48
  • حامد
    3

    جلیلی جلیلی خدانگه دارتو.

  • Alireza
    5

    به عنوان یک جوان ایرانی اگر جلیلی رئیس جمهور شود من در ایران نخواهم ماند و به آن ۶۰ درصد خواهم پیوست

  • ناشناس
    0

    تفکر تخریبگر

  • محمد
    1

    آقای جلیلی فرض بر اینکه شما منتخب بشید.
    واقعا فکر کردید دهه هشتادیا می تونن برای شما بجنگن؟
    رفتی ببینیشون؟
    میدونید چرا ایدولوژی شما برعکس ظاهر زیباش در نهایت شکست می خوره؟
    چون دنیا کوچیک شده، باور کن. نمی شه.
    کره شمالی اگه یه روزنه کوچیک واسه ارتباطشون با دنیا ایجاد بشه که در آینده می شه، چه پتانسیلی رو آزاد می کنه دکتر؟

  • ناشناس
    1

    کدام سئوال هاشون درست جواب دادند

  • محمد
    30

    بطور قطع مطمئنم این اقا ک پشت سر هم وعده وعید میده حرفای قشنگ و آرمانی میزنه حتی ب یک دهم اون هم نمیتونه عمل کنه....
    پزشکیان حداقل حرفایی نمیزنه ک شدنی نیست
    جلیلی حرفاش خیلی قشنگه قبول دارم
    ولی ما گوشمون از این حرفا پره ، ۴۰ ساله داریم میشنویم
    دریغ از ذره ای تغییر مثبت

    نظرات شما -
    • پرواز را فراموش نمی کنیم
      3

      جمعه 15 تیر . غروب بازی فوتبال آلمان اسپانیا هست .
      همه میشینن نگاه . قبلش هم هوا گرمه کسی بیرون نمیره .
      قبلش هم ناهاره . قبلش هم صبح جمعه هست همه خوابن .
      نگم برات که 4 میلیون بیشتر نمیرن رای بدهند

    • ناشناس
      8

      اونایی که میگن تو این چهل سال دریغ از ذره‌ای تغییرات مثبت یا زمان شاه به دنیا نیومده بودند یا زمان انقلاب بچه خردسالی بودند وگرنه متوجه تغییرات می‌شدند.
      مایی که پا به سن گذاشتیم و بخشی از دوره جوانیمون رو زمان شاه بودیم وضعیت رو از زمین تا آسمان تغییر یافته بسوی پیشرفت دیدیم . ولی چون سبک زندگی و سطح بينش و توقعات بالا رفته کمبودهای فعلی بسیار نمود پیدا میکنه.

    • ناشناس
      3

      دیس لایکها برن ساندیسشونو بخورن

    • علی
      9

      بله درست می فرمایید. پزشکیان اصلا وعده ای نداده که مردم آخر چهار سال ازش طلب کار باشند.هر بلایی سر کشور بیاد میگه من که از همون روز اول گفتم نمی تونم نمی شه. شما خودتان بهم رای دادید:)

    • مریم
      33

      بزرگوار حرفهای اقای پزشکیان مثل حرفهای مردم کوچه بازاره نه یه رئیس جمهور بعدم کسایی به حرفهاشون عمل نکردن که هم کیش ایشون بودن هر وقت انقلابی ها خواستن بیان وسط نذاشتن بهشون مثل حالا انگ دروغگویی زدن که اگرم رقیب رآی آورد فردا دهنشون باز باشه اگر طرف نتوسنت همه وعده هاش رو عملی کنه بگن دیدید گفتیم کلاهتونو فاضی کنید آقای جلیلی دورش پر از نخبه و جوون ایرانی هست که فکر و ایده دارن دارن تلاش میکنن برای بهتر شدن زندگی مردم ولی دور آقای پزشکیان پر از دولتمردانی هست چندین بار دیدیم چه خرابکاری ها و فسادهایی کردن و گردن کلفت تر از قبل مردم رو در حد یه هویجم حساب نکردن ایشون متاسفانه حتی حرفهای قبلی که خودشون زدن رو هم قبول ندارن و زیرش میزنن از کجا معلوم فردا که رئیس جمهور شد نگه اونجا مناظره بود من یه جیزی گفتم و ... خواهشا در انتخابتون بیشتر تامل کنید بزرگوار

    • به مریم
      6

      همین انقلابی ها توی این ۳ سال سفره مردم را جمع کردن یعنی خالی کردن گوشت ۱۰۰ شد ۶۰۰ پراید ۱۰۰ شد ۴۰۰ و الا آخر کسانی که امتحان پس دادن نمیتونن ادعایی داشته باشند چون در سایه هم بودند ما مرد آفتابی می خواهیم یعنی پزشکیان

    • ناشناس
      0

      خانم مریم درباره عدم تسلط پزشکیان بر مسائل ایران درست میفرمایید اما در نظر داشته باشید که ایده های آقای جلیلی هم چندبار آزموده شده و نتیجه خاصی در برنداشته.در دولت احمدی نژاد و در این سه سال دولت مرحوم رئیسی.کنار آقای جلیلی هم آدم های ناموفق مثل اطرافیان آقای پزشکیان زیاد است.بهتر است بین بد و بدتر انتخاب کنیم و البته انتخاب همه ایرانیان در جای خود محترم است اما دقت کنیم که در این شرایط خطیر منطقه ایی فرمان را دست کسی ندهیم که در رویاهای خودش سیر میکند

    • بروس نه ویلیس
      0

      آقا یک سوال از طرفداران جلیلی
      آقا یک سوال از طرفداران جلیلی
      آقا یک سوال از طرفداران جلیلی

      جلیلی عزیز که این همه طرفداری رییسی رو میکنه و مدعی هست که رییسی هم طرفدار اون بوده و ....
      خب چرا رییسی ایشون رو معاون اول نکرد ؟
      چرا رییسی ایشون رو وزیر نکرد ؟
      چرا برنامه هاش رو به
      رییسی نداد تا یک جهان فرصت
      یک جهش ایران رو با هم دست در دست
      هم انجام بدهند ؟ اگر داد چرا اجرا نشد ؟؟؟
      اگر اجرا شد چرا مدام تورم 60 درصدی میبینیم . گرونی و بدبختی میبینیم ؟

      ببخشین از یک سوال بیشتر شد
      طرفداران جلیلی جواب بدهند

    • ناشناس
      2

      خانم مریم بزرگوار خدمت سرکار عرض کنم اتفاقا کسی که با مردم به زبان خودشون حرف بزنه به طوری که مردم عمق حرفاش را با جان و دل درک کنند از کسانی که سعی کنند لغات قلمبه به کار ببرند پیروز میدانه مردم با همه وجود درباره ی رنج و درد و گرفتاری خودشان از زبان پزشکیان شنیدند و همین برای او کافیست
      در ضمن ایشان سواد کافی وعلم کافی دارند نه مثل کسانی که هیچ سوادی ندارند هیچی هیچی!!! و یکمرتبه میشوند رئیس جمهور 80 میلیون ایرانی و هی هم به خودشان میبالند و سوتی هم خیلی میدهند

    • ناشناس
      1

      آفتابی شو آفتابی شو من یکی خاکستریم

    • لوتوکومیر داره میاد
      1

      خاهشن همه به جلیلی رای بدین . پلی ی ی زززز
      بیچاره چند دهه هست که پست دولتی نداشته
      و در هیچ دولتی مسئولیتی بهش ندادن . آخر سر کارش به جایی کشیده که دولت در سایه تشکیل داده
      در تنهایی خودش دولت بازی بازی میکنه . به خودش دستور میده برای خودش بخشنامه صادر میکنه
      در دنیا نظم نوین جهانی راه اندازی میکنه . میره سازمان ملل دستور میده به دیگر کشورها و ....
      بهش رای بدین بزارین به آرزوش برسه
      نزار این عزیز د ق کنه . گناه داره . امیدشو از زندگی ازش نگیرین
      وگرنه باید بازم ۸ سال دولت درسایه بازی کنه
      قاان قااان بید بید . بووووو به برو کنار

    • ناشناس
      1

      اشتباها منفی دادم اقا محمد ، حرفات دقیق و بجاست

  • ناشناس
    0

    از عمق راهبردی میتوان همه چیز را فهمید

  • اکبر
    0

    به اطلاع طرفداران دکتر جلیلی می رساند ،به ازای هر تعریف دکتر جلیلی :۱ عدد ساندیس،به ازای هر تخریب پزشکیان:۲عدد ساندیس،به ازای ذکر روحانی و تخریب او :۳ عدد ساندیس و به ازای هر ده دیسلایک نظرات مخالف دکتر جلیلی پکیج ساندیس های انار هلو آلبالو اعطا خواهد شد.لطفا آدرس پستی را قید کنید

  • ناشناس
    2

    تحربه ی ۴ دهه نشان داده که با انتخاب هر شخص از هر جناح و طیفی تغیبر اساسی در وضعیت موجود رخ نخواهد داد و چارچوب اداره و تفکر جامعه به همان رویه گذشته خواهد بود و فقط در شرایط خاص از حالتی به حالت دیگر تغییر شکل میدهد ولی در ماهییت آن تغییری ایجاد نخواهد شد که با یک انتخابات واقعی با خواسته اکثریت جامعه مغایرت دارد

  • ناشناس
    0

    جلیلی به قول خودش ۱۱سال دولت در سایه بود چرا حال وروز کشور بدتر شد
    به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
    در زمان ایشون در شورلب امنیت ملی بیشترین قطعنامه ها بر علیه کشور صادر شد وکشور رفت زیر فصل ۷ سازمان ملل یعنی جنگ.
    ایشون بیشترین خیانت را در شکل گیری تحریم ها،جلوگیری از fatf،جلوگیری از قرار داد کرسنت،دولت در سایه و...انجام داده است ونتیجه ی آن نابودی کشور است

  • جوان عاقل
    1

    جلیلی بیا شفاف و عملگرا .ایران هم قدرت دارد هم ثروت.

  • ناشناس
    3

    مردم ایران انتخاب با شماست:
    انتخاب تنبل ترین، بی برنامه ترین،اشرافی ترین،حراف ترین،قالتاق ترین دولت بعد از انقلاب(دولت سوم روحانی)
    یا
    انتخاب فعالترین، با برنامه ترین،ساده زیست ترین،پرتلاش ترینو صادق ترین (امتداد دولت شهیدرییسی)

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      پیاده شو باهم بریم

  • ناشناس
    1

    اصلا همچین رشته ایی که این خونده در هیچ کجای دنیا نبوده ! اینجور مباحث فقط در حوضه ها میباشد! پس نه بهش دکتر بگید و نه ادم علمی!،

  • احسان فرمانیان
    31

    با سلام و وقت بخیر به همه عزیزان یقینا با اجرایی شدن منویات جناب اقای جلیلی جانعه پر نشاط و اباد و پیشرفته خواهیم داشت

  • ناشناس
    3

    بدبخت به ملت فقط فقط شعار .

  • ناشناس
    3

    آقای جلیلی برو تو دانشگاه واسه قشری خاص تدریس کن ردای ریاست جمهوری برازنده پزشکیان است سیم خار دار دور خود کشیدن هنر نیست به عمل کار برآید به سخن رانی نیست

  • ناشناس
    0

    نقدتان نسبت به گزاره"همه انسان ها به یک اندازه در دولت شریکند و اگر فردی سطح بالاتری از دیگری داشته و نقش بیشتری در دولت داشته باشد، «قارون» است." نقد به جا و درستی است و جا دارد این گزاره فکری آقای جلیلی که شباهت نسبی با بعضی تفکرات چپ گرایانه دارد بیشتر مورد نقد و بررسی قرار گیرد اما انصافا نقدهای قبلتر آن بیشتر تفسیر به رای بود وگرنه آن جملات نقل شده از آقای جلیلی یکسری جملات کلی و انتزاعی بود که تقریبا تمام فقهای فرق اسلامی قبولش دارند.باید بیشتر درباره مصادیق فکری آقای جلیلی(مثل همان جمله بالا) صحبت کنیم تا به نتیجه ایی برسیم...

  • ن
    3

    سلام
    لطفا درمورد ربط دکتری جناب پزشکیان هم با مشکلات جامعه مطلب بگذارید

  • ن
    8

    لطفا درمورد ربط دکتری ورساله ی جناب پزشکیان هم با مشکلات مردم مطلب بگذارید

  • ناشناس
    1

    طرفداران جلیلی پیشانی های خود را بسوزانند تا نشانه تعهد و وفاداری آنها به جلیلی باشد!!!!!

  • مردم
    2

    آقای جلیلی فقط جو را شلوغ کرد و سعی در بهم زدن بحث کرد اصلا هیچ منطقی نداشت مردم روشن شدن .

  • ناشناس
    2

    خالص سازی نتیجه همین تفکرات جلیلی و همفکرانش هست. قرون وسطی اروپا نتیجه همین تفکرات تندرو بود. این تفکرات دین و ایمان مردم را به باد خواهد داد. خدا به داد مردم برسه

  • ناشناس
    8

    ریس ستاد پزشکیان میگه آرام آرام بنزین رو گرون میکنیم بعد پزشکیان میگه نه من مخالفم اون برا خودش گفته
    این پزشکیان حتی حرف ریس ستاد که خودش انتخاب کرده رو قبول نمیکنه چه جوری میخواد بعد رئیس جمهور شدنش حرف و وعده های وزیراشو و خودش رو قبول کنه
    ظریف یه حرفی زده پزشکیان میگه نه اون برا خودش گفته یعنی چی واقعا 😂😂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      باسلام برادر عزیز این خبر شایعه است و آقای پزشکیان هرگز خبر دروغ رو قبول ندارن خیلی ها علیه آقای پزشکیان تخریب می‌کنند دیشب در مناظره دوم گفت بنده قصد گرون کردن بنزین رو ندارم واین تهمت است ... همه با هم برای نجات کشور عزیزمان از (((تحریم و تورم و نابسامانی های اقتصاد کشور و بهبود معیشت مردم و وارداتی خودرو و غیره))) به آقای (((((((( پزشکیان ))))))))) رای میدهیم . انشاالله یا علی مدد...

  • ناشناس
    7

    ظریف ۸ سال کشور دست تو بوده بر می داشتی دیگه الان تو ۴ سال میخوای برداری
    جوری مذاکره کردی که طرف ول کرد رفت
    الان میگی بقیه نذاشتن مذاکره انجام بشه نه خودت قدرت مذاکره نداشتی یه کم از امیرعبدالهیان یاد بگیر به پاکستان حمله کردیم یه ماه بعد ریسی رفت آنجا با اون استقبال بی نظیر پاکستان الان مردم پاکستان که من نظرشون رو تو یوتیوب خوندم در زمان شهادت ریسی خیلی ناراحت بودم
    اما ظریف حتی با افغانستان هم رابطه نمیتونست برقرار کنه 😂

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      توجه داشته باش هرکس یه پتانسیلی داره پتانسیل دولت سیزدهم پاکستان وافغانستان وحداکثر بورکینافاسو بود وپتانسیل ظریف اتحادیه اروپا وامریکا

  • ناشناس
    10

    هزاران اصلاح طلب رو با همه علم و مدارک تحصیلی که دارن وهمه تئوریسین هاشون انگشت کوچکه جلیلی نمیشن.
    اگر جلیلی رای بیاره این یعنی پایان غربگرایی در ایران ونجات ایران از دست اختاپوس غرب و شرق

    نظرات شما -
    • ضرر 18000000000دلاری
      0

      اقا جلیلی چرااااا نمیاد درمورد کرسنت با زنگنه مناظره کنه ؟؟؟ که مشخص بشه به هرایرانی چه ضرر وحشتناکی زده و کنج‌و زوایای موضوع روشن خواهد شد و‌طرفدارای با وجدان و خداترسش به طرف دکتر پزشکیان خواهند آمد

  • روحانی
    3

    به هر حال که ظریف مرد دوست داشتنی واینترنت هم موقع اذری جهرمی خوب بود من به پزشکیان رای کمی دم واز بیمارانم هم خواستم به پزشکیان رای بدن ومن روزی 50 بیمار دارم با خانوادشون میشن 5000 اینجا چون بیماران به من خیلی عقیده دارن حالا تا تهش بخون حدیث مفصل

  • ناشناس
    0

    ایران چهل و پنج ساله با غرب و آمریکا رابطه ندارد و فقط با روسیه و چین پس چطور کشور هنوز پیشرفت نکرده است

  • نگار
    0

    سعید جون هرگز دوست داری برو خونتون .مارو از این که هستیم بدبخت تر نکن

  • ناشناس
    0

    استاد راهنمای رساله به اصطلاح دکتری جلیلی چه کسی بود؟ علم الهدی. تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل

  • رحماندوست
    0

    جلیلی خودش چیه که رساله اش چی باشه بقول خودش سی ساله مسئولیت اجرایی داشته .پشت داشته چه غلطی کرده یز ریده مالی برو بمیر

  • ناشناس
    0

    رساله دکتری اقای جلیلی ؛

    نحوه برخورد با سازمانهای بین مللی و راه گفتگو با اونها :

    روزه خوانی
    درس اخلاق
    تدریس فلسفه و تاریخ اسلام برای سران کشورهای بزرگ
    اجرای مناسک دینی در داخل کرملین !!!!!

  • ناشناس
    0

    مردم از حرف های آقای جلیلی که مساوی با ادامه گرونیهای آقای رییسی هست خسته شدن ...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها