روزنامه دنیای اقتصاد پیشنهاد داد

پزشکیان اگر خواست با اصلاحات اقتصادی به مردم فشار بیاورد، فیلترینگ را بردارد و آزادی اجتماعی را بیشتر کند

اصلاحات اقتصادی نیازمند یک رابطه باثبات و قابل اعتماد هم بین ارکان حاکمیت با یکدیگر و هم بین دولت–ملت است. در غیر این صورت هیچ سیاستگذاری حاضر نخواهد بود مسوولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بپذیرد.

 پزشکیان اگر خواست با اصلاحات اقتصادی به مردم فشار بیاورد، فیلترینگ را بردارد و آزادی اجتماعی را بیشتر کند

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت:

تا زمانی که پای تحریم‌ها از گلوی اقتصاد ایران برداشته نشود، مسیر امنی برای اصلاحات اقتصادی موجود نیست. این نظر که می‌تواند تا حدی مقرون به صحت باشد، اما از سوی دیگر دیدگاه خطرناکی است.

انتخابات آمریکا در تاریخ ۱۵آبان‌ماه برگزار می‌شود و رئیس‌جمهور پیروز در این انتخابات تا اواخر دی در کاخ سفید مستقر خواهد شد. بنابراین لغو تحریم‌های اصلی که بر دوش اقتصاد ایران قرار گرفته است تا آخر سال بعید به نظر می‌رسد.

اگر اصلاحات اقتصادی بخواهد در دور اول ریاست‌جمهوری به نتیجه برسد، باید حداکثر در سال اول به انجام برسد؛ زیرا اصلاحات اقتصادی یک بده–بستان زمانی (intertemporal trade off) است که سیاستگذاران باید در دوره حال هزینه‌های بسیاری را بپردازند تا منافع آن به تدریج در سال‌های بعدی به نتیجه برسد.

از سوی دیگر اصلاحات اقتصادی نیازمند یک رابطه باثبات و قابل اعتماد هم بین ارکان حاکمیت با یکدیگر و هم بین دولت–ملت است. در غیر این صورت هیچ سیاستگذاری حاضر نخواهد بود مسوولیت این جراحی عمیق و پرریسک را بپذیرد.

حال در مسیر پرفشار محدودیت‌ها شاید بتوان به راه‌حل دوم بهینه (second best) دست یافت. اگر دولت بتواند در ماه‌های آتی از فشارهای اجتماعی در زمینه فیلترینگ بکاهد و تا حدی آزادی‌های اجتماعی بیشتری را میسر کند، شاید این سیاست تا حد زیادی بتواند از التهاب‌های موجود بکاهد و ظرفیت پذیرش هزینه کوتاه‌مدت اصلاحات اقتصادی را فراهم سازد.

در غیر این صورت و با مفروض دانستن محدودیت‌های سیاسی و اجتماعی موجود، هیچ سیاستگذاری حاضر نیست ریسک اصلاحات عمیق اقتصادی را بپذیرد. حتی اگر به فرض چنین اصلاحاتی به انجام برسد و با واکنش‌های شدید اجتماعی روبه‌رو شود، هیچ‌کس آماده دفاع از یک سیاست شکست‌خورده نیست. به قول ضرب‌المثل معروف «پیروزی هزار پدر و مادر دارد، اما شکست یک دایه هم ندارد»

کیف پول من

فروش همستر کامبت
کی بود می‌گفت پول نمیشه!

چیزی تا لیست شدن همستر نمانده، شما با طی کردن مراحل زیر می‌توانید ارز خود را از همه زودتر به فروش برسانید:

۱ - ثبت نام کنید و لینک رفرال خود را کپی کنید.
۲ - با لینک رفرال خود، دوستانتان را دعوت کنید.
۳ - به ازای دعوت از هر دوست، تون کوین رایگان دریافت کنید.
۴ - با دعوت از تعداد بیشتری از دوستان، شانس خود را برای برنده شدن در قرعه کشی کیف پول من بیشتر کنید.
۵ - پس از لیست شدن همستر، ارز خود را به راحتی نقد کنید.

لیست جوایز قرعه‌کشیemoji

آیفون ۱۶

اپل واچ سری ۱۰

پلی استیشن ۵

و ...

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • نیری
    1

    این نظریه اصلا سیگنال خوبی نداشت ملت دیگه کمرش شکسته زندگی جوانها تباه شده اونوقت شما بعداین همه مدت دم از اصلاحات اقتصادی میزنیدمگه یه بیمارچندباربایدتحت عمل جراحی قرار بگیره از زمان احمدی نژاد جراحی شروع شدوتا حالا هرکس که میادجراحی می‌کنه و همانطورکه همه شاهدوضع بیمار بهتر نشد که هیچ در جراحی بعدی مرگش حتمیه ضمن اینکه شما هیچوقت آزادی اجتماعی ورفع فیلترینگ را مستمسک وگرو قرارنده وبا شعورملت بازی نکن اینها حق اجتناب ناپذیر هرملتیست

  • ناشناس
    0

    این بنده خدا نه میتونه اقتصاد رو متحول کنه و وضع معیشت مردم رو بهتر کنه و نه میتونه فیلترینگ رو برداره
    و آزادی‌های اجتماعی رو بیشتر کنه، به قول شاعر: هر وعده که دادید، فقط باد هوا بود !!🤔🤬😳😞

  • پدر
    0

    تا زمانی که پای تحریم‌ها از گلوی اقتصاد ایران برداشته نشود !!!!!!! چه انتظاري داريد كه تحريم ها برداشته شود و جامعه جهاني با شما همراه شوند وقتيكه رئيس جمهور اولين ديدارهاي خود را با گروه هايي صورت مي دهد كه با منافع دنيا در تضاد هستند ؟ حوثي ها و حماس و حزب الله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا اولين ديدارهاي خود را در جهت رفع تحريم ها و با كشورهاي رتبه اول اقتصاد دنيا برقرار نكرد ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا نمي گذاريد مردم كمي نفس بكشند ؟

  • ناشناس
    0

    درود بر نیری عزیز حرف دل ما را زد احسنت به این آگاهی

  • ناشناس
    0

    چقدر جالب مثل اینکه قرار فیلتر و حجاب سر پوشی بشه واسه افزایش قیمت بنزین دلار ….واقعا این اصلاحاتیا کثیفن اول یه چیز میگن بعد میگن ما نگفتیم مثل روحانی ۱۰۰روزه قرار بود حل کنه بعد گفت من نگفتم صبح جمعه شب پنجشنبه

  • ناشناس
    0

    حاجی مردم دیگرتحمل گرانی وتورم روندارن اصلاچه کسی گفته بایداین همه سختی وفشاروبه مردم تحمیل کرداصلابرای چه مگرحکومت هاوحاکمان روی کارنمیان که رفاه برای مردمشون ایجادکنن مردم دیگرتحمل این همه فشاراقتصادیوندارن والسلام

  • ناشناس
    0

    دولت از هر اقدامی اعم از کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت چه در زمینه سیاست داخلی و چه سیاست خارجی که بتواند اکثریت مطلق مردم را راضی و خشنود کند نبایستی فروگذار کند!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    سایر رسانه ها

      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت خبرفوری هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد