چند دلیل ساده و همه فهم که نشان از سلامت انتخابات در ایران دارد

شائبه تکراری و مخربی که اغلب بر فضای انتخابات در ادوار مختلف سایه افکنده و اقبال و اعتماد عمومی به صندوق رای به عنوان مهم‌ترین ساز و کار مشارکت مستقیم مردم در اداره امور کشور را مخدوش می‌سازد آن است که انتخابات نمایشی است، رئیس جمهور از پیش تعیین شده و تشکیلات عریض و طویل رای گیری صرفا برای آن است که گزینه تعیین شده را از صندوق در بیاورند. این فرض نادرست که متاسفانه به شکل‌های مختلف در ذهن بخش‌هایی از بدنه جامعه جا افتاده را می‌توان یکی از دلایل اصلی کاهش مشارکت دانست.

چند دلیل ساده و همه فهم که نشان از سلامت انتخابات در ایران دارد

حالا جدای از ساز و کار اخذ و شمارش آرا در سراسر کشور که اصولاً امکان تقلب سازمان یافته و موثر را به حداقل می‌رسانند چند دلیل واضح و قابل سنجش توسط عموم مردم که ثابت می‌کند فرآیند برگزاری انتخابات در ایران از سلامت کافی برخوردار بوده و نام رئیس جمهور بعدی ایران تنها از دل صندوق‌های رای بیرون می‌آید را برمی‌شمریم؛ دلایلی که ثابت می‌کنند که می‌توان به این صندوق اعتماد کرد.

بررسی انتخابات ادوار گذشته

 نتایج انتخابات در ادوار مختلف به وضوح حکایت از دست به دست شدن قدرت میان جناح‌های مختلف طی ۴۵ سال اخیر بر مبنای خروجی صندوق‌های رای دارد. روسای جمهور منتخب در سال‌های ۱۳۷۶، ۱۳۸۰، ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ که در خلال آن به غلط دو قطبی گزینه نظام و مردم شکل گرفته بود نشان می‌دهد که مسیر صندوق رای بن بست نیست.

 همچنین پیروزی سید محمد خاتمی در انتخاباتی که دولت هاشمی برگزار کرد، پیروزی احمدی‌نژاد در انتخاباتی که دولت اصلاحات برگزار کرد، پیروزی حسن روحانی در انتخاباتی که دولت احمدی‌نژاد متولی برگزاری آن بود و پیروزی سید ابراهیم رئیسی در انتخاباتی که دولت روحانی برگزار کرد، به وضوح نشان می‌دهد که نهاد اجرایی انتخابات در ایران هر چند که در دل دولت تعریف شده اما جناحی عمل نمی‌کند، بلکه یک نهاد ملی است.

 امانت داری و واقع بینی

در حکمت‌های رسیده به دست ما از بزرگان و حکما اوج صداقت آنجاست که راست بگویی، حتی اگر به ضرر تو باشد. هرچند که اصولاً در دنیا میزان مشارکت در انتخابات لزوماً ملاک مشروعیت نظام‌های سیاسی نبوده و از قهر یا بی‌تفاوتی مردم نسبت به صندوق رای تعابیر مختلفی می‌شود؛ اما در جمهوری اسلامی ایران سالهاست که مشارکت به مشروعیت گره زده می‌شود. اینکه به رغم تاکید صریح رهبر انقلاب برای افزایش حضور مردم در این دوره، پایین‌ترین رقم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری با وجود اطلاع از پیامدهای آن رسماً اعلام می‌شود، نشان می‌دهد نهاد انتخابات به عنوان یک ساز و کار مستقل و شفاف به ایفای نقش خود متعهد بوده و در این زمینه مصلحت اندیشانه عمل نمی‌کند.

 تلاش تکاپو و تقلای جریانات برای جلب آرای مردم تا آخرین لحظات

آنچه که در کارزار انتخاباتی چه در خیابان، فضای مجازی و رسانه ملی برای عموم مردم ملموس و محسوس بوده آن است که هر یک از طرفین تمام توان و تلاش خود را به کار بسته‌اند تا با توسل به ابزار مختلف نظر یکایک رای دهندگان را به خود جلب کنند. از هیجان و حرارت مناظرات تلویزیونی، تا موضع‌گیری‌های تند و تیز ستاد کاندیداها، جدال پرجم هواداران در فضای عینی و مجازی؛ از سخنرانی‌ها تا محافل و میتینگ‌های انتخاباتی تا انواع تولیدات چند رسانه‌ای و حتی تبلیغ چهره به چهره و نفر به نفر حکایت از آن دارد که یک انتخابات واقعی در جریان بوده و تک تک آرا برای کاندیداها حائز اهمیت است. تقلا و به کارگیری حداکثری امکانات در اختیار توسط هر یک از طرفین تا آخرین ساعات و دقایق مهلت قانونی تبلیغات خود نشان از آن دارد که کاندیداها برای پیروزی به چیزی جز جلب آرای مردم دل نبسته‌اند.

 بازار داغ گمانه زنی، نظرسنجی‌ها و حاکمیت فضای عدم قطعیت

 هر کس که طی یک ماه اخیر اندک توجهی به فضای رسانه‌ای کشور داشته تایید می‌کند که تحلیل، گمانه زنی و نظرسنجی‌های منتشر شده پیرامون نتایج احتمالی انتخابات از جمله پربازدیدترین پست‌ها و اخبار چه در بستر رسمی و چه غیر رسمی بوده‌اند. تولید و انتشار محتواهایی از این دست توسط چهره‌ها و موسسات معتبر علمی و سیاسی از یک سو و موجی که این مطالب در بدنه جامعه ایجاد می‌کرد از سوی دیگر به وضوح نشان از حاکمیت شرایط عدم قطعیت بر فضای سیاسی کشور دارد. غلط از آب درآمدن بسیاری از نظرسنجی‌ها و گمانه زنی‌های معتبر پیرامون نتیجه دور اول انتخابات ۱۴۰۳ به خوبی نشان داد که هیچکس اطلاع دقیق و قطعی از پایان کار نداشته و کسی هنوز نتوانسته معمای نتیجه انتخابات را حل کند.

از تمام آنچه گفته شد اینگونه بر می‌آید که می‌توان پذیرفت که یک انتخاب واقعی در پیش است. برای مشارکت یک ملت ۸۰ میلیونی در اداره امور کشور راهی جز رجوع به صندوق رای نیست. این راه امروز به روی مردم باز است.

منبع: اخبار روز آزاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    به فرض که اینطور نباشد و مردم رئیس جمهور کشور را خود انتخاب می کنند خب با این محدودیت اختیارات و دخالتها و موازی کاری ها که از سوی نهادهای قدرت حکومت در وظایف و اختیارات محدود رئیس جمهور می شود او چگونه می تواند خواست مردم را برآورده کند؟! اصلاً رأی دادن در کشوری که نوع نظام سیاسی آن از نوع حکومت و حکمرانی است بی معنی و زینتی و تجملااتی است!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی کشور هست هیچ حتی می تواند در نهاد های دیگر که مستقیما زیر نظر ایشان نیست اعمال نفوذ کند چون رئیس شورای امنیت ملی هست

  • ناشناس
    0

    تاجران ترس و وهم که همیشه خودشون عامل بحران در کشور بودند و خودشون رو هم عامل حل بحران معرفی کردند وقتی در سال‌های ۸۴ و ۸۸ زمزمه‌های تقلب در انتخابات رو در فضای جامعه گسترش دادند و انتشار بذرفتنه و آشوب رو کلید زدند از دیگر عوامل اصلی گسترش بی اعتمادی در میان مردم شدند . از سال ۸۸ به اینطرف خیلی‌ها تحت تاثیر تبلیغات دروغین همان تاجران دیگه در انتخابات شرکت نکردند و نمی‌کنند. همیشه رقيب هراسی و هیولا کردن رقيب دستور کارشون بوده و تقریبا خوب هم نتیجه گرفتند.
    داستان فتنه های معاویه و یزید که در صفین و کربلا نتیجه بخش شد مدام در حال تکراره .
    بالاخره هرکسی مسافر آخرته و بدا به حال فتنه‌گرانی که برای چند روز پست و مقام‌های دنیوی زندگی ابدی خودشون رو باختن هر چند که شبانه روز قرآن بخوانند و سر به سجده بگذارند

  • ناشناس
    0

    همان جریانی که امروز نامزد دارد همان جریان با کمک رسانه های آن ورابی .....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها