ناتو، نگران خروج فرانسه از ائتلاف است

پایگاه خبریEuractiv به نقل از چند دیپلمات ناشناس گزارش داد که ترس از «خروج» فرانسه از ناتو در پی پیروزی حزب راست افراطی در انتخابات این کشور افزایش یافته است.

ناتو، نگران خروج فرانسه از ائتلاف است

حزب راست افراطی اجتماع ملی فرانسه که بارها هدف ناتو و کمک هایش در اوکراین را زیر سوال برده است، در دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه توانست با ۳۳ درصد آرا، پیشتاز باشد.

دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه ۸ ژوئیه برگزار می‌شود و حزب اجتماع ملی به دنبال کسب ۲۸۰ کرسی در پارلمان این کشور است.

پایگاه خبریEuractiv از قول منابع ناشناس گزارش کرد که انتقادهای مکرر حزب اجتماع ملی به رهبری مارین لوپن از سیاست‌های خارجی امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به ویژه درباره کمک‌های نظامی به اوکراین باعث شده تا برخی از اعضای برجسته و مهم ائتلاف ناتو نگران باشند.

این پایگاه خبری همچنین گزارش کرد، حتی اگر این حزب در اپوزیسیون قرار بگیرد، باز هم احتمالا می‌تواند بر پارلمان فرانسه نفوذ داشته باشد.

در سال ۱۹۶۶، شارل دوگل رئیس جمهور وقت فرانسه پاریس را از فرماندهی نظامی یکپارچه ناتو و با اینکه فرانسه یکی از ۱۲ عضو موسس این ائتلاف نظامی بود، خارج کرد. این تصمیم در سال ۲۰۰۹ به صورت رسمی لغو شد.

«میشل دوکلو» کارشناس نظامی به Euractiv گفت که حزب راست افراطی اجتماع ملی می تواند برای خروجی «نرم و ظریف» تلاش کند که در آن فرانسه به سادگی نیروهایی که واجد شرایط کمتری دارند را در تعداد کمتری برای شرکت در ماموریت های مشترک ناتو می‌فرستد. این رسانه همچنین تاکید کرد که فرانسه نقش بزرگی را در این ائتلاف ایفا می‌کند و اگر این اتفاق بیفتد، به طور قابل توجهی بر استراتژی بلندمدت ناتو تاثیر می‌گذارد.

مارین لوپن بارها موضع ماکرون را درباره درگیری اوکراین مورد انتقاد قرار داده است. او بارها گفته که ماکرون فرانسه را در معرض خطر درگیری و تقابل را روسیه قرار داده است. حزب اجتماع ملی همچنین به دنبال پیشبرد گفت‌وگو با روسیه درباره منافع مشترک و کلیدی است.

منبع: ایسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • هامون ته بارزاده
    0

    فرانسه معمولا ساز مخالف با رهبری امریکا میزنه..
    از حضور امریکا در نورماندی خوشش نمیاد...بخاطر ژاندارک

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها